Beeldende Kunst Fotografiethread

i-vrBSg2K-XL.jpg


i-SnSRnmp-XL.jpg


i-Q5sHQ9G-XL.jpg


i-2cBsLb2-XL.jpg


i-D8J6HHn-XL.jpg


i-nk5hPrJ-XL.jpg

Lang weekendje in de bergen achter de rug. Had net voor vertrek nog de Viltrox 13mm 1.4 op de kop kunnen tikken en die daar tot tevredenheid kunnen testen. De foto's met nauwere beeldhoek zijn met de 50-140 getrokken - ook een heel leuke landschapslens eigenlijk.

Ik had de 10-24mm wel mee maar niet gebruikt, ook niet echt behoefte aan gehad (had naast de 13mm nog een 16mm prime mee). Ga dus niet wisselen voor de 23mm prime, maar voor een nieuwe body gaan. Dan kan de X-T1 verkocht worden, en heb ik 2 performante camera's voor verschillende omstandigheden. Ook ideaal als ik dan toch meer met primes ga werken.
Mooi man! Dat is wat anders dan beestjes in je tuin fotograferen. Ik hoop volgende week naar de Ninglinspo te kunnen gaan op mijn eentje, maar ik wacht het weerbericht nog af. Met een telelens kan je heel fijne landschapsfoto's maken, dat nauwere perspectief kan mooie beelden opleveren die net wat anders zijn dan klassieke breedhoekbeelden.
 
Hoe bevalt die 50-140mm je @SlashDotDash? stevig prijskaartje maar ze intrigeert me wel.
Ik heb ze indertijd met een cashback aan 900€ kunnen kopen, voor die prijs is het echt een goeie lens. Zie dat die nu aan 1350 nieuw staat bij A&C, zou dan toch 2e hands durven kijken ook want er is best wat aanbod. Ik heb er al heel veel plezier aan gehad in ieder geval!
 
Vorige week met de cursisten naar het station van Mol geweest om foto's te trekken (open en gesloten diafragma, "panning" en lange sluitertijd) en morgen is het bespreking van de genomen foto's en les over compositie. Tempo en niveau is momenteel nog laag, maar er zitten dan ook absolute beginnelingen bij. De lesgever is een ouwe rot in het vak en zijn feedback is altijd wel leerrijk.
 
i-vrBSg2K-XL.jpg


i-SnSRnmp-XL.jpg


i-Q5sHQ9G-XL.jpg


i-2cBsLb2-XL.jpg


i-D8J6HHn-XL.jpg


i-nk5hPrJ-XL.jpg

Lang weekendje in de bergen achter de rug. Had net voor vertrek nog de Viltrox 13mm 1.4 op de kop kunnen tikken en die daar tot tevredenheid kunnen testen. De foto's met nauwere beeldhoek zijn met de 50-140 getrokken - ook een heel leuke landschapslens eigenlijk.

Ik had de 10-24mm wel mee maar niet gebruikt, ook niet echt behoefte aan gehad (had naast de 13mm nog een 16mm prime mee). Ga dus niet wisselen voor de 23mm prime, maar voor een nieuwe body gaan. Dan kan de X-T1 verkocht worden, en heb ik 2 performante camera's voor verschillende omstandigheden. Ook ideaal als ik dan toch meer met primes ga werken.

Mooi! Het enige spijtige vind ik altijd dat wanneer je met de familie op vakantie bent, je onderweg wel mooie plekken tegenkomt, maar dat het eigenlijk bijna nooit mogelijk is om er te zijn bij zonsopgang of -ondergang. Maar dan zou ge al moeten bivakkeren boven in de bergen met een tentje.

Zelf ook wel grote fan om landschappen te nemen met een telelens. Ik heb nog een iets oudere 100-400mm die zich er goed voor is. Een trage duvel qua autofocus, maar voor landschappen prima. Deze is bijvoorbeeld gefotografeerd in de Ardèche op 400mm. Gewoon recht vanop het terras van het hotel waar we verbleven. :)

8NR_3925.jpg
 
Fotografie is een solitaire bezigheid en je moet al geluk hebben om op gezinsuitstap op het perfecte tijdstip aanwezig te zijn wat lichtomstandigheden betreft. Met wat pech ben je op die prachtige plek pal op de middag wanneer het zonlicht te hard en fel aanwezig is. Je maakt er wel wat van op vlak van compositie, maar je weet dat het niet de moneyshot is waarop je had gehoopt.
 
Fotografie is een solitaire bezigheid en je moet al geluk hebben om op gezinsuitstap op het perfecte tijdstip aanwezig te zijn wat lichtomstandigheden betreft. Met wat pech ben je op die prachtige plek pal op de middag wanneer het zonlicht te hard en fel aanwezig is. Je maakt er wel wat van op vlak van compositie, maar je weet dat het niet de moneyshot is waarop je had gehoopt.

Ik kan me vaak ook niet concentreren op fotografie, een mooie locatie wordt dan al snel een achtergrond voor familiekiekjes. Bijkomstig moet je de kinderen nog in het oog houden of tegen je vrouw praten :unsure:
 
Ik kan me vaak ook niet concentreren op fotografie, een mooie locatie wordt dan al snel een achtergrond voor familiekiekjes. Bijkomstig moet je de kinderen nog in het oog houden of tegen je vrouw praten :unsure:

Nog een klassieker bij m'n vrouw op citytrip. "Trek nu eens wat meer foto's van mij." ... en dan shuif ik m'n camera opzij en neem ik m'n GSM :D
 
Nog een klassieker bij m'n vrouw op citytrip. "Trek nu eens wat meer foto's van mij." ... en dan shuif ik m'n camera opzij en neem ik m'n GSM :D
Als mijn vrouw dat vraagt neem ik mijn camera en zegt ze "neeeee, met de GSM", want dan kan ze dat meteen doorsturen in Whatsapp.
 
Ik denk gewoon aan m'n nabewerking eerlijk gezegd. Zoals die foto's die ik nu deel, daar zit ik soms een 1 of 2 uur aan te prutsen. Vooral bij landschapsfoto's en ook portretten. Dan is het met de GSM idd makkelijker ... of ne selfie van ons voor op Facebook en done.

Tijdje geleden heb ik m'n vrouw een foto-shoot "cadeau gedaan" voor haar verjaardag. Eigenlijk wat ze niet wist, was dat ik gewoon wou bijleren over studiofotografie en flitsers, dus ik had een privé opleiding geboekt voor mezelf en haar als model gebruikt. :D
Voor m'n schuldgevoel, heb ik het toch maar gecombineerd met een wellness-weekend. Chance, want 'k heb het wel ferm mogen horen. ;)
 
Nu nog juist een manier vinden om die soloreis om te fotograferen er door te krijgen? :fingerguns_r:

Erg herkenbaar. Wij zijn een gezin met 2 kinderen. We doen ongeveer 3 reizen per jaar ... zomervakantie, skivakantie en met ons 2 alleen gaan we nog op citytrip; een pact wat we hebben gesloten voor we aan kinderen zijn begonnen om gewoon altijd tijd voor elkaar te blijven maken. Denk erbij dat we beiden ook (wel eerder sporadisch) ook een keertje voor het werk in't buitenland zitten. Dan is het erg moeilijk om nog even een fotografiereis er door te krijgen.

Vorig jaar dan toch iets gepland. Zij ging met haar beste vriendin naar Malaga. Ik ging naar Finland tegen de Russische grens om bruine beren in het wild te fotograferen. Maar toen is heel die corona zever erdoor gekomen en omdat ik als enige Belg mee ging met een Britse organisatie waar er andere covid-regels van toepassing waren, is alles erg last minute afgezegd. Resultaat, m'n vrouw had Malaga al een tijdje vastgelegd en ik had geen reis meer. Door gebrek aan alternatieven en de meeste vrienden die al plannen hadden, ben ik uiteindelijk met een ex-collega naar Polen gereden waar een redelijk zot pretpark staat. Zotte trip, maar 'k heb echt spijt dat het fotograferen van beren niet doorgegaan is.

Nu ik heb nog veel plannen hoor en dromen mag. :)
  • Beren fotograferen in Finland. Via die organisatie erg betaalbaar ... +/- 1300 EUR voor een week all-in.
  • Papegaaiduikers fotograferen in England ... zelf te organiseren, kan erg goedkoop.
  • Roofvogels en uilen fotograferen in Zweden ... vragen ze teveel geld voor maar soit.
  • Baai van de Somme voor zeehonden ... zelf te organiseren.
  • Naar Afrika voor een safari. Maar echt focus op fotograferen. Als de jongste wat ouder is, zal dit wel een haalbare kaart worden. Zal wel een halve nier kosten.
En de ultieme bucket-list trip .... Ijsberen in Spitsbergen, dat kost u exact uw 2 nieren. ;)

'k heb wel in 2014 een droom kunnen waarmaken en ik heb een workshop gevolgd om Amerikaanse Zeearenden te fotograferen in de winter in Alaska. Daar heb ik m'n vrouw wel meegekregen, de kinderen waren er toen nog niet. We hadden er nog een week bijgedaan met wat activiteiten zoals een sneeuwschoenenwandeling, rondrotsen op een sneeuwscooter, hondensleetocht, etc. Echt op zee meegegaan om te fotograferen heeft er maar één keer gedaan. Op een gammele vissersboot met temperaturen tussen -15°C en -20°C was ietwat teveel van het goede. Chance dat de workshop-instructeur zijn vrouw ook mee was en dat ze overdag daar mee kon optrekken.

Good times :)

8NR_1286.jpg


8NR_1140.jpg


8NR_1042.jpg


8NR_1622.jpg


8NR_8380.jpg


Toen heb ik echt héél hard beseft hoe saai m'n leven als IT'er is.
 
Schone bucketlist! Zodra het weer kan zou ik al tevreden zijn met zo nu en dan een weekendje of een halve week weg. Nog eens Teheran/Esfahan, weekendje Yerevan, Baltische staten, Beierse Alpen, ... Voorlopig blijft het eens met een dagje verlof nemen om naar Antwerpen of de Ardennen te gaan. :p
 
Ruziënde cactusbijen en een opduikende vinvis: bewonder de winnaars van de Wildlife Photographer of the Year
Dat is een heel andere categorie van foto's, jawadde.
 
Ruziënde cactusbijen en een opduikende vinvis: bewonder de winnaars van de Wildlife Photographer of the Year

Die ijsberen zijn weeral de max.
Met een drone. Lijkt me ook wel de meest veilige optie. ;)
 
Vorige week met de cursisten naar het station van Mol geweest om foto's te trekken (open en gesloten diafragma, "panning" en lange sluitertijd) en morgen is het bespreking van de genomen foto's en les over compositie. Tempo en niveau is momenteel nog laag, maar er zitten dan ook absolute beginnelingen bij. De lesgever is een ouwe rot in het vak en zijn feedback is altijd wel leerrijk.
Ik ben die CVO cursus ook aan het doen (wel andere locatie) en we zitten met dezelfde onderwerpen als jou nu. Op zich vind ik het wel nog leuk dat we opdrachten krijgen en ik moet gaan zoeken om dingen te trekken waar in anders geen oog voor heb. Al bij al ben ik niet ontevreden van die cursus, zelfs al gaat het traag.
 
Terug
Bovenaan