Dat klopt toch niet?
We zullen het op Pietje en Jantje houden.
Hypothetisch (even belastingschijven negeren):
- Pietje heeft een totale loonmassa van € 4000, maar daarvan is "slechts" €3000 brutoloon, waarvan de staat 25% komt halen (optimistisch), Pietje z'n extralegale voordelen zijn ook niet volledig belastingvrij, maar toch betaalt hij daar slechts € 100 op. Pietje betaalt dus € 850 / € 4000 = 21,25 % aan belastingen.
- Jantje krijgt zijn totale loonmassa die ook €4000 bedraagt volledig als bruto en, betaalt dus € 1000 aan belastingen, netjes 25 % aan belastingen.
Als de staat de belastingen verhoogt, dan ligt het eraan waarop ze verhoogd worden, maar een verhoging in de belastingsschijven komt vooral degene met extralegale voordelen goed uit, want die vallen daar niet onder. Wordt de VAA of iets dergelijks verhoogd, dan heeft Jantje daar geen last van.
Van de € 1850 die de staat zo aan belastingen binnenhaalt, daarvan heeft Jantje het grootste deel betaalt, ondanks dat hij niet meer verdient dan Pietje. Overigens in een ideale wereld zou ik liever die € 1850 gewoon verlagen naar € 1700 door de overheid te laten focussen op z'n kerntaken (die mogen gerust nog steeds "breed" zijn, maar vele kleintjes kunnen er tussenuit) en de "winst" teruggeven aan Jantje, maar niets aan Pietje, dan kan die niet klagen.
Nu het gat in de staatskas gaat niet gedicht worden met de bedrijfswagens aan te pakken, en eerlijk gezegd, ik zou die ook afschaffen als er een begrotingsoverschot zou zijn, omwille van meerdere redenen:
- Het is één van de flagrantste voorbeelden van de kromme fiscaliteit in dit land.
- Ze hebben meerdere negatieve neveneffecten:
- Opwarming van de aarde.
- Files worden verergerd doordat mensen richting de auto worden geduwd.
- Buitenproportioneel veel lelijke Audi's op de baan.
- Ik ben eigenlijk tegen elke vorm van manieren waarop je werkgever je uitgavenpatroon stuurt. Idem met maaltijdcheques die je niet in Maastricht kan uitgeven als je daar je boodschappen wilt doen.
Over Bertje, de topvoetballer of Joske de schijnzelfstandige kunnen we ook babbelen, maar dat zijn telkens were andere discusises, waarvan geen enkele het huidige systeem van mensen betalen in auto's rechtvaardigt.
Wil je dat enkel werkenden profiteren van een lastenverlaging die men zou doen met de "opbrengst" van aberraties als salariswagens of auteursrechtenmisbruik af te schaffen? Prima: pak dan de hogere belastingschijven aan, maar besef dan wel dat werkenden in dit land niet enkel IT'ers en consultants zijn, dus ja, die laatsten zouden er wel nog steeds bij kunnen verliezen bij de "foute" werkgevers.
Al valt er wél een lans te breken om de winst misschien wél te focussen op degenen die in privésector werken, en niet op ambtenaren.