Fiscale voordelen bedrijven in het vizier

Li1quid

Well-known member
Crowdfunder FE
Fiscale voordelen bedrijven komen in het vizier

Daarnaast wil Van Peteghem beknibbelen op een rist voordelen alle aard van werknemers. Dat is onder meer het geval voor pc's, gsm's, internetverbindingen en onroerende goederen, zoals de gezinswoning. Ook de tankkaart voor bedrijfswagens zou minder voordelig worden door het fiscale voordeel te beperken tot beroepsmatige verplaatsingen en niet langer voor privéverplaatsingen.

Mag ik nog iets verdienen als werkmens? :laugh:
Ondertussen gaan ze de koterij van maaltijdcheques aan ambtenaren geven.

Overal wordt geld gezocht behalve bij de staat zelf. Die wordt verder vetgemest.
 
Fiscale voordelen bedrijven komen in het vizier
Mag ik nog iets verdienen als werkmens? :laugh:
Ondertussen gaan ze de koterij van maaltijdcheques aan ambtenaren geven.

Overal wordt geld gezocht behalve bij de staat zelf. Die wordt verder vetgemest.

Is ondertussen naar 2024 geschoven die maaltijdcheques had ik verstaan. En voor hetzelfde geld wordt dat dan met 1 pennestreek gewoon niet ingevoerd.

Daarnaast zijn ambtenaren ook werkmensen. Maar ik vind het eigenlijk goed dat als die koterijen er uitgaan. Al mag voor mijn part die maaltijdcheques koterij er ook uit.
 
Op een moment dat velen amper hun rekeningen kunnen betalen of hun spaargeld moeten aanspreken nog wat meer in de mensen hun zakken gaan zitten. Benieuwd hoe ze al die zaken willen verminderen zonder de mensen nog meer te verarmen. MC alleen zijn voor mij +- 165€, benieuwd hoe hij ervoor wilt zorgen dat ik elke maand dat bedrag extra netto zou overhouden.
 
Op een moment dat velen amper hun rekeningen kunnen betalen of hun spaargeld moeten aanspreken nog wat meer in de mensen hun zakken gaan zitten. Benieuwd hoe ze al die zaken willen verminderen zonder de mensen nog meer te verarmen. MC alleen zijn voor mij +- 165€, benieuwd hoe hij ervoor wilt zorgen dat ik elke maand dat bedrag extra netto zou overhouden.
Jij gaat dat bedrag niet extra netto overhouden. Dat verwachten is oneerlijk en niet het principe achter een belastingshervorming. Een belastingshervorming is de abberaties eruit halen die men in het verleden gecreëerd heeft. Ook al zijn die abberaties voordelig voor mensen die ze hebben.

Daarnaast is er nog niet gesproken over maaltijdcheques ( denk het, aangezien liquid het niet vermeldde en ik het niet kan lezen). Dus voor hetzelfde geld komen ze daar niet aan, en zijn het enkel die dingen in de marge.

Al dacht ik verstaan te hebben dat het verhogen van de belastingsvrije som met 1000€ er wel voor zorgt dat je dus grofweg al direct 80€/mnd netto meer hebt als ervoor. Zien wat de andere zaken zijn. Maar verwachten dat men u 1 op 1 compenseert is gewoon niet correct.
 
Mensen botweg verarmen, want daar komt dit gewoon op neer, is ook niet correct. Ze hebben het systeem zelf gecreëerd, en dat ze hieraan willen werken is allemaal goed en wel. Maar gewoonweg zeggen “ja, we gaan u enkele honderden euro’s afnemen, maar je krijgt 80€ netto per maand meer” is evenzeer walgelijk. Niet meer of minder dan diefstal. Maar zelf rijdt hijzelf en zijn collega’s evenzeer met leasewagens die meer dan 2000€ per maand kosten.

Neen dit komt neer op het rechtzetten van fouten uit het verleden. Noodzakelijke wijzigingen die er terug voor zorgen dat verloning in geld wordt uitgedrukt. Zodanig dat elke persoon effectief bijdraagt in functie van zijn effectieve sterke schouders dan in zijn artificieel verlaagde schouders. Waardoor die hiermee voordeel doet tov de andere belastingsbetalers die niet het geluk hebben gehad om zo'n fiscaal geoptimaliseerd loon te krijgen.

Bekijk het dan ook vanuit het principe dat je al die jaren dat je het gehad hebt, hebt kunnen genieten van dat voordeel. En dat dit nu pas wordt rechtgezet. Niet op een manier dat men hiermee de mensen botweg verarmt. Maar enkel de mensen met die specifieke voordelen verarmt.
Mensen die die voordelen niet hebben gekregen, nooit hadden of de kans niet gehad hebben om die te hebben die verarmen niet maar die krijgen eindelijk hun rechtvaardig deeltje van de koek. Rechtvaardig omdat dit nu eenmaal het principe is in onze sociale maatschappij.

Voor de rest heb ik er geen probleem mee om hem en zijn collega's dienstwagens te geven van 2000€/mnd waarvoor hij eerst met de trein naar zijn standplaats moet gaan om dan van daaruit te vertrekken met zijn dienstwagen. Of anders evengoed een VAA te laten betalen.

Heb ik allemaal geen probleem mee hoor.

Maar dat aangrijpen om te zeggen van blijf van mijn voordeeltje af. Als het schrappen van dat voordeel gewoon de correcte stap is. Ook al doet dat pijn in deze omstandigheden. Dat is gewoon oneerlijk.
Maar om het op zijn NVA's te zeggen als we in deze moeilijke omstandigheden deze koterijen niet afschaffen en hervormen... wanneer gaan we dat dan wel doen?
En laat duidelijk zijn, met het feit dat we structureel 30 miljard schuld maken... bereidt u maar voor om daar op 1 of andere manier bij te dragen aan het afbetalen van die schuld. Als dit dan de manier is (en ik mijn nog niet gegeven maaltijdcheques er in 2024 voor moet opofferen...)... dan is dat maar zo.

Op een bepaald moment halen de feiten u in. En de feiten zijn dat we, in het algemeen, door goedkope energie zaken hebben kunnen voorzien die we met de huidige prijzen niet meer gaan kunnen. En is het dus aanpassen geblazen. Dat is de realiteit. Wees blij dat je het gehad hebt, hoop dat het terugkomt. Maar als het niet terugkomt dan is het maar zo en is het aanpassen geblazen. Dat is het enigste wat wij kunnen en zullen doen.

Het feit dat die minister dan een leasewagen heeft, waar voor mijn part ook VAA op gehoffen mag worden, heeft dan gewoon geen invloed op het feit wat juist en wat fout is. En die koterijen eruit zwieren, eindelijk is gewoon juist.

Ik bereid mij op dit moment voor dat ik mij minder ga kunnen permitteren dan vroeger. Dat lijkt mij ook gewoon logisch wanneer energie zodanig duur wordt en een pure transfer is van rijkdom van ons land naar het buitenland. Ik had verstaan dat we 40 miljard extra van onze rijkdom naar het buitenland transporteren voor die energie. Dan zie ik niet echt in wat je anders kan doen dan u met die gevolgen neerleggen. Of je moet bereid zijn om te zeggen tegen die personen steek die energie waar de zon het niet kan vinden (of uw verbruik zodanig reduceren dmv andere investeringen dat je die meerkost niet moet dragen). Maar dat betwijfel ik. En is het dus ook leven met de gevolgen. Hoe spijtig die gevolgen ook gaan zijn.
Maar oneerlijkheid daarom in stand houden is gewoon nonsens. En ja dat justifieert niet dat andere oneerlijkheid moet blijven bestaan. Maar je moet ergens beginnen natuurlijk... en dit is een begin net zoals een ander - en het blijft tgv ons systeem nog altijd een consensusoplossing.

Sowieso is er altijd gezegd dat de maatregelen die bij extralegale voordelen gelden op geen enkele wijze bij wetswijzigingen moeten gecompenseerd worden. En elke belasting is nu eenmaal gelegaliseerde diefstal. Daar zijn we het als maatschappij over eens. En de mate hoe wij ons akkoord geven, is door politiekers af te vaardigen die dit regelen. Heb jij niet op die gestemd, pech anderen zo te zien wel en daarmee moeten we dan ook leren leven.
Dat is wat een democratie is. Het is in elk geval nog altijd beter dan als Koning Renegade aan de macht is, want dan had je al veel langer al die koterijen op uwe buik kunnen schrijven :p.
En was ik waarschijnlijk 6 maand later mijne kop kwijtgespeeld. Maar dat is dan iets anders.
 
Die weerstand is ook gewoon een gevolg van de ervaring die mensen hebben met hoe dit in de realiteit gaat lopen @Renegadexxripxx

Het probleem is niet dat er moet hervormd worden. Er moet ergens begonnen worden. Het probleem is dat men begint bij iemands voordelen, en voor men aan die van jouw komt zit er een andere dweil op die post en stopt het hervormen. Netto resultaat is dat een (klein) deel van de mensen gesjareld is en jij buiten schot bent gebleven.

Wie lang genoeg meedraait maakt dat vroeg of laat eens mee in dit land. En dat blijft plakken bij de mensen.

Volledige en totale hervorming; absoluut. Stap per stap; groot risico voor zij die eerst komen.

Volledig eens met uw totale visie overigens

 
Die weerstand is ook gewoon een gevolg van de ervaring die mensen hebben met hoe dit in de realiteit gaat lopen @Renegadexxripxx

Het probleem is niet dat er moet hervormd worden. Er moet ergens begonnen worden. Het probleem is dat men begint bij iemands voordelen, en voor men aan die van jouw komt zit er een andere dweil op die post en stopt het hervormen. Netto resultaat is dat een (klein) deel van de mensen gesjareld is en jij buiten schot bent gebleven.

Wie lang genoeg meedraait maakt dat vroeg of laat eens mee in dit land. En dat blijft plakken bij de mensen.

Volledige en totale hervorming; absoluut. Stap per stap; groot risico voor zij die eerst komen.

Volledig eens met uw totale visie overigens

Totale hervormingen moet je dan ook vergeten. Die stap is te groot, en met ons systeem, krijg je dat er gewoonweg niet door of we moeten zodanig diep zitten... en dat wens ik niemand toe (want dan is hetgeen we nu meemaken peanuts). Je moet als je die totale hervormingen dan ook ambieert, het stap voor stap doen.

En die stappen zullen dan soms eens in de verkeerde richting gaan, totdat die weer worden gewijzigd (en daar kan veel tijd over gaan). Maar de juiste richting is nu eenmaal om die koterijen eruit te halen. En als dat dan wil zeggen dat ik iets verlies, dan is dat maar zo. Pijnlijk, maar ik pas mij wel aan.

Voor de rest als je spreekt over hervormingen dan pak je altijd iemand zijn voordeel aan. Is het het voordeel van de ambtenaar, is het het voordeel van de subsidies voor bedrijven, is het het voordeel van bedrijfswagens, voordeel van lage belastingen om geld uit de vennootschap te halen, lage bijdragen voor sociale zekerheid voor de verhoogde minimumpensioenen voor zelfstandigen (waar die zelfstandigen van het verleden niet echt aan bijgedragen hebben, en eigenlijk voor deze ook), "hoge" lonen en pensioenen voor ambtenaren,... het is altijd wel iemands voordeel. Maar als we het nu niet doen, dan gaat de slag binnen dit en ik zeg maar iets 10 jaar enorm pijnlijk zijn. Dan liever gradueel met kleine stappen. Ook al zit daar soms een verkeerde stap in.
 
De voordelen nu wegnemen is gewoon hetzelfde als toen men de voordelen invoerde, symptoombestrijding.
Je kan het noemen zoals je wil maar het blijft gekloot dat weinig met echte hervormingen te maken heeft.
Er is niets dat aangeeft dat deze aanpak binnen x jaar effect zou kunnen hebben want er is geen plan dat echt doelen stelt. Behalve dan geld besparen om het in een ander zwart gat te steken.
 
Fiscale voordelen bedrijven komen in het vizier



Mag ik nog iets verdienen als werkmens? :laugh:
Ondertussen gaan ze de koterij van maaltijdcheques aan ambtenaren geven.

Overal wordt geld gezocht behalve bij de staat zelf. Die wordt verder vetgemest.
Ik heb een aantal cijfers moeten bijeennemen:

Op die basis worden in België ongeveer 91 200 dienstwagens en 670 000 bedrijfswagens geteld.

Het Federaal Planbureau berekende dat de overheid gemiddeld per bedrijfswagen 4.000 euro per jaar moet ophoesten.

Dit gaat niet 100% kloppen, maar zegt wel iets over de grootorde.

2680000000 euro. :unsure:

Bon. Discussiëren over euro’s is nutteloos. En ik weet dat ik heel wat mensen tegen de borst stoot met deze mening. Maar een bedrijfswagen is een fiscaal achterpoortje waarmee lonen in bepaalde sectoren ( IT, maar ook andere bedienden) kunstmatig de hoogte zijn ingedreven. Hoeveel van de mensen met bedrijfswagen kunnen kiezen voor hetzelfde maar in een cash voordeel? Heel weinig.
Het zorgt voor een over-evaluatie van de job en creëert op allerhande vlakken een ongelijk evenwicht.

Mensen met een vaste stelplaats, zowel van korte duur (6 maanden) of langer moeten gewoon zelf hun vervoer bekostigen. Waarom zou dit met één of ander fiscaal stelsel moeten aangemoedigd worden?

Nee. De vertegenwoordiger, keurder e.a die +60k kilometers naar derde moet, daar moet het bedrijf inderdaad vervoer voor voorzien. Al het overige is imo verkeerd. Zowel naar fiscaliteit, als naar milieu/klimaat, als naar normering van lonen.
 
Ik heb een aantal cijfers moeten bijeennemen:





Dit gaat niet 100% kloppen, maar zegt wel iets over de grootorde.

2680000000 euro. :unsure:

Bon. Discussiëren over euro’s is nutteloos. En ik weet dat ik heel wat mensen tegen de borst stoot met deze mening. Maar een bedrijfswagen is een fiscaal achterpoortje waarmee lonen in bepaalde sectoren ( IT, maar ook andere bedienden) kunstmatig de hoogte zijn ingedreven. Hoeveel van de mensen met bedrijfswagen kunnen kiezen voor hetzelfde maar in een cash voordeel? Heel weinig.
Het zorgt voor een over-evaluatie van de job en creëert op allerhande vlakken een ongelijk evenwicht.

Mensen met een vaste stelplaats, zowel van korte duur (6 maanden) of langer moeten gewoon zelf hun vervoer bekostigen. Waarom zou dit met één of ander fiscaal stelsel moeten aangemoedigd worden?

Nee. De vertegenwoordiger, keurder e.a die +60k kilometers naar derde moet, daar moet het bedrijf inderdaad vervoer voor voorzien. Al het overige is imo verkeerd. Zowel naar fiscaliteit, als naar milieu/klimaat, als naar normering van lonen.

Men spreekt in de overgrote meerderheid van de gevallen dan over de salariswagen. In hetzelfde bedje ziek als de cheques economie. Alles om maar niet aan het rotte fundament van de fiscaliteit te moeten raken.
 
Kzou op zich wel is willen zien wat men in de IT industrie gaat doen als men opeens zoveel meer gaat moeten betalen voor hun consultants.
 
Ik weet al zeker twee bedrijven die weinig tot geen opslag hebben gegeven in het jaar dat ze IP ruling startte.
Die opslag komt er dus nog aan als de regeling wegvalt. (zal je zelf wel moeten onderhandelen ofc)
 
Kzou op zich wel is willen zien wat men in de IT industrie gaat doen als men opeens zoveel meer gaat moeten betalen voor hun consultants.
Uitzonderingen daar gelaten, maar als ik kijk naar de dagprijzen dan lijkt het me toch sterk dat dat niet zou lukken om een competitief loon aan te bieden. Zeker als alle bedrijven van het bedrijfswagen concept moeten afstappen.

Een andere optie is om ook het systeem op een andere manier in te delen en te werken met een functionele wagen in de zuiverste zin van het woord. Jij moet als consultant 60km elke dag naar je klant? No problem. Hier is de wagen van het bedrijf. Je mag ermee naar de klant en terug. Gereden kilometers buiten de bedrijfsuren/via een tiksysteem worden aangerekend aan het normale tarief. Wil je dat liever niet kan je nog steeds een wagen apart kopen.
 
Uitzonderingen daar gelaten, maar als ik kijk naar de dagprijzen dan lijkt het me toch sterk dat dat niet zou lukken om een competitief loon aan te bieden. Zeker als alle bedrijven van het bedrijfswagen concept moeten afstappen.

Een andere optie is om ook het systeem op een andere manier in te delen en te werken met een functionele wagen in de zuiverste zin van het woord. Jij moet als consultant 60km elke dag naar je klant? No problem. Hier is de wagen van het bedrijf. Je mag ermee naar de klant en terug. Gereden kilometers buiten de bedrijfsuren/via een tiksysteem worden aangerekend aan het normale tarief. Wil je dat liever niet kan je nog steeds een wagen apart kopen.
Geweldig idee.

Gaat succes hebben. Als naam zou je bv VAA kunnen gebruiken.
 
Geweldig idee.

Gaat succes hebben. Als naam zou je bv VAA kunnen gebruiken.
Een VAA systeem lijkt me niet gebaseerd op gebruik, of vergis ik me?
Als ik mijn wagen laat staan en dus enkel gebruik voor de verplaatsingen ifv de werkgever betaal ik ook niets. Ook brandstofverbruik/electriciteitsnet kan op een eerlijke manier verdeeld worden.
 
Uitzonderingen daar gelaten, maar als ik kijk naar de dagprijzen dan lijkt het me toch sterk dat dat niet zou lukken om een competitief loon aan te bieden. Zeker als alle bedrijven van het bedrijfswagen concept moeten afstappen.

Een andere optie is om ook het systeem op een andere manier in te delen en te werken met een functionele wagen in de zuiverste zin van het woord. Jij moet als consultant 60km elke dag naar je klant? No problem. Hier is de wagen van het bedrijf. Je mag ermee naar de klant en terug. Gereden kilometers buiten de bedrijfsuren/via een tiksysteem worden aangerekend aan het normale tarief. Wil je dat liever niet kan je nog steeds een wagen apart kopen.
Er zijn heel wat bedrijven die aan het uitkijken zijn naar "buitenlands talent" hoor.
 
Terug
Bovenaan