Beeldende Kunst Fotografiethread

Ik ben zelf ook niet tevreden met een beeld recht uit de camera, nabewerking vind ik cruciaal en dat is ook hetgene wat een foto uniek maakt en stijl geeft. Het is de kunst om zodanig bij te werken dat het een foto verheft, net zoals een schilderij geen exacte weergave is van de werkelijkheid is ook een foto geen exacte weergave van de werkelijkheid. Het menselijke oog heeft een ander dynamisch bereik dan een camera. Een tijd geleden was overgesatureerde HDR-fotografie een hype en daar kwamen echt gatlelijke dingen uit naar voor.

Er zijn uiteraard takken waar je beelden sowieso recht uit de camera MOET halen omdat het snel moet gaan: sport en reportage.
 
@w00tw00t

Ergens deel ik je mening, en dan ook weer niet...

Ik neem nu mijn eigen fotografie als voorbeeld. De fotograaf maakt idd de foto's & met gelijk welke camera zouden deze goed moeten zijn. Maar goed martiaal maakt alles net dat beetje toch makkelijker om je visie te bereiken. Ook kan je bij sommige takken niet zonder fotoshop of lightroom meer. De klant verwacht dit gewoon. Doe je dit niet gaan ze gewoon bij iemand anders die het wel zal doen.
We leven eenmaal in een wereld die door de media en sociale media verwachten dat we onze klanten er op hun best laten uitzien. En dat is helaas tegenwoordig niet meer mogelijk zonder deze tools. Mensen zijn gewoon niet meer tevreden met een beeld recht uit de camera.

Bij takken zoals street, natuur,.... kan ik best aannemen dat je foto's recht uit de camera kan en zal gebruiken & dat is ook pefect mogelijk! Maar niet elke tak in de fotografie wereld laat dit nog toe.
Tuurlijk niet maar er zijn er ook die dergelijke klanten ook weigeren want het past niet bij de visie van de fotograaf zelf. Als fotograaf ben je voor het grootste deel commerçant maar ook kunstenaar en je moet zelf bepalen waar de grens ligt. Ik ken commerciële fotografen die full time enkel analoog werken en ik ken ook huwelijksfotografen die enkel dat doen. Nabewerking is redelijk beperkt. Ok, de filmemulsie geeft uw kleuren en feel, alsook de lenzen; waardoor uw PC tijd wegvalt en je meer kunt focussen op uw hoofdtaak nl fotografie. Uiteindelijk is het uw taak om de klant te overtuigen waarom uw werk beter is dan al de rest en niet de taak van de klant om uw werk te sturen. Als de klant uw werk moet sturen dan is er imo een mismatch. Ik zeg niet dat nabewerken niet mag maar er is een grens. De meeste van die youtube fotografen, daar is de grens in mijn ogen al ver overschreden. Dat zijn meer digitale bewerkers dan fotografen. Door dergelijke (in mijn ogen negatieve) tendens gaat de massa ook dit als het nieuwe normaal vinden.
 
Ik ben zelf ook niet tevreden met een beeld recht uit de camera, nabewerking vind ik cruciaal en dat is ook hetgene wat een foto uniek maakt en stijl geeft. Het is de kunst om zodanig bij te werken dat het een foto verheft, net zoals een schilderij geen exacte weergave is van de werkelijkheid is ook een foto geen exacte weergave van de werkelijkheid. Het menselijke oog heeft een ander dynamisch bereik dan een camera. Een tijd geleden was overgesatureerde HDR-fotografie een hype en daar kwamen echt gatlelijke dingen uit naar voor.

Er zijn uiteraard takken waar je beelden sowieso recht uit de camera MOET halen omdat het snel moet gaan: sport en reportage.

Dat vind ik nu leuk aan de Fuji film simulations, tegenwoordig schiet ik standaard op Classic Chrome voor de gewone familie kiekjes en dan moeten die niet via Capture One en kunnen ze gewoon afgedrukt worden.

Makkelijk voor moeder de vrouw ook want als die achter mijn rug een gezinsfotoboek wil maken moet ze niet vragen of de foto's nog bewerkt moeten worden.

Uiteraard voor een fraai natuurbeeld gebruik ik de RAW en gaat die door de nabewerking.

Da's een ecologisch verantwoorde insectenweide, mijn beste :eviltongue: :D

Ik begrijp het volledig want heb er ook zo één. Bespaart mij zeer veel tijd, het ziet er fantastisch uit en zit vol potentiële macro onderwerpen:D
 
Tuurlijk niet maar er zijn er ook die dergelijke klanten ook weigeren want het past niet bij de visie van de fotograaf zelf. Als fotograaf ben je commerçant maar ook kunstenaar en je moet zelf bepalen waar de grens ligt. Ik ken commerciële fotografen die full time enkel analoog werken en ik ken ook huwelijksfotografen die enkel dat doen. Nabewerking is redelijk beperkt. Ok, de filmemulsie geeft uw kleuren en feel, alsook de lenzen; waardoor uw PC tijd wegvalt en je meer kunt focussen op uw hoofdtaak nl fotografie. Uiteindelijk is het uw taak om de klant te overtuigen waarom uw werk beter is dan al de rest en niet de taak van de klant om uw werk te sturen. Als de klant uw werk moet sturen dan is het er een mismatch. Ik zeg niet dat nabewerken niet mag maar er is een grens. De meeste van die youtube fotografen, daar is de grens in mijn ogen al ver overschreden. Dat zijn meer digitale bewerkers dan fotografen.
Ik ben niet zeker, maar denk niet dat de klanten van @Spector en @Tuner111 vragen om hun stijl aan te passen. Als je als fotograaf daaraan toegeeft betekent dat ook dat je geen vertrouwen hebt in je eigen stijl. Het kan natuurlijk zijn dat een eigen stijl je niet boeit en dat je gewoon wat foto's wil trekken en bewerken naargelang hoe de klant het wil. Ieder zijn ding daarin. Maar voor de klassieke familie- en huwelijksshoot ga je als klant gewoon op zoek naar een fotograaf wiens stijl je aantrekt.
 
Ik ben niet zeker, maar denk niet dat de klanten van @Spector en @Tuner111 vragen om hun stijl aan te passen. Als je als fotograaf daaraan toegeeft betekent dat ook dat je geen vertrouwen hebt in je eigen stijl. Het kan natuurlijk zijn dat een eigen stijl je niet boeit en dat je gewoon wat foto's wil trekken en bewerken naargelang hoe de klant het wil. Ieder zijn ding daarin. Maar voor de klassieke familie- en huwelijksshoot ga je als klant gewoon op zoek naar een fotograaf wiens stijl je aantrekt.
Dat impliceer ik ook niet. Wat ik wil vooral wil zeggen is dat je al beginnende fotograaf zo ver moet wegblijven van die fotoinfluencers want je geraakt in een vicieuze cirkel van waansmaak.
 
Dat impliceer ik ook niet. Wat ik wil vooral wil zeggen is dat je al beginnende fotograaf zo ver moet wegblijven van die fotoinfluencers want je geraakt in een vicieuze cirkel van waansmaak.
Goh, in het begin zoek je je eigen stijl ook hé, dus is het moeilijk om daar ver weg van te blijven. Je moet alleen zien dat je geen zoveelste kopie bent van een influencer. Kan geen kwaad om inspiratie op te doen bij influencers of Magnumfotografen.
 
Dat impliceer ik ook niet. Wat ik wil vooral wil zeggen is dat je al beginnende fotograaf zo ver moet wegblijven van die fotoinfluencers want je geraakt in een vicieuze cirkel van waansmaak.

Kvind die stelling niet volledig correct eigenlijk.
Ik heb indertijd enorm veel geleerd van youtube, collega fotografen en sociale media. Wat vind ik mooi? Wat vind ik net niet mooi? Hoe doen zij da. Daardoor ben ik meer gaan proberen, heb ik filmpjes opgezocht en door al die puzzelstukjes heb ik een stijl ontwikkeld (die nog steeds evolueert nota bene).
We zijn heel hard gefocust op alles wat social media en influencers zijn. Maar vervang sociale media door de platen winkel en influencers door hottest band in town en dan krijg je iet wat zich al decennia afspeelt.
Een Metallica ging ook niet bestaan hebben zonder Black Sabbath en zo zijn er bakken bands die invloeden hebben leren kennen door platen, cassettes en cd's te spelen.
 
Het allerbelangrijkste lijkt mij, dat je als hobbyfotograaf plezier haalt uit het maken van de foto's, voldoening krijgt van de resultaten en dat zo veel mogelijk loskoppelt van eventuele likes etc. Maar we blijven sociale wezens natuurlijk en externe bevestiging is gelijk drugs, druuuuugs.

Als pro is het natuurlijk een heel ander verhaal. Dat lijkt me wat balanceren tussen artistiek je eigen stijl uitbouwen vs. afleveren wat klanten verwachten. Een oude schoolkameraad van me heeft zo z'n eigen fotografiebedrijfje uit de grond gestampt, op basis van heel veel commerciëel werk. Toch best indrukwekkend hoor als ik zie wat hij nu allemaal doet.
 
Laatst bewerkt:
Kvind die stelling niet volledig correct eigenlijk.
Ik heb indertijd enorm veel geleerd van youtube, collega fotografen en sociale media. Wat vind ik mooi? Wat vind ik net niet mooi? Hoe doen zij da. Daardoor ben ik meer gaan proberen, heb ik filmpjes opgezocht en door al die puzzelstukjes heb ik een stijl ontwikkeld (die nog steeds evolueert nota bene).
We zijn heel hard gefocust op alles wat social media en influencers zijn. Maar vervang sociale media door de platen winkel en influencers door hottest band in town en dan krijg je iet wat zich al decennia afspeelt.
Een Metallica ging ook niet bestaan hebben zonder Black Sabbath en zo zijn er bakken bands die invloeden hebben leren kennen door platen, cassettes en cd's te spelen.
Je kan interacties online niet vergelijken met interacties pre internet tijdperk. Waarbij je in het verleden misschien meer rondhing met andere fotografen, dagen aan een stuk met elkaar in een doka of fotoclub spendeerde of jouw eigen stijl liet beïnvloeden door anderen die je kende, gebeurd die tegenwoordig gewoon online en anoniem maar zonder diepgang. Je leert nog steeds meer van elkaar in het echt, al doende dan enkel door wat tutorials online te volgen. Je gaat veel meer van fotografie leren door naar expo's te gaan, door fotowalks, door echte doorgewinterde pros te assisteren en door fotoboeken te bladeren en uw cultureel te verrijken dan uren te spenderen online. Ik heb op die manier de voorbije 2 jaar veel meer geleerd over fotografie dan in de 8 jaar ervoor, toen ik ermee begon en zoals de meeste enkel focuste op het online gebeuren. Dit is niet op u gericht maar eerder algemeen en vooral voor de beginners. Jezelf op de borst kloppen en zeggen dat we likes perfect kunnen negeren is jezelf voorliegen zoals @SlashDotDash dat ook al zegt. Been there, done that. Open eender welk social media kanaal of online portfolio en echt uniek werk kan je op je handen tellen. Al de rest is eenheidsworst omdat de meerderheid allemaal hetzelfde traject doorlopen (online). Voor het iets betere commerciële werk kan je meer inspiratie halen uit platformen zoals Behance bv. Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen traject doorlopen zoals iedereen het zelf wil. Plezier eruit halen is het belangrijkste.

Maar dat is zo goed als in alle creatieve beroepen zo.
 
Laatst bewerkt:
Kvind die stelling niet volledig correct eigenlijk.
Ik heb indertijd enorm veel geleerd van youtube, collega fotografen en sociale media. Wat vind ik mooi? Wat vind ik net niet mooi? Hoe doen zij da. Daardoor ben ik meer gaan proberen, heb ik filmpjes opgezocht en door al die puzzelstukjes heb ik een stijl ontwikkeld (die nog steeds evolueert nota bene).
We zijn heel hard gefocust op alles wat social media en influencers zijn. Maar vervang sociale media door de platen winkel en influencers door hottest band in town en dan krijg je iet wat zich al decennia afspeelt.
Een Metallica ging ook niet bestaan hebben zonder Black Sabbath en zo zijn er bakken bands die invloeden hebben leren kennen door platen, cassettes en cd's te spelen.
Goed boek daarrond is Steal like an artist van Austin Kleon. Heel interessant en heel duidelijk boek om snel je eigen stijl op te bouwen (niet enkel voor fotografie, maar algemeen).

Steal Like An Artist - Austin Kleon
(affliate bol)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het zo niet goed met Vero. Het lijkt me niet zo fotografie-minded?

Terug op statief werken is toch opnieuw tot inzicht komen dat je veel makkelijker scherpe beelden maakt :)

i-wFvk8CQ-X2.jpg

Bruinrode heidelibel, 1 foto aan f/13

i-tc4QpRq-X2.jpg

Breedbandgroefbij, 90 foto's aan f/5.6​
 
Straks info-avond fotografie CVO Kempen hier in 't dorp. Ik ben benieuwd. Elke week donderdag van 18u20 tot 21u25 ...
Het begint wel met de basis-basis, maar ze raden toch aan daar mee te beginnen want zo halen ze meer geld uit mij en ik leer na module 1 toch manueel te fotograferen. Dat is iets wat ik eigenlijk nog niet goed kan.

Okragehalte is vaag aanwezig maar ik heb niet veel andere cursisten gezien. Info-avond is 5 minuutjes binnenspringen en even babbelen. En dat is het.
 
Terug
Bovenaan