Beeldende Kunst Fotografiethread

Als het is om met sluitertijden te spelen en de herfstkleuren te capteren, moet ge eigenlijk hopen op bewolkt weer. Anders komt die zon er door en gaat ge sowieso overbelichte stukken hebben. Ik ben verzot op de Helle en Getzbach ginder.

'k ga stoppen met een overkill van foto's te posten, maar dit is eentje van vorig jaar. De Getzbach en met de botten en statief in't water. :)

_DSC3018-Edit.jpg

Zoals @Kattekrab zegt is het beter dat het licht vlak is , tenzij je echt een zonsopgang wil vangen door de blaadjes heen.

Zeker bij omstuimige/kolkende wateren heb je wat schuimvorming en dat geeft heel snel overbelichte plekken als het licht te fel is.
Betrokken weer is geen probleem, al is zonnig weer in de herfst en al zeker in een bos niet zo'n groot gevaar tot overbelichte foto's. Als de automatische lichtmeting van mijn camera het goed doet, moet ik niet al te veel corrigeren of weggooien. Maar ze voorspellen een hoop regen en dan is dat minder fijn. Vorig jaar echter in half oktober in de striemende regen naar de Japanse Tuin in Hasselt geweest en dat had wel iets.
 
Een nieuwe body is niet echt een vervanger van een lens ....

.... anyways, proficiat! :D
Dat klopt, maar toch een opsteker dat ik het aankoopbedrag heb teruggekregen van die 10-24. Aan de wijde kant moet ik het voorlopig doen met de 13mm, 16mm primes. Op termijn misschien nog de 23mm 1.4 bijkopen dan.
 
En te denken dat je enkele maanden nog aan het twijfelen was om van eco systeem te wisselen 😅

Knappe aankoop, de X-H2S lijkt mij een zéér fijn toestel.

Thx, ja ik heb in de winkel wel een goeie babbel gehad en daar was de conclusie wel dat je bij andere merken ook zulke zaken tegenkomt..

En ik ben toch heel tevreden van wat Fuji APS-C me biedt aan beeldkwaliteit. De nieuwe body is echt een grote stap vooruit qua AF mogelijkheden, misschien nog niet on par met Canon en Sony of Nikon, maar vandaag toch al veel fotos van de jongste gemaakt op f/1.0 met significant meer keepers in “beweeglijke” omstandigheden.

Iemand interesse in een X-T1? 😄
 
hier ook een upgrade gedaan, na lang wikken en wegen toch maar voor de sony a7 iv gegaan.
Ondertussen al enkele dagen in men bezig en nog geen enkele foto genomen, zit nog steeds te navigeren door al de menu's :D
komende van een canon m50 toch wat overwelming :), maar goed, meerdere tutorials later denk ik dat de setup goed staat naar mijn persoonlijke voorkeuren en trek ik er morgen eens op uit!
 
Niemand naar de Photo Days beurs in Brussel gegaan?
Ik ben vandaag even langsgegaan.

Wel grappig, al die modellen die poseren.
En dan al die fotografen uit alle hoeken aan het fotograferen :p
 
hier ook een upgrade gedaan, na lang wikken en wegen toch maar voor de sony a7 iv gegaan.
Ondertussen al enkele dagen in men bezig en nog geen enkele foto genomen, zit nog steeds te navigeren door al de menu's :D
komende van een canon m50 toch wat overwelming :), maar goed, meerdere tutorials later denk ik dat de setup goed staat naar mijn persoonlijke voorkeuren en trek ik er morgen eens op uit!
Proficiat! Ik blijf bij III, die blijft het goed doen. Nu nog GM-glas kopen en je gaat bokeh-king worden.
 
Als we dan toch over gear bezig zijn ... na 9 maanden (!) wachten heb ik een paar weken geleden eindelijk mijn Nikon Z9 in ontvangst genomen. Om dan de week erna met mijn Z7 op citytrip naar Boedapest te gaan. Lekker lichtgewicht. Dus die verkoop ik voorlopig zeker niet.

Ik heb vrijdag m'n eerste sessie met de Z9. Ben gisteren een halve dag bezig geweest met alle settings te bekijken, maar van hetgene wat ik nu heb gezien en met name de AF mogelijkheden ben ik wel wreed onder de indruk. Voor wildlife en sport is de Z7 eigenlijk een veel te trage duvel. Geregeld als ik een vogel wou fotograferen, vond em die niet en moest ik altijd eerst manueel scherp stellen voor de AF em op pikte. Dat zal nu wel verleden tijd zijn. :)
 
Als we dan toch over gear bezig zijn ... na 9 maanden (!) wachten heb ik een paar weken geleden eindelijk mijn Nikon Z9 in ontvangst genomen. Om dan de week erna met mijn Z7 op citytrip naar Boedapest te gaan. Lekker lichtgewicht. Dus die verkoop ik voorlopig zeker niet.

Ik heb vrijdag m'n eerste sessie met de Z9. Ben gisteren een halve dag bezig geweest met alle settings te bekijken, maar van hetgene wat ik nu heb gezien en met name de AF mogelijkheden ben ik wel wreed onder de indruk. Voor wildlife en sport is de Z7 eigenlijk een veel te trage duvel. Geregeld als ik een vogel wou fotograferen, vond em die niet en moest ik altijd eerst manueel scherp stellen voor de AF em op pikte. Dat zal nu wel verleden tijd zijn. :)

Amai stevige aanwinst, gebruik je die uitsluitend om te vogelspotten of zijn er een professionele doeleinden ook?
 
Congrats @jos deboomslang & @Kattekrab! Geweldig toch, die honeymoonperiode met nieuw gerief :D De Z9 is echt wel van het beste dat je tegenwoordig kan vinden.

Moet zeggen had een serieus stresske na de eerste testfoto's op AF-C met de nieuwe camera, viel serieus tegen :unsure: Gelukkig merk ik een enorm verschil na de firmware update. Nu maak ik foto's die met de X-T4 gewoon niet mogelijk waren.

i-8KrV8cq-X2.jpg


Actieve peuter, heel dichtbij, f/1.0, ongeveer 0,5 seconden tijdspanne om beeld te maken... Echt ondenkbaar met de X-T4.​
 
Amai stevige aanwinst, gebruik je die uitsluitend om te vogelspotten of zijn er een professionele doeleinden ook?

Goh ... fotografie is in mijn statuten opgenomen om er later iets mee te doen, maar m'n inkomen nu komt eigenlijk het merendeel uit IT-gerelateerde activiteiten. Is het mijn droom om full time fotograaf te worden? Tuurlijk, maar ik denk persoonlijk dat die markt best verzadigd is en iedereen fotografeert tegenwoordig. Maar ik ben de laatste weken toch meer aan het denken wat ik zou kunnen doen. Ik denk dat ik ondertussen na 20 jaar ervaring iets kan doen. :)

Die Z9 wou ik zo graag. Ik heb vroeger nog gefotografeerd met een D3 en ik dat was ook zo'n leap forward toen. Ik heb daar jaren mee gefotografeerd tot ik die heb weggedaan voor mijn D800 die veel meer resolutie en dynamisch bereik had. Ik fotografeerde toen vooral landschappen en macro. Maar met die workshop in Alaska met die arenden, sloeg dat toch dik tegen. Ik heb knappe foto's kunnen maken, maar mijn keeper rate was een pak minder dan de andere mensen met hun D4's.

Toen de Z7 uitkwam, was er toch overal te lezen dat em on-par was met de D850. Maar daar heb ik mij in laten vangen. Ik zie mijn Z7 graag, maar daar moet ge geen sport of wildlife mee fotograferen, ook al hangt ge daar een lens aan waar ge een nier moet voor verpatsen. Met die Z9 wil ik terug hetzelfde gevoel krijgen als toen met de D3, maar dat lijkt wel in orde te komen.

Congrats @jos deboomslang & @Kattekrab! Geweldig toch, die honeymoonperiode met nieuw gerief :D De Z9 is echt wel van het beste dat je tegenwoordig kan vinden.

Moet zeggen had een serieus stresske na de eerste testfoto's op AF-C met de nieuwe camera, viel serieus tegen :unsure: Gelukkig merk ik een enorm verschil na de firmware update. Nu maak ik foto's die met de X-T4 gewoon niet mogelijk waren.

i-8KrV8cq-X2.jpg


Actieve peuter, heel dichtbij, f/1.0, ongeveer 0,5 seconden tijdspanne om beeld te maken... Echt ondenkbaar met de X-T4.​

Mooi :)
Lijkt me zo'n heerlijke lens om iemand te fotograferen in een herfstig bosweggetje waar de achtergrond dan zo mooi onscherp wordt. Het is goed weer vandaag?

Daar sta je dan met je f/1.4 he @Avondland :unsure:

Met F2.8 kunt ge ook al plezier hebben. M'n oudste :)

_DSC6506-bewerkt.jpg
 
Terug
Bovenaan