Foto Uitdaging | December | Interview met Avondland

fucb1povkc881.jpg


Maandelijks houden wij een Foto Uitdaging (of anders gezegd: een foto challenge) waarbij diverse onderwerpen aan bod komen. Zo was vorige maand het thema 'Oranje' aan de beurt. De winnaars hebben de kans om dan meer uitleg te geven bij de foto die ze genomen hebben en uiteraard leren we hen ook een beetje beter kennen.

In december heeft @Avondland onze BG foto challenge gewonnen. Ik heb hem kunnen strikken voor een interview want dit was zijn allereerste win! En dat voor de laatste maand van het jaar. Een leuke foto en dus een terechte winnaar... Voor de volgende challenge heeft Avondland "Zwart & Wit" gekozen, waar je nog tot eind januari aan kan meedoen.

Kan je iets meer over je foto vertellen? Wat was je idee en waar is de foto gemaakt?
Wel, ik wou sowieso iets doen met een prachtige zonsopgang. Het voordeel van de winter is dat je daar niet te vroeg voor hoeft op te staan en dat het makkelijker te plannen is tussen de gezinsactiviteiten en andere verplichtingen door. Ik heb die getrokken nabij mijn werk in Beerse (De Schrieken). Mijn camera had ik meegenomen omdat ik wist dat het eindelijk eens wat helder weer ging zijn, dus ik vertrok wat vroeger zodat ik nog snel naar een natuurgebied kon gaan op een boogscheut van het kantoor. Op een kruispunt van wandelknooppunten waren allerlei versieringen aangebracht en dat gecombineerd met een goudoranje zonsopgang was een uitgelezen moment om dit fraaie plaatje te maken.

Hoe ben je gestart met fotografie?
Mijn eerste grote reis was met KrisKras naar Peru en toen kocht ik mijn eerste digitale reflexcamera. Al snel overgestapt naar een beter model, maar dat is jarenlang niet echt een passie maar eerder een hobby geweest. Dat flakkerde nu en dan wel eens op, maar kon ook wel eens vervliegen. Het is pas toen ik de overstap maakte naar een fullframe (Sony A7III) dat de passie helemaal is ontbrandt en dat is de afgelopen twee jaar alleen maar sterker geworden. Onlangs mijn foto's van Peru herontdekt en best tevreden met mijn evolutie. Terugreizen in de tijd om met mijn huidige gerief betere foto's te nemen in het prachtige Peru zal helaas niet lukken.

Wat fotografeer je het liefste?
Ik voel me het meest op mijn gemak in een fraai stukje natuur bij mooie lichtomstandigheden, maar ik amuseer me evengoed in een stedelijke omgeving. Detailshots met fraaie bokeh en geringe depth of field zijn mijn ding wel. Leve lichtsterke primes!

Wat is de leukste foto-opdracht die je tot nu toe al hebt gedaan?
De inzending voor de Oranje-challenge. Als ik een zonsopgang zie en ik heb mijn camera bij ben ik een tevreden mens.

Van al het fotomateriaal dat je hebt, wat gebruik je het meest of wat is iets dat je niet kan missen en je altijd bij zal hebben in je cameratas?
Ongetwijfeld de 85 mm f/1.8 Zeiss Batis. Gewéldige lens op mijn camera en een brandpuntsafstand waar ik vertrouwd mee ben. Het heeft dat "3D-pop"-effect: die fraaie depth of field die een heel mooie diepte geeft aan een beeld en het onderwerp scherp aftekent, maar ook een aangename bokeh. Ik gebruik het niet alleen voor portretten, maar ook voor architectuur, landschap en zelfs semi-macrowerk. Een héél veelzijdige lens. Ik heb meer moeite om een boeiende foto te trekken met een bredere lens dan met de 85 mm.

Wat is voor jou de grootste uitdaging tijdens het fotograferen?
Een sprekend beeld maken. Je kan honderden foto's maken, maar soms springt er maar één echt uit. Bij fotografie waar mensen in voor komen (bvb. straatfotografie) is er immers die narratieve dimensie die niet simpel is: welk verhaal vertelt je foto? Dat verhaal zoeken vind ik een grote uitdaging, want het is een gave om dat over te brengen in een sterk beeld.

Welke andere fotografen/kunstenaars inspireren je?
Ik volg hier en daar wel wat namen, maar ik ben niet echt een fanboy van iemand. Natuurlijk vind ik een Harry Gruyaert of Steve McCurry fotografen die fascinerende beelden hebben gemaakt, maar ik probeer mijn eigen weg en stijl te vinden.

Wat is een tip die je kan meegeven aan startende fotografen die jou veel geholpen heeft?
Trek er zoveel mogelijk op uit en geniet ervan! Fotografie is een subtiele, maar verslavende jacht. Als het een sleur begint te worden ben je verkeerd bezig.

Waar kunnen we al je prachtige beelden terugvinden?
Ik zwier mijn plaatjes op mijn Instagram: Prachtige Pjotr

Hall Of Fame
 
Terug
Bovenaan