Beeldende Kunst Fotografiethread

Merci! Is ook mijn favoriet. Ben wel nog niet echt veel met kleur bezig. Als ik dan deze kerel zie hoe hij speelt met kleuren in lightroom/photoshop. Beetje veel overkill, maar wat een resultaat! :crazy:
Ik vind het superstraf qua skills, hij doet het ook echt om het beeld verder te verfijnen al gaat het voor mij persoonlijk ook net iets te ver qua manipulatie.

Er is tegenwoordig een grotere grijze zone ontstaan tussen fotografie en grafische kunst, soms vind ik het wel wat jammer dat op sommige platforms (Instagram bvb) de kijker echt wel misleid wordt. In mijn "eigen" domein (macro) doorzie ik dat vrij snel - bv. wanneer insecten dood en geprepareerd zijn, of in bepaalde houdingen geforceerd zijn. Maar de casual kijker is snel van gedacht dat het "naturelle" beelden zijn.
 
Ik vind het superstraf qua skills, hij doet het ook echt om het beeld verder te verfijnen al gaat het voor mij persoonlijk ook net iets te ver qua manipulatie.

Er is tegenwoordig een grotere grijze zone ontstaan tussen fotografie en grafische kunst, soms vind ik het wel wat jammer dat op sommige platforms (Instagram bvb) de kijker echt wel misleid wordt. In mijn "eigen" domein (macro) doorzie ik dat vrij snel - bv. wanneer insecten dood en geprepareerd zijn, of in bepaalde houdingen geforceerd zijn. Maar de casual kijker is snel van gedacht dat het "naturelle" beelden zijn.

Ik wil daar wel eventjes op inpikken.
Ik geef u daar gelijk in MAAR:
Zoveel decennia geleden werd het verschil als fotograaf gemaakt owv het materiaal. Een (semi-)professioneel fotograaf had toegang tot exclusief materiaal onder onderscheidde zich daarmee van de rest. Daarbij kwam dat er ook niet zoveel fotografen tout court waren om zich te moeten van onderscheidden.
Tegenwoordig heeft iedereen toegang tot professioneel materiaal. Betaal +/- €2000 en je hebt topmateriaal (dat zijn geen gekke bedragen als hobbiest aangezien mensen €1000+ betalen voor een telefoon...). En dan heb je nog eens de smartphonefotografie die enorme stappen heeft genomen de laatste jaren. Doe daarbij nog eens de toegankelijkheid van filters/presets erbij en alle gratis foto-apps en krijgt een enorme dunne lijn verzadigd met alle types van fotografen/fotografie.
Mijn punt is, als je u wilt onderscheiden als fotograaf tegenwoordig moet je iet wat kunstzinning, artiestiek, out-of-the-box kunnen werken.
Dat kan een type edit zijn (kijk naar shortstache, peter mckinnon, alen palander, ...) maar ook type compositie, stijl van fotografie...
Kortom, fotografie is de laatste jaren een al om vattend medium geworden dat niet enkel het verhaal in het beeld/moment moet vertalen maar ook meteen in het oog springen zodat de kijker blijft kijken. En liefst iets langer dan het gemiddelde scrolltempo op instagram of tiktok.
 
Ik wil daar wel eventjes op inpikken.
Ik geef u daar gelijk in MAAR:
Zoveel decennia geleden werd het verschil als fotograaf gemaakt owv het materiaal. Een (semi-)professioneel fotograaf had toegang tot exclusief materiaal onder onderscheidde zich daarmee van de rest. Daarbij kwam dat er ook niet zoveel fotografen tout court waren om zich te moeten van onderscheidden.
Tegenwoordig heeft iedereen toegang tot professioneel materiaal. Betaal +/- €2000 en je hebt topmateriaal (dat zijn geen gekke bedragen als hobbiest aangezien mensen €1000+ betalen voor een telefoon...). En dan heb je nog eens de smartphonefotografie die enorme stappen heeft genomen de laatste jaren. Doe daarbij nog eens de toegankelijkheid van filters/presets erbij en alle gratis foto-apps en krijgt een enorme dunne lijn verzadigd met alle types van fotografen/fotografie.
Mijn punt is, als je u wilt onderscheiden als fotograaf tegenwoordig moet je iet wat kunstzinning, artiestiek, out-of-the-box kunnen werken.
Dat kan een type edit zijn (kijk naar shortstache, peter mckinnon, alen palander, ...) maar ook type compositie, stijl van fotografie...
Kortom, fotografie is de laatste jaren een al om vattend medium geworden dat niet enkel het verhaal in het beeld/moment moet vertalen maar ook meteen in het oog springen zodat de kijker blijft kijken. En liefst iets langer dan het gemiddelde scrolltempo op instagram of tiktok.
Als je een beetje verstand hebt van framing en je kent je weg een beetje met presets kan je inderdaad al een heel eind verder geraken. Een smartphone met een goede camera zoals een Xperia 1 IV is best indrukwekkend en eigenlijk zit je met dat budget al aan een APS-C met een nifty fifty. Het blijft wel de uitdaging om creatieve shots te maken waar je een eigen stempel op kan drukken. Meer dan ooit gaat het om storytelling.

Pro grade materiaal maakt echter nog altijd wel een verschil en zeker in bepaalde omstandigheden - de DoF van f/1.4 nabootsen met een smartphonecamera is niet evident, maar de alternatieven komen er wel veel meer in de buurt.
 
Als je een beetje verstand hebt van framing en je kent je weg een beetje met presets kan je inderdaad al een heel eind verder geraken. Een smartphone met een goede camera zoals een Xperia 1 IV is best indrukwekkend en eigenlijk zit je met dat budget al aan een APS-C met een nifty fifty. Het blijft wel de uitdaging om creatieve shots te maken waar je een eigen stempel op kan drukken. Meer dan ooit gaat het om storytelling.

Pro grade materiaal maakt echter nog altijd wel een verschil en zeker in bepaalde omstandigheden - de DoF van f/1.4 nabootsen met een smartphonecamera is niet evident, maar de alternatieven komen er wel veel meer in de buurt.

Pro materiaal gaat altijd het verschil maken. Maar voor de toepassing waarvoor een foto nu voor 90% van de tijd wordt gebruikt, zijn alle andere alternatieven meer dan wel genoeg.
Ik voel meer dan ooit dat videografie een optocht aan het maken is. En vooral korte snelle filmpjes voor reels en tiktok. Het is iet wat scary om dat te beginnen beseffen dat foto's meer en meer naar de achtergrond verdwijnen.
 
Kortom, fotografie is de laatste jaren een al om vattend medium geworden dat niet enkel het verhaal in het beeld/moment moet vertalen maar ook meteen in het oog springen zodat de kijker blijft kijken. En liefst iets langer dan het gemiddelde scrolltempo op instagram of tiktok.
Helemaal akkoord en mooi samengevat!

Het klopt ook dat er echt fantastisch materiaal te vinden is aan een relatief betaalbare prijs. Zeker nu Nikon en Canon een hun systeemcamera's en nieuwe lens mount aan het pushen zijn. Ik had toevallig op de DPReview Fuji forums gezien dat daar een gast zit die met een adapter Nikon F-mount lenzen kan gebruiken op z'n Fuji camera, en ik was uit interesse eens gaan zien wat het aanbod is aan 2de handse Nikon F-mount tele's die gewoon onbetaalbaar waren toen ze net uitkwamen.

Voor "slechts" 4000€ heb je tegenwoordig een vrij recente 500mm f/4, of een 200-400mm f/4. OK, nog steeds duur maar voor een nieuwe 500 f/4 leg je 12.000 (!!!) euro. Er staat ook een 600mm f/4 voor 4600€. Ik was wat gefrustreerd dat Fuji maar geen werk maakt van een top-tele boven de 300mm, maar dit opent wel perspectieven :)

Om het nog even bij gear porn te houden: als alles goed loop komt vandaag mijn nieuwe statief toe :drool: :D
 
Pro materiaal gaat altijd het verschil maken. Maar voor de toepassing waarvoor een foto nu voor 90% van de tijd wordt gebruikt, zijn alle andere alternatieven meer dan wel genoeg.
Ik voel meer dan ooit dat videografie een optocht aan het maken is. En vooral korte snelle filmpjes voor reels en tiktok. Het is iet wat scary om dat te beginnen beseffen dat foto's meer en meer naar de achtergrond verdwijnen.
Je ziet veel meer fotografen filmpjes aanbieden. Op Instagram domineren de reels wel, ook bij influencerfotografen (of fotograafinfluencers?). Toch denk ik niet dat foto's echt gaan verdwijnen. Ik zie het ook niet gebeuren dat mensen geen fotoboeken meer gaan bestellen en geen foto's maar bewegende beelden gaan ophangen in hun huiskamer of dat er geen foto-exposities meer gaan zijn.

Hier voorlopig niet in de markt voor nieuwe gear. Als ik eindelijk eens werk maak van "fotografie in bijberoep" zou een eerstvolgende aankoop wel eens een batterygrip zijn en als er wat geld binnenkomt een tweede camera. Idealiter dan de Sony A7V ofzo ... :unsure: of even zot doen en een compacte Leica Q2 zodat ik die ook eens kan meenemen in een jaszak als ik ergens heen ga. Maar dan ga ik eens een potteke met goud moeten vinden wat dat dingetje kost 5K. Ooit zal ik mijn huidige grote statief wel vervangen (een krakkemikkige Velbon) en een supertelelens voor de beestjes vind ik ook wel interessant.
 
Laatst bewerkt:
Je ziet veel meer fotografen filmpjes aanbieden. Op Instagram domineren de reels wel, ook bij influencerfotografen (of fotograafinfluencers?). Toch denk ik niet dat foto's echt gaan verdwijnen. Ik zie het ook niet gebeuren dat mensen geen fotoboeken meer gaan bestellen en geen foto's maar bewegende beelden gaan ophangen in hun huiskamer of dat er geen foto-exposities meer gaan zijn.

Hier voorlopig niet in de markt voor nieuwe gear. Als ik eindelijk eens werk maak van "fotografie in bijberoep" zou een eerstvolgende aankoop wel eens een batterygrip zijn en als er wat geld binnenkomt een tweede camera. Idealiter dan de Sony A7V ofzo ... :unsure: of even zot doen en een compacte Leica Q2 zodat ik die ook eens kan meenemen in een jaszak als ik ergens heen ga. Maar dan ga ik eens een potteke met goud moeten vinden wat dat dingetje kost 5K. Ooit zal ik mijn huidige grote statief wel vervangen (een krakkemikkige Velbon) en een supertelelens voor de beestjes vind ik ook wel interessant.

Akkoord, zo denk ik er ook over.
Maar voor exposure van de komende jaren, zullen het de fotografen zijn met volharding en consitentie die zullen zegevieren denk ik.
En misschien maar goed ook, dat de ik-fotografeer-omdat-ik-dan-veel-likes-en-gratis-dingen-op-socials-krijg er maar eens van tussen vallen.
 
Akkoord, zo denk ik er ook over.
Maar voor exposure van de komende jaren, zullen het de fotografen zijn met volharding en consitentie die zullen zegevieren denk ik.
En misschien maar goed ook, dat de ik-fotografeer-omdat-ik-dan-veel-likes-en-gratis-dingen-op-socials-krijg er maar eens van tussen vallen.
Hoeveel klanten contacteren jou via Instagram, de concert- en eventfotografie terzijde gelaten? Zoeken mensen niet eerder via FB of een klassieke website? Misschien verkijken we ons teveel op Instagram, dat inderdaad van karakter aan het veranderen is (en dat is niet abnormaal).
 
Hoeveel klanten contacteren jou via Instagram, de concert- en eventfotografie terzijde gelaten? Zoeken mensen niet eerder via FB of een klassieke website? Misschien verkijken we ons teveel op Instagram, dat inderdaad van karakter aan het veranderen is (en dat is niet abnormaal).

Ik haal amper iets uit instagram. Laat ons eerlijk zijn, dat is ook niet meer dan een vereeld portfolio en handige tool om te zeggen tegen iemand 'je moet maar eens op mijn instagram kijken' ipv uw website 10x moeten spellen.
Gros van mijn bereik en opdrachten heb ik door facebook en website. Natuurlijk, afhankelijk van het type opdracht, geraak je in een soort segment waar uw naam begint te circuleren. Ik denk dat ik zo'n 80% van de opdrachtaanvragen krijg omdat ik aangeraden ben door kennis, vriend, familie of klant. Vooral kwestie van gezien te worden, maar niet te veel.

Ik volg vanaf volgende week een coaching van 8-10 sessies over alles rond de fotografie. Dus ik hoop van er nog meer te kunnen op inzetten en me vooral specifieker te kunnen richten naar mijn doelpubliek.
 
grade materiaal maakt echter nog altijd wel een verschil en zeker in bepaalde omstandigheden - de DoF van f/1.4 nabootsen met een smartphonecamera is niet evident, maar de alternatieven komen er wel veel meer in de buurt.

Maar hoe lang gaat het nog duren tot dat bijvoorbeeld DoF helemaal nagebootst kan worden in software? Of wat met al die chinese lenzen die stilaan tot hier geraken, vroeg of laat wordt het voor de klassieke merken zeer moeilijk om het onderscheid te maken.

Eender hoe het gaat, fotografie gaat een turbulente koers varen in de toekomst, for better or for worse.
 
Maar hoe lang gaat het nog duren tot dat bijvoorbeeld DoF helemaal nagebootst kan worden in software? Of wat met al die chinese lenzen die stilaan tot hier geraken, vroeg of laat wordt het voor de klassieke merken zeer moeilijk om het onderscheid te maken.

Eender hoe het gaat, fotografie gaat een turbulente koers varen in de toekomst, for better or for worse.
Die Chinese lenzen en materiaal zijn hier al aanwezig, waarvan sommige dingen best wel oké zijn voor hun prijs.

Hoe lang het duurt voor digitale effecten de optische kunnen vervangen weet ik niet, maar dat schept dan ook weer heel wat opties. Stel je voor dat je met je smartphone een beeld kan maken op pakweg 18mm en je kan dan thuis vanop je computer naar believen croppen zonder verlies aan beeldkwaliteit (want 10 GIG-RAW data per foto ofzo) en je kan ook nog eens de DoF aanpassen én het perspectief wijzigen zodat je met één beeld zowel een portret op 135 mm f/1.2 hebt, een UWA-landschapsfoto en een macroshot.

Ofzo hé. Optisch is dat nog niet mogelijk met de huidige lenzen. :unsure:

In dat laatste geval ben je als fotograaf eigenlijk de facto een digital artist. Fotografie met body en wisselbare lenzen zal dan een niche worden, zoals dat nu al het geval is met analoge fotografie. Al dient te worden gezegd dat je die analoge foto's ook héél goed kan nabootsen in nabewerking.
 
Laatst bewerkt:
Niemand last van arachnofobie hier hoop ik? Nieuw statief moest eens getest worden :unsure:


i-WMMsjsC-X2.jpg
 
Een goede fotograaf kan zelfs goede foto's maken met een boxcamera. Gear matters is een marketingfabel die decennia lang al erdoor wordt geduwd. Ok, je gaat natuurlijk niet met een boxcamera fast paced action gaan fotograferen maar you get the point. De meeste goede fotografen die ik ken, zitten ook niet op social media, posten geen reels of filmpjes. En ze zitten al zeker niet uren achter LR en PS om alles constant recht te trekken om dit te laten poppen of dit te laten poppen. Blijf gewoon weg van de meeste youtube fotoinfluencers want wat ze leren is gewoon eenheidsworst. Als je uren moet spenderen aan een foto, en het zodanig moet manipuleren dat het niet meer op het origineel lijkt...waar zijn we dan mee bezig. Vandaar ook de grote opmars van filmfotografie, ook in het professionele milieu. Geen uren LR en PS. Je zorgt dat alles op de set of incamera is zoals je het wenst en voila.

Deze week nog met een klant gesproken in Berlijn die paar bands backstage ging shooten op PKP. Hij had mee een: Minolta Dynax 7000i met paar lenzen en een Contax T2. Zo goed als geen nabewerking buiten hier en daar wat curves. Over het inkomen kon hij niet klagen.
 
Laatst bewerkt:
Een goeie fotograaf kan inderdaad altijd uit de voeten - zo heb je met veel ervaring, visie en creativiteit altijd voorsprong zelfs al heb je niet het "beste" materiaal. Zeker voor de "trage" fotografie is mijn X-T1 nog altijd top, terwijl dat beestje al 8 jaar oud is.

Hoe technischer je dan gaat qua genre fotografie, hoe belangrijker het wel wordt om goed materiaal te gebruiken. Of hoe groter de impact van je materiaal op de haalbaarheid van het beeld dat je in je hoofd hebt.

Om het voorbeeld toe te passen op die spin: met mijn oude gerief zou dat een heel moeilijke foto zijn om te maken, omdat de camera boven de spin naar beneden gericht moest zijn. Uit de hand is dat sowieso al een uiterst instabiele houding. Maar zelfs met klassieke balhoofden heb je dikwijls nog te veel "creep" nadat je het beeld probeert vast te zetten, zeker als de camera naar beneden gericht is.

Anyways, genoeg over waarom gear niet belangrijk is, hier nog wat gear porn :D

DSCF8052-XL.jpg


DSCF8053-XL.jpg



DSCF8054-XL.jpg

Ps not sponsored of zo, alles netjes zelf betaald :unsure: :D
 
@w00tw00t

Ergens deel ik je mening, en dan ook weer niet...

Ik neem nu mijn eigen fotografie als voorbeeld. De fotograaf maakt idd de foto's & met gelijk welke camera zouden deze goed moeten zijn. Maar goed martiaal maakt alles net dat beetje toch makkelijker om je visie te bereiken. Ook kan je bij sommige takken niet zonder fotoshop of lightroom meer. De klant verwacht dit gewoon. Doe je dit niet gaan ze gewoon bij iemand anders die het wel zal doen.
We leven eenmaal in een wereld die door de media en sociale media verwachten dat we onze klanten er op hun best laten uitzien. En dat is helaas tegenwoordig niet meer mogelijk zonder deze tools. Mensen zijn gewoon niet meer tevreden met een beeld recht uit de camera.

Bij takken zoals street, natuur,.... kan ik best aannemen dat je foto's recht uit de camera kan en zal gebruiken & dat is ook pefect mogelijk! Maar niet elke tak in de fotografie wereld laat dit nog toe.
 
Terug
Bovenaan