Forumregels & Warns

Toevoeging aan de richtlijnen:

We streven ernaar een open forum te zijn, een aangename en uitnodigende plek voor iedereen. Maar na heel wat feedback van leden, zowel op het forum als op Discord, bleek dat daar nog aan te verbeteren valt. En dan vooral op het vlak van inclusiviteit en openheid naar iedereen. Het is de bedoeling dat iedereen zich hier thuis voelt, maar in de praktijk is dat niet het geval. Door bepaalde opmerkingen of posts. Vaak gebeurt dat onbewust en is het helemaal niet bedoeld om uit te sluiten.

Daarom is het belangrijk om er even bij stil te staan dat, hoewel het niet je bedoeling is, je post wel als gevolg kan hebben dat anderen zich hier minder thuisvoelen. Bepaalde opmerkingen die plots geslacht, huidskleur, gender... betrekken bij een gesprek waar dat daarvoor niet van tel was, of vooroordelen die een post kleuren dragen bij aan een negatiever beeld en sfeer. Ze zorgen ook snel voor een wij-zij-gevoel, dat altijd leuker is als je je bij de 'wij' voelt, en niet de 'zij'.

Uiteraard zijn er gradaties. Bij de posts en de impact stilstaan is een eerste stap. Om er even op te wijzen dat dit wel degelijk leeft onder een (procentueel erg groot) deel van de mensen om wie het hier gaat, en dat zij bepaalde posts vervelend vinden. In eerste instantie gaat het hier niet over warns, maar gewoon om het aangeven van het probleem en het vragen daarmee rekening te houden, niet meer. (bij bepaalde voorbeelden hieronder, zal het ook nooit verder gaan dan deze eerste stap)

Ten tweede komt er een warn bij voor Stigmatiserende Commentaar. Daaronder vallen herhaaldelijke of bewust stigmatiserende posts, als die niet door de beugel kunnen, of als vragen van moderatie omtrent bovenstaande steeds genegeerd worden.

En ten derde wordt de warn voor Racisme uitgebreid naar Haatspraak (flagrant racisme, vrouwonvriendelijke post, discriminatie...). Lijkt me dat daar weinig discussie over kan zijn, en dat die uiteindelijk ook heel weinig gebruikt zal moeten worden, zoals dat nu ook al is voor Racisme.

Om het een beetje minder wollig en abstract te maken, hebben we hier ook verschillende voorbeelden van op het forum. Helemaal niet om gebruikers aan de schandpaal te nagelen, maar eerder om te laten zien hoe goedbedoelde berichten onbewust uitsluitend werken. Dit zijn geen dingen die wij hebben verzonnen en zijn geen stokoude koeien, maar voorbeelden die ons via feedback (of reports) bereikt hebben:



Geslacht dat plots erbij betrokken wordt. Rechtstreeks of onrechtstreeks, doordat bijvoorbeeld het uiterlijk er niet op dezelfde manier wordt bij gehaald als bij mannen:

Als antwoord op softwareprobleem bij het forum:
"ik zie dit forum meer als een vrouw, de logica is soms ver zoek"

In thread over tv-quiz:
Wie keek er weer uit naar die Sarah hier? :unsure:
3/10 max
+
Dat was ik, en ik blijf bij mijn standpunt, zeker met haar bril op.
Al lijkt ze me wel wat te fel vermagerd. Zal haar vrij recente scheiding wel voor iets tussen zitten

In Ergernissen op het Werk:

[Vrouwen] gunnen het elkaar ook niet.
“Ik niet die vrouw die promoveert, wel dan geen enkele vrouw”.

Het glazen plafond maken ze zelf hoor.

Discord:
doei, 60kg (tegen een vrouw die het gesprek verlaat tijdens een stevige discussie, omdat de man 60kg veel vindt voor een vrouw)

Ongepaste grapjes die niet bijdragen aan de openheid.
Misschien die meest grijze zone. Maar onthou vooral dat context belangrijk is. Natuurlijk is eens een grapje geen probleem, maar het kan geen kwaad om even stil te staan met wat dat grapje met zich meebrengt. (zie hoger)

Amai al die oude wijven hier.. Binnen een paar jaar beginnen de eerste menopauze topics hier.
Best dat mannen beter worden met de jaren.

Volgens het medisch onderzoek waren mijn ogen een pak beter dan 10 jaar geleden, dus bij deze is het bewezen.

Daarom beginnen we rond de 40 al eens uit te kijken naar een groener blaadje dat ons terug kan matchen.

Ne zak over de kop en dan haar poes melk geven 🤣

Vrouwen en luisteren, het blijft een moeilijk concept :rofl:

Jezus, het is hier precies het flair forum geworden, overal zitten hier vrouwen op leeftijd.


Edit: TLDR
Een grapje maken wordt niet strafbaar. Zelfs een foute grap of een steek hier en daar zal niet strafbaarder worden dan het nu is. Het gaat om specifiek en constant uitmelken van hetzelfde soort "grapje". En alleen maar nadat is aangegeven daarmee op te houden.

De drie gradaties in de deze post gaan daarover, omdat dat ook niet altijd van één user komt uiteraard. Die ene kan er niks aan doen dat de grap al 10x te veel is gemaakt. Er komt geen warn Stigmatiserende Post voor een simpel grapje, en al zeker niet zonder dat er aan stap 1 is voldaan bij die poster: wijzen op de reden waarom we dat liever niet hebben (misschien in uitzonderlijke gevallen, zoals bij die poes met de melk). Eventueel met een Verzoek van de Moderatie. Pas dan komt stap 2. En bij de zware, flagrante gevallen, stap 3.
 
Laatst bewerkt:
En waarom beperk je je tot geslacht, wat met de verschillende genders? Dus met transmannen en vrouwen mogen we bij de vleet lachen, deadnamen. Heb ik dat goed?

Inclusie noemen ze dat...

Wat doen jullie met taalgebruik dat doorspekt is met masculiniteit, doorgaans beschreven van uit een wit onderwerp?
 
Dus commentaar of grapjes over feminisme/vrouwen/menopauzes/de Flair zijn haatdragend en mogen nu ook niet meer? In welke manier moet dat het forum nu meer uitnodigend maken?
Er staat toch een paar keer duidelijk in de tekst dat zulke grapjes misschien niet het effect hebben dat je beoogt, en dat je misschien moet stilstaan bij wat erachter zit. Minder gratuit schelden maakt het ook meer uitnodigend, ook al beperkt het iemand die wil schelden.

Er staat ook niet dat de grapjes haatdragend zijn. De regels en richtlijnen zijn wat ze zijn. Daar hoef je niks anders van te maken.

En waarom beperk je je tot geslacht, wat met de verschillende genders? Dus met transmannen en vrouwen mogen we bij de vleet lachen, deadnamen. Heb ik dat goed?

Inclusie noemen ze dat...

Wat doen jullie met taalgebruik dat doorspekt is met masculiniteit, doorgaans beschreven van uit een wit onderwerp?
Het is niet beperkt tot geslacht. De voorbeelden zijn tot daar beperkt, omdat de interacties met transgenders hier nog niet erg veel voorkomend zijn, en die met vrouwen een duidelijke veruiterlijking zijn van wat we bedoelen.

Met dat tweede hoeft niks mis te zijn binnen de juiste context. Binnen de foute, uiteraard wel. Zoals altijd.
 
Ik heb er mijn mening al tegen je over gegeven en kan alleen maar zeggen dat ik er bij blijf.

De huidige warns dekken al ruimschoots de lading en zijn voldoende om zaken die echt slecht bedoeld zijn te bestraffen as far as I'm concerned.

Als humor geviseerd wordt vind ik dat een erg verregaande maatregel. Zeker omdat humor altijd wel iemand op zijn teentjes zal trappen.

Een handjevol posts op 470.000 posts aanhalen, tja...

Je wil toegankelijker zijn maar ik denk dat je net een deel mensen afstoot die al de indruk hebben dat er "te links" gemodereerd wordt.
Iets waar ik overigens niet mee akkoord ben, moderatie loopt volgens mij prima.
Maar op deze manier steek je jezelf wel voor een deel in het woke-hoekje natuurlijk.
En introduceer je onnodigeen politiek beladen onderwerp in de rest van het forum.

Goed, zoals ik ook al gezegd heb, ik ben geen moderator, desalniettemin blijf ik respect hebben voor jullie enorme inzet (in jullie vrije tijd), maar dit vind ik gewoon jammer en onnodig.
 
Je overschat wat er in de praktijk gaat veranderen hoor.

In plaats van "belachelijke post", is "stigmatiserende commentaar" qua term duidelijker waar dat nodig is.
De warn "racisme" wordt aangepast naar "haatspraak", omdat die dezelfde gradatie heeft, maar "racisme" als term kon je daar niet opplakken natuurlijk, waardoor de punten niet overeenkwamen met de gradatie van de warning.

Qua grapjes wordt er niet noodzakelijk minder getolereerd dan vroeger, daar werd al op gemodereerd en dat hoeft niet noodzakelijk meer worden. Heb je daar niets van gemerkt tot nu toe? Dan gaat dat in de toekomst waarschijnlijk ook niet veranderen.
Humor mag en kan, maar als er steeds weerkerende reports komen op bepaalde posts dan moeten we daar naar kijken en luisteren. De posts die als voorbeeld dienden dragen in die topics tot niets bij en daar werd, waar nodig, al tegen opgetreden, al was dat misschien niet altijd zichtbaar voor andere leden. Het was wel belangrijk om voorbeelden aan te geven die misschien wel 1 keer of een paar keer grappig kunnen zijn, maar na verloop van tijd ook afgezaagd zijn.

Een groot deel van deze aanpassing is ook om discussies te vermijden, want personen die daar al voor op de vingers getikt werden komen dan klagen "ja, maar dat staat niet in uw forum regels en warns!". Nu wel.

En de personen die zich daar extreem over aangesproken voelen moeten misschien eens goed in de spiegel kijken.
 
Laatst bewerkt:
De "ongepaste grapjes" lijkt me teveel grijze zone, zolang het duidelijk om humor gaat hoeft daar echt niet ingegrepen te worden. Maar ik begrijp van Tyfius dat we ons daar geen zorgen over moeten maken. De andere zaken kan ik enkel maar toejuichen.

Ik heb er mijn mening al tegen je over gegeven en kan alleen maar zeggen dat ik er bij blijf.

De huidige warns dekken al ruimschoots de lading en zijn voldoende om zaken die echt slecht bedoeld zijn te bestraffen as far as I'm concerned.

Als humor geviseerd wordt vind ik dat een erg verregaande maatregel. Zeker omdat humor altijd wel iemand op zijn teentjes zal trappen.

Een handjevol posts op 470.000 posts aanhalen, tja...

Je wil toegankelijker zijn maar ik denk dat je net een deel mensen afstoot die al de indruk hebben dat er "te links" gemodereerd wordt.
Iets waar ik overigens niet mee akkoord ben, moderatie loopt volgens mij prima.
Maar op deze manier steek je jezelf wel voor een deel in het woke-hoekje natuurlijk.
En introduceer je onnodigeen politiek beladen onderwerp in de rest van het forum.

Goed, zoals ik ook al gezegd heb, ik ben geen moderator, desalniettemin blijf ik respect hebben voor jullie enorme inzet (in jullie vrije tijd), maar dit vind ik gewoon jammer en onnodig.
Dat een poging om het forum een meer open plek te maken, om wat meer respect te tonen voor elkaar, wordt afgedaan als woke en politiek beladen vind ik eigenlijk ongelofelijk stuitend. Onnodig is het altijd voor wie niet gestigmatiseerd of uitgesloten wordt. En moet ik dan concluderen dat je bezorgder bent om mensen af te stoten die vinden dat er "te links" wordt gemodereerd, dan om de (potentiële) leden die je afschrikt en afstoot door de posts in Loser zijn voorbeeld? Kom er dan voor uit dat je gewoon partij kiest. En als je Loser zijn voorbeelden niet voldoende vindt, in de Films, Series & TV sub kan je in bepaalde topics een abonnement nemen op dat soort posts.

Soit. Een verdere discussie hoort misschien eerder in P&A.
 
Je kan dan beter meteen het forum opdoeken. In een maatschappij van snowflakes die alles als haatdragend beschouwt dat niet met hun gedachten strookt, is zo een manier van modereren en regels wel het laatste dat je zou moeten doen.

Pesten en iemand viseren, dat is absoluut niet tolereerbaar, maar dat zie ik zelden hier gebeuren. Wat je nu creëert is gewoon een vorm van censuur.
Absoluut niet dat ik denk dat jullie erom malen, of laat staan, er slecht van gaan slapen, but I'm out.
 
Je kan dan beter meteen het forum opdoeken. In een maatschappij van snowflakes die alles als haatdragend beschouwt dat niet met hun gedachten strookt, is zo een manier van modereren en regels wel het laatste dat je zou moeten doen.

Pesten en iemand viseren, dat is absoluut niet tolereerbaar, maar dat zie ik zelden hier gebeuren. Wat je nu creëert is gewoon een vorm van censuur.
Absoluut niet dat ik denk dat jullie erom malen, of laat staan, er slecht van gaan slapen, but I'm out.
Lees nu eerst even de verduidelijkingen die hier ook al staan. Onder andere de post van Tyfius wat hoger.
Dat wat je in je eerste alinea beschrijft, is inderdaad ook het laatste wat we willen. Dus zo ver zitten we niet van elkaar af, hoor.
 
En de personen die zich daar extreem over aangesproken voelen moeten misschien eens goed in de spiegel kijken.
Kom nu, ik pak hier 2 voorbeelden uit Loser zijn post hierboven:

"ik zie dit forum meer als een vrouw, de logica is soms ver zoek"

Vrouwen en luisteren, het blijft een moeilijk concept :rofl:
Dat is toch gewoon grappig bedoeld, hoe kan je dat nu als "haatspraak" of "stigmatiserend" gaan bestempelen? Ik ga mezelf nu niet schuldig in de spiegel staan bekijken omdat ik die 2 uitspraken best grappig vind (zonder dat ik de context erachter ken).
 
Kom nu, ik pak hier 2 voorbeelden uit Loser zijn post hierboven:




Dat is toch gewoon grappig bedoeld, hoe kan je dat nu als "haatspraak" of "stigmatiserend" gaan bestempelen? Ik ga mezelf nu niet schuldig in de spiegel staan bekijken omdat ik die 2 uitspraken best grappig vind (zonder dat ik de context erachter ken).
Ik vind die twee ook wel grappig, maar het is een beetje een loze opmerking van u hé... context is namelijk alles in zo een geval.
 
Je kan dan beter meteen het forum opdoeken. In een maatschappij van snowflakes die alles als haatdragend beschouwt dat niet met hun gedachten strookt, is zo een manier van modereren en regels wel het laatste dat je zou moeten doen.

Pesten en iemand viseren, dat is absoluut niet tolereerbaar, maar dat zie ik zelden hier gebeuren. Wat je nu creëert is gewoon een vorm van censuur.
Absoluut niet dat ik denk dat jullie erom malen, of laat staan, er slecht van gaan slapen, but I'm out.

Bij zo'n reacties vraag ik me toch oprecht af wie er nu precies lid is van die maatschappij van 'snowflakes' ... Censuur, het forum opdoeken, de mods die niet geven om de community ... omdat bepaalde warns die nu blijkbaar al gegeven werden onder een meer algemene naam, een meer specifieke naam krijgen? Omdat er opgeroepen wordt om wat meer respect en openheid te tonen voor elkaar?
 
Kom nu, ik pak hier 2 voorbeelden uit Loser zijn post hierboven:




Dat is toch gewoon grappig bedoeld, hoe kan je dat nu als "haatspraak" of "stigmatiserend" gaan bestempelen? Ik ga mezelf nu niet schuldig in de spiegel staan bekijken omdat ik die 2 uitspraken best grappig vind (zonder dat ik de context erachter ken).
Je hebt nog altijd niet gelezen, merk ik. Beiden zijn geen haatspraak volgens de huidige of nieuwe forumregels. Staat letterlijk ook in de tekst. En je hebt het over ‘zonder context’, nochtans is context het belangrijkste. Wat maakt dat die eerste wel stigmatiserend kan zijn, maar zeker nooit meteen die bestraffing zal krijgen. Zoals die ook nu niet meteen ‘ongewenste post’ zal krijgen. Dat eerste voorbeeld is trouwens een post van mij.
Maar het is niet omdat het grappig bedoeld is, dat dat een vrijbrief is voor alles. Dat was vroeger al niet, en nu ook niet.
 
De balans ontbreekt soms in de humor.
Er worden te weinig grappen gemaakt over mannen die na 5 seconden klaarkomen en/of zelfs water laten aanbranden.
De oude hetero witte man mag hier gerust wat meer beschimpt worden. Waarschijnlijk kan hij er zelf nog goed om lachen.

Desalniettemin pleit ik op een anoniem forum ook voor enige vorm van fatsoen en respect naar alle leden toe. Iets waarvan ik zeker ben dat dat het enige is dat de moderatie ambieert.
 
Ik vind de voorbeelden die Loser kiest toch vrij slecht gekozen om als voorbeeld te geven. De enige die als “er over” kan bestempeld worden is die ivm de poes melk geven. En dan hangt het nog af van de context van het topic zelf.

Maar dit voorbeeld:
[Vrouwen] gunnen het elkaar ook niet.
“Ik niet die vrouw die promoveert, wel dan geen enkele vrouw”.

Het glazen plafond maken ze zelf hoor.
Sorry, maar daar kan je toch in geen mogelijkheid iets fout in lezen? Als je over het glazen plafond spreekt spreek je toch vrijwel automatisch over een vrouwelijke context? Tenzij je die post leest als “mannen hebben geen invloed erop”, maar dat lijkt mij deels ook slechte wil van de lezer. Maar opnieuw, moeilijk te beoordelen zonder context.

Hetzelfde met die post waar een vrouw een score krijgt. Gaan we nu echt zo preuts en heilig doen dat dit nooit onder kameraden gezegd wordt? Of denken jullie dat vrouwen niet keuren bij een nieuw seizoen Big Brother of Expeditie Robinson? Je hebt enkel de pech dat je hier voornamelijk met een mannelijk publiek zit, maar imo moet dat niet betekenen dat dergelijke zaken niet door de beugel kunnen.

Nogmaals, buiten die van de poes de melk geven zijn het zeer zwakke voorbeelden om uw punt te staven. En je bewandelt een dunne lijn als je humor gaat modereren.

En ook licht typerend dat het enkel op humor richting de vrouwen is dat de voorbeelden zich richten. Ik denk nu toch echt niet dat de vrouwen het hier zo slecht hebben? De meeste gaan toch ook vlot mee in de flirtende toon die zich (te) vaak voortzet in verschillende topics.
 
Ik vind de voorbeelden die Loser kiest toch vrij slecht gekozen om als voorbeeld te geven. De enige die als “er over” kan bestempeld worden is die ivm de poes melk geven. En dan hangt het nog af van de context van het topic zelf.

Maar dit voorbeeld:

Sorry, maar daar kan je toch in geen mogelijkheid iets fout in lezen? Als je over het glazen plafond spreekt spreek je toch vrijwel automatisch over een vrouwelijke context?

Hetzelfde met die post waar een vrouw een score krijgt. Gaan we nu echt zo preuts en heilig doen dat dit nooit onder kameraden gezegd wordt? Of denken jullie dat vrouwen niet keuren bij een nieuw seizoen Big Brother of Expeditie Robinson? Je hebt enkel de pech dat je hier voornamelijk met een mannelijk publiek zit, maar imo moet dat niet betekenen dat dergelijke zaken niet door de beugel kunnen.

Nogmaals, buiten die van de poes de melk geven zijn het zeer zwakke voorbeelden om uw punt te staven. En je bewandelt een dunne lijn als je humor gaat modereren.

Er zijn nog zaken die onder kameraden gezegd worden, en niet kunnen op het forum. Sterker, je zit hier niet enkel onder kameraden, dat is het punt net: een beetje rekening houden met iedereen, een beetje respect voor iedereen, en we komen al heel ver.
 
Er zijn nog zaken die onder kameraden gezegd worden, en niet kunnen op het forum. Sterker, je zit hier niet enkel onder kameraden, dat is het punt net: een beetje rekening houden met iedereen, een beetje respect voor iedereen, en we komen al heel ver.
Want omdat je grapjes maakt over een bepaald stereotype ben je meteen respectloos voor een hele groep? Soms is een mop ook niet meer dan dat, een mop. Dat mensen daar niet mee kunnen lachen is eerder hun probleem.
 
Terug
Bovenaan