Freelancers & Ondernemers

Grappig hoe veel mensen hier 7.5€/maand voor een factuur te maken (en alle andere functies die je erbij krijgt) veel vinden. Maar tegelijk vaak 100€/dag afgeven aan een tussenpartij... om 1 factuur per maand te sturen.

Ik denk niet dat iemand hier zegt dat het veel is. Misschien dat het mij een tijdsbesparing van max een half uur gaat opleveren op een maand tijd. Mijn boekhouder werkt er niet mee. Om dan mijn proces volledig om te gooien voor een klein besparing...meh.
 
Ik kan niet geloven dat je voor 7,5 euro per maand zou twijfelen voor een programma die alles voor u kan doen.
Dat is zelfs gekoppeld met uw bankrekening zodat betaalde facturen automatisch als betaald geregistreerd worden.

Uitgaande facturen kan je met 1 klik een betaalbestand downloaden om op te laden in uw online banking en alles in 1x te betalen.
Het gaat niet zozeer om die 7,5€/maand, maar eerder om mogelijke vendor-lock in bij zo'n programma.

Maar "alles voor u kan doen", is relatief.
Mijn administratie is 2-voudig:
1) bij boekhouder, daar stuur ik gewoon alle pdf's van facturen naartoe via een rechtsklik in Windows Explorer (2s werk) naar een mailbox waar dat automatisch wordt afgehandeld. Of zij een programma gebruiken om facturen automatisch te lezen, dat weet ik niet. Ze hebben wel die OkiOki naar ons voorgesteld die dat doet, dus ik neem aan dat zij dat ook zoiets hebben.
2) bij mezelf. Dat zijn 2 folders op mijn schijf: onkosten en uitgaven. Ik fiets daardoor en hou in een Excel file bij wat er is binnen gekomen en buiten gaat. Geeft mij gemoedsrust dat ik dat zo eenvoudig kan zien en kan zien dat het bedrag op mijn rekening overeen komt met wat ik bijgehouden heb in die Excel. Een speciale situatie (zoals bvb BTW teruggekregen van NL belastingen of koersschommelingen voor betalingen naar Turkije of UK) kan ik vrij simpel ingeven. Gaat dat ook zo simpel in die programma's? Geen idee.
Met gewoon een paar vinkjes en simpele formules kan ik direct zien hoeveel ik heb verdiend met project werk, trainingen, coaching, etc. Nieuwe query toevoegen is poepsimpel. Kan ik dat ook in zo'n ander programma? Geen idee, vereist dus weer eerst onderzoek, en daar heb ik geen zin in noch tijd voor.
Ik heb al gemerkt dat zo'n programma's (en KBC online) ook een uitsplitsing toestaan, maar meestal gebaseerd op hun eigen (simpel gekozen) factoren waar ik doorgaans niet in geïnteresseerd ben.

Uitgaande facturen betaal ik meestal gewoon met bancontact wanneer ik iets koop. Ik heb eigenlijk bijna nooit een factuur die ik nog achteraf moet betalen. Gebeurt gewoon online bij aankoop, via Zoomit of aan de balie. Lijkt me niet trager dan betaalbestand downloaden, uploaden in online banking en de betalingsstappen doorlopen.

Ik zeg het: voor mij zelf is de meerwaarde vrij klein, tenzij de klant eist dat e-facturering doet.
Voor mijn boekhouder zou er meerwaarde kunnen zijn, maar die kan of wil niet kwantificeren hoeveel mij dat zou besparen, dus ja...
 
één ding dat ik nog altijd niet begrijp is rekening courant. is het de bedoeling dat je hier een kwartaal op voorhand btw op stort? ik dacht altijd dat dit gewoon een afrekening was na btw aangifte, maar ik kreeg nu een intrestboete van 80 euro ongeveer, en begrijp nog altijd niet echt hoe dit komt.
 
Het gaat niet zozeer om die 7,5€/maand, maar eerder om mogelijke vendor-lock in bij zo'n programma.

Maar "alles voor u kan doen", is relatief.
Mijn administratie is 2-voudig:
1) bij boekhouder, daar stuur ik gewoon alle pdf's van facturen naartoe via een rechtsklik in Windows Explorer (2s werk) naar een mailbox waar dat automatisch wordt afgehandeld. Of zij een programma gebruiken om facturen automatisch te lezen, dat weet ik niet. Ze hebben wel die OkiOki naar ons voorgesteld die dat doet, dus ik neem aan dat zij dat ook zoiets hebben.
2) bij mezelf. Dat zijn 2 folders op mijn schijf: onkosten en uitgaven. Ik fiets daardoor en hou in een Excel file bij wat er is binnen gekomen en buiten gaat. Geeft mij gemoedsrust dat ik dat zo eenvoudig kan zien en kan zien dat het bedrag op mijn rekening overeen komt met wat ik bijgehouden heb in die Excel. Een speciale situatie (zoals bvb BTW teruggekregen van NL belastingen of koersschommelingen voor betalingen naar Turkije of UK) kan ik vrij simpel ingeven. Gaat dat ook zo simpel in die programma's? Geen idee.
Met gewoon een paar vinkjes en simpele formules kan ik direct zien hoeveel ik heb verdiend met project werk, trainingen, coaching, etc. Nieuwe query toevoegen is poepsimpel. Kan ik dat ook in zo'n ander programma? Geen idee, vereist dus weer eerst onderzoek, en daar heb ik geen zin in noch tijd voor.
Ik heb al gemerkt dat zo'n programma's (en KBC online) ook een uitsplitsing toestaan, maar meestal gebaseerd op hun eigen (simpel gekozen) factoren waar ik doorgaans niet in geïnteresseerd ben.

Uitgaande facturen betaal ik meestal gewoon met bancontact wanneer ik iets koop. Ik heb eigenlijk bijna nooit een factuur die ik nog achteraf moet betalen. Gebeurt gewoon online bij aankoop, via Zoomit of aan de balie. Lijkt me niet trager dan betaalbestand downloaden, uploaden in online banking en de betalingsstappen doorlopen.

Ik zeg het: voor mij zelf is de meerwaarde vrij klein, tenzij de klant eist dat e-facturering doet.
Voor mijn boekhouder zou er meerwaarde kunnen zijn, maar die kan of wil niet kwantificeren hoeveel mij dat zou besparen, dus ja...
Bij KBC krijg je ook overzicht van uw inkomsten en uitgaven in fancy schmancy grafieken. Deel van de facturen loopt via zoomit.
En ik betaal mijn aankopen vaak inderdaad ook direct bij de transactie zelf want al mijn leveranciers hebben die optie.

Facturatie loopt via een Excel form. Grootste tijd kruipt in de beschrijving van de werken en ook omschrijving bij de begeleidende mail naar de klant toe. Betwijfel of het via een programma makkelijker gaat want die tekst moet er hoe dan ook in komen te staan?
 
één ding dat ik nog altijd niet begrijp is rekening courant. is het de bedoeling dat je hier een kwartaal op voorhand btw op stort? ik dacht altijd dat dit gewoon een afrekening was na btw aangifte, maar ik kreeg nu een intrestboete van 80 euro ongeveer, en begrijp nog altijd niet echt hoe dit komt.
Je hebt de passieve/actieve rekening courant tussen jou en je bedrijf. En je hebt de rekening courant tussen jouw bedrijf en de BTW. Het is niet de bedoeling dat je daar al een kwartaal op voorhand op stort, maar als je zo ongeveer weet wat je gemiddeld per kwartaal moet betalen kan je wel vrijwillig kiezen om maandelijks al een deel te storten. Zo moet je na de kwartaalaangifte enkel nog het verschil bijpassen of laat je het bedrag in je voordeel gewoon staan.
 
Wat doe je juist in de bouw? Is dat dan in onderaanneming?
Dakwerker, platte daken, herstellingen en kleine werkjes, 1 dag sta ik mee op het dak met medevennoot, andere 4 dagen doet hij de kleinere werken en afwerking.
Bijkomend doe ik nog de klanten, bezoeken, offertes, facturatie,... de hele administratie dus.

Dakwerker is mee opgenomen in mijn vennootschap.
 
Dakwerker, platte daken, herstellingen en kleine werkjes, 1 dag sta ik mee op het dak met medevennoot, andere 4 dagen doet hij de kleinere werken en afwerking.
Bijkomend doe ik nog de klanten, bezoeken, offertes, facturatie,... de hele administratie dus.

Dakwerker is mee opgenomen in mijn vennootschap.
Lukt dat goed zo samen in dezelfde vennootschap? Ik zou dit graag samen met mijn oud collega doen. Momenteel werk ik 1 dag per week in bijberoep in onderaanneming, de samenwerking gaat goed. Veel werken kan je gewoon niet alleen doen en op vlak van kennis vullen we elkaar aan.
 
Lukt dat goed zo samen in dezelfde vennootschap? Ik zou dit graag samen met mijn oud collega doen. Momenteel werk ik 1 dag per week in bijberoep in onderaanneming, de samenwerking gaat goed. Veel werken kan je gewoon niet alleen doen en op vlak van kennis vullen we elkaar aan.
Voor mij lukt dit en volgens de boekhouder was dit ok.
Enkel alles goed gescheiden houden, nu voor de uitvaartsector heb ik maandelijks maar 1 uitgaand factuur en +/- 4 binnenkomende die automatisch betaald worden dus amper opvolging voor.

Kwa planning is iets meer puzzelen en soms (zeer) druk, aangezien ik geen vaste dag in de week weg blijf bij de uitvaart, is naargelang drukte.

Is nog maar net dat beide onder dezelfde vennootschap zitten maar voorlopig werkt dit.
 
Is er een verschil tussen Billit en Yuki? Mijn boekhouder gebruikt Yuki en is ook verbonden met mijn bank maar vind het eerlijk gezegd een kut app, vind het niet overzichtelijk en tis lelijk.

Een ander vraagje dat ik mijn boekhouder wou vragen maar dacht dat het mss handiger was om hier eerst te vragen: kan ik een nieuw eigendom kopen en mijn huidig appartement volledig verhuren aan mijn zaak als kantoor (zodat die lening door zaak wordt afbetaald) of gaat dat zomaar niet?
 
Is er een verschil tussen Billit en Yuki? Mijn boekhouder gebruikt Yuki en is ook verbonden met mijn bank maar vind het eerlijk gezegd een kut app, vind het niet overzichtelijk en tis lelijk.
Mijn ervaring met Yuki als boekhouder, het wilt te veel zelf doen (foutief) waardoor je achteraf alles mag gaan aanpassen, en je uiteindelijk meer tijd verliest. Gemakkelijk voor een eenvoudig dossiertje, de iet wat complexere dossiers zijn een ramp.
Billit is opzich geen boekhoudpakket, gewoon een digitale klasseur, doet wat het moet doen.

Ervaringen die ik hoor van klanten;
Billit doet wat het moet doen, eenvoudig voor leken.
Yuki inderdaad onoverzichtelijk en te betalen per 'module' als je wat extra functionaliteiten wenst.
 
Ik heb een hele tijd Comanage gebruikt, vond ik ook heel fijn werken.
Maar daar moest je per document betalen voor OCR.

Billit is automatisch met OCR en werkt verbazend goed als je pdf's oplaadt.
Alsook heeft Billit koppeling met carpass wat voor mij de doorslag gaf.

koppeling met de bankrekening is ook handig. Zeker voor eenmanszaak waar de boekhouder niet je bankrekening nakijkt.
Elk kwartaal overloop ik alle uitgaven als er een factuur voor gevonden is in billit.
 
Ik heb een hele tijd Comanage gebruikt, vond ik ook heel fijn werken.
Maar daar moest je per document betalen voor OCR.

Billit is automatisch met OCR en werkt verbazend goed als je pdf's oplaadt.
Alsook heeft Billit koppeling met carpass wat voor mij de doorslag gaf.

koppeling met de bankrekening is ook handig. Zeker voor eenmanszaak waar de boekhouder niet je bankrekening nakijkt.
Elk kwartaal overloop ik alle uitgaven als er een factuur voor gevonden is in billit.
Wat betaal je voor die bankkoppeling (bij uw bank via CODA vermoed ik)? Of gebruik je billbank?
 
Ik ben freelance (sport) marketing consultant en recruiter.
Ook al sales freelancer geweest.

(M)Anusje-van-alles eigenlijk, zolang ze maar 650€/dag betalen :unsure:


Ik begin daar ook meer aan te denken, maar geen zin in kantoor-freelance-werk. Erger me steendood aan het trage onderwijs-beleid. Voorlopig dus nog wat quiet quitting doen en maximaal bijberoepen.
 
Ik begin daar ook meer aan te denken, maar geen zin in kantoor-freelance-werk. Erger me steendood aan het trage onderwijs-beleid. Voorlopig dus nog wat quiet quitting doen en maximaal bijberoepen.
Als ik in mijn omgeving kijk zijn er genoeg stielmannen die maar al te graag volk op zelfstandige basis aannemen.

In de omgeving vinden ze amper deftig geschoold volk en worden de werknemers bij sommige wel verwend moet ik zeggen.

Loon van 2200 a 2400 netto voor gewone werkweek 8u30 tot 17u met uur middagpauze, drinken tijdens werk wordt voorzien en middageten op kosten van de zaak, vaak broodjes, soms frit of brasserie.
 
Wat betaal je voor die bankkoppeling (bij uw bank via CODA vermoed ik)? Of gebruik je billbank?

Dat gaat via Ponto, kost 4€ per maand geloof ik.
Maar volgens mij kan het ook gratis met Billbank. Want ik heb nu Ponto uitgeschakeld en het loopt verder.


Ik heb ook een koppeling met Billit en Woocommerce die vrij goed werkt. Al mijn bestellingen op mijn webshop worden automatisch facturen van gemaakt in Billit, moet mij van niets aantrekken. (uiteraard wederom tegen een maandelijks abonnementje die ik bij de hoop gooi)
 
Terug
Bovenaan