Beeldende Kunst Fotografiethread

Straks eerste les, ben benieuwd!

En iets anders: als ik mijn weg niet goed vind met de kleuren op een foto, zet ik het gewoon in zwart-wit en heeft dat vaak net dat ietsje meer of klassiek of speciaal. Contrast tussen licht en schaduw wordt dan meteen heel interessant. Hoe bepalen jullie of iets zwart-wit wordt of niet? Voor de duidelijkheid: ik gebruik zwart-wit niet enkel wanneer ik mijn weg niet weet met kleuren. :tongue:

Ik gebruik zwart-wit om emotie nog een extra boost te geven. Of om contrasten nog meer te laten uitkomen.
Het is wat buikgevoel maar ik vind sommige foto's beter werken in zwart-wit dan in kleur en omgekeerd.
 
De les wel meegevallen! Geen te hoog Okragehalte. Allemaal wel basic bij aanvang maar ik ga er wel baat bij hebben denk ik.

Ik moet me wel inhouden om niet te pedant te worden tegenover de beginnelingen. :unsure:

Na de eerste opdracht kan je er meteen de personen met talent uithalen tegenover de eeuwige amateurs.
 
Update in de saga van de gedecentreerde 10-24 lens, na de derde (!!) herstelling terug kunnen testen. Nog steeds grote problemen met beeldkwaliteit in de rechter onderrand. Zucht. Ik heb het wel even gehad met Fujifilm.
 
Update in de saga van de gedecentreerde 10-24 lens, na de derde (!!) herstelling terug kunnen testen. Nog steeds grote problemen met beeldkwaliteit in de rechter onderrand. Zucht. Ik heb het wel even gehad met Fujifilm.
Refund vragen, is duidelijk een lemon of de mensen in de service center zijn gewoon niet competent.
 
Zitten er hier onder de fotoliefhebbers ook (semi)pro's die notie hebben van pers & perskaarten?
Ben met enkele grote dingen bezig, maar dat vereist een perskaart. Got some questions :)
 
Les van morgen gaat over sluitertijd. Ik fotografeer 95% van de tijd met aperture priority, want ik wil vooral controle over de depth of field krijgen. Sluitertijd staat automatisch op 1/125s, wat meestal volstaat omdat ik ook (veel te) vaak fotografeer met geringe diepte. Sluitertijd-prioriteit gebruik ik enkel als ik héél doelbewust mijn sluitertijd héél snel of net véél trager wil (snel voor actiefoto's en traag om beweging "uit te vegen"), maar zo vaak gebeurt dat niet.

Ook al is die cursus heel basis bij aanvang, kan het wel eens verfrissend zijn om te ontwennen van die hardnekkige gewoontes.
 
Wat nog belangrijk is om te weten dat uw sluitertijd altijd evensnel moet zijn als uw gebruikte focaal lengte. Bijvoorbeeld als je op 135mm fotografeert moet uw sluitertijd altijd minstens 1/160 zijn.
Ook is dat van belang als je lowlight gaat fotograferen en er wordt gewerkt met LED verlichting. Wanneer uw sluitertijd net is afgesteld op de frequentie van het LED-licht OF wanneer uw sluitertijd een veelvoud is van die frequentie, kan je kans hebben om donkere stroken in uw foto.
AP-mode vind ik heel gemakkelijk om te fotograferen in overcast weer. Wanneer ik "snel" wil werken. Wanneer ik meer controle wil over mijn licht fotografeer ik in Manueel. Maar ik fotografeer dan weer 95% vd tijd in manuel mode :p
 
Wat nog belangrijk is om te weten dat uw sluitertijd altijd evensnel moet zijn als uw gebruikte focaal lengte. Bijvoorbeeld als je op 135mm fotografeert moet uw sluitertijd altijd minstens 1/160 zijn.

IBIS en OIS zijn het daar niet mee eens :p

Maar doorgaans is dat inderdaad een zeer goed uitgangspunt.
 
Terug
Bovenaan