Fiscale voordelen bedrijven in het vizier

Het is natuurlijk gemakkelijk te zeggen dat je abc zou doen in geval xyz als je weet dat xyz nooit zal gebeuren.

Kwestie van gemakkelijk publieke opinie te scoren.

Had ik 4mrd, ik gaf 3.9mrd aan de arme negertjes, echt waar. Maar dus echt waar.

Ze zouden in de fiscaliteit beter eens stoppen met heksenjacht te houden bij kleine garnalen terwijl de achterdeur wagenwijd open staat.

Ik begeef me nu niet echt in shady middens, maar alle zelfstandigen die ik ken slepen zakken zwart geld rond, zonder gene.

Advocaten die de helft van hun omzet zwart draaien. De aannemer die hier de verbouwingen deed heb ik moeten smeken om facturen te maken. Onze keuken leverancier en installateur kwam zelf met een creatieve constructie af die ik heb moeten afwijzen.

Ik ben een gewone bediende, ik heb geen zwart geld. Ik kan niet snel 20k cash toveren. Die zelfstandigen snappen dat niet en die geloven dat precies niet dat gewone bedrijven met bedienden geen zwarte enveloppen en Masse uitdelen.

Maar Bibi mag hier wel elke keer hij 2000 euro bedrijfsaandelen van zijn corporate account in de usa naar België transfereert, 3 documenten invullen. Wat denken ze, in januari komt er elk jaar wat aandelen toe in een employee plan account in usa broker account. Cege werkt bij het bedrijf waar hij de aandelen van krijgt en het bedrijf is publiek genoteerd. Ja, dat zijn zeker zwarte aandelen, witwas, en geen taxen op betaald :oink:

Maar ga met de zelfstandigen op cafe of restaurant en de 50 euro cashbiljetten vallen uit de zakken en moeten zo snel mogelijk op...
Jij begeeft je precies wel in 'shady middens'... Van de aannemers die hier voorbije jaren zijn gepasseerd is er geen enkele die gevraagd heeft om zonder factuur te werken. Overigens vind ik de gemiddelde installateur van keukens/electriciteit/sanitaier/... net even grote garnalen als jezelf. Jij kent dan enkel zelfstandigen die zakken zwart geld rondslepen maar ik ken er zo geen enkele.

Ik ben een gewone zelfstandige, heel wat van mijn vrienden ook en op restaurant dwarrelen de 50 euro biljetten niet uit onze zakken als blaadjes van de bomen op een winderige herfstdag.

Je moet drie documenten invullen om je aandelen te transfereren. So what? Die zelfstandige moet ook paper/digital trail van zijn waarde transacties bijhouden. What's the difference?

Het is wel duidelijk wie jij als fiscus zou viseren.
 
Jij begeeft je precies wel in 'shady middens'... Van de aannemers die hier voorbije jaren zijn gepasseerd is er geen enkele die gevraagd heeft om zonder factuur te werken.

Dat is dan wel zeer toevallig dat het EN de schilder EN de vloerder EN de ruitenwasser EN de kastenbouwer EN ... was

Overigens vind ik de gemiddelde installateur van keukens/electriciteit/sanitaier/... net even grote garnalen als jezelf.

Het was een grote keten waarvan ik de naam niet ga noemen die zei "we kunnen er 1500 van pitsen door 2 facturen te maken"

Jij kent dan enkel zelfstandigen die zakken zwart geld rondslepen maar ik ken er zo geen enkele.

Welja, ik heb geen zwarte centen en kan er ook gene produceren. Ik denk dat er meer zelfstandigen met zwart geld zijn dan bedienden...

Het kan ook niet dat er maar 1 is met zwart. De ene krijgt en spendeert het bij een andere.

Ik ben een gewone zelfstandige, heel wat van mijn vrienden ook en op restaurant dwarrelen de 50 euro biljetten niet uit onze zakken als blaadjes van de bomen op een winderige herfstdag.

Je moet drie documenten invullen om je aandelen te transfereren. So what? Die zelfstandige moet ook paper/digital trail van zijn waarde transacties bijhouden. What's the difference?

Dat de fiscus dat allemaal al weet, want alles staat op loonfiches en alles is digitaal, dus waarom nog eens alles invullen...

Het is wel duidelijk wie jij als fiscus zou viseren.

Voor mij mag iedereen alles van mijn financien weten. Nothing to hide, niks zwart, alles proper taxen betaald. Wie daar tegen is, die zou ik viseren.
 
Welja, ik heb geen zwarte centen en kan er ook gene produceren. Ik denk dat er meer zelfstandigen met zwart geld zijn dan bedienden...
Uiteraard omdat die groep de mogelijkheid heeft. Bovendien zal iedereen die pakweg de loodgieter in het zwart betaalt ook belastingen (de BTW) ontwijken. Zwart geld is niet iets van zelfstandigen alleen. Maar bon, het gaat me eerder om dat ongenuanceerde toontje van jou waarbij je veralgemeent en met je corporate whatever administratie nog 's wat sympathie probeert te winnen. Wat wil je nu? Dat we zeggen, ocharme Cege ... dat jij wordt lastiggevallen met die formulieren terwijl je vriend de zelfstandige magische broekzakken heeft waar altijd briefjes van 50 uitkomen. Grow up en doe een bijdrage die wat minder rond je persoontje draait.
 
Veel stielmannen beperken dat bedrag ook wat natuurlijk, 200 € per dag ofzo, zo wat drinkgeld - of, nee, wacht - 200 €/dag is 4K/maand = dikke pree voor een werknemer, maar drinkgeld voor andere groepen. Ik weet perfect wat @cege bedoeld. Vriend van me is advocaat - familierecht en dan nog wat sociaal geëngageerd, zitje bij het OCMW, op de lijst van een partij je kent dat wel - hoeveel vragen die niet krijgt op jaarbasis om eens iets te bekijken of een brief te schrijven ...
 
Uiteraard omdat die groep de mogelijkheid heeft. Bovendien zal iedereen die pakweg de loodgieter in het zwart betaalt ook belastingen (de BTW) ontwijken. Zwart geld is niet iets van zelfstandigen alleen. Maar bon, het gaat me eerder om dat ongenuanceerde toontje van jou waarbij je veralgemeent en met je corporate whatever administratie nog 's wat sympathie probeert te winnen. Wat wil je nu? Dat we zeggen, ocharme Cege ... dat jij wordt lastiggevallen met die formulieren terwijl je vriend de zelfstandige magische broekzakken heeft waar altijd briefjes van 50 uitkomen. Grow up en doe een bijdrage die wat minder rond je persoontje draait.
Zoals jouw bijdrage. "Bij mij is het anders". Uhu uhu, niet rond jouw persoontje :ROFLMAO:
 
Eh echt zelfs keigrote aannemers doen zwartwerk he. Ik ken een hele grote die letterlijk 300k+ per jaar in het zwart binnenkrijgt. Die weten letterlijk niet wat doen met al dat geld want ge kan maar zo vaak per jaar in Monaco champagne gaan leegspuiten.

Ik heb nog met geen enkele aannemer gesproken die geen zwarte schijf zou aanvaarden.
 
Ik heb nu ook wel bij ongeveer al de stielmannen die hier gepasseerd zijn (elektriciteit, ramen, dak, riolering) minstens de vraag gekregen of dat allemaal op factuur moest, bij een was dat zelfs gewoon de vraag "hoeveel niet" en dan duidelijk niet echt content toen ik dat wou beperken.
 
Velen hier pleiten al een tijdje voor cashloze maatschappij - mss moeten de heren in Brussel daar eens werk van maken, benieuwd wat zo een maatregel zou opbrengen.
 
Terug
Bovenaan