Neen, dat kon in Remake dacht ik - maar in Rebirth niet meer.
Combat is ook hier weer hybride action / turn based, je moet nog steeds normale aanvallen uitvoeren om de ATB te vullen, en dan pas kan je special attacks (limit breaks, synergy attacks, spells,...) doen. Daarom zijn ATB control - bvb steeds een bar vrijhouden om te healen in geval van nood - en de juiste aanvallen toewijzen aan je shortcuts zo'n belangrijk deel van de combat in deze games.
MAAR een grote verandering is dat in Rebirth defensief spelen nu wél wordt beloond. Dit is namelijk geen spel waarin je moet dodgen, maar echt blocken/parryen. Een perfecte parry zorgt er namelijk nu voor dat je ATB immens gevuld geraakt en je een voordeel krijgt op de tegenstander.
Het lijkt een beetje anti-intuïtief om deze hybride combat te spelen, zeker als je Soulsborne of DMC gewend bent. Je kan je personage namelijk wel vrij bewegen, maar je kan eigenlijk niet alles doen wat je wil.
Het went echter wel op de duur, en wanneer het klikt is het echt een goed systeem.