Werk Freelancers & Ondernemers

Ik heb wat door de laatste pagina's gescrold maar vond niet direct info, dus bij deze: Ik ben van plan om midden volgend jaar te starten als freelance IT'er (op dit moment data architect met focus op Azure + Python aan het leren). Na 6j consultant en 4j intern wil ik de volgende stap zetten.

Ik ben wat aan het rondvragen om informatie in te winnen over de opstart van een bedrijf / wat heb ik allemaal nodig / wat en waar moet ik allemaal zoeken / boekhouder regio Gent / etc. Zijn er mensen hier die het zien zitten om eigen ervaringen te delen of me wat op weg te helpen?
 
Het belangrijkste is een goede boekhouder vinden en die gids u door alle stappen. Daarnaast een interessante opdracht te pakken krijgen in uw network of via agencies/recruiters. Mijn boekhouder is van Antwerpen maar doet veel remote if wanted, kan altijd zijn gegevens doorsturen als je een verkennend gesprek wilt om te vergelijken met anderen.
 
Ik heb wat door de laatste pagina's gescrold maar vond niet direct info, dus bij deze: Ik ben van plan om midden volgend jaar te starten als freelance IT'er (op dit moment data architect met focus op Azure + Python aan het leren). Na 6j consultant en 4j intern wil ik de volgende stap zetten.

Ik ben wat aan het rondvragen om informatie in te winnen over de opstart van een bedrijf / wat heb ik allemaal nodig / wat en waar moet ik allemaal zoeken / boekhouder regio Gent / etc. Zijn er mensen hier die het zien zitten om eigen ervaringen te delen of me wat op weg te helpen?
Als ge nog boekhouder zoekt regio Gent (Zwijnaarde) mag je mij PM'en, ook voor verzekeringen (iets verderop)
 
Kan iemand hier zeggen wie de bestelbon tekent bij de aankoop van een wagen op naam van een firma bij een:
  • Renting
  • Leasing
  • Financiering

Bank
Leasemaatschappij bij operationele of zaak bij financiele lease
Zaak

Hetgeen ik mij hier nog afvraag: stel je gaat financiële renting aan, en koopt na 4 jaar over. Verandert het eigendom, is dit een nieuwe inschrijving, en in geval van een PHEV ben ik dan binnen 4 jaar de aftrekbaarheid kwijt?

Want indien ja/ja/ja moet je nu een financiering aangaan als je de aftrekbaarheid wil behouden na de renting?
 
Hetgeen ik mij hier nog afvraag: stel je gaat financiële renting aan, en koopt na 4 jaar over. Verandert het eigendom, is dit een nieuwe inschrijving, en in geval van een PHEV ben ik dan binnen 4 jaar de aftrekbaarheid kwijt?

Want indien ja/ja/ja moet je nu een financiering aangaan als je de aftrekbaarheid wil behouden na de renting?
Bij mijn renting heeft die nummerplaat wel altijd op mijn vennootschap gestaan, dus ik moet niet opnieuw inschrijven.

Hierbij antwoord op uw vraag:

Parlementaire vraag nr. 1111 van 06.07.2022, gesteld door de heer Wouter VERMEERSCH

Vraag​

In het kader van de vergroening van de mobiliteit wordt voorzien in een graduele verlaging van de maximale fiscale aftrekbaarheid van niet-elektrische personenwagens die aangekocht worden van 1 juli 2023 tot en met 31 december 2025. Als een vennootschap een leasingcontract of rentingcontract heeft afgesloten vóór 1 juli 2023 is de zogenaamde grandfathering-regeling, dit is de aftrekregeling volgens de huidige regels (de zogenaamde gramformule), van toepassing op deze geleasede of gerente personenwagen tijdens de looptijd van het leasingcontract of rentingcontract. Stel dat op het einde van het contract, dit is na 30 juni 2023, de aankoopoptie door de vennootschap wordt gelicht. 1. Wat zijn de gevolgen voor de fiscale aftrekbaarheid van de autokosten van deze personenwagen na het lichten van de aankoopoptie? 2. Blijft de grandfathering-regeling dan nog steeds van toepassing? 3. Of wordt het lichten van de aankoopoptie door de vennootschap aanzien als een nieuwe aankoop waardoor het uitdoofscenario van toepassing is en er bijgevolg een graduele verlaging van de fiscale aftrekbaarheid moet toegepast worden?

Antwoord​

De in de artikelen 66, § 1, en 550 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 vermelde afwijkende bepalingen voor voertuigen aangekocht, geleased of gehuurd vóór 1 juli 2023, blijven ook van toepassing nadat een vennootschap de aankoopoptie heeft gelicht die in een vóór 1 juli 2023 door haar afgesloten leasing- of rentingcontract was voorzien.
 
Ik heb wat door de laatste pagina's gescrold maar vond niet direct info, dus bij deze: Ik ben van plan om midden volgend jaar te starten als freelance IT'er (op dit moment data architect met focus op Azure + Python aan het leren). Na 6j consultant en 4j intern wil ik de volgende stap zetten.

Ik ben wat aan het rondvragen om informatie in te winnen over de opstart van een bedrijf / wat heb ik allemaal nodig / wat en waar moet ik allemaal zoeken / boekhouder regio Gent / etc. Zijn er mensen hier die het zien zitten om eigen ervaringen te delen of me wat op weg te helpen?
Lees: ik ben te lui om te zoeken dus stel eenzelfde vraag voor de 18e keer. Scrol eens even door dit topic, werk met de zoekfunctie en al uw vragen zijn beantwoord. Of je belt naar een boekhouder en die legt het u ook uit.
 
Hetgeen ik mij hier nog afvraag: stel je gaat financiële renting aan, en koopt na 4 jaar over. Verandert het eigendom, is dit een nieuwe inschrijving, en in geval van een PHEV ben ik dan binnen 4 jaar de aftrekbaarheid kwijt?

Want indien ja/ja/ja moet je nu een financiering aangaan als je de aftrekbaarheid wil behouden na de renting?

Je mag dat in theorie kiezen wie de eigenaar is (papier-gewijs). Maar gebruikelijk is dat die op naam van je firma staat ipv de leasing. Net om een eventuele herinschrijving te vermijden natuurlijk.
 
Hoe hard graven ze eigenlijk door op het gebruik van tankkaart? Ik ben eigenlijk totaal niet consequent in het ingeven van mijn km stand.. is dat relevant?
 
Hoe hard graven ze eigenlijk door op het gebruik van tankkaart? Ik ben eigenlijk totaal niet consequent in het ingeven van mijn km stand.. is dat relevant?
Nee. Dat is relevant voor werknemers om fraude tegen te gaan (lees: uw werkgever afrippen). Als zelfstandige is dat niet relevant.

Je moet er nu natuurlijk ook geen jacht mee voltanken ofzo he :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Ik zit met een luxe probleem.
Ik heb nu een comfortabele director positie bij een consulting bedrijf, en navenante goede verloning. Ik doe het momenteel nog zeer graag en de work/life valt ook goed mee.

Ik heb een aantal nogal niche skills, waar ik nu en dan wat side-projectjes mee doe.
1 Van die klanten doet mij nu een aanbod, 4d/week met ~dubbele rate van mijn main opdracht. Probleem: Ik doe dat ding eigenlijk niet graag, of toch zeker niet 4d/week, en het is eigenlijk een kutklant :laugh:.

Ik neig sterk naar "neen", maar een verdubbeling van mijn omzet klinkt ook weer niet slecht. Iemand toevallig die zijn 2cents wil geven?
Ik zou het niet doen. Meer geld went héél snel en is in verhouding weinig waard als je elke dag met tegenzin moet vertrekken.
 
Dat is natuurlijk heel erg afhankelijk van uw persoonlijkheid eh. Als je rap geld wil verdienen om daana de rest van uw leven pintjes te kunnen drinken in uwe voortuin zou ge kunnen overwegen van dat een paar jaar te doen om poen te scheppen en daarna te stoppen. Anders zou ik het gewoon zo laten en rustig verder doen zoals ge bezig zijt.

Of anders gezegd: als geld momenteel geen enkel probleem is, waarom zou je dan geluk inruilen voor meer geld?
Ik zou het niet doen. Meer geld went héél snel en is in verhouding weinig waard als je elke dag met tegenzin moet vertrekken.
Inderdaad afgewezen met deze logica. Ooit al eens voor deze beslissing gestaan voor meer geld, en toen ook afgewezen met het idee "Dit zou eigenlijk vooral mijn levensstandaard verhogen, en dat heb ik niet echt nodig. Als ik erdoor 15j vroeger kan stoppen met werken (aka pintjes drinken in mijn voortuin) ... dat zou ik overwegen".


Geld altijd voor geluk.
Geluk altijd voor geld
Geld voor geluk als ge tekort hebt.
Geluk voor geld als ge genoeg hebt.
Ik ga toch akkoord moeten gaan met @Castil in deze :thumb:.
 
Zijn er hier mensen die hun privé-energiefactuur door de vennootschap laten betalen? Volgens Michel Maus worden bedrijfsleiders dan belast op forfaitaire bedragen van 2130 euro voor verwarming en 1060 euro voor elektriciteit. Vroeger was dit zelden interessant, maar met de huidige hoge energieprijzen wordt dit wel interessanter.

Is hier iemand in staat om uit te rekenen vanaf welk bedrag het interessanter is om je energiefactuur door je vennootschap laat betalen, i.p.v. ze privé te betalen en het geld uit je vennootschap te halen via VVPR-bis?
 
Zijn er hier mensen die hun privé-energiefactuur door de vennootschap laten betalen? Volgens Michel Maus worden bedrijfsleiders dan belast op forfaitaire bedragen van 2130 euro voor verwarming en 1060 euro voor elektriciteit. Vroeger was dit zelden interessant, maar met de huidige hoge energieprijzen wordt dit wel interessanter.

Is hier iemand in staat om uit te rekenen vanaf welk bedrag het interessanter is om je energiefactuur door je vennootschap laat betalen, i.p.v. ze privé te betalen en het geld uit je vennootschap te halen via VVPR-bis?
Als je privé in de 50% schijf valt dan betaal je iets meer dan 1500€ extra belasting op dat voordeel. Met VVPR bis kost het ongeveer 32% om geld uit de vennootschap te halen, dat spaar je dus uit als je er een kost kan insteken. Daarnaast heb je ook nog de BTW die een aparte regeling kent en enkel terugvorderbaar is voor het werkelijke beroepsdeel (en aftrekbaar voor het niet terugvorderbare deel) maar aangezien die nu maar 6%bedraagt gaat dat de berekening niet zo hard veranderen. Vanaf je privé verbruik dus pakweg 5000€ bedraagt wordt het interessant om het via de vennootschap te doen.

Die regeling staat sinds kort wel enkel nog open wanneer de bedrijfsleider ook een woning ter beschikking krijgt van de vennootschap (en de bedrijfsleider daar dus een VAA voor aangerekend wordt)
 
Als je privé in de 50% schijf valt dan betaal je iets meer dan 1500€ extra belasting op dat voordeel. Met VVPR bis kost het ongeveer 32% om geld uit de vennootschap te halen, dat spaar je dus uit als je er een kost kan insteken. Daarnaast heb je ook nog de BTW die een aparte regeling kent en enkel terugvorderbaar is voor het werkelijke beroepsdeel (en aftrekbaar voor het niet terugvorderbare deel) maar aangezien die nu maar 6%bedraagt gaat dat de berekening niet zo hard veranderen. Vanaf je privé verbruik dus pakweg 5000€ bedraagt wordt het interessant om het via de vennootschap te doen.

Die regeling staat sinds kort wel enkel nog open wanneer de bedrijfsleider ook een woning ter beschikking krijgt van de vennootschap (en de bedrijfsleider daar dus een VAA voor aangerekend wordt)
Kleine aanvulling, btw is wel aftrekbaar als er btw afgedragen wordt over het VAA.
 
Terug
Bovenaan