Financiële crisis of niet?

Met de index die we krijgen kunnen de meesten hun hogere energiefacturen echt niet van betalen hoor. De index is een doekje tegen het bloeden en daar moeten ze dus ook gewoon afblijven.
Wij kunnen dat van 2 maand betalen, andere 10 maand is dus voor al de rest

YOLO'ers gaan idd minder YOLO kunnen gaan
 
Je cijfers kloppen, maar dan ook weer niet ;). Als je er vanuitgaat dat de inflatie in 2023 4% zal zijn, in 2024 3% en daarna 2%, dan betaalt Mulan in reële euro's € 28.503,49 voor haar lening van 25k aan 4% op 20 jaar.

Doet ze dat op 10 jaar, dan betaalt ze € 25.462,12 . Het verschil in rente is al een héél stuk kleiner, ook al is het een grote veelvoud aan rente. Maar in dit geval zou ik zonder twijfel nog altijd op 20 jaar lenen, gezien de grotere haalbaarheid om nog extra investeringen te doen. Want haar leencapaciteit als ze op 10 jaar zou willen lenen zal gedurende die 10 jaar waarschijnlijk laag zijn, los van de haalbaarheid op zich.
Dan moet je ook rekening houden met het feit dat je na 10 jaar 0€ meer afbetaalt en het vrijgekomen maandelijks bedrag terug kan investeren.
 
Omdat het nu de tweede winter is met dure energieprijzen en iedereen heeft door dat dit het nieuwe normaal wordt.
Iets meer dan een jaar geleden toen ik tegen collega's zei dat ze best zouden wisselen van energiecontract toen kreeg ik vieze blikken (zo van: Houdt uwe mond eens dicht zeveraar) of als reactie: Waarom is dat nu nodig? Dat die prijzen heel hoog staan? So what Makila. Die gaan gewoon terug zakken hoor.

Nu een jaar later, is dat het gespreksonderwerp en zaagt iedereen dat de factuur absurd hoog is.

Neen je kon dit niet volledig zien aankomen door de oorlog. Maar er waren toch al signalen voor de oorlog dat doordat de economie zou herstellen na de Covidcrisis dat de prijzen erg hoog zouden komen te staan (voor diegenen die de markt volgden).
 
Iets meer dan een jaar geleden toen ik tegen collega's zei dat ze best zouden wisselen van energiecontract toen kreeg ik vieze blikken (zo van: Houdt uwe mond eens dicht zeveraar) of als reactie: Waarom is dat nu nodig? Dat die prijzen heel hoog staan? So what Makila. Die gaan gewoon terug zakken hoor.

Nu een jaar later, is dat het gespreksonderwerp en zaagt iedereen dat de factuur absurd hoog is.

Neen je kon dit niet volledig zien aankomen door de oorlog. Maar er waren toch al signalen voor de oorlog dat doordat de economie zou herstellen na de Covidcrisis dat de prijzen erg hoog zouden komen te staan (voor diegenen die de markt volgden).

De factor Rusland wordt wat overschat in mijn ogen maar werd wel zo verkocht aan iedereen.

Nochtans, dat de helft van de Franse nucleaire centrales offline is, heeft niks te maken met de Russen bijvoorbeeld :p.
 
Voor komende week moeten reserveren in een zogenaamd “beter” restaurant op de avond.
Ik was al blij dat er nog een plaatsje ergens vrij was.

In dat segment is er geen crisis. Volboekt hier, volzet daar..
 
Voor komende week moeten reserveren in een zogenaamd “beter” restaurant op de avond.
Ik was al blij dat er nog een plaatsje ergens vrij was.

In dat segment is er geen crisis. Volboekt hier, volzet daar..
Gisteren ook op restaurant alles vol
Vliegtuig: quasi vol
Cinema: quasi vol
Festival tickets: heel snel uitverkocht

Welke crisis?
 
Wie met twee gaat werken voelt die crisis niet.
Zonnepanelen, huis geïsoleerd, twee inkomens, bedrijfswagen, Woonbonus nog trekken... en zo zijn er heel veel.

Plus :

Loon dat geïndexeerd wordt, hypothecaire lening die daardoor minder zwaar wordt want vaste rentevoet..

En: nog een dikke maand en twee keer 13e maand op rekening.

Die kunnen hoogstens wat minder sparen.
Live goes on. Crisis? Neen.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren ook op restaurant alles vol
Vliegtuig: quasi vol
Cinema: quasi vol
Festival tickets: heel snel uitverkocht

Welke crisis?
Zijn ook allemaal zaken voor de hogere middenklasse (waarvan er veel zijn in België) met deftige huizen die het weinig merken als ze €200 per maand meer moeten betalen voor energie.

In onze frituur is het duidelijk minder druk de laatste weken.
 
In onze frituur is het duidelijk minder druk de laatste weken.

Denk dat mijn regio één van de betere regio's is voor een frituur: eigenaars scheppen geld met hopen - ze zijn dan ook nog zelden open (3 avonden en 2 middagen) - das voldoende om voor je 45ste te gaan rentenieren, als je niet vooraf besteld moet je 1 tot 2 uur wachten op vrijdagavond. Ook de openingsuren werden al geruime tijd geleden aangepast - 22h00 en het kot is toe. 1 km verder hebben ze zelfs 5 chauffeurs in dienst genomen om frietjes rond te rijden, sinds corona is dat werkelijk ontploft
 
Wie met twee gaat werken voelt die crisis niet.
Zonnepanelen, huis geïsoleerd, twee inkomens, bedrijfswagen, Woonbonus nog trekken... en zo zijn er heel veel.

Plus :

Loon dat geïndexeerd wordt, hypothecaire lening die daardoor minder zwaar wordt want vaste rentevoet..

En: nog een dikke maand en twee keer 13e maand op rekening.

Die kunnen hoogstens wat minder sparen.
Live goes on. Crisis? Neen.

Wie 'bewust' met energie omgaat voelt de crisis niet/amper.*
Hier thuis wordt nooit de verwarming aangezet en het licht quasi alleen 's avonds. Televisie ligt hier ook nooit overbodig uren te spelen, etc. Ik had de neiging om lange warme douches te nemen, maar dat zijn nu douches van max. 5 minuten. :oi22: Dat is gewoon een kwestie van gewoonte.
Resultaat is dan ook dat de factuur amper is gestegen.
En dan hoor je andere mensen zagen van "amai ik moet kweni hoeveel opleggen voor gas". Tja, die mensen doen het zichzelf wat aan.

Voor de rest is deze crisis niet te vergelijken met de financiële crisis. Vele sectoren moeten tijdelijk de productie stil leggen omwille van de dus hogere inputprijzen, of rekenen die door. Maar er is geen liquiditeitsprobleem en gebrek aan 'vertrouwen' tussen eg banken zoals dat in de nasleep van 2008 wel was. En de prijzen dalen al terug, dus als het een crisis was, was het sowieso een relatief korte.
Het is de langdurige groei die telt, niet de relatief irrelevante laagconjuncturen.
 
Wie 'bewust' met energie omgaat voelt de crisis niet/amper.*

En dan hoor je andere mensen zagen van "amai ik moet kweni hoeveel opleggen voor gas". Tja, die mensen doen het zichzelf wat aan.
Vergeet niet dat er een hoop huizen zijn die niet of slecht geïsoleerd zijn. Zoals bv het onze. OK, sinds de dure prijzen letten we ook meer op onze chauffage en kijken we dag per dag of ze moet opstaan of niet. Maar dat neemt niet weg dat we voordien ook niet met ons geld smeten. Chauffage staat hier altijd op 19.5 °C.

Je mag dan nog zuinig leven, de warmte vliegt hier vrij rap buiten.
 
Vergeet niet dat er een hoop huizen zijn die niet of slecht geïsoleerd zijn. Zoals bv het onze. OK, sinds de dure prijzen letten we ook meer op onze chauffage en kijken we dag per dag of ze moet opstaan of niet. Maar dat neemt niet weg dat we voordien ook niet met ons geld smeten. Chauffage staat hier altijd op 19.5 °C.

Voor die mensen is dat idd moeilijker, maar toch ook niet helemaal onmogelijk? Je zal de gewoonte moeten kweken om extra warm ingeduffeld thuis rond te moeten lopen. Dat de chauffage in zo'n gevallen niet volledig af kan staan, dat is begrijpelijk aangezien je ook geen vochtproblemen enzo wilt.

Maar zo van die mensen die ineens 1000+€ aan voorschot moet betalen, dat is geen kwestie meer van goed of slecht geïsoleerd eh. Dat is een kwestie van niet willen aanpassen en gewoon met de oogkleppen op blijven voortdoen op vlak van energie. Verklaart ook waarom West-Europa zoveel zaagt in vergelijking met Oost-Europa, waar het nog veel kouder is en ze veel meer afhankelijk zijn van Russisch gas.
 
Wie met twee gaat werken voelt die crisis niet.
Zonnepanelen, huis geïsoleerd, twee inkomens, bedrijfswagen, Woonbonus nog trekken... en zo zijn er heel veel.

Plus :

Loon dat geïndexeerd wordt, hypothecaire lening die daardoor minder zwaar wordt want vaste rentevoet..

En: nog een dikke maand en twee keer 13e maand op rekening.

Die kunnen hoogstens wat minder sparen.
Live goes on. Crisis? Neen.
Bedoel je niet gewoon: wij gaan met twee werken, en wij voelen de crisis niet?

Ik vind het een erg neerbuigende post, eentje die je eigen oogkleppen duidelijk maakt.
Met twee werken, net rondkomen, maar vorige schulden nog moeten afbetalen door een faillissement en geen kerstcadeaus voor de kinderen kunnen kopen... en zo zijn er heel veel. Het is niet omdat je een laag in de bevolking kunt opnoemen die er weinig last van zullen hebben, dat je maar zomaar kunt zeggen dat tweeverdieners het niet zullen voelen.

En dan nog, wat is voelen? Iedereen boet in op welvaart luxe, maar hoeveel is maar de vraag. En dan is het voor veel tweeverdieners uiteindelijk niet meer dan dat, een deukje in de luxe. Terwijl het voor anderen krabben wordt voor dingen die wij niet meer als luxe beschouwen (maar het misschien wel nog zijn, zoals de enorme keuze aan voedingsproducten).

Ik ben blij voor je dat jij geen financiële problemen ondervindt, maar wat is het nut om te doen alsof dat dan ook voor iedereen moet gelden?
 
Wie 'bewust' met energie omgaat voelt de crisis niet/amper.*
Hier thuis wordt nooit de verwarming aangezet en het licht quasi alleen 's avonds. Televisie ligt hier ook nooit overbodig uren te spelen, etc. Ik had de neiging om lange warme douches te nemen, maar dat zijn nu douches van max. 5 minuten. :oi22: Dat is gewoon een kwestie van gewoonte.
Resultaat is dan ook dat de factuur amper is gestegen.
En dan hoor je andere mensen zagen van "amai ik moet kweni hoeveel opleggen voor gas". Tja, die mensen doen het zichzelf wat aan.
Als elk nieuw contract gevoelig duurder is, is dat wel een sterke stelling.

Dus jullie verwarmen nooit? Ik zie niet echt hoe dat in zijn werk gaat eerlijk gezegd, je weet dat het tot deze week ongewoon warm was voor de tijd van het jaar? Ik zou het redelijk indrukwekkend, maar ook serieus ongezond vinden, als jullie niet verwarmen wanneer het weken aan een stuk kouder dan 10 of 5 graden is.

Overigens is dat ook meteen de enige significante besparing in jouw post, aangezien verlichting (LEDs) amper wat kost, de gemiddelde LCD-TV idem, en dan zit je met warm water, wat ook meestal in het niets valt t.o.v. van verwarming.

Eigenlijk lijkt dit gewoon op een boomer-comment ergens op fb.

Gisteren ook op restaurant alles vol
Vliegtuig: quasi vol
Cinema: quasi vol
Festival tickets: heel snel uitverkocht

Welke crisis?
Ik hoor overal dat minder en minder mensen goed kunnen zwemmen, maar ik ben deze zomer op het strand gaan zitten en zag daar toch veel mensen zwemmen.
 
Ik hoor overal dat minder en minder mensen goed kunnen zwemmen, maar ik ben deze zomer op het strand gaan zitten en zag daar toch veel mensen zwemmen.
Zelfs bij de banken stonden ze aan te schuiven, zopas aan een voedselbank gepasseerd en het volk stond tot buiten. :unsure:

Imo zeggen statements over hoe veel volk aanwezig is bij plek x of y helemaal niks over over de financiële toestand bij de bevolking, hoogstens kan het iets zeggen over de prioriteiten van de bevolking.
 
Zelfs bij de banken stonden ze aan te schuiven, zopas aan een voedselbank gepasseerd en het volk stond tot buiten. :unsure:

Imo zeggen statements over hoe veel volk aanwezig is bij plek x of y helemaal niks over over de financiële toestand bij de bevolking, hoogstens kan het iets zeggen over de prioriteiten van de bevolking.
Ik heb vaak de indruk dat hier een paar goedverdienende profielen zitten, al dan niet in combinatie met de levensstijl van een pater, die graag klaar staan met het vermanende vingertje wanneer "het plebs onnodig geld uitgeeft". Hoe vaak ik op BG nu al niet heb moeten lezen "welke crisis, de horeca zit vol!", liefst met daarachter een statement over hoe het zeker die mensen gaan zijn die in de problemen gaan komen. Het is niet omdat je een spaghetti gaat eten met een pint dat je niet met geld kan omgaan.
 
Ik heb vaak de indruk dat hier een paar goedverdienende profielen zitten, al dan niet in combinatie met de levensstijl van een pater, die graag klaar staan met het vermanende vingertje wanneer "het plebs onnodig geld uitgeeft". Hoe vaak ik op BG nu al niet heb moeten lezen "welke crisis, de horeca zit vol!", liefst met daarachter een statement over hoe het zeker die mensen gaan zijn die in de problemen gaan komen. Het is niet omdat je een spaghetti gaat eten met een pint dat je niet met geld kan omgaan.
Liefst in combinatie met: Stop dan gewoon met arm te zijn? Of een of anderre variant daarop.
 
Frietuur doen we dikwijls.
Maar waar kan je een deftigge spaghetti eten?? Daar ligt voor ons het probleem.
We zijn natuurlijk teveel gewoon want wij maken onze spaghettisaus zelf en we zijn nog nergens iets tegengekomen die nog maar in de buurt komt.
 
Terug
Bovenaan