Werk Freelancers & Ondernemers

Het is oftewel de helft van je bruto bezoldigingen als auteursrechten (eenmanszaken) ofwel een laag % (+-12,5) van je omzet.
Niet de helft van je omzet lol.
 
Moogt ge dingen kopen die ge momenteel niet persé gebruikt voor werk maar wel bij uw activiteiten van uw zaak horen? Bv als IT’er kan ik ook video/foto bewerking doen, hoewel mij dat wel interesseert, is dat niet wat ik actief doe. Kan ik dan zonder problemen een camera kopen?
Je moet wel ergens kunnen aantonen dat je die camera nodig hebt om uw activiteiten te kunnen uitvoeren. Of je nu daar toevallig in geïnteresseerd bent of niet speelt geen rol.
 
Moogt ge dingen kopen die ge momenteel niet persé gebruikt voor werk maar wel bij uw activiteiten van uw zaak horen? Bv als IT’er kan ik ook video/foto bewerking doen, hoewel mij dat wel interesseert, is dat niet wat ik actief doe. Kan ik dan zonder problemen een camera kopen?
Nee. Ge moet in uw statuten laten opnemen dat ge actief zijt als fotograaf/videograaf en het is ook de bedoeling dat er uiteindelijk inkomsten tegenover staan. Het zou nogal wat worden anders he.
 
En buiten die 12,5% wordt er ook aangeraden om niet meer auteursrechten uit te keren dan de helft van uw winst.
En van wat ik begrepen heb mag je bij het uitkeren ook je loon niet verlagen ten voordele van auteursrecht. Je hoort dan ook nog altijd die 45k minimum dan nog maar dat is eerder een richtlijn van wat ik begrijp als afgeleide van rulings.
Anyway het lijkt er wel op dat auteursrecht in zijn huidige vorm palliatief is.
 
Dat is inderdaad wel erg hoog, nice!
Meer context zou wel leuk zijn.
Is dat met of zonder tussen partij?
In welke sector?
Welke technologieën?

Voor de eerste keer in Nederland semi-overheid met een tussenpartij, zo goed als volledig remote. Focus op cloud native oplossingen (AWS), de combo van developer en cloud engineer is momenteel interessant voor bedrijven.

Evolutie van tarief (en tussenpartij marges) sinds de opstart, sommige wijzigingen zijn bij dezelfde klant:

Screenshot-2022-09-23-at-10-33-54.png
 
Laatst bewerkt:
Congrats ! Hoe ging je te werk voor verhogingen bij dezelfde klant ? En hoe kwam je te weten wat de percentage van de tussenpartij was telkens ?

Dat is nog maar tweemaal geweest, nogal moeilijk kort te schetsen maar stuk van de marge tussenpartij is naar mij gekomen.

De eerste jaren altijd wel via via te weten gekomen, de laatste jaren start ik nergens zonder transparantie over rates. Als ik mijn rate moet verlagen vraag ik dat meestal ook aan de tussenpartij. Bijna alle opdrachten zijn ook beschikbaar via meerdere tussenpartijen, pick your poison.

Aantal keren ook zelf rechtstreeks interview bij de klant en dan toch nog met een tussenpartij moeten werken, dan accepteer ik max 30-40 EUR.
 
Dat de tussenpartij slechts 48€ pakt op totaal 968€ helpt veel natuurlijk.
Ik heb net akkoord gekregen voor 920€ bij de klant, maar door tussenpartij schiet er 'slechts' 840€ van over.
Nu hebben zij wel de opdracht gevonden, niet ikzelf, maar toch.
 
Nee. Ge moet in uw statuten laten opnemen dat ge actief zijt als fotograaf/videograaf en het is ook de bedoeling dat er uiteindelijk inkomsten tegenover staan. Het zou nogal wat worden anders he.

Dat is nu wel iets wat vrij makkelijk te verklaren valt he. Ik heb ook destijds een spiegelreflex gekocht voor realisaties te kunnen fotograferen... Ik wil 'mooie' foto's dus klaar. Valt niets tegen in te brengen he.

Als je in de it zit geraak je daar toch altijd mee weg. Voor visualisatie of project of zelfs voor toekomstige ideeën..
@Soeplepel
 
Ik zit met een luxe probleem.
Ik heb nu een comfortabele director positie bij een consulting bedrijf, en navenante goede verloning. Ik doe het momenteel nog zeer graag en de work/life valt ook goed mee.

Ik heb een aantal nogal niche skills, waar ik nu en dan wat side-projectjes mee doe.
1 Van die klanten doet mij nu een aanbod, 4d/week met ~dubbele rate van mijn main opdracht. Probleem: Ik doe dat ding eigenlijk niet graag, of toch zeker niet 4d/week, en het is eigenlijk een kutklant :laugh:.

Ik neig sterk naar "neen", maar een verdubbeling van mijn omzet klinkt ook weer niet slecht. Iemand toevallig die zijn 2cents wil geven?
 
En van wat ik begrepen heb mag je bij het uitkeren ook je loon niet verlagen ten voordele van auteursrecht. Je hoort dan ook nog altijd die 45k minimum dan nog maar dat is eerder een richtlijn van wat ik begrijp als afgeleide van rulings.
Anyway het lijkt er wel op dat auteursrecht in zijn huidige vorm palliatief is.
Dat zijn allemaal richtlijnen die de rulingscommissie opstelt om een ruling te krijgen, dat zijn geen wettelijke regels, de wetgeving zelf is heel breed. Die persoon die hier vermeld wordt met zijn verworpen auteursechten kan misschien vrij makkelijk gelijk krijgen van een rechter. Het is niet omdat de fiscus een arbitraire regel invoert dat je maar x %van je omzet of loon als auteursrecht mag uitkeren dat dat ook zo is. Er is rond auteursrechten een hele hoop pseudo wetgeving gecreëerd waar bijna iedereen zich aan houdt maar die weinig juridische waarde heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Ik zit met een luxe probleem.
Ik heb nu een comfortabele director positie bij een consulting bedrijf, en navenante goede verloning. Ik doe het momenteel nog zeer graag en de work/life valt ook goed mee.

Ik heb een aantal nogal niche skills, waar ik nu en dan wat side-projectjes mee doe.
1 Van die klanten doet mij nu een aanbod, 4d/week met ~dubbele rate van mijn main opdracht. Probleem: Ik doe dat ding eigenlijk niet graag, of toch zeker niet 4d/week, en het is eigenlijk een kutklant :laugh:.

Ik neig sterk naar "neen", maar een verdubbeling van mijn omzet klinkt ook weer niet slecht. Iemand toevallig die zijn 2cents wil geven?
Dat is natuurlijk heel erg afhankelijk van uw persoonlijkheid eh. Als je rap geld wil verdienen om daana de rest van uw leven pintjes te kunnen drinken in uwe voortuin zou ge kunnen overwegen van dat een paar jaar te doen om poen te scheppen en daarna te stoppen. Anders zou ik het gewoon zo laten en rustig verder doen zoals ge bezig zijt.

Of anders gezegd: als geld momenteel geen enkel probleem is, waarom zou je dan geluk inruilen voor meer geld?
 
Kan iemand hier zeggen wie de bestelbon tekent bij de aankoop van een wagen op naam van een firma bij een:
  • Renting
  • Leasing
  • Financiering
 
Ik zit met een luxe probleem.
Ik heb nu een comfortabele director positie bij een consulting bedrijf, en navenante goede verloning. Ik doe het momenteel nog zeer graag en de work/life valt ook goed mee.

Ik heb een aantal nogal niche skills, waar ik nu en dan wat side-projectjes mee doe.
1 Van die klanten doet mij nu een aanbod, 4d/week met ~dubbele rate van mijn main opdracht. Probleem: Ik doe dat ding eigenlijk niet graag, of toch zeker niet 4d/week, en het is eigenlijk een kutklant :laugh:.

Ik neig sterk naar "neen", maar een verdubbeling van mijn omzet klinkt ook weer niet slecht. Iemand toevallig die zijn 2cents wil geven?
Geld altijd voor geluk.
 
  • Unsure
Waarderingen: Lint
Terug
Bovenaan