Fiscale voordelen bedrijven in het vizier

Er zijn ook werkgevers die nog steeds geen alternatief aanbieden voor de bedrijfswagen als mobiliteitsbudget. Mijn vriend solliciteerde bij een consultancy bureau als developer en was aangenomen, maar hij wou de bedrijfswagen niet. Werkgever wou in ruil niet meer loon bieden en had ook geen ander waardig alternatief, dus hij heeft niet getekend.
Klopt volledig. Men wil bij mij ook niet weten can een mobiliteitsbudget. Het is auto of niets.

Mensen die klagen over inefficiënt openbaar vervoer is ook een kip of ei verhaal. In hoeverre speelde openbaar vervoer een rol bij de keuze van uw woning? Veel mensen nemen de firmawagen vanzelfsprekend in die overweging.

Ik heb elke 3 minuten een tram. Elke 5 minuten een bus en woon op 3 tramhaltes van Gent st Pieters station. Bewust zo gekozen.

Ik heb locatie, mijn broer die in het hol van pluto woont de oppervlakte. Zelfde woning budget maar zijn huis is 3x zo groot en zijn lap grond 10x zo groot. Binnen de 10km geen bus te bespeuren maar uiteraard wel 2 firmawagens.

Ik zie gewoon veel mensen keuzes maken ifv firmawagens.
 
Ik heb locatie, mijn broer die in het hol van pluto woont de oppervlakte. Zelfde woning budget maar zijn huis is 3x zo groot en zijn lap grond 10x zo groot. Binnen de 10km geen bus te bespeuren maar uiteraard wel 2 firmawagens.

Ik ben opgegroeid hier, mijn werkgever heeft mij gecontacteerd om bij hem te werken. Aangezien de afstand was mijn eerste vraag of er een firmawagen incl was. Had anders uiteraard niet overwogen om 90km van mijn deur te gaan werken.

Openbaar vervoer is hier echt slecht, had mijn huis niet in Limburg gestaan had ik dat na mijn scheiding (toen het huis 2 weken af was) de hypotheek niet op 1 loon kunnen betalen. Had ik nu wss in een studio/appartement gewoond. Laat me dan idd maar 2x per week pendelen.
 
Klopt volledig. Men wil bij mij ook niet weten can een mobiliteitsbudget. Het is auto of niets.

Mensen die klagen over inefficiënt openbaar vervoer is ook een kip of ei verhaal. In hoeverre speelde openbaar vervoer een rol bij de keuze van uw woning? Veel mensen nemen de firmawagen vanzelfsprekend in die overweging.

Ik heb elke 3 minuten een tram. Elke 5 minuten een bus en woon op 3 tramhaltes van Gent st Pieters station. Bewust zo gekozen.

Ik heb locatie, mijn broer die in het hol van pluto woont de oppervlakte. Zelfde woning budget maar zijn huis is 3x zo groot en zijn lap grond 10x zo groot. Binnen de 10km geen bus te bespeuren maar uiteraard wel 2 firmawagens.

Ik zie gewoon veel mensen keuzes maken ifv firmawagens.
Ik heb gekozen voor een woonst in een locatie waar er heel veel openbaar vervoer is ja. Ook vooral omdat mijn vrouw toch nooit voor een rijbewijs gaat gaan. 3 a 4 treins per uur naar brussel en redelijk veel bussen.

Op dat gebied valt er niet te klagen voor haar.
 
Leeft Jef (de wit) nog? Dat was (toch alvast in de beginjaren) de grote baas van Cronos.
Jep, toffe kerel.

Trouwens Cronos is een slecht voorbeeld. Want dat is gewoon een groep die bestaat uit satellietbedrijven. Elk bedrijf werkt individueel en heeft eigenlijk niets te zien met een ander bedrijf binnen de Cronos groep.
Het zou ook helemaal niet logisch en haalbaar zijn om dat onder 1 groot bedrijf te organiseren.

Die satellietbedrijven kunnen daarentegen wel besluiten om op te splitsen voor bepaalde belastingstechnische redenen. Maar dat heeft niet met 'Cronos' te maken.
 
Jep, toffe kerel.
Ik deed trouwens mijn stage bij Cronos samen met een andere (ex)student (toen was er nog niet echt sprake van satellietbedrijfjes). En ik herinner mij nog mijn eerste en enige interview met hem.

Ik: Vol trots. Ik heb a, b, c, d ... z kwaliteiten. Ik was zo heel de tijd aan het zeveren over wat ik allemaal qua kennis had en hij knikte en zei ahum! ahum! En ook van: Mijn stageproject is super verlopen en ..

En dan ineens: Dat zijn allemaal goede kwaliteiten daar niet van, maar heu WAAROM zouden wij u nodig hebben? :unsure: Als jij er niet bent, dan blijft de boel hier ook draaien he! Overtuig mij eens van de kwaliteiten waar jij bovenuit steekt tov de andere collega's.

Als broekventje, wist ik toen niet meer goed wat zeggen, dus ik mocht niet beginnen bij Cronos :tongue: (die andere collega van mij mocht wil zijn contract komen tekenen)
 
Laatst bewerkt:
Ik deed trouwens mijn stage bij Cronos samen met een andere (ex)student (toen was er nog niet echt sprake van satellietbedrijfjes). En ik herinner mij nog mijn eerste en enige interview met hem.

Ik: Vol trots. Ik heb a, b, c, d ... z kwaliteiten. Ik was zo heel de tijd aan het zeveren over wat ik allemaal qua kennis had en hij knikte en zei ahum! ahum! En ook van: Mijn stageproject is super verlopen en ..

En dan ineens: Dat zijn allemaal goede kwaliteiten daar niet van, maar heu WAAROM zouden wij u nodig hebben? :unsure: Als jij er niet bent, dan blijft de boel hier ook draaien he! Overtuig mij eens van de kwaliteiten waar jij bovenuit steekt tov de andere collega's.

Als broekventje, wist ik toen niet meer goed wat zeggen, dus ik mocht niet beginnen bij Cronos :tongue: (die andere collega van mij mocht wil zijn contract komen tekenen)
Ik zou nog altijd daar niet op kunnen antwoorden.

Al zou ik waarschijnlijk geantwoord hebben waarom hij mij als voorbeeld even zijn expliciete capaciteiten geeft waarom hij zou denken dat hij in zijn functie niet vervangbaar is.
Zou dan waarschijnlijk wel op hetzelfde feit eindigen, namelijk dat ik niet gekozen zou worden ;p.

Nu bon, sollicitaties zijn nooit mijn ding geweest. Is uiteindelijk 1 van de redenen waarom ik voor de overheid ben gaan werken, als je er binnen geraakte dan moest ik in principe op geen enkele sollicitatie nog meedoen...
 
Nochtans betaalt de rijkste 10% van België 45% van alle belastingen hoor ;).
En de armste 50% betaalt 7% trouwens.
Maar zoals JPV al zei: de belastbare basis is belachelijk laag bij de superrijken.
Bv.: Een Belgische Paris Hilton die in België een patrimoniumvennootschap erft, zou geen halve euro belastingen moeten betalen.
Enkel het "inkomen" wordt geteld om die 45% te berekenen.
Dus ze betalen 45k op 100k inkomen, maar hebben wel aandelen gekregen ter waarde van 10 miljoen euro.

En meerwaarden op assets worden ook al niet meegeteld (zowel aandelen als vastgoed).
Wie bezit die activa? De 50% armsten?
Maar over de superrijken nog altijd weinig rumoer. Maar uwe coiffeur die paar honderd euro vergeet aan te geven: pek en veren aub!
Wel dat is exact het probleem: terwijl de middenstand, ambtenaren en werknemers naar elkaar aan het kijken zijn negeert iedereen de olifant in de kamer. De superrijken zijn inderdaad veel minder talrijk maar vertegenwoordigen een walgelijk groot aandeel van het totale nationale vermogen.
Inderdaad, en nu nog altijd.
Pietluttigheden, daar gaat het altijd over.

Dat de successierechten 0 zijn voor superrijken, of dat vermogen/meerwaarden niet belast worden, dat is blijkbaar te abstract om over na te denken.
En waarom zouden we die rijken ontzien ? Omdat zolang we niet nationaliseren of hun assets bevriezen zodanig dat we een deftige en correcte belasting kunnen heffen ze gewoon vertrekken. .
- kapitaal belasten: dan wijken de echte rijken gewoon uit naar een ander land waar ze meestal toch al andere eigendommen hebben, dat hebben we al in andere Europese landen zien gebeuren
Waarom blijft iedereen dat geloven zeg?
Open VLD en MR hebben hun werk precies goed gedaan.

Daar klopt niets van.
Een exit taks en de huidige uitwisseling van gegevens, lossen dat probleem op.

Een hele rits landen belast kapitaal en meerwaarden.
USA, Canada, Duitsland, Spanje, etc. hebben een exit taks om die kapitaalvlucht te voorkomen.
Verhuizen = eerst dokken, zelfs over virtuele meerwaarden.
 
En als we dan toch over fiscale voordelen spreken:

Het feit dat alle vormen van fiscaal pensioensparen (groepsverzekering, pensioensparen, lalngetermijnsparen IPT, VAPZ, etc...) verplicht via een bank of verzekeringsmaatschappij moeten verlopen = voor België als land meerdere miljarden per jaar rechtstreeks verlies ten opzichte van een simpel Vanguard indexfonds. (wat in bv. de USA perfect kan).

Meerdere miljarden per jaar. (Ok, pak er de helft van als je de gevolgen van afschaffing erbij neemt: verlies van jobs bij banken, minder belastinginkomsten bij taxatie, etc.)

En maar blijven leuteren over pietluttigheden.
Want ja, abstracte verliezen (ook al zijn ze super groot) , zijn te ingewikkeld om verontwaaardigd over te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Marc Coucke: 0% belastingen op zijn bijna MILJARD meerwaarde op Omega Pharma.

"Maar hij steekt dat terug in de economie, dus dat is toch goed!".

Ja goed gelachen.
Dan kunnen werknemers anders ook geen belastingen meer betalen, op voorwaarde dat ze datzelfde bedrag dan aanwenden voor het kopen van aandelen of het consumeren van bier op café. --> geld gaat integraal "in de economie", dus ok?

Marc zijn belastingvoet zal waarschijnlijk 45% zijn. Maar zijn miljard meerwaarde zit daar wel niet in.
Dus ja, hij betaalt meer dan de Aldi-kassierster, maar er is nog voldoende marge, me dunkt.

En met 30% meerwaardebelasting zou hij nog altijd 700 miljoen euro of zo binnengeharkt hebben.
Dus het argument "maar niemand zal nog ondernemen!!" kan de vuilbak in.
Alsof Marc op zijn 23 jaar zou denken "goh, als dit lukt moet ik binnen 20 jaar 30% betalen op mijn miljoenen meerwaarde, ik ga niet starten".
 
Laatst bewerkt:
Marc Coucke: 0% belastingen op zijn bijna MILJARD meerwaarde op Omega Pharma.

"Maar hij steekt dat terug in de economie, dus dat is toch goed!".

Ja goed gelachen.
Dan kunnen werknemers anders ook geen belastingen meer betalen, op voorwaarde dat ze datzelfde bedrag dan aanwenden voor het kopen van aandelen of het consumeren van bier op café. --> geld gaat integraal "in de economie", dus ok?

Marc zijn belastingvoet zal waarschijnlijk 45% zijn. Maar zijn miljard meerwaarde zit daar wel niet in.
Dus ja, hij betaalt meer dan de Aldi-kassierster, maar er is nog voldoende marge, me dunkt.

En met 30% meerwaardebelasting zou hij nog altijd 700 miljoen euro of zo binnengeharkt hebben.
Dus het argument "maar niemand zal nog ondernemen!!" kan de vuilbak in.
Alsof Marc op zijn 23 jaar zou denken "goh, als dit lukt moet ik binnen 20 jaar 30% betalen op mijn miljoenen meerwaarde, ik ga niet starten".
Marc Coucke is zelf voorstander van een meerwaarde belasting.
 
Daar was hij nochtans geen voorstander van vóór de verkoop van Omega Pharma ;-)
Jawel hoor, kwam in die tijd uitgebreid in de media dat hij het ontbreken van meerwaardebelasting idioot vond.
Hij vond het logischer dat er op een andere plaats wat minder belast werd (ik weet niet meer specifiek waar, maar ik weet nog dat ik ook van die mening was) en dat in ruil daarvoor, een meerwaardebelasting zou komen.

Dat hij de belasting niet betaald heeft (die belasting was/is er niet eens), hoeft niet te betekenen dat hij er tegen zou zijn hé :p
 
Jawel hoor, kwam in die tijd uitgebreid in de media dat hij het ontbreken van meerwaardebelasting idioot vond.
Hij vond het logischer dat er op een andere plaats wat minder belast werd (ik weet niet meer specifiek waar, maar ik weet nog dat ik ook van die mening was) en dat in ruil daarvoor, een meerwaardebelasting zou komen.

Dat hij de belasting niet betaald heeft (die belasting was/is er niet eens), hoeft niet te betekenen dat hij er tegen zou zijn hé :p
Het is natuurlijk gemakkelijk te zeggen dat je abc zou doen in geval xyz als je weet dat xyz nooit zal gebeuren.

Kwestie van gemakkelijk publieke opinie te scoren.

Had ik 4mrd, ik gaf 3.9mrd aan de arme negertjes, echt waar. Maar dus echt waar.

Ze zouden in de fiscaliteit beter eens stoppen met heksenjacht te houden bij kleine garnalen terwijl de achterdeur wagenwijd open staat.

Ik begeef me nu niet echt in shady middens, maar alle zelfstandigen die ik ken slepen zakken zwart geld rond, zonder gene.

Advocaten die de helft van hun omzet zwart draaien. De aannemer die hier de verbouwingen deed heb ik moeten smeken om facturen te maken. Onze keuken leverancier en installateur kwam zelf met een creatieve constructie af die ik heb moeten afwijzen.

Ik ben een gewone bediende, ik heb geen zwart geld. Ik kan niet snel 20k cash toveren. Die zelfstandigen snappen dat niet en die geloven dat precies niet dat gewone bedrijven met bedienden geen zwarte enveloppen en Masse uitdelen.

Maar Bibi mag hier wel elke keer hij 2000 euro bedrijfsaandelen van zijn corporate account in de usa naar België transfereert, 3 documenten invullen. Wat denken ze, in januari komt er elk jaar wat aandelen toe in een employee plan account in usa broker account. Cege werkt bij het bedrijf waar hij de aandelen van krijgt en het bedrijf is publiek genoteerd. Ja, dat zijn zeker zwarte aandelen, witwas, en geen taxen op betaald :oink:

Maar ga met de zelfstandigen op cafe of restaurant en de 50 euro cashbiljetten vallen uit de zakken en moeten zo snel mogelijk op...
 
Jawel hoor, kwam in die tijd uitgebreid in de media dat hij het ontbreken van meerwaardebelasting idioot vond.
Hij vond het logischer dat er op een andere plaats wat minder belast werd (ik weet niet meer specifiek waar, maar ik weet nog dat ik ook van die mening was) en dat in ruil daarvoor, een meerwaardebelasting zou komen.
Dus niet vóór er een belasting kon komen op zijn meerwaarde.
 
Net als uw bijdrage. Feit blijft dat als bedrijf je de niet terugvorderbare btw kan in onkosten steken. Kan een particulier ook zijn btw aftrekken van de belastingen?
Dat is inderdaad een feit, maar jij vertelde het wel anders. Dat alles terugvorderbaar is, wat totaal niet klopt.

Het is natuurlijk gemakkelijk te zeggen dat je abc zou doen in geval xyz als je weet dat xyz nooit zal gebeuren.

Kwestie van gemakkelijk publieke opinie te scoren.
Hij zei wel in ruil voor andere belastingen. Ik geloof hem wel daarin. En veel andere zelfstandigen heb ik van dezelfde mening geweten.
 
Dat is inderdaad een feit, maar jij vertelde het wel anders. Dat alles terugvorderbaar is, wat totaal niet klopt.


Hij zei wel in ruil voor andere belastingen. Ik geloof hem wel daarin. En veel andere zelfstandigen heb ik van dezelfde mening geweten.
Klopt maar men kan daar gerust op wijzen door het aan te halen en het te weerleggen ipv met beide voeten vooruit op de man te spelen en zelf geen enkele bijdrage aan het topic te doen.
 
Terug
Bovenaan