Beeldende Kunst Fotografiethread

Dom dom dom ...

Ik wou verder werken aan m'n foto's van een citytrip Lyon van vorig jaar. 'k loop altijd wel wat achter met het verwerken van foto's. Ik had er al aan gewerkt, maar m'n vorige laptop is gevallen en ik krijg em niet hersteld. Nu de foto's die ik afgewerkt had zijn in principe niet verloren, want ik gebruik Lightroom en bewaar al m'n wijzigingen in XMP bestanden die naast de foto's zelf op de NAS staan.

Ik laad nu de foto's terug in een nieuwe catalog op mijn nieuwe laptop. Met die XMP bestanden zie ik normaal gezien m'n bewerkingen, maar ik gebruik ook een standaard preset bij het inladen van nieuwe foto's om het standaard Adobe profiel te vervangen door een Nikon profiel. Eindresultaat, Lightroom beziet die preset als de laaste wijziging op de foto en overschrijft al mijn XMP bestanden rechtstreeks op de NAS.

Geluk dat alles nog in de cloud staat en er in de tussentijd geen back-up heeft gelopen.
 
Vorige week met de cursisten naar het station van Mol geweest om foto's te trekken (open en gesloten diafragma, "panning" en lange sluitertijd) en morgen is het bespreking van de genomen foto's en les over compositie. Tempo en niveau is momenteel nog laag, maar er zitten dan ook absolute beginnelingen bij. De lesgever is een ouwe rot in het vak en zijn feedback is altijd wel leerrijk.
Gaan jullie eigenlijk ook analoge film leren ontwikkelen?
 
Lightroom, maar dat is voor de volgende module. Ik gebruik zelf Capture One, maar stap dan misschien wel over.

Op zich zijn de concepten exact hetzelfde dus je gaat wel iets uit die lessen halen hoor. Je gaat allicht gewoon zelf moeten ontdekken hoe en waar de tools staan.

Ik ben wel fan van C1, na jaren met Lightroom te werken vond ik het zelfs een verademing. Photoshop blijft wel koning, daar is echt amper een deftig alternatief voor.
 
Op zich zijn de concepten exact hetzelfde dus je gaat wel iets uit die lessen halen hoor. Je gaat allicht gewoon zelf moeten ontdekken hoe en waar de tools staan.

Ik ben wel fan van C1, na jaren met Lightroom te werken vond ik het zelfs een verademing. Photoshop blijft wel koning, daar is echt amper een deftig alternatief voor.
Voordeel van C1 is dat ik een eenmalig bedrag heb moeten storten, dus geen maandelijks abonnement zoals dat bij Lightroom wel het geval is
 
Voordeel van C1 is dat ik een eenmalig bedrag heb moeten storten, dus geen maandelijks abonnement zoals dat bij Lightroom wel het geval is

Ik heb eigenlijk nooit andere tools gebruikt dan Lightroom en Photoshop. De laatste tijd vind ik Lightroom wel erg geëvolueerd. Vooral nu met die masks. Vroeger lag m'n workflow op 50% Lightroom en 50% Photoshop. Ondertussen is het bijna 100% Lightroom geworden. Het enige wat ik haat aan Lightroom zijn die standaard Adobe profielen die gewoon al m'n kleuren vern**ken. Makkelijk op te lossen door te vertrekken van een Nikon profiel (in mijn situatie).

Voor de rest af en toe wat geëxperimenteerd met die NikCollection en Topaz tools, maar ik vind m'n draai er niet in. 't blijven gewoon voorgekauwde bewerkingen waar je weinig aan kan veranderen.

'k ben wel hardcore adept van NeatImage om ruis weg te werken in Photoshop. Ik gebruik die plug-in al bijna 20 jaar.
 
Volgende week vrijdag ga ik ijsvogels (en andere vogels) fotograferen. De weersomstandigheden zien er (voorlopig) ok uit, in principe kan er in de hut één iemand mee. Als er iemand zin heeft, laat maar weten. Qua focale lengte denk ik dat je zeker 400mm nodig zal hebben. Zelf ga ik mijn 500mm gebruiken, al dan niet met 1.4 TC. Het zijn niet de grootste vogels. ;)

Foto uit de Biesbosch een paar jaar geleden:

_8NR5541.jpg
 
Goed nieuws hier, ik ben ingehuurd als straatfotograaf voor de stad Brussel, en ik moet tussen nu en het einde van het jaar 50 foto's opleveren van onze schone hoofdstad. Dus ik ga waarschijnlijk wel geregeld iets hebben om te posten hier nu.
Nice! Goeie keus van stad Bxl, ben benieuwd naar het resultaat!
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Nice! Goeie keus van stad Bxl, ben benieuwd naar het resultaat!
Merci! Betaald worden om straatoto's te maken is sowieso een beetje een jongensdroom die uitkomt, dus ik kon eigenlijk niet blijer zijn op dit moment. 50 foto's is niet niks, dus ik ga vanaf nu wel echt dagen vrijhouden waarop mijn dagtaak is om er op uit te trekken met een lege sd-kaart en een volle batterij.
 
Mijn vriendin volgt ondertussen al een paar jaar fotografie cursussen, en zou willen overstappen naar een systeem camera.

Iemand een idee of er op de photo days in brussel (vandaag tot zondag) grote extra kortingen zijn op bv Canon EOS R toestellen?
Momenteel is er al een 200€ cashback op die devices, maar mogelijks via de beurs nog iets extra.

Gewoon om te weten of het de moeite is om te gaan, want brussel is niet bij de deur :p
 
Goed nieuws hier, ik ben ingehuurd als straatfotograaf voor de stad Brussel, en ik moet tussen nu en het einde van het jaar 50 foto's opleveren van onze schone hoofdstad. Dus ik ga waarschijnlijk wel geregeld iets hebben om te posten hier nu.
Fantastisch, proficiat man!
 
Volgende week donderdag verlof genomen om naar Ninglinspo te gaan en daar foto's te trekken. Uiteraard voorspellen ze dan schijtweer. :(
 
Volgende week donderdag verlof genomen om naar Ninglinspo te gaan en daar foto's te trekken. Uiteraard voorspellen ze dan schijtweer. :(

Als het is om met sluitertijden te spelen en de herfstkleuren te capteren, moet ge eigenlijk hopen op bewolkt weer. Anders komt die zon er door en gaat ge sowieso overbelichte stukken hebben. Ik ben verzot op de Helle en Getzbach ginder.

'k ga stoppen met een overkill van foto's te posten, maar dit is eentje van vorig jaar. De Getzbach en met de botten en statief in't water. :)

_DSC3018-Edit.jpg
 
chique man! Ik ben normaal gezien niet zo van de lange sluitertijd sluiervorming enzo maar hier met dat kolken vind ik het wel echt werken.
 
Merci! Betaald worden om straatoto's te maken is sowieso een beetje een jongensdroom die uitkomt, dus ik kon eigenlijk niet blijer zijn op dit moment. 50 foto's is niet niks, dus ik ga vanaf nu wel echt dagen vrijhouden waarop mijn dagtaak is om er op uit te trekken met een lege sd-kaart en een volle batterij.
Ja da's inderdaad wel iets dat weinigen gegeven is, echt cool! Is't met een specifiek topic/doel in mind of gewoon foto's dat ze kunnen gebruiken voor allerhande publicaties enzo?
 
Volgende week donderdag verlof genomen om naar Ninglinspo te gaan en daar foto's te trekken. Uiteraard voorspellen ze dan schijtweer. :(
Zoals @Kattekrab zegt is het beter dat het licht vlak is , tenzij je echt een zonsopgang wil vangen door de blaadjes heen.

Zeker bij omstuimige/kolkende wateren heb je wat schuimvorming en dat geeft heel snel overbelichte plekken als het licht te fel is.
 
Terug
Bovenaan