Filmreview: Freaks Out

Het circus: de plek waar acrobaten met alle gemak springen door brandende hoepels, waar hoogtes getrotseerd worden en waar lenigheid en elegantie zodanig samengaan dat het de wetenschap van het menselijk lichaam in twijfel trekt. Een kind heeft niet veel meer nodig om te geloven dat magie er tot leven komt. Maar, wat als deze magie nu eens echt zou zijn? Vanuit deze gedachtegang vertrekt Gabriele Mainetti met Freaks Out (2021). De Italiaanse historische fantasie dramafilm werd vertoond op het International Film Festival Rotterdam 2022 en werd er bekroond met de VriendenLoterij Publieksprijs. Deze filmprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de publieksfavoriet van het festival, wat bijgevolg enkele verwachtingen met zich meebrengt.

Freaks Out vangt aan in de circustent van het Mezza Piotta Circus waar de vier artiesten, onder leiding van Joodse goochelaar Israel (Giorgio Tirabassi), hun publiek in vervoering brengen met hun gaves. Cencio (Pietro Castellitto) kan volledig bepalen wat insecten doen (met uitzondering van bijen want daar heeft hij hekel aan), Fulvio (Claudio Santamaria) is harig en ijzersterk – hij doet wat denken aan Chewbacca -, clown Mario (Giancarlo Martini) is magnetisch. Tot slot is er ook nog de jonge, lenige gymnaste Matilde (Aurora Giovinazzo) die elektrisch geladen is waardoor ze niet aangeraakt kan worden. Met hun circusacts creëren ze een magische en idyllische setting. Tot een bommenregen deze illusie doorbreekt en de realiteit duidelijk wordt: het circus bevindt zich in een door nazi-Duitsland bezet Rome in volle oorlogstijd in 1943. Kortom, een Italiaanse historische fantasie dramafilm.

1662835734324.png

Tussen oorlog en circus

Met de Tweede Wereldoorlog volop aan de gang besluit de groep naar Amerika te vluchten. Het plan is om daar een nieuw leven te starten door ook een circus op te bouwen. Echter dient eerst een flinke som geld betaald te worden om de oversteek te kunnen maken. Israel verzamelt het geld en verlaat de groep om de tocht te regelen. Wanneer Israel niet komt opdagen op het afgesproken tijdstip besluiten Cencio, Fulvio en Mario dat Israel er vandoor is gegaan met hun geld. Matilde gelooft daarentegen standvastig in de onschuld van Israel en is vastberaden om hem terug te vinden. De rest van het circusgezelschap besluit om zich aan te sluiten bij het Duitse circus Zirkus Berlin. Dit circus wordt geleid door Herr Franz (Franz Rogowski) en staat ervoor bekend haar artiesten/freaks met uiterste respect te behandelen. Desalniettemin ondervinden Cencio, Fulvio en Mario al snel dat het droomleven een leugen was en plaats moet maken voor mishandeling en foltering.
Franz ziet in een visioen maar één manier om het tij te keren: een leger van superhumans creëren.


Franz is een ietwat apart figuur. Niet alleen is de circusdirecteur een muzikaal talent op de piano, zijn traumatiserend verleden resulteerde in een etherverslaving. Het hele leven van Franz staat in het teken van Hitler en de overwinning van nazi-Duitsland. Doordat Franz zes vingers per hand heeft, werd hij uitgesloten bij het Duitse leger. Dat zijn vader en broer wel aan de oorlog deelnemen, maakt Franz het zwarte schaap van de familie. Daarnaast heeft Franz ook de gave om in de toekomst te kijken – spoileralert: de toekomst is gevuld met smartphones – en ziet de dood van Hitler en het naziregime. Franz ziet in een visioen maar één manier om het tij te keren: een leger van superhumans creëren. Vastbesloten om de Führer naar de overwinning te leiden en in diens de gratie te vallen, begaat Franz de ene gruwel na de andere om de uitverkoren freak, Matilde, te vinden.

1662835853738.png

Een gemiste kans

Hoewel er al heel wat films bestaan die de Tweede Wereldoorlog behandelen, vertrekt Freaks Out vanuit een heel ander soort narratief. Een waarbij freaks/superhumans/mensen met bovennatuurlijke krachten centraal staan. Het idee erachter is een verfrissende afwisseling in het bestaande aanbod van oorlogsfilms. Het verhaal zelf mist wat diepgang. De personages en hun achtergrondverhalen werden niet voldoende uitgewerkt wat het moeilijker maakt om emotioneel te verbinden met hen. Zo voelt de evolutie van Matilde van een bang, naïef meisje naar krachtige jonge vrouw die op haar strepen staat aan als een gemiste kans. Ook de band tussen Matilde en Cencio komt eerder geforceerd over.

Het resultaat mag er dan ook zijn: de film is een lust voor het oog.

De acteerprestaties van Franz Rogowski en Aurora Giovinazzo zijn daarentegen noemenswaardig. Dit maakt het des te spijtiger dat de personages niet beter werden uitgewerkt. Daarnaast valt het op dat werd ingezet op de kleurkeuzes van de scènes, zoals in de foto’s al te zien is. Het resultaat mag er dan ook zijn: de film is een lust voor het oog. De kleuren dragen bij aan het magische of lugubere gevoel dat de film wil overbrengen. Ook de prachtige landschappen en decors zijn een visueel genot. Tot slot dient nog opgemerkt worden dat de film niet meteen bedoeld is voor de gevoelige kijkers. De verhaallijn kan op zich als vrij zwaar ervaren worden. Ook worden enkele scènes heel expliciet in beeld gebracht, waardoor de film iets heftiger overkomt.

Conclusie

Wat mij meteen interesseerde aan Freaks Out is de manier waarop de film een alternatieve versie van de Tweede Wereldoorlog in beeld brengt. Wat wel en niet toelaatbaar is in films die de Tweede Wereldoorlog behandelen, verschilt voor iedereen. Deze invalshoek kon mij wel bekoren. Daarnaast ben ik een grote fan van het kleurengebruik doorheen de hele film. Zelden heb ik zo genoten van beelden. Desondanks is de ontbrekende diepgang in het verhaal en de personages een gemiste kans. Indien dit wel beter was uitgewerkt, zou ik dit zelfs labelen als een van de betere films die gemaakt werden. Ik kijk alvast uit naar het volgende werk van regisseur Gabriele Mainetti en houd Franz Rogowski en Aurora Giovinazzo in de gaten.​

Pro

  • Interessante invalshoek
  • Kleurengebruik

Con

  • Te weinig diepgang in de personages en verhaallijn
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

21 september 2022

Genre

  1. Drama
  2. Fantasie
  3. Historisch
  4. Oorlog

Speelduur

141 minuten

Regie

Gabriele Mainetti

Cast

Aurora Giovinazzo, Pietro Castellitto, Claudio Santamaria, Giancarlo Martini, Giorgio Tirabassi, Franz Rogowski, ...

Uitgever

Lucky Red, Gapbusters, Goon Films
 
Terug
Bovenaan