Beeldende Kunst Fotografiethread

Dat is iets wat ik eigenlijk nog niet goed kan.

In vele gevallen is de M stand zelfs overbodig en eigenlijk kan je al manueel werken want als je in A staat en je verhoogt of verlaagd je exposure compensation, verander je je sluitertijd. Je bent dus in elke stand altijd in controle van de exposure triangle.

Als je goede foto’s in A of S kan maken kan je dat ook in M hoor :p
 
In vele gevallen is de M stand zelfs overbodig en eigenlijk kan je al manueel werken want als je in A staat en je verhoogt of verlaagd je exposure compensation, verander je je sluitertijd. Je bent dus in elke stand altijd in controle van de exposure triangle.

Als je goede foto’s in A of S kan maken kan je dat ook in M hoor :p
Ik wil daarmee vooral een situational awareness mee hebben waarmee ik meteen de juiste instellingen vind. Ik ben op dat vlak een gewoontebeest: Aperture priority op f/1.8 of f/1.4 en gaan!
 
Ik wil daarmee vooral een situational awareness mee hebben waarmee ik meteen de juiste instellingen vind. Ik ben op dat vlak een gewoontebeest: Aperture priority op f/1.8 of f/1.4 en gaan!
Ik denk dat je zelden onmiddellijk de juiste instellingen hebt? Als ik op M ga, dan doe ik meestal een aantal test shots om zo wat af te stellen.
 
Ik wil daarmee vooral een situational awareness mee hebben waarmee ik meteen de juiste instellingen vind. Ik ben op dat vlak een gewoontebeest: Aperture priority op f/1.8 of f/1.4 en gaan!
Hier ook hoor, ik ervaar te vaak veel enthousiasme van een leuk insect te vinden om dan meteen de camera er op richten terwijl m'n instellingen nog helemaal verkeerd staan :D

Anderzijds is aperture priority enorm veelzijdig en in vele gevallen quasi equivalent aan de M stand als je belichtingscompensatie gebruikt zoals @shiftyke aangeeft. En met de EVF is het gewoon een kwestie van uw belichting ad hoc aan te passen.

Mijn sluitertijd wil ik in 90% van de gevallen zo kort mogelijk want ik heb graag scherpe foto's.

Al de rest is eigenlijk een uitzondering voor wat ik doe. Voor een stroompje met watervalletjes in het bos durf ik wel op M te werken omdat je dan voor water veel impact hebt van sluitertijd op hoe het er uit ziet - zelf zie ik niet graag die fluwelen melkachtige toestanden. Een beetje beweging is prima. 1/15 is voor mij de sweet spot :D

DSCF7729-XL.jpg
 
Pro-tip, wanneer je in paritair comité 200, 310 of 124 werkt krijg je je inschrijvingsgeld bij CVO grotendeels terug:
https://www.cvosemper.be/over/kortingen-en-premies

Je hebt nog tijd om dit in orde te brengen.
Voorwaarden PC200 op Cevora:

  • Je valt onder paritair comité 200.
  • Je volgt een opleiding buiten de werkuren of je koopt een licentie voor een online-leerplatform.
  • De opleiding helpt je vooruit in je job.
  • Je betaalt zelf de inschrijvingskosten.
Hoe motiveer je dat de opleiding je vooruit helpt in je job? Mijn werk heeft niets te maken met fotografie.
 
Ik wil daarmee vooral een situational awareness mee hebben waarmee ik meteen de juiste instellingen vind. Ik ben op dat vlak een gewoontebeest: Aperture priority op f/1.8 of f/1.4 en gaan!
Sunny 16 en gaan! Deze nacht weer paar uur rondgehangen met een RB67. Veel meten en berekenen om tot de juist exposure te komen. Zelfs op digitaal in auto geraak je er niet gemakkelijk want er is veel lichtverschil tussen subjecten en highlights clippen zeer snel.
 
Kan je eigenlijk als amateur iets bijverdienen met fotografie? Stel een winkel vraagt om wat foto's van het interieur te maken. Maar ze willen wel een factuur. Neem dat dit eenmalig is. Hoe kan je dat dan best aanpakken?
 
Kan je eigenlijk als amateur iets bijverdienen met fotografie? Stel een winkel vraagt om wat foto's van het interieur te maken. Maar ze willen wel een factuur. Neem dat dit eenmalig is. Hoe kan je dat dan best aanpakken?
Ik vrees dat als je “legaal” wil werken je zelfs voor een eenmalige opdracht je moet inschrijven als zelfstandige (in bijberoep). Dan heb je ook BTW-nummer en kan je facturen opmaken.

Voor 2021 kon je onbelast bijverdienen als je onder een bepaald bedrag per jaar bleef, maar ze hebben dat afgeschaft.
 
Je kan daarvoor via zo'n dienst als Smart werken (zelf geen ervaring mee maar 't is de enige die ik bij naam ken). Jij werk dan zogezegd voor hun en zij factureren (een beetje zoals interim). Maar je moet er wel redelijk wat op afgeven dacht ik.
 
Straks eerste les, ben benieuwd!

En iets anders: als ik mijn weg niet goed vind met de kleuren op een foto, zet ik het gewoon in zwart-wit en heeft dat vaak net dat ietsje meer of klassiek of speciaal. Contrast tussen licht en schaduw wordt dan meteen heel interessant. Hoe bepalen jullie of iets zwart-wit wordt of niet? Voor de duidelijkheid: ik gebruik zwart-wit niet enkel wanneer ik mijn weg niet weet met kleuren. :tongue:
 
Straks eerste les, ben benieuwd!

En iets anders: als ik mijn weg niet goed vind met de kleuren op een foto, zet ik het gewoon in zwart-wit en heeft dat vaak net dat ietsje meer of klassiek of speciaal. Contrast tussen licht en schaduw wordt dan meteen heel interessant. Hoe bepalen jullie of iets zwart-wit wordt of niet? Voor de duidelijkheid: ik gebruik zwart-wit niet enkel wanneer ik mijn weg niet weet met kleuren. :tongue:
Afhankelijk welke filmrol ik heb steken. Dan heb je niet veel keuze xD Tenzij medium or large format met losse backs/platen
 
Straks eerste les, ben benieuwd!

En iets anders: als ik mijn weg niet goed vind met de kleuren op een foto, zet ik het gewoon in zwart-wit en heeft dat vaak net dat ietsje meer of klassiek of speciaal. Contrast tussen licht en schaduw wordt dan meteen heel interessant. Hoe bepalen jullie of iets zwart-wit wordt of niet? Voor de duidelijkheid: ik gebruik zwart-wit niet enkel wanneer ik mijn weg niet weet met kleuren. :tongue:
Ik doe dat gewoon op gevoel :p En bij twijfel vraag ik aan iemand hun mening (en vooral, waarom).

(En dan doe ik uiteindelijk toch mijn eigen goesting :unsure: )

Succes met de les!
 
Kan je eigenlijk als amateur iets bijverdienen met fotografie? Stel een winkel vraagt om wat foto's van het interieur te maken. Maar ze willen wel een factuur. Neem dat dit eenmalig is. Hoe kan je dat dan best aanpakken?
Een kunstenaarskaart aanvragen kan ook, maar ik ben al 3 maanden aan het wachten dus is geen snelle oplossing. Daarnaast ook al wat via vrijwilligersvergoeding gedaan, maar dan kan je geen factuur opmaken denk.
En zoals eerder aangehaald is Smart ook wel een goede oplossing voor zo een situaties.
Straks eerste les, ben benieuwd!

En iets anders: als ik mijn weg niet goed vind met de kleuren op een foto, zet ik het gewoon in zwart-wit en heeft dat vaak net dat ietsje meer of klassiek of speciaal. Contrast tussen licht en schaduw wordt dan meteen heel interessant. Hoe bepalen jullie of iets zwart-wit wordt of niet? Voor de duidelijkheid: ik gebruik zwart-wit niet enkel wanneer ik mijn weg niet weet met kleuren. :tongue:
Meestal als ik er ook niets meer kan uithalen. Bvb te donker of te fel naar 1 kleur (soms op concerten in kleinere zalen)
 
En iets anders: als ik mijn weg niet goed vind met de kleuren op een foto, zet ik het gewoon in zwart-wit en heeft dat vaak net dat ietsje meer of klassiek of speciaal. Contrast tussen licht en schaduw wordt dan meteen heel interessant. Hoe bepalen jullie of iets zwart-wit wordt of niet? Voor de duidelijkheid: ik gebruik zwart-wit niet enkel wanneer ik mijn weg niet weet met kleuren. :tongue:
Als ik denk dat het er leuk uit zou zien in zwart/wit zet ik het eens om, om te checken en dan bewerk ik verder. Zit niet echt een draaiboek achter.
In 't zwart werken is ook altijd een optie ... tot ge tegen de lamp loopt.
Zolang ge het licht niet hebt gezien, zal dat wel lukken.
 
Als ze een factuur willen is in't zwart werken niet echt een ideale oplossing :) Kunstenaarskaart is eigenlijk ook enkel voor artistieke (aka niet commerciële) opdrachten. Geen idee of ze dat dikwijls (/ grondig) controleren.
 
Terug
Bovenaan