Beeldende Kunst Fotografiethread

Communicanten gefotografeerd tijdens de mis. Vraag gekregen omdat het neefje van mijn vrouw daar ook zijn communie doet. Heb ik de sluitertijd van mijn 85 mm op 1/60 laten staan omdat daar eerst een andere lens op zat ... gelukkig valt de "schade" nogal mee maar nondedju toch.
 
Bosje Claeys, in de lokale volksmond beter bekend als “het bosje van de baron”
Dit is vandaag de situatie in dat lokale bosje in Brugge... de allerlaatste boshyacinten:
1000001175.jpg

1000001176.jpg

Ok, het is geen Hallerbos, maar toen ze volop bloeiden was het wel een mooi blauw tapijt (ondanks het feit dat dat bos een speelbos is, waarvan de lokale jeugdbewegingen gretig gebruik maken).
 

Bijlagen

  • 1000001176.jpg
    1000001176.jpg
    4,8 MB · Weergaven: 4
Communicanten gefotografeerd tijdens de mis. Vraag gekregen omdat het neefje van mijn vrouw daar ook zijn communie doet. Heb ik de sluitertijd van mijn 85 mm op 1/60 laten staan omdat daar eerst een andere lens op zat ... gelukkig valt de "schade" nogal mee maar nondedju toch.

Da zal je ook maar 1x tegenkomen :)
 
Communicanten gefotografeerd tijdens de mis. Vraag gekregen omdat het neefje van mijn vrouw daar ook zijn communie doet. Heb ik de sluitertijd van mijn 85 mm op 1/60 laten staan omdat daar eerst een andere lens op zat ... gelukkig valt de "schade" nogal mee maar nondedju toch.
Ai ai. Kleine kinderen aan 1/60. Veel bewogen foto’s waarschijnlijk?
 
Opnieuw shoot gedaan en deze keer wel de juiste sluitertijd, hoera! Familieshoot, waarvan het koppel duidelijk niet graag voor de lens staat. Of eerder gezegd: ze poseren totaal niet graag en vinden het heel ongemakkelijk. Toch proberen het beste van te maken, dat is soms wel een uitdaging om die spontaniteit erin te krijgen. Gelukkig hadden ze twee kleine kinderen mee die altijd voor animatie zorgen.
 
Hallo allemaal

Zijn er hier mensen die fotografie gevolgd hebben aan Syntra Gent?
Ik heb enkele jaren terug enkele modules gevolgd aan het Kisp in Gent, maar ik vraag me af of de leercurve bij Syntra wat steiler is (gewenst).

Alvast bedankt voor je antwoord mocht je daarmee ervaring hebben!
 
Hey allemaal,
Ik ga eindelijk de stap nemen naar zelfstandige in bijberoep! Via via een eerste bedrijfsevent dat ik kan fotograferen en wil het toch officiëler aanpakken. Dus waarom niet dacht ik? Beetje extra druk ook om er iets mee te doen.

Ik heb nog wel enkele vragen aan diegene hier die ook als zelfstandig zijn gestart (in bijberoep):
1. Heb je een aparte rekeningnummer hiervoor geopend?
2. Heb je een boekhouder?
3. Zo niet, valt de financiële administratie mee? Gebruik je Accountable of dergelijke?
4. Ben je gestart met vrijstelling van belastingen? Al spijt van gehad of juist niet?
 
Laatst bewerkt:
Hey allemaal,
Ik ga eindelijk de stap nemen naar zelfstandige in bijberoep! Via via een eerste bedrijfsevent dat ik kan fotograferen en wil het toch officiëler aanpakken. Dus waarom niet dacht ik? Beetje extra druk ook om er iets mee te doen.

Ik heb nog wel enkele vragen aan diegene hier die ook als zelfstandig zijn gestart (in bijberoep):
1. Heb je een aparte rekeningnummer hiervoor geopend?
2. Heb je een boekhouder?
3. Zo niet, valt de financiële administratie mee? Gebruik je Accountable of dergelijke?
4. Ben je gestart met vrijstelling van belastingen? Al spijt van gehad of juist niet?
1. Ja, kan bij eender welke bank denk ik, is ook verplicht dacht ik, maar sowieso wel handig om je inkomsten te scheiden van je prive.
2. Nee, wel een boekhoudprogramma zoals accountable met support als ik vragen heb, komt dus wat op hetzelfde neer, iets goedkoper, iets meer werk zelf.
3. Gohja, hoe meer je koopt en verkoopt, hoe meer werk het is, in het begin zal dat wel meevallen.
4. Ik ben meteen met BTW gestart, vooral omdat ik enkele aankopen wou doen en het is ook handig als je voor bedrijven werkt. Uiteraard is dat meer administratief werk, maar in principe kan je schakelen tussen de trimesters dacht ik (wel max 1 of 2x per jaar als ik me niet vergis).

Ben zelf via Xerius online opgestart en eigenlijk ging dat heel vlot, met een stappenplan enzo (kost wel 150 euro tov alles zelf te regelen, maarja dat kost dan weer tijd)
 
Ik ben nog niet gestart met die vrijstelling van belastingen. Dat had wellicht geld kunnen uitsparen bij de aanschaf van extra gerief, maar no way dat ik dit jaar al aan €20k ga komen en ik wou me de administratieve last (en extra kost?) besparen. Mocht ik wel die richting uitgaan, zal ik de overstap wel doen. Als je "naar buiten gaat" als fotograaf kan je dat in mijn ogen niet zomaar in het zwart blijven doen, zeker als je ook bedrijfsfotografie wil doen. Wel geïnvesteerd in een website (Squarespace) en ook aangesloten bij een sociaal verzekeringsfonds (Liantis). Voor de aanvraag van je BTW-nummer betaal je ook nog een bijdrage, maar dat is eenmalig.

Ik heb eigenlijk het meeste moeite met reclame maken en klanten werven. Het is "maar" een bijberoep dus mogelijk voel ik de druk ook niet om daar keihard voor te gaan. Ben ook niet de sterkste netwerker en ik heb ook de indruk dat fotograafnetwerkers doorgaans vrouwelijk zijn en dat maakt het wat awkward om daar als man bij te gaan zitten.

Maar deze maand toch wel 4 shoots, wat wel leuk is.
 
Ik heb eigenlijk het meeste moeite met reclame maken en klanten werven. Het is "maar" een bijberoep dus mogelijk voel ik de druk ook niet om daar keihard voor te gaan. Ben ook niet de sterkste netwerker.
Welcome to my world :p

Maar 4 shoots is toch al netjes! Hier ook wel veel moeite met klanten te vinden hoor (ik heb geen 4 shoots in alle geval deze maand:unsure: ).

Uit miserie geef ik ook les fotografie :unsure: Al vind ik dat eigenlijk wel nog plezant.
 
Hebben jullie ook al contracten voor de fotosessies? Zou bij mij wat anders zijn dat ze de foto's voor in de bedrijfscommunicatie gaan gebruiken of dat het bvb in een reclamecampagne zouden gebruiken.
Maar weet niet of je als beginner hier echt op wilt letten. Omdat 'al' het werk meegenomen is en je later hier nog naar kan kijken als je wat meer je portfolio hebt opgebouwd.
 
Terug
Bovenaan