Financiële crisis of niet?

Bij ons vb. De cost en revenue kant worden volledig los van elkaar gemanaged. Aangezien wij 0 van de revenue zien wegens R&D, is enkel de cost van toepassing. Elk kwartaal is het hocus pocus om op X uit te komen gezien de revenue richting Y gaat. De marge van 25% is heilig. Aangezien we weten dat de cost in januari 10% naar boven gaat, is de "draaideur consultants buiten" en hiring freeze al begonnen.
En nog andere mensen denken dat elke onderneming precies werkt zoals de hunne en elk businessmodel dan ook hetzelfde moet zijn. Dat is gewoon niet waar?
Is toch een heel naïeve houding? Elk bedrijf met aandeelhouders zal actie ondernemen wanneer er nog maar een indicatie is van mogelijke winstdaling. Want dan wordt iedereen heel zenuwachtig en dan MOET er iets ondernomen worden.
 
Is toch een heel naïeve houding? Elk bedrijf met aandeelhouders zal actie ondernemen wanneer er nog maar een indicatie is van mogelijke winstdaling. Want dan wordt iedereen heel zenuwachtig en dan MOET er iets ondernomen worden.
Wat is een heel naïeve houding? Dat niet elk bedrijf op dezelfde manier werkt, omdat ze gewoon totaal andere producten of diensten leveren? Of dat ze niet allemaal zich laten leiden door kortetermijndenken en elke maand het halen van de exacte marge zonder naar een langetermijnprojectie te kijken? Ik denk dat in de meeste bedrijven, ook die met aandeelhouders (wat trouwens niet alle bedrijven zijn), altijd gekeken wordt naar de marges in relatie tot de verwachtingen in de toekomst.

In de praktijk: Zou maar dom zijn om te zeggen "hoera, we hebben onze marge van x%, kijk niet naar het personeelstekort om de groei binnenkort op te vangen en vergeet dat de klant een nieuwe contractsonderhandeling heeft gevraagd om de prijzen te verlagen vanaf morgen".
 
Wat is een heel naïeve houding?
Dat jij denkt dat er veel bedrijven zijn die zich niets aantrekken van winstdaling en met hun geitenwollen sokken verder kumbaya dansen rond het kampvuur. Die zijn toch echt wel in de minderheid, wat niet wegneemt dat er zo wel zijn.
 
Dat jij denkt dat er veel bedrijven zijn die zich niets aantrekken van winstdaling en met hun geitenwollen sokken verder kumbaya dansen rond het kampvuur. Die zijn toch echt wel in de minderheid, wat niet wegneemt dat er zo wel zijn.
Fijn dat je schrijft dat ik dat denk, hoewel ik nu al voor de derde keer moet schrijven dat dat niét is wat ik zeg.
Daarvoor hoef je echt geen Robin Hood-onderneming te hebben, het hoeft zelfs niet te zijn om hun werknemers iets te gunnen of uit maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel, want die bedrijven zijn waarschijnlijk wel in de minderheid. Maar gewoon puur door naar de cijfers en de portefeuille te kijken, kun je tot die uitkomst komen.
Ik geef ook al aan waarom: inspelen op de komende groei, het niet overbelasten van bestaande werkkrachten om ze later lang kwijt te zijn, niet alle bedrijven leveren dezelfde producten/diensten op dezelfde manier, middellangetermijnvisie die meespeelt om de kortetermijnvisie niet alleen te laten doorwegen...

Je mag gerust aangeven waar dat niet klopt of niet strookt met "een kapitalistisch bedrijf", maar ik zie het niet.
 
Komende groei is momenteel niet aan de orde in veel bedrijven, de focus ligt nu op deze winter+indexering overleven
(Heb het over KMO's , multinationals zitten zodanig verspreid en meestal in een holding, dat buffers van een andere grootorde zijn)
 
Komende groei is momenteel niet aan de orde in veel bedrijven, de focus ligt nu op deze winter+indexering overleven
Dat is inderdaad de korte termijn waar je door moet zien te komen. En dan komt de middellange en lange termijn. Zoals ik dus al zei.
 
Nog een slachtoffer....
Ik zou groep Bruno nu niet meteen een slachtoffer noemen.

De mensen die er werken/werkten wel
Onze arme sloeber

Eind maart 2011 beslist de vennootschap Bruno Invest om ongeveer 8 miljoen euro te investeren in een grote installatie aan het Mobility Center in Munsterbilzen. De installatie met maar liefst 12.852 zonnepanelen heeft een vermogen van ruim 3 MWpiek. Aan de geldende tarieven (330 euro per certificaat) zou de installatie 847.110 euro per jaar opbrengen. Of een totaalbedrag van bijna 17 miljoen euro over de looptijd van 20 jaar.
 
Nog een slachtoffer....
Miljaar, en de Bruno’s was al zowat de enige deftige plek waar je na middernacht nog iets kon halen zonder een of andere gure nachtwinkel binnen te stappen waar al 3,5 jaar hetzelfde blik Zwan worsten aan het raam staat.
 
Laatst bewerkt:
Miljaar, en de Bruno’s was al zowat de enige deftige plek waar je na middernacht nog iets kon halen zonder een of andere gure nachtwinkel binnen te stappen waar al 3,5 jaar hetzelfde blok Zwan worsten aan het raam staat.
Bruno's en aan het raam staan in 1 zin?mhh tank jij soms in st-truiden??😁
 
Nog een slachtoffer....
er staan nog 25 vacatures op hun site. Zou het eerder niet zijn dat ze al moeite hebben om voor hun filialen personeel te vinden die aan redelijke tarieven wil werken, laat staan 's nachts?

Met een totale loonkost van 19,16 euro/uur , inclusief nachttoeslagen, daar kom je absoluut niet ver mee.
 
Ik zou groep Bruno nu niet meteen een slachtoffer noemen.

De mensen die er werken/werkten wel
Onze arme sloeber

Eind maart 2011 beslist de vennootschap Bruno Invest om ongeveer 8 miljoen euro te investeren in een grote installatie aan het Mobility Center in Munsterbilzen. De installatie met maar liefst 12.852 zonnepanelen heeft een vermogen van ruim 3 MWpiek. Aan de geldende tarieven (330 euro per certificaat) zou de installatie 847.110 euro per jaar opbrengen. Of een totaalbedrag van bijna 17 miljoen euro over de looptijd van 20 jaar.
En daar hebben ze mee gesjoemeld ook nog…

Bruno’s wilt weer zoveel mogelijk subsidies/steun los krijgen…
 
Ik vind het een rare vraag om te zien in een net opgericht subforum 'Energie- en Financiële Crisis' :unsure:
Wel ja, omdat het volgens sommigen (nog) geen economische crisis is, en volgens anderen zitten we er al middenin. Dus daar is blijkbaar nog wat discussie rond.
 
er staan nog 25 vacatures op hun site. Zou het eerder niet zijn dat ze al moeite hebben om voor hun filialen personeel te vinden die aan redelijke tarieven wil werken, laat staan 's nachts?

Met een totale loonkost van 19,16 euro/uur , inclusief nachttoeslagen, daar kom je absoluut niet ver mee.

Je kan dat natuurlijk moeilijk bewijzen.
Het feit dat ze dat al zoveel jaren in zoveel tankstations op die manier doen zal wel wilen zeggen dat het rendabel was tot nu denk ik.
 
Je kan dat natuurlijk moeilijk bewijzen.
Het feit dat ze dat al zoveel jaren in zoveel tankstations op die manier doen zal wel wilen zeggen dat het rendabel was tot nu denk ik.
Ik betwijfel niet dat het rendabel was. Echter is het nu steeds moeilijker om personeel aan het werk te krijgen voor een laag loon wegens de lage werkloosheid. En dan zijn de jobs met ploegenarbeid en nachtarbeid in dingen zoals winkels de eerste die niet meer ingevuld worden. Als je ziet dat bij de 2 winkels waar ik keek een gigantisch aantal contracten per jaar werd aangegaan (600), zit je met ofwel heeeeeel veel verloop ofwel heeeeeel veel korte contracten.
 
Terug
Bovenaan