Werk Freelancers & Ondernemers

Als je privé in de 50% schijf valt dan betaal je iets meer dan 1500€ extra belasting op dat voordeel. Met VVPR bis kost het ongeveer 32% om geld uit de vennootschap te halen, dat spaar je dus uit als je er een kost kan insteken. Daarnaast heb je ook nog de BTW die een aparte regeling kent en enkel terugvorderbaar is voor het werkelijke beroepsdeel (en aftrekbaar voor het niet terugvorderbare deel) maar aangezien die nu maar 6%bedraagt gaat dat de berekening niet zo hard veranderen. Vanaf je privé verbruik dus pakweg 5000€ bedraagt wordt het interessant om het via de vennootschap te doen.

Die regeling staat sinds kort wel enkel nog open wanneer de bedrijfsleider ook een woning ter beschikking krijgt van de vennootschap (en de bedrijfsleider daar dus een VAA voor aangerekend wordt)
Oei dat laatste geeft me een beetje schrik.
Mijn boekhouder heeft me aangeraden om elektriciteit en gas via de vennootschap te betalen.
Ik heb huurder en huur ook geen bureau aan mijn vennootschap.
Moet ik me zorgen maken?
 
Einde van mijn eerste (verlengde) boekjaar komt er binnenkort aan, en ik wou even polsen hoe jullie de winst op lange termijn optimaliseren.
Gezonde afwisseling VVPR-bis / liquidatiereserves of alles in 1 van de opties?
Boekhouder heeft mij in mensentaal het verschil uitgelegd, maar ik vroeg me af waar jullie voorkeur (+ reden waarom) ligt.
 
Einde van mijn eerste (verlengde) boekjaar komt er binnenkort aan, en ik wou even polsen hoe jullie de winst op lange termijn optimaliseren.
Gezonde afwisseling VVPR-bis / liquidatiereserves of alles in 1 van de opties?
Boekhouder heeft mij in mensentaal het verschil uitgelegd, maar ik vroeg me af waar jullie voorkeur (+ reden waarom) ligt.
Veilig
Eerste 2 boekjaren liquidatiereserve, vanaf 3e boekjaar VVPR-bis.
Tegen dat je 3e keer afsluit dan kan je bijna gaan uitkeren.

Risico
Ieder jaar VVPR-bis, bang afwachten tot jaar 4 ofdat de regering zijn spelregels niet aanpast

Bij gepensioneerde of mensen met een tijdelijke vennootschap
Steeds liquidatiereserve, zo vermijd je eindtaxatie van 5%
 
Veilig
Eerste 2 boekjaren liquidatiereserve, vanaf 3e boekjaar VVPR-bis.
Tegen dat je 3e keer afsluit dan kan je bijna gaan uitkeren.

Risico
Ieder jaar VVPR-bis, bang afwachten tot jaar 4 ofdat de regering zijn spelregels niet aanpast

Bij gepensioneerde of mensen met een tijdelijke vennootschap
Steeds liquidatiereserve, zo vermijd je eindtaxatie van 5%
Eigenlijk is accountancy in België toch makkelijk he :D
Gek dat er zoveel boekhouders er niet in slagen om dat zo simpel uit te leggen.
 
Voor de twijfelaars van een 'slechte' rekening-courant en die graag hun loon (veel) te hoog laten taxeren in de personenbelasting,
hierbij een redelijk recente ruling, zelfs om privé te gaan beleggen:

Voorafgaande beslissing nr. 2022.0238 d.d. 21.06.2022
Een vennootschap staat een bulletkrediet toe aan haar aandeelhouder‐zaakvoerder (persoonlijk
gewaarborgd door haar zaakvoerder), gedurende x opeenvolgende jaren, elk met een looptijd van 5
jaar, om te investeren in niet volatiele aandelen. De intrestvoet waartegen geleend wordt, wordt
contractueel bepaald op een bepaald percentage.
De door de vennootschap aan haar zaakvoerder toegekende leningen, kunnen worden aangemerkt
als niet‐hypothecaire leningen met een vaste looptijd waarvan de referentierentevoet wordt
vastgelegd overeenkomstig art. 18, §3, c), 2° KB/WIB92.
Er ontstaat géén VAA in hoofde van de aandeelhouder‐zaakvoerder, ingevolge de door de
vennootschap verstrekte leningen vermits de zaakvoerder aan zijn vennootschap een interest
betaalt ten belope van minstens het reële jaarlijks lastenpercentage zoals vastgesteld in artikel 18,
§3, c), 2° KB/WIB92 (andere leningen).

2,60% bruto intrest in plaats van 6,48% bruto intrest (2022).
 
  • Leuk
Waarderingen: SMTM
Kan jij dit verder toelichten ? Want krijg te horen van de boekhouder dat dit voor 2020 een rentevoet van 10,2 % was. Er zou ook recent een arrest over geweest zijn waardoor je hier niet onder uit kan ?
Zoals er letterlijk staat en in deze thread vaak besproken is:
Je vormt de debet rekening-courant om naar een lening met een vaste looptijd onder de vorm van een bulletkrediet.
Dan mag je een andere intrestvoet toepassen volgens artikel 18,§3, c), 2° KB/WIB92.

We hebben klanten met rekening-couranten van 300K+ en meer.
Met een lening vaste looptijd sparen die ieder jaar netto 8000 uit, de boekhouder is snel terugverdiend dan.
 
Zoals er letterlijk staat en in deze thread vaak besproken is:
Je vormt de debet rekening-courant om naar een lening met een vaste looptijd onder de vorm van een bulletkrediet.
Dan mag je een andere intrestvoet toepassen volgens artikel 18,§3, c), 2° KB/WIB92.

We hebben klanten met rekening-couranten van 300K+ en meer.
Met een lening vaste looptijd sparen die ieder jaar netto 8000 uit, de boekhouder is snel terugverdiend dan.
Als ik het goed lees wel met de voorwaarde dat het bulletkrediet gebruikt wordt voor investeringen in aandelen? Gaat dus enkel op als je het geld al uit je vennootschap wilt halen net om deze reden? Want dan is RC toch nog een stuk flexibeler over hoe je het geld kan aanwenden?
 
Voor de twijfelaars van een 'slechte' rekening-courant en die graag hun loon (veel) te hoog laten taxeren in de personenbelasting,
hierbij een redelijk recente ruling, zelfs om privé te gaan beleggen:

Voorafgaande beslissing nr. 2022.0238 d.d. 21.06.2022
...

2,60% bruto intrest in plaats van 6,48% bruto intrest (2022).

Dus als uw privé belegging maw meer dan 2,6% opbrengt, "win" je hierbij?
 
Zoals er letterlijk staat en in deze thread vaak besproken is:
Je vormt de debet rekening-courant om naar een lening met een vaste looptijd onder de vorm van een bulletkrediet.
Dan mag je een andere intrestvoet toepassen volgens artikel 18,§3, c), 2° KB/WIB92.

We hebben klanten met rekening-couranten van 300K+ en meer.
Met een lening vaste looptijd sparen die ieder jaar netto 8000 uit, de boekhouder is snel terugverdiend dan.
Wordt dit effectief door de fiscus aanvaard ? Hoe lang gebruiken jullie dat al ?

Want er staat dat dit ook kan verworpen worden en aanzien worden als fiscaal misbruik waardoor je als nog belast wordt aan het hogere voordeel alle aard.
 
Als ik het goed lees wel met de voorwaarde dat het bulletkrediet gebruikt wordt voor investeringen in aandelen? Gaat dus enkel op als je het geld al uit je vennootschap wilt halen net om deze reden? Want dan is RC toch nog een stuk flexibeler over hoe je het geld kan aanwenden?
In deze specifieke ruling was dat inderdaad voor aandelen, privé aandelen voor alle duidelijkheid dus.
Maar een lening is toch een lening voor de vennootschap, de begunstigde dient m.i. niet te verantwoorden waarvoor hij deze lening aangaat.
De voorwaarden worden besproken in het leningscontract tussend de vennootschap en zijn bedrijfsleider (bedrag, termijn, terugbetaling, intrestvoet die wettelijk bepaald is, ...).
Onze contracten zeggen zelf standaard dat het een loutere overboeking van een slechte rekening-courant is.

Dus als uw privé belegging maw meer dan 2,6% opbrengt, "win" je hierbij?
2,6% is bruto (in de boekhouding van de vennootschap is dit een extra opbrengst dus).
2,60 x 32% uw taxatie = 0,83 netto

Wordt dit effectief door de fiscus aanvaard ? Hoe lang gebruiken jullie dat al ?

Want er staat dat dit ook kan verworpen worden en aanzien worden als fiscaal misbruik waardoor je als nog belast wordt aan het hogere voordeel alle aard.
Jaar of 5-6? Geen enkele controleur heeft daar moeilijk over gedaan.
Sommige banken misschien wel maar dan verwijzen we naar onze huisbank die heeft daar geen probleem mee.
Die ruling zegt net dat het geen misbruik is en dat er geen bijkomend voordeel kan zijn.
 
Uh, efkes Chinees so bear with me.

Dus je vennootschap leent geld aan je privé, en dit aan een rentevoet van 2.6%.
Maar doordat die 2.6% je vennootschap binnenstroomt betekent dit een inkomst, die je nadien weer kan uitkeren na vennootschapsbelasting en 10+5% of 15%, dus uiteindelijk zijn die laatste taxaties je echte privékost.

Klopt het zover?

Nu gaat het over bulletkrediet > welk bedrag leen je dan uit? Voor de zekerheid toch enkel je opgebouwde winst waarvan je zeker weet dat je die mag gaan uitkeren binnen x jaar?
En eens vanaf je 3e boekjaar, maakt het dan eigenlijk nog veel uit, want dan kan je sowieso elk jaar je winst uitkeren INDIEN je gebruik kan maken van VVPRbis?

Maw, vooral interessant voor zij die via liquidatiereserves werken en alvast de opgebouwde winst laten werken? Of vergeet ik nog scenario's?
 
Lijkt me inderdaad interessant voor starters die anders 3 jaar moeten wachten met VVPRbis. Eens drie jaar oud kan je ook zo jaarlijks uitkeren en lijkt het mij minder noodzakelijk.
 
Nu gaat het over bulletkrediet > welk bedrag leen je dan uit? Voor de zekerheid toch enkel je opgebouwde winst waarvan je zeker weet dat je die mag gaan uitkeren binnen x jaar?
En eens vanaf je 3e boekjaar, maakt het dan eigenlijk nog veel uit, want dan kan je sowieso elk jaar je winst uitkeren INDIEN je gebruik kan maken van VVPRbis?

Maw, vooral interessant voor zij die via liquidatiereserves werken en alvast de opgebouwde winst laten werken? Of vergeet ik nog scenario's?

Uiteindelijk mag je je winst toch onmiddellijk uitkeren via een gewoon dividend? Je betaalt dan uiteraard wel 15% extra belastingen.
Ik heb mezelf ook al wel de bedenking gemaakt of ik met de huidige inflatie 5 jaar wil wachten om het uit te keren ipv onmiddellijk, veel zal het toch niet schelen.
 
Tijd om een nieuwe boekhouder te zoeken?
Ik had dit zelfs niet voorgesteld, hij heeft dit zelf op eigen initiatief aangeraden..
Imo: absoluut.
Sinds 1 januari 2022 kan de forfaitaire waardering voor het kosteloos verstrekken van elektriciteit en/of verwarming enkel nog worden toegepast wanneer de verstrekker van het voordeel ook het onroerend goed ter beschikking stelt waarvoor het voordeel wordt verleend.

Ik vermoed dat uw vennootschap niet de eigenaar is van uw huis en bijgevolg is dat dus gewoon niet toepasbaar...

En indien niet voldaan, wordt de volledige factuur als VAA gerekend en heb je jezelf dus te veel loon uitgekeerd.
 
Imo: absoluut.


Ik vermoed dat uw vennootschap niet de eigenaar is van uw huis en bijgevolg is dat dus gewoon niet toepasbaar...

En indien niet voldaan, wordt de volledige factuur als VAA gerekend en heb je jezelf dus te veel loon uitgekeerd.

Inderdaad, ik huur...
Raad iemand hier een boekhouder aan voor een freelance IT?

PS: Gelukkig dat ik hiermee nog niet ben gestart, nog geen inkomen...
 
Laatst bewerkt:
Veilig
Eerste 2 boekjaren liquidatiereserve, vanaf 3e boekjaar VVPR-bis.
Tegen dat je 3e keer afsluit dan kan je bijna gaan uitkeren.

Risico
Ieder jaar VVPR-bis, bang afwachten tot jaar 4 ofdat de regering zijn spelregels niet aanpast

Bij gepensioneerde of mensen met een tijdelijke vennootschap
Steeds liquidatiereserve, zo vermijd je eindtaxatie van 5%
Thanks!
 
Terug
Bovenaan