Fiscale voordelen bedrijven in het vizier

De overheid zal zich weer rijk rekenen bij het afschaffen of fiscaal onaantrekkelijker maken van zo'n voordelen, om dan na invoeren van eventuele maatregelen te merken dat de werkelijke opbrengst veel lager ligt.

Pc's en gsm's lijken me trouwens domme zaken om achteraan te gaan, die heb je voor heel veel jobs sowieso beroepsmatig nodig en het voordeel dat je er persoonlijk mee doet, weegt nauwelijks op tegen de VAA die je erop betaalt.

Dat bedrijfswagens compleet scheef getrokken zijn en vooral de laatste 10-15 jaar steeds vaker als salariswagen gegeven worden (of die indruk heb ik toch, veel grote bedrijven die dat vroeger niet gaven, doen dit de laatste jaren wel), dat is een feit. Maar er is ook een reden waarom dat vooral in België en Nederland zo'n populair voordeel is, omdat de belastingsdruk op loon zo hoog ligt.
 
neen. als ze hier zoveel gaan moeten betalen gaan ze dat niet (meer) doen
Jij denkt toch echt niet dat die profielen meer loon gaan krijgen zeker.
Ik acht die kans klein. ik acht de kans groter dat je gewoon het brutoequivalent krijgt van de wagen, en dat je het daarmee moet doen. En als die regels voor elk bedrijf geldt, dan ga je via concurrentie van de werkgevers ook geen betere voorwaarden kunnen bedingen.

Betere voorwaarden hangen af van ofwel verschillende fiscale optimalisatie tussen bedrijven/ entiteiten ofwel omdat er budgettaire marge is om het loon te verhogen. Maar het is niet omdat die bedrijfswagens zouden verminderen of afgepakt worden dat hierdoor er marge is om het loon te verhogen. Of consultants moeten gaan beknibbelen op die marges van 40 - 45% en richting 2-10% of zo gaan. Of anders gezegd er komt een prijsslag in de marge die er aangerekend wordt op de prijs van een consultant.
 
Dan gaat de coa90 bonus ook op de schop?
Maaltijdcheques zijn trouwens al jaren niet meer geïndexeerd. Toen ik begon te werken was het maximum 6 eur, nu, 13 jaar later is het maximum 8 eur. Het eten is wel wat duurder dan dat geworden.

Die cafetariaplannen ook weg dus?
Laagste pensioenen, hoogste belastingsdruk, torenhoge staatsschuld,...

Dat de overheid (met zijn ambtenarenleger en andere parastatalen) eerst eens snoeit in eigen rangen en niet in de privé sector, de enige echte sector die bijdraagt.
 
Dan gaat de coa90 bonus ook op de schop?
Maaltijdcheques zijn trouwens al jaren niet meer geïndexeerd. Toen ik begon te werken was het maximum 6 eur, nu, 13 jaar later is het maximum 8 eur. Het eten is wel wat duurder dan dat geworden.

Die cafetariaplannen ook weg dus?
Laagste pensioenen, hoogste belastingsdruk, torenhoge staatsschuld,...

Dat de overheid (met zijn ambtenarenleger en andere parastatalen) eerst eens snoeit in eigen rangen en niet in de privé sector, de enige echte sector die bijdraagt.
Misschien wat verder kijken dan je neus lang is en kijken wat er tegenover staat?
Er wordt niet gesnoeid, er wordt verschoven. Weg met de koterij. Meer loon.
 
Misschien wat verder kijken dan je neus lang is en kijken wat er tegenover staat?
Er wordt niet gesnoeid, er wordt verschoven. Weg met de koterij. Meer loon.
Kvind dat ook wel heel simplistisch uitgedrukt hé.

Tuurlijk wil ik ook wel van de ecocheques de evenementcheques, maaltijdcheques, bedrijfswagens and whatever the fuck . Maar gewoon denken dat bij het verdwenen van die systemen daar een gelijkwaardige vergoeding tegenover staat?
 
Neen dit komt neer op het rechtzetten van fouten uit het verleden. Noodzakelijke wijzigingen die er terug voor zorgen dat verloning in geld wordt uitgedrukt. Zodanig dat elke persoon effectief bijdraagt in functie van zijn effectieve sterke schouders dan in zijn artificieel verlaagde schouders. Waardoor die hiermee voordeel doet tov de andere belastingsbetalers die niet het geluk hebben gehad om zo'n fiscaal geoptimaliseerd loon te krijgen.

Bekijk het dan ook vanuit het principe dat je al die jaren dat je het gehad hebt, hebt kunnen genieten van dat voordeel. En dat dit nu pas wordt rechtgezet. Niet op een manier dat men hiermee de mensen botweg verarmt. Maar enkel de mensen met die specifieke voordelen verarmt.
Mensen die die voordelen niet hebben gekregen, nooit hadden of de kans niet gehad hebben om die te hebben die verarmen niet maar die krijgen eindelijk hun rechtvaardig deeltje van de koek. Rechtvaardig omdat dit nu eenmaal het principe is in onze sociale maatschappij.

Voor de rest heb ik er geen probleem mee om hem en zijn collega's dienstwagens te geven van 2000€/mnd waarvoor hij eerst met de trein naar zijn standplaats moet gaan om dan van daaruit te vertrekken met zijn dienstwagen. Of anders evengoed een VAA te laten betalen.

Heb ik allemaal geen probleem mee hoor.

Maar dat aangrijpen om te zeggen van blijf van mijn voordeeltje af. Als het schrappen van dat voordeel gewoon de correcte stap is. Ook al doet dat pijn in deze omstandigheden. Dat is gewoon oneerlijk.
Maar om het op zijn NVA's te zeggen als we in deze moeilijke omstandigheden deze koterijen niet afschaffen en hervormen... wanneer gaan we dat dan wel doen?
En laat duidelijk zijn, met het feit dat we structureel 30 miljard schuld maken... bereidt u maar voor om daar op 1 of andere manier bij te dragen aan het afbetalen van die schuld. Als dit dan de manier is (en ik mijn nog niet gegeven maaltijdcheques er in 2024 voor moet opofferen...)... dan is dat maar zo.

Op een bepaald moment halen de feiten u in. En de feiten zijn dat we, in het algemeen, door goedkope energie zaken hebben kunnen voorzien die we met de huidige prijzen niet meer gaan kunnen. En is het dus aanpassen geblazen. Dat is de realiteit. Wees blij dat je het gehad hebt, hoop dat het terugkomt. Maar als het niet terugkomt dan is het maar zo en is het aanpassen geblazen. Dat is het enigste wat wij kunnen en zullen doen.

Het feit dat die minister dan een leasewagen heeft, waar voor mijn part ook VAA op gehoffen mag worden, heeft dan gewoon geen invloed op het feit wat juist en wat fout is. En die koterijen eruit zwieren, eindelijk is gewoon juist.

Ik bereid mij op dit moment voor dat ik mij minder ga kunnen permitteren dan vroeger. Dat lijkt mij ook gewoon logisch wanneer energie zodanig duur wordt en een pure transfer is van rijkdom van ons land naar het buitenland. Ik had verstaan dat we 40 miljard extra van onze rijkdom naar het buitenland transporteren voor die energie. Dan zie ik niet echt in wat je anders kan doen dan u met die gevolgen neerleggen. Of je moet bereid zijn om te zeggen tegen die personen steek die energie waar de zon het niet kan vinden (of uw verbruik zodanig reduceren dmv andere investeringen dat je die meerkost niet moet dragen). Maar dat betwijfel ik. En is het dus ook leven met de gevolgen. Hoe spijtig die gevolgen ook gaan zijn.
Maar oneerlijkheid daarom in stand houden is gewoon nonsens. En ja dat justifieert niet dat andere oneerlijkheid moet blijven bestaan. Maar je moet ergens beginnen natuurlijk... en dit is een begin net zoals een ander - en het blijft tgv ons systeem nog altijd een consensusoplossing.

Sowieso is er altijd gezegd dat de maatregelen die bij extralegale voordelen gelden op geen enkele wijze bij wetswijzigingen moeten gecompenseerd worden. En elke belasting is nu eenmaal gelegaliseerde diefstal. Daar zijn we het als maatschappij over eens. En de mate hoe wij ons akkoord geven, is door politiekers af te vaardigen die dit regelen. Heb jij niet op die gestemd, pech anderen zo te zien wel en daarmee moeten we dan ook leren leven.
Dat is wat een democratie is. Het is in elk geval nog altijd beter dan als Koning Renegade aan de macht is, want dan had je al veel langer al die koterijen op uwe buik kunnen schrijven :p.
En was ik waarschijnlijk 6 maand later mijne kop kwijtgespeeld. Maar dat is dan iets anders.
No offence, maar in letterlijk elke thread die gaan over belastingen en hervormingen van fiscaliteit komen jouw posts neer op:
Het maakt niet uit hoe hard de overheid je probeert te naaien, doe gewoon uw broek af en geniet ervan.
Je doet alsof het innen van belastingen een God gegeven recht is van de overheid die we niet mogen bekritiseren.

We zijn niet geboren om heel ons leven ons kreupel te werken om op een leeftijd op pensioen te gaan waarop de meesten met met moeite naar toilet kunnen gaan en 'van het leven te genieten' als je oud en versleten bent en niets meer kunt.
Binnenkort zal de pensioenleeftijd naar 69 jaar gaan, en tegen dat mijn generatie 69 is, is die leeftijd zeker opgetrokken tot 76 ofzo.

En wij moeten content zijn dat we belastingen mogen betalen en dat we een pensioen krijgen?

Eigenlijk zou iedereen de keuze moeten krijgen ofwel het gedeelte van de RSZ/belastingen niet afhouden van je loon en zelf voor je pensioen zorgen ofwel het huidige systeem.
Ik zou zelfs geld betalen om dat eerste te kunnen doen.
 
Loon federaalparlementslid (cijfers 2018)
Bruto 7.230,92 €/maand plus 2.131,22 €/maand onbelaste onkostenvergoeding.

Ik stel voor dat men eerst eens voor eigen deur veegt? Ik kan me moeilijk voorstellen dat men in de privé zou toestaan dat iemand 7230 euro bruto verdient en netto 2130 eur aan netto-onkosten vergoeding krijgt.

Vlaams parlementslid: belastingvrije vergoeding bedraagt bijna 40 procent van hun volledige vergoeding van gemiddeld zo’n 5.700 euro netto. Reken maar uit.

Iemand weet van Peteghem daar van acties over plant ? Ik hoor het graag.
 
We zijn niet geboren om heel ons leven ons kreupel te werken om op een leeftijd op pensioen te gaan waarop de meesten met met moeite naar toilet kunnen gaan en 'van het leven te genieten' als je oud en versleten bent en niets meer kunt.
Binnenkort zal de pensioenleeftijd naar 69 jaar gaan, en tegen dat mijn generatie 69 is, is die leeftijd zeker opgetrokken tot 76 ofzo.
En wat is de bedoeling dan wel? We hebben altijd gediend om de welvaart in stand te houden, ons voort te planten en te sterven, af en toe tussendoor het plebs laten genieten van hun vakantie, niets meer en niets minder.

Wil je dit niet, zoek je naar een oplossing.
 
Wel, volgens phate_13 gaat dat allemaal wel in orde komen. Ik geloof daar niets van :p
Man gij kunt toch wat af zeiken hé.
Het gaat geen gelijke compensatie zijn want het is nu al niet 'eerlijk', is toch heel simpel eigenlijk.

Belachelijk hoe zoveel volwassen zich enkel als kinderen kunnen gedragen. Heb je ook iets inhoudelijk toe te voegen buiten wat butthurt oneliners?

En dat gezeik van 'dat men eerst kijkt naar "gemorrel in de marge die er niets mee te maken heeft"', man daar krijg ik ook het schijt van. Eigenlijk zeg je dan dat je liefst van al gewoon totaal geen beleid hebt of wanbeleid toejuigt, want we mogen met ons gehele overheidsapparaat (dat inderdaad te uitgebreid is) maar één probleem tegelijk aanpakken en pas het volgende nadat dat getackled is. Echt?


Waar is alle inhoud in deze thread?
Tis pas na die frustratie van mij af te typen dat ik door heb dat dit eigenlijk in P&A staat. Maakt het des te triestiger wat hier allemaal staat.

Koterij, of wanbeleid uit het verleden, aanpakken zal altijd pijn doen, wilt daarom niet zeggen dat we niet moeten doen. Toen men stemrecht voor vrouwen invoerde maakte dat de stem van de man nog maar de helft 'waard', maar is geen reden om het niet te doen. De stem was op voorhand gewoon 'teveel' waard, en dat zijn we gewend geworden. We moeten dat niet compenseren, als we dat rechttrekken dan zou het juist oneerlijk blijven.
 
Laatst bewerkt:
Man gij kunt toch wat af zeiken hé.
Het gaat geen gelijke compensatie zijn want het is nu al niet 'eerlijk', is toch heel simpel eigenlijk.

Belachelijk hoe zoveel volwassen zich enkel als kinderen kunnen gedragen. Heb je ook iets inhoudelijk toe te voegen buiten wat butthurt oneliners?

En dat gezeik van 'dat men eerst kijkt naar "gemorrel in de marge die er niets mee te maken heeft"', man daar krijg ik ook het schijt van. Eigenlijk zeg je dan dat je liefst van al gewoon totaal geen beleid hebt of wanbeleid toejuigt, want we mogen met ons gehele overheidsapparaat (dat inderdaad te uitgebreid is) maar één probleem tegelijk aanpakken en pas het volgende nadat dat getackled is. Echt?


Waar is alle inhoud in deze thread?
Tis pas na die frustratie van mij af te typen dat ik door heb dat dit eigenlijk in P&A staat. Maakt het des te triestiger wat hier allemaal staat.

Koterij, of wanbeleid uit het verleden, aanpakken zal altijd pijn doen, wilt daarom niet zeggen dat we niet moeten doen. Toen men stemrecht voor vrouwen invoerde maakte dat de stem van de man nog maar de helft 'waard', maar is geen reden om het niet te doen. De stem was op voorhand gewoon 'teveel' waard, en dat zijn we gewend geworden. We moeten dat niet compenseren, als we dat rechttrekken dan zou het juist oneerlijk blijven.
Spreken over one liners en gebrek aan inhoud maar dan wel een butthurt oneliner afsteken en beginnen over vrouwenstemrecht Oo. Ik heb dan ook niet beweerd dat we er niets aan moeten doen.
Ik zie dat gewoon niet gebeuren.

Als je ziet dat men bedrijfswagens in de horeca is beginnen uit te delen en in de schoonmaakbranche...
Good luck
 
Spreken over one liners en gebrek aan inhoud maar dan wel een butthurt oneliner afsteken en beginnen over vrouwenstemrecht Oo. Ik heb dan ook niet beweerd dat we er niets aan moeten doen.
Ik zie dat gewoon niet gebeuren.

Als je ziet dat men bedrijfswagens in de horeca is beginnen uit te delen en in de schoonmaakbranche...
Good luck
'Oneliner'? Zoek misschien eens op wat dat betekent. Ja, weinig geduld met u.

Wel blij dat je eindelijk wat meer inhoud geeft. En ja, dat is toch exact wat aangepakt moet worden?

Als er enkel reacties gegeven zouden worden zoals jij hierboven zal er inderdaad geen actie komen. Maar waarom moet er bij elke mogelijke moeilijke beleidsdiscussie meer gezeikt worden over 'ik zie het niet gebeuren' en 'whataboutisme' gaan dan over de inhoud, hoe het verwezenlijkt zou kunnen worden, wat de voor/nadelen en de valkuilen zijn?
Misschien beter een apart 'politiek afzeik topic' maken dan? Dan kan het in alle andere topics tenminste over de inhoud gaan.
 
Als je ziet dat men bedrijfswagens in de horeca is beginnen uit te delen en in de schoonmaakbranche...
Good luck
Als je dit bedoelt, zou het een mooie eerste stap zijn om bedrijfswagens af te schaffen, want wie zou nog zo'n bedrijfswagen willen:

 
Voor de zoveelste keer - dit is alweer half werk - als jet het dan toch eens "recht wil zetten", doe het dan meteen goed - soort van basis:

Schaf alle extra -legale voordelen af
  • Bedrijfswagens, bedrijven die het nodig achten dat bepaalde functies een wagen nodig hebben moeten er maar voorzien op de parking, werknemers mogen enkel vanaf het bedrijf met de wagen vertrekken - niet de meest optimale oplossing maar wel het voordeel van de duidelijkheid, om misbruik te vermijden strenge boetes voorzien voor zowel werkgever als werknemer - een bruto jaarloon lijkt me schappelijk bij vaststellen misbruik. Een uitzondering is toegestaan voor bestelwagens zonder dubbele cabine.
  • Maaltijd, eco, cultuur ... whatever cheques
  • Groepsverzekeringen
  • Netto onkostenvergoedingen
  • IP ruling
  • Netto voordelen behalve GSM en Laptop - inmiddels dusdanig verspreid
  • Vergoeding thuiswerk (idd, want ook daar is misbruik - langs beide zijden zelfs: vergoeding krijgen en gewoon op kantoor werken, effectief thuis maar niet werken, de mogelijkheden zijn eindeloos)
  • Vergoeding woon werkverkeer
  • Alle speciale bonusstelsels - bonus mag uitgekeerd worden maar wordt integraal toegevoegd aan het bruto jaarloon
  • Elektrische fietsen (als je dat als overheid wil promoten - doe dat dan niet via de werkgever maar voorzie gewoon een systeem dat voor iedereen toegankelijk is)
  • Geen abonnement meer voor trein, tram, bus
  • ....
Schaf alle staturen af:
  • Geen onderscheid meer tussen arbeiders, bedienden ... maar ook deze voor ambtenaren, leerkrachten, freelancers, politie, leger, ...
  • Ook alle verschillen in pensioenstelsel en pensioenopbouw afschaffen - dus geen aparte stelsels meer voor ambtenaren, leerkrachten, politie, leger ...
  • Auteursrechten uiteraard ook te hervormen
Belast volgens werkelijk bruto jaarinkomen:
  • Excel tabelleke waarin elke vorm van inkomen terecht komt, daarnaast de respectievelijke belastingvoet, ook voor de typische vennootschappen, zelfstandigen toe te passen uiteraard. Wie meer wil verdienen als zelfstandige moet gewoon meer vragen / efficiënter / meer werken en niet via allerhande stelsels minder belastingen betalen.
  • Ook een % dat gebruikt wordt voor de pensioenen, zo zal men mss aan een iet of wat pensioen komen dat effectief leefbaar is.
Voordelen:
  • Simpel, makkelijk aan te passen, geen fancy loonadministratie meer nodig - zal zeker duizenden jobs kosten - mensen die we elders kunnen inzetten.
  • Auto lobby, banken lobby, sodexo lobby ... dat gaat pijn doen, het zal wel ten beste van andere sectoren komen
  • Eenvoudiger = minder mankracht = minder overhead kosten = meer loon en meer mensen beschikbaar op een te krappe arbeidsmarkt
Problemen:
  • Minder zicht als overheid waar de mensen hun geld gaan spenderen, de freelance IT'er met een Q8 zal mss wel kiezen voor een groter huis of wekelijks een sterrenzaak en een 2de hands Citroën C2, idem met de MC - die gaan nu naar zoiezo naar voeding in het binnenland
  • mss hier en daar een stakingsdag te verwachten
 
Laatst bewerkt:
Als je dit bedoelt, zou het een mooie eerste stap zijn om bedrijfswagens af te schaffen, want wie zou nog zo'n bedrijfswagen willen:

Het artikel zegt het niet maar in dit geval lijkt me het probleem te zijn dat het netto loon (en maaltijdchecques) zijn die moeten worden ingeleverd (want brutoloon inleveren doet iedereen met een bedrijfswagen altijd, meestal indirect). Het probleem met het geven van bedrijfswagens aan kuisvrouwen zal zijn dat de barema's te hoog liggen. De werkgevers hebben geen marge om brutoloon te verlagen zoals bij typische bedrijfswagengenieters en zijn verplicht om netto loon en andere voordelen te kannibaliseren.
 
Het artikel zegt het niet maar in dit geval lijkt me het probleem te zijn dat het netto loon (en maaltijdchecques) zijn die moeten worden ingeleverd (want brutoloon inleveren doet iedereen met een bedrijfswagen altijd, meestal indirect). Het probleem met het geven van bedrijfswagens aan kuisvrouwen zal zijn dat de barema's te hoog liggen. De werkgevers hebben geen marge om brutoloon te verlagen zoals bij typische bedrijfswagengenieters en zijn verplicht om netto loon en andere voordelen te kannibaliseren.
klopt, idd, er was inhouding van netto ipv de normale manier vna werken.
 
'Oneliner'? Zoek misschien eens op wat dat betekent. Ja, weinig geduld met u.

Wel blij dat je eindelijk wat meer inhoud geeft. En ja, dat is toch exact wat aangepakt moet worden?

Als er enkel reacties gegeven zouden worden zoals jij hierboven zal er inderdaad geen actie komen. Maar waarom moet er bij elke mogelijke moeilijke beleidsdiscussie meer gezeikt worden over 'ik zie het niet gebeuren' en 'whataboutisme' gaan dan over de inhoud, hoe het verwezenlijkt zou kunnen worden, wat de voor/nadelen en de valkuilen zijn?
Misschien beter een apart 'politiek afzeik topic' maken dan? Dan kan het in alle andere topics tenminste over de inhoud gaan.
Maar het is ook ingewikkelder dan dat he. Als ge die bedrijfswagens afpakt killed ge ook gewoon heel wat it bedrijven in België. Die gaan ofwel niet meer kunnen concurreren met buitenlandse firma's ofwel gast men dan gewoon ze ergens anders halen hoor.
 
Welke berekening? Het is toch simpel, je tco zal gewoon bij je bruto bezoldiging toegevoegd worden.
Waar je dan een schijntje voor netto krijgt.

De bedrijfswagen afpakken gaat véél mensen véél pijn doen.
Uiteraard. Daarom gaat het nooit gebeuren, en gelukkig maar.
 
Terug
Bovenaan