Beeldende Kunst Fotografiethread

@Strijkijzer:
Eerst en vooral: welke website is effectief betrouwbaar om zo'n perskaart aan te vragen? Ik kom precies verschillende plekken tegen om een aan te vragen...zit daar verschil op?
Wat zijn de criteria om een perskaart aan te vragen? Heb je publicaties nodig? Of kan gelijk wie een perskaart aanvragen?
Is er een gradatie in de kaarten qua toegankelijkheid voor (sport)evenementen?

Ik kom links en rechts tegenstrijdigheden tegen en zou het graag deftig weten vooralleer ik iets aanvraag :)
 
@Strijkijzer:
Eerst en vooral: welke website is effectief betrouwbaar om zo'n perskaart aan te vragen? Ik kom precies verschillende plekken tegen om een aan te vragen...zit daar verschil op?
Wat zijn de criteria om een perskaart aan te vragen? Heb je publicaties nodig? Of kan gelijk wie een perskaart aanvragen?
Is er een gradatie in de kaarten qua toegankelijkheid voor (sport)evenementen?

Ik kom links en rechts tegenstrijdigheden tegen en zou het graag deftig weten vooralleer ik iets aanvraag :)
Met sportevents heb ik geen ervaring maar ik vraag de perskaart altijd aan via het management van de band bv. Dus voor een sportevent zou ik gewoon een mailtje naar de organisatie sturen. Publicaties zullen natuurlijk wel helpen maar met een beetje geluk geraakt ge soms wel binnen :)

Edit: of bedoel je zo een perskaart die je krijgt als je bv voor officiele krant e.d. werkt?
 
Met sportevents heb ik geen ervaring maar ik vraag de perskaart altijd aan via het management van de band bv. Dus voor een sportevent zou ik gewoon een mailtje naar de organisatie sturen. Publicaties zullen natuurlijk wel helpen maar met een beetje geluk geraakt ge soms wel binnen :)

Edit: of bedoel je zo een perskaart die je krijgt als je bv voor officiele krant e.d. werkt?
Dit dus. Het officiele bewijs dat je journalistiek werk doet.
Daar zijn heel wat richtlijnen voor, maar daar kom ik net de tegenstrijdigheden tegen. En iets zegt me dat niet iedere kaart garant staat om eender wat van toegang te krijgen voor perswerk.
 
Ik denk wel dat het zo stillekes aan tijd wordt dat ge gewoon een nieuwe lens krijgt van die mannen.
Ik zit er toch mee verveeld, vooral omdat mijn klacht schijnbaar niet ernstig genomen wordt. De winkel stelt nu voor om een vergelijkende test te doen met één van hun exemplaren van de lens. Dat betekent dat ik op een zaterdag 2u in de wagen moet zitten om aan te tonen dat er een probleem is, zonder enige belofte op een oplossing.

Als uw lens op 24mm altijd ergens soft is omwille van extreme field curvature dan is dat toch een defect? In regel is de hoek rechts onder altijd heel soft, vooral bij hyperfocaal focussen. Als ik dan corrigeer door dichterbij te focussen verlies ik scherpte elders in het beeld.

Het begint voor mij ook wel een groot probleem te worden mbt. de geloofwaardigheid van Fujifilm, in die mate dat ik me echt afvraag of ik nog iets van hen wil kopen...
 
Ik zit er toch mee verveeld, vooral omdat mijn klacht schijnbaar niet ernstig genomen wordt. De winkel stelt nu voor om een vergelijkende test te doen met één van hun exemplaren van de lens. Dat betekent dat ik op een zaterdag 2u in de wagen moet zitten om aan te tonen dat er een probleem is, zonder enige belofte op een oplossing.

Als uw lens op 24mm altijd ergens soft is omwille van extreme field curvature dan is dat toch een defect? In regel is de hoek rechts onder altijd heel soft, vooral bij hyperfocaal focussen. Als ik dan corrigeer door dichterbij te focussen verlies ik scherpte elders in het beeld.

Het begint voor mij ook wel een groot probleem te worden mbt. de geloofwaardigheid van Fujifilm, in die mate dat ik me echt afvraag of ik nog iets van hen wil kopen...

Da's begrijpelijk maar ik weet nu niet of dat echt een Fujifilm-probleem vind. Bij de productie van lenzen zit altijd variatie, en mijn ervaringen bij Canon om iets gefixt te krijgen waren ook genre a) lens een maand kwijt zijn b) lens terugkrijgen met hetzelfde probleem c) terug naar de winkel gaan, winkelier er van proberen te overtuigen dat het niet om een user error gaat d) weer lens een maand kwijt zijn e) lens terugkrijgen met hetzelfde probleem. Ik had ook een 100-400 waar ik niet content van was bij Sony, die heb ik ook teruggestuurd en die heb ik wél gewoon hersteld teruggekregen, maar dat zijn natuurlijk allemaal anekdotes.

Uw probleem lijkt mij inderdaad wel echt gemakkelijk te staven (en te checken bij een herstelling) aangezien het gewoon consequent is, itt focus issues waar het hit en miss kan zijn.
 
@derp klopt, helaas hoor je van andere merken gelijkaardige problemen, omdat ze hun reparatie uitbesteden.

Uiteindelijk is de consument wel gesjareld natuurlijk, want wat moet je gaan doen als de verkoper noch de fabrikant moeite doen om u te helpen?

Ook heel ergerlijk dat ze bijna suggereren dat ik niet weet hoe een scherp beeld te maken op 24mm...

In ieder geval is Art & Craft mij nu toch bijna kwijt als klant. Veel winkels die nog service bieden blijven er niet meer over :(
 
Ik zit er toch mee verveeld, vooral omdat mijn klacht schijnbaar niet ernstig genomen wordt. De winkel stelt nu voor om een vergelijkende test te doen met één van hun exemplaren van de lens. Dat betekent dat ik op een zaterdag 2u in de wagen moet zitten om aan te tonen dat er een probleem is, zonder enige belofte op een oplossing.

Als uw lens op 24mm altijd ergens soft is omwille van extreme field curvature dan is dat toch een defect? In regel is de hoek rechts onder altijd heel soft, vooral bij hyperfocaal focussen. Als ik dan corrigeer door dichterbij te focussen verlies ik scherpte elders in het beeld.

Het begint voor mij ook wel een groot probleem te worden mbt. de geloofwaardigheid van Fujifilm, in die mate dat ik me echt afvraag of ik nog iets van hen wil kopen...
De wetgeving omtrent garantie gaf inderdaad op dat je na 6 maanden moet bewijzen dat er een fout is.

Gelukkig is dat ondertussen aangepast en is dat opgetrokken naar twee jaar. Als je dus nog eens wat nieuws koopt, moet de winkel altijd bewijzen dat de fout er nog niet was bij aankoop of dat het om een fabricagefout gaat.

Desalniettemin is dit een klote situatie voor je en heb je al genoeg tijd hieraan opgedaan. De winkel had ondertussen wel met een commerciële geste mogen komen in de vorm van een omruiling of terugbetaling .
 
@Green Mamba ik denk wel dat ik wat dat betreft wel sterk in mijn schoenen sta, want Fujifilm heeft de lens telkens ook wel aanvaard om te herstellen onder garantie.

Initiëel had ik de enorme field curvature op 10mm. Eigenlijk was het probleem toen minder uitgesproken dan nu op 24mm. Anderzijds moet alles gewoon altijd scherp zijn als je op 10mm f/8 werkt, en ergens in de verte scherpstelt. Na de eerste herstelling is het probleem naar 24mm verschoven met onscherpe zones links in beeld, na de tweede herstelling is het probleem op 24 naar rechts verschoven. De derde herstelling heeft eigenlijk niks uitgehaald - in die mate dat ik me afvraag wat ze 2 maanden lang met die lens gedaan hebben.
 
Maandag voor de allereerste keer een live optreden fotograferen, bijkomstig is het één van m'n favoriete bands allertijden, niemand minder dan Godspeed You! Black Emperor.

No stress :scream: :eek:
Veel succes!! En vergeet vooral niet te genieten!

Het zal sowieso een donkere bedoening zijn, maar met de backlights kan je wel leuke dingen doen ;-)
 
@derp klopt, helaas hoor je van andere merken gelijkaardige problemen, omdat ze hun reparatie uitbesteden.

In ieder geval is Art & Craft mij nu toch bijna kwijt als klant. Veel winkels die nog service bieden blijven er niet meer over :(

Ik was ook lang klant bij Art & Craft, maar uiteindelijk ben je daar een nummer. Ik ben nu veranderd naar Coudenys. Da's nog echt de service van vroeger. Misschien een keertje bellen en vragen of zij iets kunnen betekenen? Ze hebben we de lens niet verkocht, maar als ze u ergens kunnen ondersteunen of raad geven, hebben ze er misschien wel een klant bij.
 
Guys & Girls, ik moet het eens aan gelijkgezinden kwijt.

Ik ben ooit gestart met fotografie puur als hobby. Ik wou daar eigenlijk weinig professioneel mee doen. Door de jaren heb ik het geluk gehad dat er mooie kansen op mijn pad kwamen waardoor ik nu sta waar ik sta.
Enkele weken geleden kreeg ik een berichtje van een collega fotograaf met de vraag of ik volgend jaar als dan nie wil samenwerken met hem. Concreet komt het erop neer dat hij een groot werk heeft, in de branche die mij mega hard interesseert, maar hij kan het niet alleen. Hij wil er dus iemand bij. Hij heeft dat voorgelegd aan zijn klant/werkgever dus het is vooral afwachten.
Ondertussen is er, na lang netwerken nog een mooie lead binnengekomen, dit in de perswereld. Wederom in een tak die mij mega hard ligt.
Ook daar is het nu nog afwachten en wat lobbywerk doen om te zien wat er effectief kan uitkomen.

Concreet komt het erop neer dat ik nu voltijds werk en fotografie als bijberoep doe. Volgend jaar wil ik hoe dan ook 4/5 gaan werken. Maar als er ook maar 1 van die 2 contracten zou vallen, zou dat betekenen dat ik freelance zou kunnen/moeten worden. Iets wat ik nooit gedacht had dat het zou kunnen komen. Ik heb weinig affiniteit met echt een business runnen, laat staan met echt ondernemen (geld verdienen op zelfstandige basis).

En nu komt the longshot, zijn er hier toevallig mensen in gelijkaardige situatie, hoeft geen fotografie te zijn, die mij mss wat meer info kan geven over de stap van loontrekkende naar volledig freelance. En dit vrij cold turkey? :D

My head is spinning na al die weken. Het is letterlijk afwachten wat er allemaal boven mijn hoofd beslist wordt. Dus ik kan niet echt rekenen of een deftig plan maken wat er zitten nog teveel vraagtekens in het verhaal. Wat ik wel weet dat is dat het allemaal snel zal (moeten) gaan eens er een contract zou vallen. Dus ik wil wel bereid zijn op de twee mogelijke scenario's.
 
Ik was ook lang klant bij Art & Craft, maar uiteindelijk ben je daar een nummer. Ik ben nu veranderd naar Coudenys. Da's nog echt de service van vroeger. Misschien een keertje bellen en vragen of zij iets kunnen betekenen? Ze hebben we de lens niet verkocht, maar als ze u ergens kunnen ondersteunen of raad geven, hebben ze er misschien wel een klant bij.

Coudenys is ver voor mij maar idd goeie ervaring mee toen ik nog in Brugge woonde. Goeie tip!

A&C lijkt te insinueren dat zij ook heel moeilijk contact hebben met Fuji - best opmerkelijk eerlijk gezegd…
 
Guys & Girls, ik moet het eens aan gelijkgezinden kwijt.

Ik ben ooit gestart met fotografie puur als hobby. Ik wou daar eigenlijk weinig professioneel mee doen. Door de jaren heb ik het geluk gehad dat er mooie kansen op mijn pad kwamen waardoor ik nu sta waar ik sta.
Enkele weken geleden kreeg ik een berichtje van een collega fotograaf met de vraag of ik volgend jaar als dan nie wil samenwerken met hem. Concreet komt het erop neer dat hij een groot werk heeft, in de branche die mij mega hard interesseert, maar hij kan het niet alleen. Hij wil er dus iemand bij. Hij heeft dat voorgelegd aan zijn klant/werkgever dus het is vooral afwachten.
Ondertussen is er, na lang netwerken nog een mooie lead binnengekomen, dit in de perswereld. Wederom in een tak die mij mega hard ligt.
Ook daar is het nu nog afwachten en wat lobbywerk doen om te zien wat er effectief kan uitkomen.

Concreet komt het erop neer dat ik nu voltijds werk en fotografie als bijberoep doe. Volgend jaar wil ik hoe dan ook 4/5 gaan werken. Maar als er ook maar 1 van die 2 contracten zou vallen, zou dat betekenen dat ik freelance zou kunnen/moeten worden. Iets wat ik nooit gedacht had dat het zou kunnen komen. Ik heb weinig affiniteit met echt een business runnen, laat staan met echt ondernemen (geld verdienen op zelfstandige basis).

En nu komt the longshot, zijn er hier toevallig mensen in gelijkaardige situatie, hoeft geen fotografie te zijn, die mij mss wat meer info kan geven over de stap van loontrekkende naar volledig freelance. En dit vrij cold turkey? :D

My head is spinning na al die weken. Het is letterlijk afwachten wat er allemaal boven mijn hoofd beslist wordt. Dus ik kan niet echt rekenen of een deftig plan maken wat er zitten nog teveel vraagtekens in het verhaal. Wat ik wel weet dat is dat het allemaal snel zal (moeten) gaan eens er een contract zou vallen. Dus ik wil wel bereid zijn op de twee mogelijke scenario's.
Ik weet daar helemaal niets vanaf, maar ik ben blij voor je!

Fotografiecursus blijft wel interessant, al is het voorlopig nog héél basic dus de meeste zaken weet ik wel al kan een opfrissing geen kwaad. We brengen ook elke les een aantal foto's mee die dan vakkundig worden beoordeeld en dan is het wel fijn dat een professional met heel wat jaren op de teller wat tips kan geven wat nabewerking en compositie betreft. Volgende week spreken we af in het station, street photography in Mol. :D
 
Coudenys is ver voor mij maar idd goeie ervaring mee toen ik nog in Brugge woonde. Goeie tip!

A&C lijkt te insinueren dat zij ook heel moeilijk contact hebben met Fuji - best opmerkelijk eerlijk gezegd…

Daarom zou ik alleen al een keertje bellen met Lieven en uw hart uitstorten. Ge krijgt misschien wat meer inzichten en héél misschien pakken ze over, maar dat zal wel brug te ver zijn. Cru gezegd, het is kak hoe ze soms met de mensen hun voeten spelen. Het is niet dat het een goedkope hobby is ...
 
En nu komt the longshot, zijn er hier toevallig mensen in gelijkaardige situatie, hoeft geen fotografie te zijn, die mij mss wat meer info kan geven over de stap van loontrekkende naar volledig freelance. En dit vrij cold turkey? :D

Stap even binnen in het Freelancers & Ondernemers topic: https://www.beyondgaming.be/threads/freelancers-ondernemers.536/
Veel info te vinden daar hoe en wat je moet doen en hoe je zaken aanpakt.

Een informatief gesprek bij boekhouder is gratis en vrijblijvend (dus altijd een aanrader), en op zich is het allemaal geen rocket science maar een idee van een financieel plan opmaken is wel aan te raden.

Maar ga gerust naar die thread, zoek er wat in (staat al veel info) en stel je bijkomende vragen dan daar maar.
 
Even iets anders ... ik ben recent naar Boedapest geweest op citytrip met vrouwlief. Ik wou al zo lang een avondfoto van het parlement daar, ook al is dat waarschijnlijk de meest cliché-foto. Enfin, 'k ben blij dat ik deze van m'n bucketlist mag schrappen! :)

_DSC9325.jpg
 
Stap even binnen in het Freelancers & Ondernemers topic: https://www.beyondgaming.be/threads/freelancers-ondernemers.536/
Veel info te vinden daar hoe en wat je moet doen en hoe je zaken aanpakt.

Een informatief gesprek bij boekhouder is gratis en vrijblijvend (dus altijd een aanrader), en op zich is het allemaal geen rocket science maar een idee van een financieel plan opmaken is wel aan te raden.

Maar ga gerust naar die thread, zoek er wat in (staat al veel info) en stel je bijkomende vragen dan daar maar.

Ben enkele weken geleden langs geweest bij de boekhouder om dit eens te bespreken. Ik weet dus ongeveer wat ik kan verwachten qua omzet/jaar.

But as said, ik heb nog nooit in de ondernemerspositie gestaan. Alles wat ik de voorbije jaren deed is organisch gegroeid tot wat het is, genoeg om 4/5 te werken.
Dit is efkes next level voor mij omdat het er plots allemaal bijkomt en dat geeft me wat stress & schrik :) Zeker in de tijd waar we nu leven dat de competitie onder de fotografen er is, dat er nooit budget is voor een fotograaf en dat we in op een crisis afstevenen :)
 
Ben enkele weken geleden langs geweest bij de boekhouder om dit eens te bespreken. Ik weet dus ongeveer wat ik kan verwachten qua omzet/jaar.

But as said, ik heb nog nooit in de ondernemerspositie gestaan. Alles wat ik de voorbije jaren deed is organisch gegroeid tot wat het is, genoeg om 4/5 te werken.
Dit is efkes next level voor mij omdat het er plots allemaal bijkomt en dat geeft me wat stress & schrik :) Zeker in de tijd waar we nu leven dat de competitie onder de fotografen er is, dat er nooit budget is voor een fotograaf en dat we in op een crisis afstevenen :)
Vooral onthouden dat fotografie als zaak zijnde voor het grootste deel rond ondernemen draait en in mindere mate rond fotografie: netwerken, administratie, klantenrelaties, voorbereidingen, onderhandelingen, enz... fotografie als daad zelf is maar een fractie van het gehele gebeuren. En dat is met alle creatieve beroepen die de markt op gaan. Het is voor velen vaak de minder plezante kant maar het is de essentiële kant om dit succesvol te kunnen blijven doordoen. En vooral niet laten verleiden door "ik ben zelfstandige dus ik kan op grote voet leven, want dat zijn vaak diegenen die het financieel moeilijk krijgen". Zorg dat je een goede boekhouder hebt en zorgt dat je uw BTW, inkomensbelasting, enz op voorhand voltstort ipv telkens te wachten op de aangiftes. Dat verzacht de financiële shock voor een groot deel.

Als je voelt dat er zoveel werk op uw afkomt, dat je zelfs moet afzeggen omdat uw hoofdberoep het niet toelaat om het werk te accepteren en je kent uw markt, dan zou ik zeggen: waarom niet? Ik ben vorig jaar "cold turkey" gegaan van bijberoep naar hoofdberoep. Ik had een goede job (BG loon topic waardig :unsure:) maar ik kreeg mijn bijberoep niet meer gebolwerkt omwille van tijdtekort. Mijn omzet is na die stap ondertussen x3 gegaan en we zijn een jaar later. Is het gemakkelijk? Neen. Maar ik ben mijn eigen baas en ik doe wat ik wil en wanneer ik het wil :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan