Fiberklaar ervaringen

Wij hebben hetzelfde voor gehad in ons appartementsblok, en daar is toen gekozen om een mini netwerkkast met plexiglas deur in de kelder te monteren, alwaar de ONT's van Proximus geplaatst werden om het fibersignaal over te zetten en te verdelen naar koper (UTP). Vanuit de kast vertrokken dan de bestaande Cat5e UTP stijgleidingen naar de appartementen. De modem werd dan in het appartement zelf geplaatst, op de plek waar de UTP stijgleiding uitkomt (meestal de berging).

Dus ja, je hebt stroom nodig voor die ONT's, maar het klopt absoluut niet dat die modems in de kelder geplaatst moeten worden.
We moeten de termen even correct definiëren. Een modem is hetgene dat de analoge signalen over een dsl lijn of fiber omzet naar digitale signalen. Dat is dus de ONT.
Uw bbox (of andere) is een combinatie modem/router die in het geval van fiber enkel fungeert als router. Die staat altijd privatief bij u in uw appartement.
 
Hun plan is om vanuit de kelder gaten naar boven te boren en de fiber zichtbaar met kabelgoten in de gang tot elke deur te brengen. Dat wil uiteraard niemand.
Dat is een standaard plan. Is dit opgesteld op basis van een plaatsbezoek in het bijzijn van een technisch deskundig persoon vanuit de VME?
Anders moet de VME een plaatsbezoek aanvragen om alle mogelijkheden te bespreken en wijzigingen vragen aan dat plan.

De VME kiest er wsl voor om Fiberklaar te laten installeren tot in de kelder, maar verder dus niet. Zodat elke bewoner die Fiber wil, zelf moet zorgen dat die kabel tot boven geraakt.
Als dat zou gebeuren moet elke individuele eigenaar die fiber door de gemeenschappelijke delen naar zijn appartement wil aanleggen nog steeds de VME op de hoogte brengen van die individueel geplande werken. Met de mogelijkheid dat sommige eigenaars bezwaren hebben. Dat is de meest omslachtige manier van aanleg.
zie https://www.glasvezelinfo.be/nl/rechten-en-plichten/eigenaars-van-huizen-en-appartementen

Een oplossing is om de UTP kapel van Proximus die al naar boven ligt te gebruiken, maar dan moeten de aansluitpunten en modems beneden in de kelder geplaatst worden.
Dat is geen oplossing, dat is het probleem omzeilen. Dit zou betekenen dat de VME voor de aanleg van een bijkomende elektrische installatie en en het stroomverbruik van de individuele glasvezelmodems opdraait voor de rest van de levensduur van het appartementsgebouw. In Fiberklaar-gebied is dat trouwens geen optie.

- Ik zie nergens stroomaansluiting voor eventuele modems in de kelder. Wordt die eventueel mee geïnstalleerd door Fiberklaar wanneer zij de kabels hier binnentrekken?
Neen, Fiberklaar plaatst uitsluitend passieve infrastructuur, nooit modems. Dit zijn microducts, fiberkabels en een passieve aansluitdoos. Met akkoord van de VME zal Fiberklaar elk individueel appartement voorzien van een gratis (passieve) fiberaansluiting.
Actieve infrastructuur, zoals modems, is steeds de verantwoordelijkheid van de provider en individuele abonnee bij de activatie van een abonnement.

- Installeert Fiberklaar eigenlijk wel aansluitpunten in de kelder, of doen zij dit eigenlijk alleen in de appartementen.
Neen, Fiberklaar plaatst de fiberaansluitpunten in individuele appartementen. Ofwel via bekabeling op de gevel, ofwel via bestaande schachten, kabelleidingen of -goten ofwel via nieuw te plaatsen kabelgoten.
Als de VME dit verhindert (wat eigenlijk niet mag, de netwerkoperator heeft recht om individuele wooneenheden aan te sluiten), ben je simpelweg niet aansluitbaar.
zie https://www.glasvezelinfo.be/nl/rec...mentsgebouwen-syndici-en-projectontwikkelaars

In Proximus-gebied (geen Fiberklaar) is vroeger wel eens een prutsoplossing met glasvezelmodems in de kelder toegestaan.
Maar dit kan Fiberklaar niet doen aangezien het passief netwerk en actief netwerk volledig gescheiden zijn. Fiberklaar legt het passief netwerk aan, de provider (zoals Proximus) zorgt voor de actieve laag, de telecomdiensten op het glasvezelnetwerk.

Stel, dat dit ook niet lukt for whatever reason.

Tja, de netwerkoperator (Fiberklaar) heeft het recht om glasvezelinfrastructuur door de gemeenschappelijke delen naar individuele wooneenheden te trekken. Als de VME en de netwerkoperator geen akkoord bereiken, dan zal de VME de Belgische telecomregulator BIPT moeten vragen om een beslissing te nemen: https://www.glasvezelinfo.be/nl/rechten-en-plichten/eigenaars-van-huizen-en-appartementen

Zou het veilig zijn de Proximus UTP kabel te gebruiken als trekkabel voor een Fiberkabel?
En is dat iets dat je dan zelf moet doen of zou een provider (in mij geval Edpnet) dit op zich nemen. Want de telefoonlijn moet dan wel 'losgekoppeld' worden.

Dit is nooit de taak van de provider. Fiberklaar zorgt voor de fysieke fiberaansluiting. Als de VME denkt dat ze dit properder en beter kunnen, dan moeten ze zelf maar een technisch bekwaam installateur kiezen en de kosten daarvoor zelf dragen.
Een fiberkabel voor een individuele aansluiting heeft een buitendiameter van maximaal 6 mm. In principe wordt die door een microduct (hard plastic buisje) met een buitendiameter van 10 mm geduwd.
De harde microduct van 10 mm kan je door een bestaande leiding duwen of trekken, je kan inderdaad een bestaande kabel gebruiken om te trekken. Maar dan onderbreek je je huidige netwerkverbinding. (Geen VDSL meer terwijl het misschien nog maanden of jaren duurt vooraleer het fibernetwerk in je gemeente operationeel zal zijn.)
Er bestaan ook andere systemen, trekveren, trekkabels, blazen met luchtdruk.

Boodschap aan de VME: Als je er technisch niets van kent, zwijg dan en laat je technisch adviseren vooraleer zelf gefantaseerde prutsoplossingen uit je botten te slaan!
 
Laatst bewerkt:
Je zal hierboven wel grotendeels gelijk hebben, maar ik snap niet waarom je "ONT's in de kelder in een kastje bij elkaar" afdoet als een "prutsoplossing".
Waar die dingen zich fysiek bevinden is toch van geen belang?
Akkoord, die cat5e kabel is misschien niet genoeg voor de volle gigabit (hoewel dat meestal wel gewoon werkt), maar die kabel heeft op zich niets te maken met de plek van de ONT (het fiber->UTP actief bakske als het ware).
 
Dat is een standaard plan. Is dit opgesteld op basis van een plaatsbezoek in het bijzijn van een technisch deskundig persoon vanuit de VME?
Anders moet de VME een plaatsbezoek aanvragen om alle mogelijkheden te bespreken en wijzigingen vragen aan dat plan.

Er is inderdaad een plaatsbezoek geweest en alle eigenaars hebben dat plan gekregen. Naast dat de kabels dan zichtbaar door de gang lopen, lijken de voordeuren van de appartementen me geen ideale plek om die aansluitpunten te installeren. Om dan tot in de berging te komen (of een andere ruimte) moeten er binnen nog meerdere gaten geboord worden.

Boodschap aan de VME: Als je er technisch niets van kent, zwijg dan en laat je technisch adviseren vooraleer zelf gefantaseerde prutsoplossingen uit je botten te slaan!

We wachten nu eigenlijk gewoon af wat Fiberklaar zelf te zeggen heeft. En we kijken ondertussen naar een alternatief dat weinig tot geen hinder of kosten veroorzaakt. Er ligt nog niks vast alleszins, uiteraard wordt er niet zomaar beslist zonder deftig advies. De info die ik nu heb komt vooral van the internet.

Vooral aan eigenaars die totaal geen interesse hebben in fiber gaat het waarschijnlijk moeilijker te verkopen zijn dat er eventueel kabels in de gang gaan komen. Aan mijn kant van 't blok (6 apps van de 11) zijn we maar met 2 effectief geïnteresseerd, en actief wat info aan 't vergaren.
 
ik snap niet waarom je "ONT's in de kelder in een kastje bij elkaar" afdoet als een "prutsoplossing".
Waar die dingen zich fysiek bevinden is toch van geen belang?
Jawel, actieve apparatuur bevindt zich normaliter in de private wooneenheden omdat dit in principe om individuele abonnementen en individueel stroomverbruik gaat.
Je zet je wasmachine toch ook niet in de gemeenschappelijke kelder (op kosten van de VME) omdat je afvoer van je appartement verstopt zit? Neen, je lost dat probleem op!

Kijk, Fiberklaar legt een telecommunicatienetwerk aan voor de lange termijn, voor de rest van de levensduur van het gebouw. Dat is 50 tot 100 jaar of zelfs langer. De fiberkabel heeft onbeperkte mogelijkheden qua bandbreedte en toepassingen voor de lange termijn. Ook voor volgende bewoners of eigenaars.

De VME moet dus eens goed nadenken en de nodige technische informatie inwinnen over de aanleg van glasvezelbekabeling en niet zomaar roepen: "Nieuwe kabels zijn lelijk!"

Ten tweede betekent een akkoord met Fiberklaar over de binnenbekabeling een volledig gratis aanleg. (Fiberklaar heeft een gegarandeerd budget van 2,5 miljard euro, profiteer ervan!) Als de VME wat moeite doet, kunnen ze het voorgelegde plan bijsturen en naar hun hand zetten. Je kan een eigen expert (architect of elektrotechnisch installateur) laten nagaan wat er écht mogelijk is en de gewenste technische werkwijze aan Fiberklaar kenbaar maken.

Geen akkoord met Fiberklaar betekent sowieso extra kosten of moeilijkheden in de toekomst. Want als er pakweg in 2040 nieuwe huurders in het gebouw komen die voor hun broodwinning een symmetrische 10 Gbps-lijn naar hun appartement nodig hebben, dan gaat de VME alsnog moeten toestaan dat er een fiberkabel getrokken wordt.

Modems in de kelder zetten is kortzichtig, het kost geld aan de VME en het is zeker geen langetermijnoplossing.
 
We wachten nu eigenlijk gewoon af wat Fiberklaar zelf te zeggen heeft. En we kijken ondertussen naar een alternatief dat weinig tot geen hinder of kosten veroorzaakt.
Je zal met de VME dat plan van Fiberklaar actief moeten bijsturen of je zal in eerste instantie "niet-aansluitbaar" zijn en later op eigen kosten een individuele fiberaansluiting moeten betalen als VDSL over vijf jaar wordt uitgefaseerd.

Want zoals het er nu naar uitziet zal de VME "foert" zeggen (overgrote meerderheid levenslange Telenet-klanten zeker?) en dus voor de rest van hun leven op coaxkabel blijven zitten.

Als geïnteresseerde in een fiberverbinding zit je dan met de gebakken peren.

Minstens moet een onafhankelijk elektrotechnisch installateur ter plaatse komen en kunnen zeggen of die door de bestaande flexbuis de bestaande UTP-kabel kan vervangen door fiberkabel en UTP-kabel (dan kan je VDSL behouden tot fiber actief is).
Als een onafhankelijk elektrotechnisch installateur daarvoor een vrijblijvende offerte kan opmaken, dan moet Fiberklaar dit ook kunnen uitvoeren en zal het hele gebouw van gratis fiberaansluitingen kunnen voorzien worden.

Maar afwachten is het slechtste wat je kan doen. Je kan best in samenspraak met syndicus of de VME actie ondernemen als jij één van de enige geïnteresseerden bent.
 
Onderstaande post uit de ergernissen-thread wil ik hier nog wel even zetten:

Weet je nog toen Proximus tegen mij aan het liegen was dat ik "eerst een aansluiting op telefoondraad" moest nemen, voor ik zou kunnen overschakelen op fiber om mij op die manier al sneller klant te laten worden? Gelukkig ben ik geen oudere dame van 70 jaar die ze zoiets kunnen wijsmaken. Daar stond dat agressief Proximus-verkopertje dan met zijn mond vol tanden.

Een paar maanden later belden die mij terug: "Goed nieuws, nu kunnen we u aansluiten op fiber!". Hop, zo gezegd, zo gedaan. Een ploeg afgekomen, de stoep opengegooid, kabel naar binnen getrokken (of eerder: gesmeten), en de Proximus-router "opgehangen". Enfin, laten bengelen aan 1 vijsje. Wauw zeg, ik had Fiber To The Home!

Router hing op een moeilijk bereikbare plaats en in combinatie met drukke job en druk gezin verder geen aandacht meer aan gespendeerd. Tot plots hun brol-bakje voor hun Proximus Pickx televisie begon te haperen en constant vastliep. Contact opgenomen met hun "technische" dienst. Na wat random idiote opmerkingen zoals "heb je je bakje al eens proberen resetten?", begon hij al in verkopers-modus te schakelen:
Proximus: "Meneer, heb je al eens gedacht om u aan te sluiten op fiber?"
Mac-BC: "Ik zit al op fiber"
Proximus: "Volgens mijn gegevens zit u nog niet op fiber."
Mac-BC: "Neen, tenzij uw collega's faliekant hebben zitten liegen in mijn gezicht, zit ik wel degelijk op fiber."
Proximus (na veel heen en weer): "Je kunt het checken als volgt."
Mac-BC checkt: :wtf:
Mac-BC wrijft in zijn ogen: :wtf: :wtf: :wtf: :wtf: :wtf: :wtf: :wtf: :wtf:

Die degoutante klootzakken van Proximus hebben mij dus gewoon opnieuw belogen en op een ordinaire telefoonkabel aangesloten. Zonder gêne. Kun je je dat inbeelden?! Geen louche stofzuigerverkoper met Oost-Europees accent maar een Belgisch semi-overheidsbedrijf die u met dergelijke maffia-praktijken staat te beliegen en bedriegen waar je bij staat. Blijkbaar moeten we als bevolking dus echt collectief paranoïa worden, elke seconde opnieuw dat we op deze aardkloot rondlopen.

Ik uiteraard in alle staten. Ik wil klacht indienen bij Proximus.
- Ik kijk op de website voor een mailadres. -> Nergens te vinden.
- Ik word telkens geleid naar een idiote Facebook-chat, ik hoop om via de chat een mailadres te bekomen.
- Ik krijg geen contactpersoon in de chat, maar ik krijg een idiote degoutante chatbot. Ja, want die gaat mijn problemen oplossen natuurlijk.
- Ik vraag naar een mens. Na een half uur kan ik finaal chatten met een mens. Die verwijzen mij terug naar de website.
- Op de website doen ze uitschijnen dat je kan mailen. Maar dat is OPNIEUW gelogen. Hoogstens een contactformuliertje.
- Dat contactformuliertje zit zodanig goed verstopt achter 15 vragen, waarbij je enkel met de juiste antwoord-combinatie bij het contactformuliertje uitkomt. Anders word je telkens afgeleid naar standaard informatiepagina's. Precies een escape-room waar je nooit naar gevraagd hebt.
- Na een half uur zoeken, vind ik de juiste combinatie en kom ik op een contactformuliertje. Ik vul al mijn gegevens in, ik typ gans mijn uitleg, ... een half uur later druk ik op de "verzend"-knop. Die knop WERKT NIET. Het werkt gewoon niet. Doet helemaal niets. Woede, wenen en lachen hebben nooit zo dicht bij elkaar gestaan.
- Ik bel naar de klantendienst in de hoop om een mailadres te bekomen. Net zoals online, word je ook hier met een eindeloze reeks vragen telkens afgeleid naar standaard-antwoorden waarna ze gewoon de telefoon dichtsmijten. Opnieuw ongevraagde escape-room vibes.
- Na opnieuw een half uur zoeken en opnieuw inbellen, de juiste combinatie gevonden om bij een mens uit te komen. Thank god, halleluja! Mag ik een mailadres? -> "Dat mogen wij niet geven".
- Ik vraag naar haar leidinggevende. -> "Dat mogen wij niet geven".
- Ik wijs haar op de herhaaldelijke leugens van haar bedrijf Proximus en dat ik niets meer communiceer met hen, zolang dat niet ontegensprekelijk op papier staat of te traceren is. Ze blijft erbij dat ze geen mailadres mag geven maar "dat dit gesprek wel opgenomen wordt". Ik vraag haar of ik mag beschikken over de audio-opname van dit telefoongesprek ter verificatie. Neen, dat mag niet.
- Mac-BC: "Dus jullie mogen zeggen en beloven en liegen wat jullie willen aan mij, ik kan niets bewijzen"?
- Proximus-medewerkster na een kleine stilte: "Mag ik uw klantennummer meneer, dan zal ik zien wat ik voor u kan doen?".

HOUD MIJ TEGEN. Ik heb haar nog eens goed mijn mening gezegd over hun kutbedrijf, dat ze goed zot is om als kanonnenvoer voor zulk slecht bedrijf te willen werken, dat ik mijn geld terugeis, dan ik geen enkele factuur nog betaal en dat ik klacht zal indienen. Nog eventjes gewacht tot ze iets aan het zeggen was, om vervolgens goed-getimed de telefoon te kunnen dichtsmijten. Miniem koekje van eigen deeg, terwijl ik een taart in mijn gezicht heb gekregen een ganse voormiddag lang. Onbetaald. Allemaal kostbare tijd die ik met mijn kinderen had kunnen doorbrengen. In wat voor dystopische wereld zijn we eigenlijk terechtgekomen zeg.

Intussen dus klacht ingediend bij FOD Economie.
 
HOUD MIJ TEGEN. Ik heb haar nog eens goed mijn mening gezegd over hun kutbedrijf, dat ze goed zot is om als kanonnenvoer voor zulk slecht bedrijf te willen werken, dat ik mijn geld terugeis, dan ik geen enkele factuur nog betaal en dat ik klacht zal indienen. Nog eventjes gewacht tot ze iets aan het zeggen was, om vervolgens goed-getimed de telefoon te kunnen dichtsmijten. Miniem koekje van eigen deeg, terwijl ik een taart in mijn gezicht heb gekregen een ganse voormiddag lang. Onbetaald. Allemaal kostbare tijd die ik met mijn kinderen had kunnen doorbrengen. In wat voor dystopische wereld zijn we eigenlijk terechtgekomen zeg.

Intussen dus klacht ingediend bij FOD Economie.
Ik snap je sentiment ergens wel, maar door te tierelieren tegen een telefoonmedewerkster die zoals je zelf ook zegt enkel als kanonnenvoer werkt voor zulk een bedrijf, maak je het leven van die medewerker enkel zuurder.

In zo'n zaken is geduld een schone kwestie. Alsook de ombudsdienst telecom.
Daarnaast heb je voor uw aansluiting normaal ook wat (automatische) mails gekregen over de afspraak en de aansluiting (alsook uw contract met het exacte product).
Wat een rustig gesprek (evt via omweg bij de ombuds) had opgeleverd, was iets in de aard van een afspraak om toch fiber aan te sluiten, en evt een vergoeding voor niet gekregen diensten (hoewel fiber meestal duurder is, heb je natuurlijk niet gekregen wat je wilde).

ANYHOO. Schreeuwen tegen mensen aan de telefoon is gewoon het leven van die tussenpersoon zuur maken omdat je een temper tantrum hebt. Heel kinderlijk en heel veel verspilde moeite om iemand die in se niets aan uw probleem te verwijten valt een licht trauma te bezorgen.
 
Hier ook briefje in de bus ivm fiber. Constructel in opdracht van fiber klaar.

Niet veel goede commentaren over te vinden en ook geen zin om te laten doen.
 
Hier, nieuwe woonwijk midden in gebied waar fiber al even beschikbaar is......
Behalve in de splinternieuwe wijk waar in totaal 36 gezinswoningen gerealiseerd worden.
Proximus zegt, "sorry sper periode. Omdat in de zijstraat wegenwerken zijn uitgevoerd mogen wij de komende jaren geen werken in die straat doen om vanaf te takken......."
Typisch weer de overheid, geizen de straat daar al meermaals opengebroken is geweest om water en riool aansluitingen te voorzien. En de fiber in de betreffende straat is toen aangelegd en de wijk stond toen al in de verkoop. :angry::angry::angry:
 
Laatst bewerkt:
Hier, nieuwe woonwijk midden in gebied waar fiber al even beschikbaar is......
Behalve in de splinternieuwe wijk waar in totaal 36 gezinswoningen gerealiseerd worden.
Hier ook dit jaar gebouwd in nieuw stuk verkaveling. Fiberklaar heeft kabels in de grond gestoken tijdens de aanleg van de verkaveling. Ging onlangs naar de Proximuswinkel om aansluiting aan te vragen. Antwoord: u bent niet aansluitbaar (dus helemaal niks). Dan maar op aangedrongen dat ze eens contactnamen met fiberklaar om te horen wanneer dit zou kunnen. Ondertussen 2 maand geleden denk ik, nog steeds geen antwoord. Eigenlijk hallucinant dat je in een nieuwe verkaveling gewoon geen diensten kan aanvragen.

Ondertussen toch ook maar Telenet laten binnenleggen, zodat ik tenminste internet heb als ik binnenkort verhuis.
 
Hier ook briefje in de bus. Maar onze voortuin wordt deze maand heraangelegd (als het ooit eens stopt met zeikweer te zijn...). Dus ik heb geen zin om die volgend jaar opnieuw open te breken. Zou ik eventueel gewoon een wachtbuis leggen? En moet ik dan afstemmen met die mannen van fiberklaar waar die exact moet liggen?
 
Hier ook dit jaar gebouwd in nieuw stuk verkaveling. Fiberklaar heeft kabels in de grond gestoken tijdens de aanleg van de verkaveling. Ging onlangs naar de Proximuswinkel om aansluiting aan te vragen. Antwoord: u bent niet aansluitbaar (dus helemaal niks). Dan maar op aangedrongen dat ze eens contactnamen met fiberklaar om te horen wanneer dit zou kunnen. Ondertussen 2 maand geleden denk ik, nog steeds geen antwoord. Eigenlijk hallucinant dat je in een nieuwe verkaveling gewoon geen diensten kan aanvragen.

Ondertussen toch ook maar Telenet laten binnenleggen, zodat ik tenminste internet heb als ik binnenkort verhuis.
wij gaan voorlopig via tadaam, gezien we gister pas te horen hebben gekregen na maanden palaveren dat fiber voorlopig dus geen optie is, en wij dinsdag onze sleutel gaan krijgen..
 
Hier ook briefje in de bus. Maar onze voortuin wordt deze maand heraangelegd (als het ooit eens stopt met zeikweer te zijn...). Dus ik heb geen zin om die volgend jaar opnieuw open te breken. Zou ik eventueel gewoon een wachtbuis leggen? En moet ik dan afstemmen met die mannen van fiberklaar waar die exact moet liggen?
Normaal moet een wachtbuis gewoon loodrecht naar de straat liggen, en eindigen aan de rooilijn. Een mogelijke uitzondering is die voor de elektriciteit en coaxkabel als die bijvoorbeeld nog aan palen hangen (dan moet je nog eens langs de rooilijn richting aansluitpunt), maar dat gaat niet van toepassing zijn.
 
Hier ook briefje in de bus. Maar onze voortuin wordt deze maand heraangelegd (als het ooit eens stopt met zeikweer te zijn...). Dus ik heb geen zin om die volgend jaar opnieuw open te breken. Zou ik eventueel gewoon een wachtbuis leggen? En moet ik dan afstemmen met die mannen van fiberklaar waar die exact moet liggen?

Ik heb wachtbuizen onder mijn oprit liggen en reeds een actieve telefoonlijn ook (door een van die buizen). Toen de mannen van Fiberklaar deze zomer langskwamen heb ik hen hierop attent gemaakt.

Hun antwoord: mja denk niet dat we die gaan gebruiken...


Geen idee hoe ze de fiber binnen gaan krijgen, voorkant is volledig beklinkerd.

Het zagen me er niet echt de meest snuggere gasten uit, we zien wel als het zover is, ging toch nog even duren voor de uitrol in de straat start.
 
Hier ook briefje in de bus. Maar onze voortuin wordt deze maand heraangelegd (als het ooit eens stopt met zeikweer te zijn...). Dus ik heb geen zin om die volgend jaar opnieuw open te breken. Zou ik eventueel gewoon een wachtbuis leggen? En moet ik dan afstemmen met die mannen van fiberklaar waar die exact moet liggen?
Neen, gewoon loodrecht vanaf je gewenste aansluitpunt in je woning tot aan de straat. Standaard een PVC-buis van 50 mm op 60 cm diepte en gebruik een PVC-straalbocht om door de muur te gaan. Glasvezelkabel kan niet tegen scherpe bochten.
Check de brochure Technische voorschriften eengezinswoning in glasvezelzone (https://www.proximus.be/bouwen)
 
Geen idee hoe ze de fiber binnen gaan krijgen, voorkant is volledig beklinkerd.
Zoals gisteren bij iemand hier in Borgloon.

Screenshot_20231116_112927_Facebook.jpg
 
Hier ook briefje in de bus. Maar onze voortuin wordt deze maand heraangelegd (als het ooit eens stopt met zeikweer te zijn...). Dus ik heb geen zin om die volgend jaar opnieuw open te breken. Zou ik eventueel gewoon een wachtbuis leggen? En moet ik dan afstemmen met die mannen van fiberklaar waar die exact moet liggen?
Ik heb een nieuwbouw waarbij de put aan de straat nog open lag. Via de energiebocht (wachtbuis tot aan de rooilijn) hebben ze kabel naar binnen gehaald.
 
Bij onze overburen hebben ze de stoep opengebroken voor die hun huis en de kabel daaronderdoor geschoten zonder de oprit te moeten uitgraven. Weet ook niet hoe dat juist gaat, maar ging ook redelijk snel zelfs.

Ik moet wel heel hard lachen hoe Telenet vooral inzet om geen mensen kwijt te geraken aan die fiber. "Bij telenet zit je ook al op fiber, behalve de laatste 10 meter die binnen ligt..."
 
Terug
Bovenaan