Fiscale voordelen bedrijven in het vizier

Niet echt behalve eenmaal overheidsbedrijven zijn alle Bel20 ceo’s zelfstandig dus die betalen geen 20K aan sociale bijdragen per jaar. Wel nog altijd normale belastingen natuurlijk.
Waarom zouden die normale belastingen betalen ? Daarom zijn ze juist zelfstandige om geen 55+% op hun uitgekeerd loon te betalen, maar dat maar te betalen op een fractie terwijl ze al de rest fiscaal voordelig uitkeren.

Terwijl ze wel exact dezelfde pensioenrechten krijgen. Dus enorm sterke schouders die niet de belastingen betalen van een enorm sterke schouder in loondienst. Terwijl ze als CEO eigenlijk evengoed een werknemer zijn als die arbeider, ingenieur of whatever anders dat daar werkt.
Als je dat terug zou hervormen, je zou eens zien hoe hard we die belastingen op arbeid zouden kunnen verlagen of nog beter de schalen in lijn brengen met die van onze buurlanden. Gewoon al 300k als noodzakelijkheid achtten voordat je aan een goedkoper tarief dan 50% vermogen uit de vennootschap kan halen. Eens zien hoeveel schijnzelfstandigen er nog effectief overblijven...
 
Ze betalen dezelfde belastingen hoor als een gewone werkmens enkel minder sociale bijdragen, zoals andere standaard zelfstandigen. Ze zullen wel wat extralegale voordelen hebben, maar minder (relatief dan toch) dan een consultant qua optimalisatie.

Ceos die met een managementvennotschap werken zullen minder belastingen betalen das waar, maar die praktijk is iets minder verspreid in beursgenoteerde vennootschappen.
 
staat heeft 100€ nodig en haalt het via bedrijfsvoorheffing binnen

Jantje betaalt van z'n 100€ loon 50€ bedrijfsvoorheffing aan staat waardoor hij 50€ netto heeft

Pietje betaalt van z'n 100€ loon 50€ bedrijfsvoorheffing aan staat waardoor hij 50€ netto heeft maar hij moet geen auto betalen, krijgt maaltijdcheques, ecocheques, internetbijdrage etc

Staat heeft z'n 100€ maar wie heeft er meer aan die 50€?

Pietje z'n loon is eigenlijk 150€ en zou in theorie 75€ kunnen betalen waardoor de staat aan 125€ komt.

Dus eigenlijk kan het zijn dat Jantje 35.5€ moeten betalen en Pietje 64.5€
Uw voorbeeld toont net aan dat Jantje niet voor Pietje zijn voordelen betaalt.
Want de staat heeft zijn 100€, onafhankelijk of Pietje zijn voordelen krijgt of niet...
 
Neen. Weeral dezelfde fout waar ThomasMore u al op gewezen heeft.
Want als de staat de belastingen verhoogt, zullen beiden er last van hebben als ze hetzelfde loon trekken.

Ik snap uw redenering, maar ik ben gewoon niet akkoord hoe je het uitdrukt en dan mag je bertje, fredje en joske er nog bijhalen ook. Dat gaat er niets aan veranderen.

Dat klopt toch niet?

We zullen het op Pietje en Jantje houden.

Hypothetisch (even belastingschijven negeren):
  • Pietje heeft een totale loonmassa van € 4000, maar daarvan is "slechts" €3000 brutoloon, waarvan de staat 25% komt halen (optimistisch), Pietje z'n extralegale voordelen zijn ook niet volledig belastingvrij, maar toch betaalt hij daar slechts € 100 op. Pietje betaalt dus € 850 / € 4000 = 21,25 % aan belastingen.
  • Jantje krijgt zijn totale loonmassa die ook €4000 bedraagt volledig als bruto en, betaalt dus € 1000 aan belastingen, netjes 25 % aan belastingen.
Als de staat de belastingen verhoogt, dan ligt het eraan waarop ze verhoogd worden, maar een verhoging in de belastingsschijven komt vooral degene met extralegale voordelen goed uit, want die vallen daar niet onder. Wordt de VAA of iets dergelijks verhoogd, dan heeft Jantje daar geen last van.

Van de € 1850 die de staat zo aan belastingen binnenhaalt, daarvan heeft Jantje het grootste deel betaalt, ondanks dat hij niet meer verdient dan Pietje. Overigens in een ideale wereld zou ik liever die € 1850 gewoon verlagen naar € 1700 door de overheid te laten focussen op z'n kerntaken (die mogen gerust nog steeds "breed" zijn, maar vele kleintjes kunnen er tussenuit) en de "winst" teruggeven aan Jantje, maar niets aan Pietje, dan kan die niet klagen.

Nu het gat in de staatskas gaat niet gedicht worden met de bedrijfswagens aan te pakken, en eerlijk gezegd, ik zou die ook afschaffen als er een begrotingsoverschot zou zijn, omwille van meerdere redenen:
  • Het is één van de flagrantste voorbeelden van de kromme fiscaliteit in dit land.
  • Ze hebben meerdere negatieve neveneffecten:
    • Opwarming van de aarde.
    • Files worden verergerd doordat mensen richting de auto worden geduwd.
    • Buitenproportioneel veel lelijke Audi's op de baan.
  • Ik ben eigenlijk tegen elke vorm van manieren waarop je werkgever je uitgavenpatroon stuurt. Idem met maaltijdcheques die je niet in Maastricht kan uitgeven als je daar je boodschappen wilt doen.
Over Bertje, de topvoetballer of Joske de schijnzelfstandige kunnen we ook babbelen, maar dat zijn telkens were andere discusises, waarvan geen enkele het huidige systeem van mensen betalen in auto's rechtvaardigt.

Wil je dat enkel werkenden profiteren van een lastenverlaging die men zou doen met de "opbrengst" van aberraties als salariswagens of auteursrechtenmisbruik af te schaffen? Prima: pak dan de hogere belastingschijven aan, maar besef dan wel dat werkenden in dit land niet enkel IT'ers en consultants zijn, dus ja, die laatsten zouden er wel nog steeds bij kunnen verliezen bij de "foute" werkgevers.
Al valt er wél een lans te breken om de winst misschien wél te focussen op degenen die in privésector werken, en niet op ambtenaren.
 
  • Het is één van de flagrantste voorbeelden van de kromme fiscaliteit in dit land.
  • Ze hebben meerdere negatieve neveneffecten:
    • Opwarming van de aarde.
    • Files worden verergerd doordat mensen richting de auto worden geduwd.
    • Buitenproportioneel veel lelijke Audi's op de baan.
  • Ik ben eigenlijk tegen elke vorm van manieren waarop je werkgever je uitgavenpatroon stuurt. Idem met maaltijdcheques die je niet in Maastricht kan uitgeven als je daar je boodschappen wilt doen.
Over Bertje, de topvoetballer of Joske de schijnzelfstandige kunnen we ook babbelen, maar dat zijn telkens were andere discusises, waarvan geen enkele het huidige systeem van mensen betalen in auto's rechtvaardigt.
Correct, het enige wat je zou moeten krijgen voor je noeste arbeid is geld.

Als we hier hervormen en we gaan richting de Zwitserse tarieven dan ben ik helemaal pro! https://www.duijntax.com/tarieven-belasting-europa/
 
Correct, het enige wat je zou moeten krijgen voor je noeste arbeid is geld.

Als we hier hervormen en we gaan richting de Zwitserse tarieven dan ben ik helemaal pro! https://www.duijntax.com/tarieven-belasting-europa/

Moet je ook naar andere zaken durven kijken, zoals een véél intensievere begeleiding van werklozen.


Dan moeten bepaalde "misbruik" systemen van werkzoekenden (interimjobs) ook worden aangepakt.

Zwitserland is een zéér efficiënt land, dat ligt aan meer dan hun belastingtarieven natuurlijk, maar dat vertaalt zich ongetwijfeld ook in eerlijkere fiscaliteit.
 
Dat klopt toch niet?

We zullen het op Pietje en Jantje houden.

Hypothetisch (even belastingschijven negeren):
  • Pietje heeft een totale loonmassa van € 4000, maar daarvan is "slechts" €3000 brutoloon, waarvan de staat 25% komt halen (optimistisch), Pietje z'n extralegale voordelen zijn ook niet volledig belastingvrij, maar toch betaalt hij daar slechts € 100 op. Pietje betaalt dus € 850 / € 4000 = 21,25 % aan belastingen.
  • Jantje krijgt zijn totale loonmassa die ook €4000 bedraagt volledig als bruto en, betaalt dus € 1000 aan belastingen, netjes 25 % aan belastingen.
Als de staat de belastingen verhoogt, dan ligt het eraan waarop ze verhoogd worden, maar een verhoging in de belastingsschijven komt vooral degene met extralegale voordelen goed uit, want die vallen daar niet onder. Wordt de VAA of iets dergelijks verhoogd, dan heeft Jantje daar geen last van.

Van de € 1850 die de staat zo aan belastingen binnenhaalt, daarvan heeft Jantje het grootste deel betaalt, ondanks dat hij niet meer verdient dan Pietje. Overigens in een ideale wereld zou ik liever die € 1850 gewoon verlagen naar € 1700 door de overheid te laten focussen op z'n kerntaken (die mogen gerust nog steeds "breed" zijn, maar vele kleintjes kunnen er tussenuit) en de "winst" teruggeven aan Jantje, maar niets aan Pietje, dan kan die niet klagen.

Nu het gat in de staatskas gaat niet gedicht worden met de bedrijfswagens aan te pakken, en eerlijk gezegd, ik zou die ook afschaffen als er een begrotingsoverschot zou zijn, omwille van meerdere redenen:
  • Het is één van de flagrantste voorbeelden van de kromme fiscaliteit in dit land.
  • Ze hebben meerdere negatieve neveneffecten:
    • Opwarming van de aarde.
    • Files worden verergerd doordat mensen richting de auto worden geduwd.
    • Buitenproportioneel veel lelijke Audi's op de baan.
  • Ik ben eigenlijk tegen elke vorm van manieren waarop je werkgever je uitgavenpatroon stuurt. Idem met maaltijdcheques die je niet in Maastricht kan uitgeven als je daar je boodschappen wilt doen.
Over Bertje, de topvoetballer of Joske de schijnzelfstandige kunnen we ook babbelen, maar dat zijn telkens were andere discusises, waarvan geen enkele het huidige systeem van mensen betalen in auto's rechtvaardigt.

Wil je dat enkel werkenden profiteren van een lastenverlaging die men zou doen met de "opbrengst" van aberraties als salariswagens of auteursrechtenmisbruik af te schaffen? Prima: pak dan de hogere belastingschijven aan, maar besef dan wel dat werkenden in dit land niet enkel IT'ers en consultants zijn, dus ja, die laatsten zouden er wel nog steeds bij kunnen verliezen bij de "foute" werkgevers.
Al valt er wél een lans te breken om de winst misschien wél te focussen op degenen die in privésector werken, en niet op ambtenaren.
Inderdaad. Maar jij maakt dan ook een andere vergelijking dan wat ervoor geopperd werd. Tuurlijk kan de staat meer halen in die sectoren waar men een hoger bruto geeft ipv dat probeert te compenseren via allerlei extralegale foefkes.
 
Even deze post analyseren:

- Zelfstandigen geven de helft van hun inkomsten niet aan. Bron?
- Bedrijven zijn vrijgesteld. Lang niet alle bedrijven zijn vrijgesteld.
- Gemeentebelasting gelijk trekken: daar valt nog iets voor te zeggen.
- We betalen teveel belasting (allee de werkende klasse toch). Zelfstandigen werken ook en betalen volgens dezelfde post net te weinig belastingen.
- De voordelen zijn inderdaad voordelen maar hollen de herverdeling van het inkomen dmv belastingen wel uit.
- Enige slachtoffer lijkt de werknemer te zijn. Dat is zeer algemeen.
Die 50% is een scheefgetrokken voorbeeld uiteraard en niet de regel (zie referentie deze week naar 310miljoen zwarte boekhouding Frank Verstraete/Zillion).
Ik beweer ook niet dat alle bedrijven zijn vrijgsteld, maar sommige multinantionals dus wel.

De fiscale voordelen als loontrekkende zijn sowieso reeds zeer beperkt. Het feit is dat die herverdeling altijd dezelfde categorie treft, steeds de loontrekkenden. Ja je kan de bedrijfswagen aan banden leggen voor de loontrekkende, maar de zelfstandige zal toch nog gewoon zijn gesubsidieerde EV blijven fiscaal aftrekken als kost hoor, dus gelijktrekken voor iedreen zit er niet in.
 
De fiscale voordelen als loontrekkende zijn sowieso reeds zeer beperkt. Het feit is dat die herverdeling altijd dezelfde categorie treft, steeds de loontrekkenden. Ja je kan de bedrijfswagen aan banden leggen voor de loontrekkende, maar de zelfstandige zal toch nog gewoon zijn gesubsidieerde EV blijven fiscaal aftrekken als kost hoor, dus gelijktrekken voor iedreen zit er niet in.
Zelfstandige bedreifsleiders gebruiken op het vlak van bedrijfswagens nochtans zo goed als volledig dezelfde regels al werknemers. Elke verstrenging van de bedrijfswagenfiscaliteit wordt net zowel gevoeld door zelfstandige bedrijfsleiders, die worden ok een VAA aangerekend. Proportioneel heeft die groep ook vaker een bedrijfswagen, dus als groep zijn ze zelfs harder getroffen.
 
Die 50% is een scheefgetrokken voorbeeld uiteraard en niet de regel (zie referentie deze week naar 310miljoen zwarte boekhouding Frank Verstraete/Zillion).
Ik beweer ook niet dat alle bedrijven zijn vrijgsteld, maar sommige multinantionals dus wel.

De fiscale voordelen als loontrekkende zijn sowieso reeds zeer beperkt. Het feit is dat die herverdeling altijd dezelfde categorie treft, steeds de loontrekkenden. Ja je kan de bedrijfswagen aan banden leggen voor de loontrekkende, maar de zelfstandige zal toch nog gewoon zijn gesubsidieerde EV blijven fiscaal aftrekken als kost hoor, dus gelijktrekken voor iedreen zit er niet in.
Ik snap uw uitleg niet. Zelfstandigen hebben exact dezelfde fiscale regels rond bedrijfswagens als werknemers. De enige reden waarom zelfstandigen vaker met duurdere auto's rijden, is omdat elke euro die ze aan de auto uitgegeven wordt, ook aan hun auto wordt uitgegeven. Bij een werknemer is het een euro van de baas die wordt betaald aan de auto van de werknemer ;).

En het weghalen van de auteursrechten treft bvb zelfstandigen veel harder. Net zoals nog een paar andere van de hervormingen die er aan zitten te komen.
 
Ik snap uw uitleg niet. Zelfstandigen hebben exact dezelfde fiscale regels rond bedrijfswagens als werknemers. De enige reden waarom zelfstandigen vaker met duurdere auto's rijden, is omdat elke euro die ze aan de auto uitgegeven wordt, ook aan hun auto wordt uitgegeven. Bij een werknemer is het een euro van de baas die wordt betaald aan de auto van de werknemer ;).

En het weghalen van de auteursrechten treft bvb zelfstandigen veel harder. Net zoals nog een paar andere van de hervormingen die er aan zitten te komen.
Het is toch niet identiek hetzelfde ?
Als ik via mijn werkgever een bedrijfswagen afneem (lease), dan dien ik bruttoloon in te leveren (en dus ook nettoloon) + nadien ook VAA bij de belastingen.
Als zelfstandig bedrijfsleider een wagen leased, breng je de kost van de leasing in als onkost op de firma, dus minder winst aangerekend, minder belastingen. Enkel het VAA is hetzelfde (en de al dan niet groene fiscaliteit van de wagen).
Bijkomend uiteraard is mijn keuze van wagen als "loontrekkende" meestal beperkter.
 
Het is toch niet identiek hetzelfde ?
Als ik via mijn werkgever een bedrijfswagen afneem (lease), dan dien ik bruttoloon in te leveren (en dus ook nettoloon) + nadien ook VAA bij de belastingen.
Als zelfstandig bedrijfsleider een wagen leased, breng je de kost van de leasing in als onkost op de firma, dus minder winst aangerekend, minder belastingen. Enkel het VAA is hetzelfde (en de al dan niet groene fiscaliteit van de wagen).
Bijkomend uiteraard is mijn keuze van wagen als "loontrekkende" meestal beperkter.
Jij moet geen brutoloon inleveren. Uw werkgever kan een bedrijfswagen erbovenop geven.
En je brengt de kost in dus minder winst. Dus minder belastingen. Maar ook minder winst uit te keren he ...
 
Jij moet geen brutoloon inleveren. Uw werkgever kan een bedrijfswagen erbovenop geven.
En je brengt de kost in dus minder winst. Dus minder belastingen. Maar ook minder winst uit te keren he ...
Bij ons moet je dus wel bruttoloon inleveren als je een bedrijfswagen wil. De leasekost gaat van je bruttoloon af (is natuuurlijk nog altijd voordeliger dan met je nettoloon een wagen te leasen).
 
Bij ons moet je dus wel bruttoloon inleveren als je een bedrijfswagen wil. De leasekost gaat van je bruttoloon af (is natuuurlijk nog altijd voordeliger dan met je nettoloon een wagen te leasen).
Dat is uw werkgever die u naait, en dat heeft niks met fiscaliteit te maken.
Krijg je die auto dan op het einde?
 
Dat is uw werkgever die u naait, en dat heeft niks met fiscaliteit te maken.
Krijg je die auto dan op het einde?
Neen uiteraard niet. De leasing loopt op naam van de firma, de firma is eigenaar en verkoopt de wagen nadien. De werknemer is "gebruiker" van een firmawagen. Vandaar ook nog de VAA.
Uiteindelijk is het nog steeds goedkoper dan een wagen te kopen. Want 800€ leasekost /maand betaald met uw brutto is "slechts" een nettokost van 350€. Voor die prijs kan je je zelf nog steeds geen wagen kopen, omniumverzekerd, onderhoud, km inbegrepen.
 
Betalen voor een auto die niet van u is...

Het is maar hoe je het bekijkt, bij een aantal bedrijven heb je de keuze tussen extra brutoloon (of je bonus) en een bedrijfswagen.
Zolang je de keuze hebt en het geen verplichting is, is dat meestal toch interessanter dan zelf een auto betalen van je nettoloon.
 
Terug
Bovenaan