Werk Freelancers & Ondernemers

Zijn hier mensen die de sprong gewaagd hebben van interne IT Infrastructure functie (10 jaar ervaring) naar freelancer? Omwille van verschillende redenen voel ik mij niet meer goed in mijn huidige functie. In de plaats van terug ergens te solliciteren voor een interne functie, overweeg ik om de sprong te maken naar freelance. Ik ben van nature ambitieus, gedreven en ondernemend ingesteld. Het freelance idee spreekt mij enorm aan, maar omwille van spreekwoordelijke 'gouden kooi' (royaal extralegale voordelen pakket), heb ik nooit de stap durven zetten.
 
Lijkt me de volgende logische stap om te doen, inderdaad.

Ik heb een vergelijkbare achtergrond, ook qua ervaring, en stel gewoon vast dat ik tegen een muur aanloop om zelfs nog maar hetzelfde loonpakket te krijgen bij een andere werkgever. Dan weet je dat de verloning uitzonderlijk is.

Wat voor gouden kooi is dat dan? Staat uw pakket in het brutoloon topic?
 
Lijkt me de volgende logische stap om te doen, inderdaad.

Ik heb een vergelijkbare achtergrond, ook qua ervaring, en stel gewoon vast dat ik tegen een muur aanloop om zelfs nog maar hetzelfde loonpakket te krijgen bij een andere werkgever. Dan weet je dat de verloning uitzonderlijk is.

Wat voor gouden kooi is dat dan? Staat uw pakket in het brutoloon topic?
Mijn verloning is zeker niet uitzonderlijk hoog, ik doel eerder op het pakket extralegale voordelen die je kwijtgeraakt indien je als freelancer zou beginnen. Aankopen wagen, brandstof, verzekering, gsm, laptop, etc.
 
Mijn verloning is zeker niet uitzonderlijk hoog, ik doel eerder op het pakket extralegale voordelen die je kwijtgeraakt indien je als freelancer zou beginnen. Aankopen wagen, brandstof, verzekering, gsm, laptop, etc.
Wordt allemaal ruimschoots goedgemaakt door betere verloning, eigen zin mogen doen, ...
 
Mijn verloning is zeker niet uitzonderlijk hoog, ik doel eerder op het pakket extralegale voordelen die je kwijtgeraakt indien je als freelancer zou beginnen. Aankopen wagen, brandstof, verzekering, gsm, laptop, etc.

Om eerlijk te zijn zijn dat grotendeels relatief kleine zaken en ga je zelfs met die kosten nog een pak beter verdienen dan als werknemer, gesteld dat je een wat deftige day rate kan bekomen. Algemene vuistregel hier is netto naar privé = 10*day rate, en dat is dus met inbegrip van al die kosten die je opnoemt.

Een IT'er heeft eigenlijk weinig kosten. De verhouding tussen je omzet en wat je uiteindelijk privé ervan ziet is echt wel dik okee.
 
Mijn verloning is zeker niet uitzonderlijk hoog, ik doel eerder op het pakket extralegale voordelen die je kwijtgeraakt indien je als freelancer zou beginnen. Aankopen wagen, brandstof, verzekering, gsm, laptop, etc.
Auto + brandstof: iets van 1000€ per maand
Verzekering: 300€ ofzo voor hospitalisatie =>25€/maand en afhankelijk van uw werkgever nog een groepsverzekering
GSM: 700€-ish euro per 3 jaar en 25€/maand => 45€/maand
laptop: 2000€ish per 3 jaar => 170€/maand
Boekhouder 300€/maand
Dus 1540€/maand.

Neem nu een omzet van 10k/maand. Dan heb je nog 8460€ bruto over. Zelfs zonder optimalisatie is dat waarschijnlijk een verdubbeling van uw huidige loon?
 
Volgende maand start ik ook als freelancer! Al heel veel gehad aan dit topic, altijd super interessant om mee te lezen. Ik had nog een vraag over die vuistregel, enkele maanden geleden had ik die vraag ook al eens gesteld en was de conclusie dat je idd 10x dagtarief kunt overhouden in netto, uitgaande van fiscaal optimale technieken zoals bv. uitkeren van dividend. Ik vroeg me af of dat enkel in het geval is van VVPR-bis of dat je dat ook al kan bereiken door de winst die overblijft na uitkeren van de minimumbezoldiging voor de verlaagde vennootschapsbelasting uit te keren als dividend?

Zou het ook zelf kunnen berekenen maar ik ben eigenlijk niet zeker hoeveel het kost aan het bedrijf om bv. die 45k als loon uit te keren.

Heeft er ook iemand ervaring met treinabonnementen? Bij mijn huidige werkgever heb ik een Flex abonnement, dan krijg je X aantal dagen en die activeer je gewoon wanneer je wilt. Zou interessant zijn maar dat is een pilootproject en weet niet of je dat als zelfstandige ook al kan kopen. Vind het een beetje zot om een gewoon abonnement te nemen voor de 2 dagen per week dat ik op kantoor moet werken.
 
Volgende maand start ik ook als freelancer! Al heel veel gehad aan dit topic, altijd super interessant om mee te lezen. Ik had nog een vraag over die vuistregel, enkele maanden geleden had ik die vraag ook al eens gesteld en was de conclusie dat je idd 10x dagtarief kunt overhouden in netto, uitgaande van fiscaal optimale technieken zoals bv. uitkeren van dividend. Ik vroeg me af of dat enkel in het geval is van VVPR-bis of dat je dat ook al kan bereiken door de winst die overblijft na uitkeren van de minimumbezoldiging voor de verlaagde vennootschapsbelasting uit te keren als dividend?

Zou het ook zelf kunnen berekenen maar ik ben eigenlijk niet zeker hoeveel het kost aan het bedrijf om bv. die 45k als loon uit te keren.

Heeft er ook iemand ervaring met treinabonnementen? Bij mijn huidige werkgever heb ik een Flex abonnement, dan krijg je X aantal dagen en die activeer je gewoon wanneer je wilt. Zou interessant zijn maar dat is een pilootproject en weet niet of je dat als zelfstandige ook al kan kopen. Vind het een beetje zot om een gewoon abonnement te nemen voor de 2 dagen per week dat ik op kantoor moet werken.
1) Dat zal ook wel in dezelfde grootteorde zitten.

2) wat je zoekt, is een halftijds abonnement. Zijn 10 ritten op 3 weken te gebruiken ofzo
 
Volgende maand start ik ook als freelancer! Al heel veel gehad aan dit topic, altijd super interessant om mee te lezen. Ik had nog een vraag over die vuistregel, enkele maanden geleden had ik die vraag ook al eens gesteld en was de conclusie dat je idd 10x dagtarief kunt overhouden in netto, uitgaande van fiscaal optimale technieken zoals bv. uitkeren van dividend. Ik vroeg me af of dat enkel in het geval is van VVPR-bis of dat je dat ook al kan bereiken door de winst die overblijft na uitkeren van de minimumbezoldiging voor de verlaagde vennootschapsbelasting uit te keren als dividend?
Hangt af van welke dayrate en welke kostenstructuur natuurlijk, maar snelgerekend x9 ipv x10.
Lijkt niet veel maar op dayrate van 500 is dat 6.000 EUR netto per jaar verschil.

Daarmee kan je bijna al uw energiefacturen betalen :)
 
Halftijds abonnement is perfect, bedankt!

Oei, x9 is wel een groot verschil, dayrate is €570, had toch gehoopt op €5700/maand met dividend alleen. Heb wel geen bedrijfswagen, enkel een treinabonnement van €150/maand dan.
 
Halftijds abonnement is perfect, bedankt!

Oei, x9 is wel een groot verschil, dayrate is €570, had toch gehoopt op €5700/maand met dividend alleen. Heb wel geen bedrijfswagen, enkel een treinabonnement van €150/maand dan.
Dat scheelt pakweg 700/maand bruto, of finaal een kleine 500 netto. Of ongeveer 1x uw dayrate.
 
Mijn verloning is zeker niet uitzonderlijk hoog, ik doel eerder op het pakket extralegale voordelen die je kwijtgeraakt indien je als freelancer zou beginnen. Aankopen wagen, brandstof, verzekering, gsm, laptop, etc.
De grootste voordelen vind ik nog gewoon verder betaald worden als je ziek bent of als je verlofdagen neemt…
 
De grootste voordelen vind ik nog gewoon verder betaald worden als je ziek bent of als je verlofdagen neemt…
Ik verdien ook nog altijd als ik ziek ben of verlof neem? Mijn zaak krijgt voor die dagen geen inkomen nee maar da’s verwaarloosbaar vergeleken met hoeveel ge verdient op een maand
 
Ik verdien ook nog altijd als ik ziek ben of verlof neem? Mijn zaak krijgt voor die dagen geen inkomen nee maar da’s verwaarloosbaar vergeleken met hoeveel ge verdient op een maand

tenzij hij natuurlijk in zijn eerste maand al ziek valt hé :p

Heb ooit een collega gehad die in zijn eerste jaar freelance leukemie gekregen heeft. Ex-werkgever had gelukkig een hart van goud om hem uit de nood te helpen. Maar heeft toch niet mogen baten, RIP dude :(
 
tenzij hij natuurlijk in zijn eerste maand al ziek valt hé :p

Heb ooit een collega gehad die in zijn eerste jaar freelance leukemie gekregen heeft. Ex-werkgever had gelukkig een hart van goud om hem uit de nood te helpen. Maar heeft toch niet mogen baten, RIP dude :(
‘t Is te zien hoe ge het aanpakt. Ik ben begonnen in mijn 7 weken opzeg waardoor ik in eerste maand nog loon kreeg uit loondienst. De tweede maand, in mei, kreeg ik vakantiegeld uitbetaald dus heb ik eerste twee maanden mijn eigen niets moeten uitkeren en dus klein potje heb kunnen opbouwen :)
 
Ik werk nog steeds halftijds in loondienst. Indien ik dit zou opzeggen en volop in bijberoep gaan zou ik veel meer verdienen. Maar die zekerheid die ik nu nog heb, geeft toch veel gemoedsrust…
 
‘t Is te zien hoe ge het aanpakt. Ik ben begonnen in mijn 7 weken opzeg waardoor ik in eerste maand nog loon kreeg uit loondienst. De tweede maand, in mei, kreeg ik vakantiegeld uitbetaald dus heb ik eerste twee maanden mijn eigen niets moeten uitkeren en dus klein potje heb kunnen opbouwen :)
Maar als ge leukemie ofzo krijgt in uw eerste jaar blijft ge toch gefucked hoor.
 
tbh leukemie in any jaar is fucked.
Collega is in eerste jaar op skireis geweest. 2 gebroken armen en lange revalidatie...

Was ook genoeg om te stoppen als zelfstandige.

Man van collega van mijn vrouw was zelfstandig podiumbouwer voor formule 1... Daar heeft Corona hem laten stoppen.
 
Terug
Bovenaan