Financiële crisis of niet?


Duidelijk geen financiële crisis, als je als laborant +4K netto verdient.
 

Duidelijk geen financiële crisis, als je als laborant +4K netto verdient.
Lijkt me anders gewoon een STEM-bachelor met heel wat anciënniteit, en een opbrengsteigendom.
 
in januari enkele paritaire comité waar de lonen pakweg 10% gaan stijgen door indexatie.
10 mensen in dienst die elk 10% meer gaan verdienen, betekent eigenlijk een 11e man bij op de payrol.
Benieuwd wat dat gaat teweeg brengen.

Andere PC’s hebben natuurlijk al moeten indexeren, maar toch zo ineens 10% dat zal er wel op inhakken.
 
Zoals op eerste pagina reeds voorspeld:

Geen verrassing...

Al stel ik me wel vragen bij het statement: "We zullen die recessie dus vooral merken in energie-intensieve sectoren, zoals de horeca, de landbouw en de kleinhandel". De meest energie-intensieve sector is wel de industrie, ik verwacht dat de impact daar nog veel groter is; je ziet nu al een aantal grote spelers hun productie in Europa naar 50% of minder reduceren, of zelfs volledig stopzetten.
 
in januari enkele paritaire comité waar de lonen pakweg 10% gaan stijgen door indexatie.
10 mensen in dienst die elk 10% meer gaan verdienen, betekent eigenlijk een 11e man bij op de payrol.
Benieuwd wat dat gaat teweeg brengen.

Andere PC’s hebben natuurlijk al moeten indexeren, maar toch zo ineens 10% dat zal er wel op inhakken.
Natuurlijk, niemand die denkt dat dat niet zo zal zijn, toch?
 
Zoals op eerste pagina reeds voorspeld:
Mijn contract voor volgend jaar staat nochtans op de planning om verlengd te worden. ;)
Al zullen de tariefonderhandelingen nog het meest heikelijke punt worden. (of de verlenging alsnog afsprint of niet)
10+% verhoging qua salaris --> Mijn werkgever wenst logischerwijze dat mijn tarief dan ook een beetje verhoogd wordt

Maar bovenstaande klopt wel. Ook hier bij ons gaat de knip erop bij de klant en worden de minst presterende externen niet verlengd.
Alsook werven ze minder nieuwe externen aan.

Opmerking: Volgend jaar moet ik iemand opleiden betreffende de zaken waarmee ik de afgelopen twee jaar bezig was.
Volgend jaar is aldus een overgangsjaar en de bedoeling is dat vanaf begin 2024 deze persoon mogelijks dit volledig zal overnemen.
Maar goed dat is ook de bedoeling van externe te zijn. Ik heb iets opgebouwd, dat staat nu klaar en nu moet dit overgeheveld worden.
Begin 2024 ga ik dan naar een andere klant. Of dat is toch de bedoeling ..
 
Laatst bewerkt:
Alle dakwerken zouden ook 20% duurder worden... ze doen maar... uiteindelijk zal dit leiden tot veel minder werk
 
De recessie moet nog beginnen.

Dat denk ik ook. De impact van indexatie (en verwachte bijkomende indexatie in 2023) is nog geen volledig jaar gevoeld, en veel energie-intensieve sectoren waren normaal gezien grotendeels gehedged voor gas en elektriciteit, dus die zullen de komende maanden nog extra impact krijgen ook als de energieprijzen beginnen te dalen.
 
Ik begrijp niet hoe het komt dat die energieprijzen niet kalmeren (doen ze ondertussen ook wel wat), als we 20, 25 of zelfs 30% minder gas verbruiken dan vorig jaar.

Het frustreert me al maanden dat overal in de media er over de energieprijzen en energiefacturen wordt gesproken, maar niet over de oorzaak ervan. Er is gewoon een tekort aan aardgas, dus moeten we minder gas verbruiken. Als er 10% minder gas binnenkomt, maar we verbruiken 20% minder dan andere jaren, dan is er toch helemaal geen (groot*) probleem?!

(* Ja, LNG kost meer dan Russisch gas uit pijpleidingen, maar zonder paniek over nakende tekorten zou de gasprijs ergens rond de 80 euro per MWh moeten stabiliseren. >€150 MWh is puur paniek.)

Waarom storten we onszelf toch in deze economische crisis als we het probleem grotendeels kunnen oplossen door zuiniger te zijn met aardgas, d.w.z. minder verwarmen/verspillen? We hebben verdorie 2 jaar rondgelopen met mondmaskers en heel ons leven laten bepalen door een virus. Maandenlang mocht ik zelfs na middernacht niet buiten met mijn hond (!). Hoe erg kan het in verhouding daarmee toch zijn om een dikke trui aan te doen? ...

In Nederland ontdekt het Bureau voor Statistiek ondertussen dat de inflatie stevig overschat wordt, omdat de stijging van de energieprijzen overschat wordt. In België speelt ongetwijfeld hetzelfde effect, maar ondertussen verplicht onze overheid alle bedrijven maar om te indexeren alsof iedereen zijn huis alsnog tot 23°C zal warmstoken komende winter. Eenmaal die indexaties zijn gegeven, worden ze zelfversterkend: bedrijven moeten de hogere loonkosten betalen, rekenen dat door in hun producten en diensten, en mensen geven vervolgens hun indexatie terug uit aan die duurdere producten en diensten. Waarom doen we dit ipv radicaal in te zetten op gasbesparing?

Ik was vorige week voor mijn werk op een congres van de industriële technologiesector waar Urbain Vandeurzen sprak. 1 slide uit een recente Agoria-bevraging sprong er voor mij uit: de Belgische industriële bedrijven maken zich méér zorgen over de loonkosten dan over de energieprijzen.

Ik vrees dat we met ons automatisch indexatiemechanisme in de huidige context een kapitale fout maken en de ondergang van onze bedrijven zelf organiseren...
 
Ik begrijp niet hoe het komt dat die energieprijzen niet kalmeren (doen ze ondertussen ook wel wat), als we 20, 25 of zelfs 30% minder gas verbruiken dan vorig jaar.

Het frustreert me al maanden dat overal in de media er over de energieprijzen en energiefacturen wordt gesproken, maar niet over de oorzaak ervan. Er is gewoon een tekort aan aardgas, dus moeten we minder gas verbruiken. Als er 10% minder gas binnenkomt, maar we verbruiken 20% minder dan andere jaren, dan is er toch helemaal geen (groot*) probleem?!

(* Ja, LNG kost meer dan Russisch gas uit pijpleidingen, maar zonder paniek over nakende tekorten zou de gasprijs ergens rond de 80 euro per MWh moeten stabiliseren. >€150 MWh is puur paniek.)

Waarom storten we onszelf toch in deze economische crisis als we het probleem grotendeels kunnen oplossen door zuiniger te zijn met aardgas, d.w.z. minder verwarmen/verspillen? We hebben verdorie 2 jaar rondgelopen met mondmaskers en heel ons leven laten bepalen door een virus. Maandenlang mocht ik zelfs na middernacht niet buiten met mijn hond (!). Hoe erg kan het in verhouding daarmee toch zijn om een dikke trui aan te doen? ...

In Nederland ontdekt het Bureau voor Statistiek ondertussen dat de inflatie stevig overschat wordt, omdat de stijging van de energieprijzen overschat wordt. In België speelt ongetwijfeld hetzelfde effect, maar ondertussen verplicht onze overheid alle bedrijven maar om te indexeren alsof iedereen zijn huis alsnog tot 23°C zal warmstoken komende winter. Eenmaal die indexaties zijn gegeven, worden ze zelfversterkend: bedrijven moeten de hogere loonkosten betalen, rekenen dat door in hun producten en diensten, en mensen geven vervolgens hun indexatie terug uit aan die duurdere producten en diensten. Waarom doen we dit ipv radicaal in te zetten op gasbesparing?

Ik was vorige week voor mijn werk op een congres van de industriële technologiesector waar Urbain Vandeurzen sprak. 1 slide uit een recente Agoria-bevraging sprong er voor mij uit: de Belgische industriële bedrijven maken zich méér zorgen over de loonkosten dan over de energieprijzen.

Ik vrees dat we met ons automatisch indexatiemechanisme in de huidige context een kapitale fout maken en de ondergang van onze bedrijven zelf organiseren...
Welke bedrijven zitten er in agoria en hebben indexatie in januari? Dat zijn mss niet meteen de energiegebruikers
 
Welke bedrijven zitten er in agoria en hebben indexatie in januari? Dat zijn mss niet meteen de energiegebruikers
Het indexatieregime doet er niet eens toe, het feit dat de bedrijven op jaarbasis 11% "opslag" moeten geven ten gevolge van inflatie die mits energiebesparende maatregelen misschien maar 6% is, wel. Die 5% extra is enorm en lanceert een loon-prijsspiraal van jewelste.

Uit de analyse van het CBS in Nederland (De Tijd, 31/10/2022):
Aangezien elektriciteit en gas een belangrijk item in de korf zijn, wordt de inflatie naar alle waarschijnlijkheid op dit ogenblik stevig overschat. Het CBS raamt de eigenlijke inflatie in augustus op 7,5 à 9,6 procent, zodat het gepubliceerde cijfer van 12 procent de levensduurte minstens een kwart overschatte.

 
Het indexatieregime doet er niet eens toe, het feit dat de bedrijven op jaarbasis 11% "opslag" moeten geven ten gevolge van inflatie die mits energiebesparende maatregelen misschien maar 6% is, wel. Die 5% extra is enorm en lanceert een loon-prijsspiraal van jewelste.

Uit de analyse van het CBS in Nederland (De Tijd, 31/10/2022):


Nee maar bedrijven die vooral loonkost hebben gaan zich uiteraard meer zorgen maken dan bedrijven die vooral energiekosten hebben
 
Terug
Bovenaan