Bigbuddha
Active member
Rollerland in Aalst. Heerlijke oude locatie om te fotograferen. Maar niet evident. Weinig licht en bewegende onderwerpen zijn toch vooral veel shots en geluk hebben. Met 23mm f2 op x-e4. Voor mij toch
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Heerlijk kleurenpalletRollerland in Aalst. Heerlijke oude locatie om te fotograferen. Maar niet evident. Weinig licht en bewegende onderwerpen zijn toch vooral veel shots en geluk hebben. Met 23mm f2 op x-e4. Voor mij toch
Heel fijne locatie! Ideale plek om bokehballs te vangen.Rollerland in Aalst. Heerlijke oude locatie om te fotograferen. Maar niet evident. Weinig licht en bewegende onderwerpen zijn toch vooral veel shots en geluk hebben. Met 23mm f2 op x-e4. Voor mij toch
Heerlijk kleurenpallet
Die eerste vind ik echt waanzinnig goed.
Ik vind het superstraf qua skills, hij doet het ook echt om het beeld verder te verfijnen al gaat het voor mij persoonlijk ook net iets te ver qua manipulatie.Merci! Is ook mijn favoriet. Ben wel nog niet echt veel met kleur bezig. Als ik dan deze kerel zie hoe hij speelt met kleuren in lightroom/photoshop. Beetje veel overkill, maar wat een resultaat!
Ik vind het superstraf qua skills, hij doet het ook echt om het beeld verder te verfijnen al gaat het voor mij persoonlijk ook net iets te ver qua manipulatie.
Er is tegenwoordig een grotere grijze zone ontstaan tussen fotografie en grafische kunst, soms vind ik het wel wat jammer dat op sommige platforms (Instagram bvb) de kijker echt wel misleid wordt. In mijn "eigen" domein (macro) doorzie ik dat vrij snel - bv. wanneer insecten dood en geprepareerd zijn, of in bepaalde houdingen geforceerd zijn. Maar de casual kijker is snel van gedacht dat het "naturelle" beelden zijn.
Als je een beetje verstand hebt van framing en je kent je weg een beetje met presets kan je inderdaad al een heel eind verder geraken. Een smartphone met een goede camera zoals een Xperia 1 IV is best indrukwekkend en eigenlijk zit je met dat budget al aan een APS-C met een nifty fifty. Het blijft wel de uitdaging om creatieve shots te maken waar je een eigen stempel op kan drukken. Meer dan ooit gaat het om storytelling.Ik wil daar wel eventjes op inpikken.
Ik geef u daar gelijk in MAAR:
Zoveel decennia geleden werd het verschil als fotograaf gemaakt owv het materiaal. Een (semi-)professioneel fotograaf had toegang tot exclusief materiaal onder onderscheidde zich daarmee van de rest. Daarbij kwam dat er ook niet zoveel fotografen tout court waren om zich te moeten van onderscheidden.
Tegenwoordig heeft iedereen toegang tot professioneel materiaal. Betaal +/- €2000 en je hebt topmateriaal (dat zijn geen gekke bedragen als hobbiest aangezien mensen €1000+ betalen voor een telefoon...). En dan heb je nog eens de smartphonefotografie die enorme stappen heeft genomen de laatste jaren. Doe daarbij nog eens de toegankelijkheid van filters/presets erbij en alle gratis foto-apps en krijgt een enorme dunne lijn verzadigd met alle types van fotografen/fotografie.
Mijn punt is, als je u wilt onderscheiden als fotograaf tegenwoordig moet je iet wat kunstzinning, artiestiek, out-of-the-box kunnen werken.
Dat kan een type edit zijn (kijk naar shortstache, peter mckinnon, alen palander, ...) maar ook type compositie, stijl van fotografie...
Kortom, fotografie is de laatste jaren een al om vattend medium geworden dat niet enkel het verhaal in het beeld/moment moet vertalen maar ook meteen in het oog springen zodat de kijker blijft kijken. En liefst iets langer dan het gemiddelde scrolltempo op instagram of tiktok.
Als je een beetje verstand hebt van framing en je kent je weg een beetje met presets kan je inderdaad al een heel eind verder geraken. Een smartphone met een goede camera zoals een Xperia 1 IV is best indrukwekkend en eigenlijk zit je met dat budget al aan een APS-C met een nifty fifty. Het blijft wel de uitdaging om creatieve shots te maken waar je een eigen stempel op kan drukken. Meer dan ooit gaat het om storytelling.
Pro grade materiaal maakt echter nog altijd wel een verschil en zeker in bepaalde omstandigheden - de DoF van f/1.4 nabootsen met een smartphonecamera is niet evident, maar de alternatieven komen er wel veel meer in de buurt.
Helemaal akkoord en mooi samengevat!Kortom, fotografie is de laatste jaren een al om vattend medium geworden dat niet enkel het verhaal in het beeld/moment moet vertalen maar ook meteen in het oog springen zodat de kijker blijft kijken. En liefst iets langer dan het gemiddelde scrolltempo op instagram of tiktok.
Je ziet veel meer fotografen filmpjes aanbieden. Op Instagram domineren de reels wel, ook bij influencerfotografen (of fotograafinfluencers?). Toch denk ik niet dat foto's echt gaan verdwijnen. Ik zie het ook niet gebeuren dat mensen geen fotoboeken meer gaan bestellen en geen foto's maar bewegende beelden gaan ophangen in hun huiskamer of dat er geen foto-exposities meer gaan zijn.Pro materiaal gaat altijd het verschil maken. Maar voor de toepassing waarvoor een foto nu voor 90% van de tijd wordt gebruikt, zijn alle andere alternatieven meer dan wel genoeg.
Ik voel meer dan ooit dat videografie een optocht aan het maken is. En vooral korte snelle filmpjes voor reels en tiktok. Het is iet wat scary om dat te beginnen beseffen dat foto's meer en meer naar de achtergrond verdwijnen.
Je ziet veel meer fotografen filmpjes aanbieden. Op Instagram domineren de reels wel, ook bij influencerfotografen (of fotograafinfluencers?). Toch denk ik niet dat foto's echt gaan verdwijnen. Ik zie het ook niet gebeuren dat mensen geen fotoboeken meer gaan bestellen en geen foto's maar bewegende beelden gaan ophangen in hun huiskamer of dat er geen foto-exposities meer gaan zijn.
Hier voorlopig niet in de markt voor nieuwe gear. Als ik eindelijk eens werk maak van "fotografie in bijberoep" zou een eerstvolgende aankoop wel eens een batterygrip zijn en als er wat geld binnenkomt een tweede camera. Idealiter dan de Sony A7V ofzo ... of even zot doen en een compacte Leica Q2 zodat ik die ook eens kan meenemen in een jaszak als ik ergens heen ga. Maar dan ga ik eens een potteke met goud moeten vinden wat dat dingetje kost 5K. Ooit zal ik mijn huidige grote statief wel vervangen (een krakkemikkige Velbon) en een supertelelens voor de beestjes vind ik ook wel interessant.
Hoeveel klanten contacteren jou via Instagram, de concert- en eventfotografie terzijde gelaten? Zoeken mensen niet eerder via FB of een klassieke website? Misschien verkijken we ons teveel op Instagram, dat inderdaad van karakter aan het veranderen is (en dat is niet abnormaal).Akkoord, zo denk ik er ook over.
Maar voor exposure van de komende jaren, zullen het de fotografen zijn met volharding en consitentie die zullen zegevieren denk ik.
En misschien maar goed ook, dat de ik-fotografeer-omdat-ik-dan-veel-likes-en-gratis-dingen-op-socials-krijg er maar eens van tussen vallen.
Hoeveel klanten contacteren jou via Instagram, de concert- en eventfotografie terzijde gelaten? Zoeken mensen niet eerder via FB of een klassieke website? Misschien verkijken we ons teveel op Instagram, dat inderdaad van karakter aan het veranderen is (en dat is niet abnormaal).
grade materiaal maakt echter nog altijd wel een verschil en zeker in bepaalde omstandigheden - de DoF van f/1.4 nabootsen met een smartphonecamera is niet evident, maar de alternatieven komen er wel veel meer in de buurt.
Die Chinese lenzen en materiaal zijn hier al aanwezig, waarvan sommige dingen best wel oké zijn voor hun prijs.Maar hoe lang gaat het nog duren tot dat bijvoorbeeld DoF helemaal nagebootst kan worden in software? Of wat met al die chinese lenzen die stilaan tot hier geraken, vroeg of laat wordt het voor de klassieke merken zeer moeilijk om het onderscheid te maken.
Eender hoe het gaat, fotografie gaat een turbulente koers varen in de toekomst, for better or for worse.