Filmreview: VOID

VOID is de eerste langspeelfilm van regisseur Vaibhav Gattani, uitgebracht in 2022 en te bekijken via Vimeo. Deze film is een Indiase independent film, gesproken in het Engels en Hindi. Regisseur Gattani heeft de film niet enkel geregisseerd maar is ook schrijver, director of photography, editor en één van de hoofdacteurs. VOID heeft al enkele awards gewonnen, waaronder Best First Time Director (Vesuvius International Film Festival) en Indian Narrative Feature (Calcutta International Cult Film Festival).

Als we films kijken, dan kiezen we die op basis van acteurs, regisseurs, genres of thema’s die ons bekend zijn en aansluiten op onze interesses. Films die niet in de bioscoopzalen vertoond worden, waar weinig promotie rond is of die ons niet bereiken via sociale media blijven vaak obscuur. Toen ik deze film ontving was hij voor mij niet gekend, ik had dan ook geen verwachtingen en was aangenaam verrast om deze verborgen parel te mogen ontdekken.

Void-001.jpg


Idiopathische subfertiliteit

Al enkele jaren probeert het koppel Rhea (Yuvradnyee) en Abhijeet (Vaibhav Gattani) vruchteloos hun kinderwens te vervullen. Ze hebben al een heel traject van medische en alternatieve behandelingen afgelegd, maar helaas zonder succes. Er is geen medische reden waarom ze geen kinderen kunnen krijgen. Rhea wil een eigen kind – geen adoptie of IVF - en is gefrustreerd en depressief. Abhijeet weet niet hoe hij met de obsessie van Rhea om zwanger te raken moet omgaan en alle hulp die hij biedt wordt afgewezen. Het koppel praat nog amper en raakt van elkaar vervreemd.

Na een hypnosesessie krijgen ze het advies om naar een sjamaan te gaan. Rhea heeft een onverwerkt verleden en haar karma is aangetast; het sjamanisme kan haar zuiveren van mentale en emotionele problemen, blokkades opheffen en patronen doorbreken. Abhijeet is sceptisch maar Rhea heeft geen andere keuze, het is haar laatste strohalm. Ze bezoekt sjamaan Blue Skies (Sany Sagar) dan ook zonder medeweten van haar man. Blue Skies belooft dat ze na de seances zwanger zal zijn.

Het manipuleren van bovennatuurlijke krachten kent een zware tol.


De seances bij de sjamaan zijn zwaar; Rhea moet zich aan strenge regels houden om de kans op succes te verzekeren en hierdoor voelt ze zich alleen. Wanneer de nieuwe buurman Vivek (Apoor Kumar) zich komt voorstellen, raken ze aan de praat. Rhea voelt zich rustig bij Vivek, waardoor ze zich openstelt en over haar problemen praat. De kloof tussen haar en haar man wordt nog groter en het manipuleren van bovennatuurlijke krachten kent uiteindelijk een erg zware tol.

Void-003.jpg


Leegte

VOID is niet enkel een film over een vrouw die de wanhoop nabij is om zwanger te worden. De vier hoofdpersonages hebben elk hun eigen demonen, ze zijn gebroken en hebben een donker verleden. De individualiteit in relaties, percepties en de onderliggende psyches van Rhea, Abhijeet, Vivek en Blue Skies worden duidelijker naarmate de film vordert. Toch wordt niet voor alles een verklaring gegeven en dat kan teleurstellend zijn, maar regisseur Gattani weet door middel van cinematografie, montage en muziek bepaalde gevoelens los te maken waardoor je de antwoorden voor jezelf invult – je blijft niet met een onbestemd gevoel achter. Gattani verstaat zijn vak en is een voorbeeld als filmmaker.

Regisseur Gattani heeft gekozen voor een film met weinig dialoog en een traag verloop, ondersteund door rustige muziek. Hij heeft zich voornamelijk gefocust op emoties. De sfeer tussen de acteurs was ongedwongen en er werd voornamelijk zonder script gewerkt. VOID is een film over leegte, alleen zijn, je angsten en onzekerheden onder ogen zien. We beoordelen anderen op basis van eigen ideologieën en principes, de wereld is niets anders dan een weerspiegeling van je geest.

Conclusie

Het is dankzij filmmakers zoals Vaibhav Gattani dat ik een fan ben van independent films. De visie en precisie van deze film zijn een verademing, over elk beeld is nagedacht. De cinematografie is perfect en vanaf de eerste scène word je hierdoor in het verhaal meegenomen. Ik had verwacht dat de mix van Hindi en Engels verwarrend zou zijn, maar dat went snel, misschien ook omdat ik enkel de ondertiteling las, voornamelijk omdat niet elke acteur verstaanbaar Engels sprak en ik soms het verschil tussen beide talen niet opmerkte. Regisseur Gattani heeft wel veel verschillende taken op zich genomen; hij is perfect in alle aspecten van film maken, maar acteren is zijn minst sterke kant. Ik hoop dan ook dat hij deze taak in zijn volgende films aan anderen overlaat.

Pro

  • Prachtige cinematografie
  • Emoties sterk in beeld gebracht
  • Eenvoudig thema maar met voldoende diepgang

Con

  • De offerscènes zijn niet voor gevoelige zielen
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

9 mei 2022

Genre

  1. Drama

Speelduur

96 minuten

Regie

Vaibhav Gattani

Cast

Yuvradnyee, Vaibhav Gattani , Sanya Sagar, Apoorv Kumar, Deepak Bhasi

Uitgever

Icescape films
 
Terug
Bovenaan