Financiële crisis of niet?

Loser

Supermoderator
Crowdfunder FE
Zitten we op dit moment in een economische crisis zoals verschillende artikels en experts aangeven? Of stevenen we er 'nog maar' gewoon op af?

In 2008 hebben we de bankencrisis gehad, in 2020 de coronacrisis. Die laatste is eigenlijk nog niet echt verwerkt en ondertussen zitten we weer in een laagconjunctuur en een recessie, de inflatie is enorm en eigenlijk in heel veel landen en de koopkracht daalt. De verwachtingen zijn niet dat dat dit jaar nog opgelost raakt, dus kunnen we eigenlijk al spreken van een economische of financiële crisis? En wat is daaraan te doen?
 
Zolang energie niet terug goedkoop wordt niet veel en gaan we nog een paar klappen gaan krijgen. En zullen we er doormoeten.

Waardoor ik als enig effect op korte termijn ofwel een verhoging van de schulden zie of het aanspreken van de reserves (als die er zijn), en op langere termijn een verlaging van de levensstandaard van personen. Met een heel resem aan faillisementen van bedrijven.

In de coronacrisis hebben we veel bedrijven er nog kunnen doorduwen aangezien dat eerder iets van tijdelijke aard leek te zijn. De energiecrisis is in mijn ogen een systeemcrisis die het fundament van ons systeem aanvalt. Want goedkope energie faciliteert heel veel om niet te zeggen alles van onze huidige levensstandaard.

En ik zie ook niet direct oplossingen op korte termijn die hier snel verandering kunnen en zullen in brengen. Ook niet als de oorlog in Oekraïene snel voorbij is. En je gaat daar ook niet ineens een oplossing voor hebben zoals bij de financiëncrisis waar je gewoon een bank nationaliseert en probleem opgelost. Deze impact is in mijn ogen veel insidueuzer aangezien die nog meer doorwegen is in de maatschappij.

Of we moeten ons broek afdoen aan Poetin (dus in betrekking tot Oekraïene), onze trots inslikken, en een volgzame vazal van hen worden. Dan kunnen we mogelijks een stuk ervan terugkrijgen. Of we dat willen, ik liever niet, maar ik heb niets te willen uiteindelijk. Het zal de maatschappij zijn die daarover oordeelt.
 
Ik zie spijtig genoeg mogelijkheden voor een crisis zonder weerga, als alle factoren echt gaan tegenwerken kan de koopkracht dermate onder druk komen te staan dat de hele economie zwaar onderuit gaat (compleet met massaal baanverlies, herstructurering van bedrijven en talrijke faillissementen). Men mag ook niet vergeten dat wij, Belgen, gaandeweg op een berg spaargeld zitten - dat is niet het geval in de rest van Europa. Veel bedrijven kunnen nu nog profiteren van orders die lang geleden werden geplaatst, achterstand die moet ingehaald worden, ...

Nu goed, zo ver zijn we nog niet.
 
Van wat ik hoor uit verschillende sectoren hou ik toch mijn hart vast voor wat dat nog gaat geven eerlijk gezegd.
Zowel hun toegenomen kosten op vlak van energie, grondstof als de consument die minder gaat uitgeven door zijn enorm toegenomen facturen is een combinatie die me weinig gerust stelt.
 
Van wat ik hoor uit verschillende sectoren hou ik toch mijn hart vast voor wat dat nog gaat geven eerlijk gezegd.
Zowel hun toegenomen kosten op vlak van energie, grondstof als de consument die minder gaat uitgeven door zijn enorm toegenomen facturen is een combinatie die me weinig gerust stelt.
Idem
Ik benoem het nu nog niet als een economische crisis, maar die loert toch duidelijk zichtbaar achter de hoek wat mij betreft.
En dat met een staatskas die dankzij Covid OOK nog eens goed gedraineerd is...
 
Ik zie spijtig genoeg mogelijkheden voor een crisis zonder weerga, als alle factoren echt gaan tegenwerken kan de koopkracht dermate onder druk komen te staan dat de hele economie zwaar onderuit gaat (compleet met massaal baanverlies, herstructurering van bedrijven en talrijke faillissementen). Men mag ook niet vergeten dat wij, Belgen, gaandeweg op een berg spaargeld zitten - dat is niet het geval in de rest van Europa. Veel bedrijven kunnen nu nog profiteren van orders die lang geleden werden geplaatst, achterstand die moet ingehaald worden, ...

Nu goed, zo ver zijn we nog niet.
Je ziet al wel de voorlopers ervan in aankomst. Door het feit dat er bedrijven zijn die hun productie stilleggen wat ook weer voor een verlaagde vraag en aanbod zorgt...

Maar neen, we zijn er nog niet. Maar mij lijkt het wel aannemelijk dat dit er gaat komen.

PS: vergeet ook niet de energiecrisis hé. Want onze staatskas zou serieus gespijsd geweest zijn indien we geen verlaging van 21% naar 6% hadden gedaan :p. Nog altijd onvoldoende gespijsd, maar wel al een kleiner gat.
 
Van wat ik hoor uit verschillende sectoren hou ik toch mijn hart vast voor wat dat nog gaat geven eerlijk gezegd.
Zowel hun toegenomen kosten op vlak van energie, grondstof als de consument die minder gaat uitgeven door zijn enorm toegenomen facturen is een combinatie die me weinig gerust stelt.

Is dat niet net wat "men" wil? Hier is men de rente de hoogte aan het in duwen, met 1,5% omhoog op 4 maanden tijd. Expliciet om te zorgen dat "de mensen" minder geld hebben om uit te geven om de economie af te remmen.
 
"Ze" willen misschien eens testen wat de impact is op china als "we" geen geld meer hebben of willen spenderen aan overbodigge gadgets🙈

Ben ik trouwens hier een unicum als ik zeg dat ik nog nooit iets gekocht heb op bol-amazon-aliexpress-wish-.....

Ik haat gewoon online shoppen
 
"Ze" willen misschien eens testen wat de impact is op china als "we" geen geld meer hebben of willen spenderen aan overbodigge gadgets🙈

Ben ik trouwens hier een unicum als ik zeg dat ik nog nooit iets gekocht heb op bol-amazon-aliexpress-wish-.....

Ik haat gewoon online shoppen
ik vermoed dat je een unicum bent :p Meeste mensen hebben geen tijd en geld teveel.
 
Crisis onvermijdelijk tenzij energie zich terug wat stabiliseert.
Alles hangt daaraan vast. Signalen uit de industrie zijn allesbehalve rooskleurig. Met coronacrisis werden de minder gezonde bedrijven nog overeind gehouden, die zullen niet overleven deze keer. Daarbij komt dan nog eens indexering in januari. Massaal banenverlies als gevolg.
 
Crisis onvermijdelijk tenzij energie zich terug wat stabiliseert.
Alles hangt daaraan vast. Signalen uit de industrie zijn allesbehalve rooskleurig. Met coronacrisis werden de minder gezonde bedrijven nog overeind gehouden, die zullen niet overleven deze keer. Daarbij komt dan nog eens indexering in januari. Massaal banenverlies als gevolg.
Ik vrees er ook voor.
 
"Ze" willen misschien eens testen wat de impact is op china als "we" geen geld meer hebben of willen spenderen aan overbodigge gadgets🙈

Ben ik trouwens hier een unicum als ik zeg dat ik nog nooit iets gekocht heb op bol-amazon-aliexpress-wish-.....

Ik haat gewoon online shoppen
Wie wil dat testen?
 
Crisis onvermijdelijk tenzij energie zich terug wat stabiliseert.
Alles hangt daaraan vast. Signalen uit de industrie zijn allesbehalve rooskleurig. Met coronacrisis werden de minder gezonde bedrijven nog overeind gehouden, die zullen niet overleven deze keer. Daarbij komt dan nog eens indexering in januari. Massaal banenverlies als gevolg.
slechts een kwart van de werknemers krijgt in januari of februari een indexering. Dat zal dus niet noodzakelijk bepalend zijn, de index is al voor een groot stuk doorgerekend. Niet iedereen werkt in PC 200 , hé ;). .
 
Zowat elk bedrijf heeft een hoop administratieve bedienden die in PC200 zitten. Een kwart van het loonbeslag indexeren staat voor veel ondernemingen gelijk aan 1 op de 10 werknemers ontslaan om te compenseren of doorrekenen aan consument.
 
Waarom vrezen we eigenlijk voor massaal banenverlies terwijl er nu nog altijd zo'n schaarste is aan werknemers.

Het hangt natuurlijk van de grootte af van het banenverlies en het profiel van deze mensen. Maar heel wat bedrijven zullen blij zijn als er terug wat meer werknemers beschikbaar zijn.

Edit : @hierboven : kost van werknemers is meestal niet de volledige kost. Hangt natuurlijk wel van de sector af.
 
Laatst bewerkt:
Zowat elk bedrijf heeft een hoop administratieve bedienden die in PC200 zitten. Een kwart van het loonbeslag indexeren staat voor veel ondernemingen gelijk aan 1 op de 10 werknemers ontslaan om te compenseren of doorrekenen aan consument.
Bedrijven die (bvb) in de scheikunde actief zijn, hebben geen werknemers in pc 200, he. Je volgt het pc van de hoofdactiviteit voor bedienden, niet je effectieve jobinhoud.

In de praktijk hebben weinig bedrijven 100% loonkost als kost, he. Je 1 op 10 is dan ook bij de haren getrokken.
 
Zowat elk bedrijf heeft een hoop administratieve bedienden die in PC200 zitten. Een kwart van het loonbeslag indexeren staat voor veel ondernemingen gelijk aan 1 op de 10 werknemers ontslaan om te compenseren of doorrekenen aan consument.

Of tijdelijk iets minder marge hanteren. Marge is winst, geld dat in zakken gaat.
Daar hoef je zelfs geen Robin Hood-onderneming voor te zijn, een klein beetje verstand leert je dat je die mensen ook weer nodig hebt als je snel moet opschalen bij het aantrekken van de economie, en dan ben je al je ervaring kwijt. Wat jij schrijft, is kortetermijndenken.
 
Het gaat uiteraard over de industrie & handel. Dat enkele subsectoren daar niet onder vallen, mogelijk. Maar het gaat over 500.000 werknemers hé. Grootste paritair comité. Dus waarom je minimaliseert, no clue.
Hier weet ik dat het al vast ligt dat er 10% bespaard zal worden op loonbeslag bedienden. Dat zijn 2 werknemers.
Bij haren getrokken? Maybe ... maar hier spreek ik uit eigen omgeving. Laat ons hopen dat wij de enige zijn die zo redeneren.

Er moet trouwens korte termijn gereageerd worden. Om de kosten van de energie te dekken, want daar gaat alle buffer naartoe.
Op verstand rekenen, we zijn voorbij die fase en het is (inderdaad) paniekvoetbal. Liever langetermijn maar momenteel is het trappelen om boven water te blijven ipv vooruit te kunnen zwemmen
 
Terug
Bovenaan