Filmreview: Margrete – Queen of the North

Geschiedenis is altijd, samen met aardrijkskunde, mijn favoriete vak op school geweest. Terwijl de meeste klasgenoten zuchtend het leslokaal betraden, was het voor mij een uurtje ontspannen luisteren naar een leerkracht die boeiende verhalen over een ver verleden vertelde. Aangezien dit nog in het pre-internettijdperk was, waren bibliotheken, musea, documentaires en school de enige manier om aan deze informatie te geraken. Elke historische reeks, gebaseerd op ware gebeurtenissen, laat ik sindsdien niet aan mij voorbijgaan.

Margrete den første (Margrete: Queen of the North) is een Deense film en vanaf 9 september op myLum te bekijken als driedelige miniserie. Vanaf 27 september is deze film ook verkrijgbaar op DVD. Het script is geschreven door Jesper Fink, Maya Ilsøe en Charlotte Sieling. De regie is ook in handen van Charlotte Sieling, die als regisseur reeds meewerkte aan verschillende topreeksen zoals Borgen, The Strain, Homeland en Queen of the South. Ik mocht Margrete: Queen of the North via myLum bekijken.

margrete-001.jpg


Realiteit versus Film

Koningin Margrete I (1353-1412) was de dochter van koning Valdemar IV van Denemarken. Ze huwde op haar elfde met koning Haakon VI van Noorwegen. Ze kregen één zoon: Olaf II van Denemarken (1370), die ook de troon van Noorwegen erfde na de dood van zijn vader in 1380. Olaf overleed echter op jonge leeftijd (1387) en omdat er geen troonopvolger was, adopteerde koningin Margrete Erik van Pommeren, het kleinkind van haar zus, voedde hem op als haar eigen kind en verzekerde zo de troonopvolging. De echte macht was echter steeds in handen van koningin Margrete I, die Denemarken, Noorwegen en Zweden (waar ook Finland toe behoorde) verenigde. Deze monarchie - Unie van Kalmar - voerde een gezamenlijk defensiebeleid, zodat die weerstand kon bieden tegen de opkomende Noord-Duitse expansie.

Indien Olaf nog leeft, brengt dit de onderhandelingen in gevaar.


In de film belanden we in 1402, waarin koningin Margrete I van Denemarken en koning Henry IV van Engeland onderhandelen over een huwelijk tussen zijn dochter Philippa en haar zoon Erik. Philippa is samen met haar diplomaat William Bourcier naar Denemarken gereisd om alle voorwaarden van het huwelijk vast te leggen. Net op die dag krijgt Margrete te horen dat haar zoon Olaf misschien nog leeft; tijdens een tocht heeft edelman Asle Jonsson een man ontmoet die claimt dat hij koning Olaf is. Er wordt onmiddellijk aan een bedrieger gedacht – de timing is wel erg toevallig en kan een list van Duitsland zijn om het verbond tussen Engeland en de Kalmarunie in gevaar te brengen. Margrete wil meer details over deze man en doet een verzoek om hem tot bij haar te brengen – ze heeft het lichaam van haar zoon nooit gezien en wil zekerheid, maar vreest ook de waarheid. Indien Olaf nog leeft, brengt dit alle onderhandelingen in gevaar, want hij heeft recht op de troon.

margrete-002.jpg


Intriges, geweld en jaloezie

Een historisch drama staat altijd garant voor intriges, ingewikkelde tijdlijnen, geweld en jaloezie – een fantasievolle overdrijving van de feiten maakt dit soort films nog interessanter. In deze film vinden we echter geen buitensporig drama en wordt er slechts één tijdlijn gevolgd. De eerste twintig minuten maken we vooral kennis met de feiten en de personages en het is even wachten eer je in het verhaal meegezogen wordt.

Trine Dyrholm zet een sterke prestatie neer als Margrete I; ze is geen clichékoningin die haar onderdanen onderdrukt, maar een vrouw die nog steeds rouwt om het verlies van haar zoon en op zoek is naar de waarheid. Toch moet ze een hardheid aan de dag brengen om haar geloofwaardigheid als koningin te behouden. Morten Hee Andersen neemt de rol van Erik op zich, een ongeduldige jongeman die zijn emoties niet in de hand heeft en vooral op zoek is naar macht. Deze beide personages zijn goed uitgeschreven en de acteerprestaties bewonderenswaardig. Jammer genoeg hebben niet alle personages evenveel aandacht gekregen; Roar (de piraat, gespeeld door Linus James Nilsson) en Peder (de bisschop, gespeeld door Søren Malling) missen diepgang en hun rol blijft hierdoor eenzijdig.

Met een filmbudget van 8,7 miljoen euro is deze productie duurder dan de meeste Scandinavische films en het decor van dit drama is dan ook prachtig. De kastelen, interieurs en kostuums maken dit aangenaam om naar te kijken en ook de landschappen zijn wondermooi. De sfeer van deze film is donker, wat het drama versterkt, en past ook bij dit mysterie uit de Scandinavische geschiedenis.

Conclusie

Regisseur Charlotte Sieling heeft met Margrete: Queen of the North een prima historisch drama neergezet, geïnspireerd door echte geschiedkundige feiten uit het leven van koningin Margrete I in de 15de eeuw. De sterke acteerprestaties van Trine Dyrholm dragen hier zeker toe bij; zij weet perfect de balans over te brengen tussen de emoties als moeder en de kalmte als heerseres. Voor deze film heb je geen kennis nodig van de Scandinavische geschiedenis; de sleutelfiguren worden in de eerste twintig minuten van de film goed onderbouwd. Verwacht echter geen zwaardgevechten, draken of piraten. Het is een eenvoudig, meeslepend verhaal uit een Middeleeuwse periode.

Pro

  • Trine Dyrholm schittert in haar rol als Margrete
  • mooie decors en kostuums
  • prima historisch drama

Con

  • geen zwaardgevechten of actiescénes
  • redelijk eenvoudig verhaal
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

9 september 2022

Genre

  1. Drama
  2. Historisch

Speelduur

115 minuten

Regie

Charlotte Sieling

Cast

Trine Dyrholm, Morten Hee Andersen, Søren Malling, Jakob Oftebro, ...

Uitgever

SF Studios
 
Terug
Bovenaan