De fiber ligt hier ondertussen in 't straat en ze hebben voor ons appartementsblok al een plan ingediend.
Hun plan is om vanuit de kelder gaten naar boven te boren en de fiber zichtbaar met kabelgoten in de gang tot elke deur te brengen. Dat wil uiteraard niemand.
Er zijn wachtbuizen (nogal smal) per appartement waarin de Coax van Telenet en de telefoonlijn van Proximus (UTP CAT5e) vanuit de kelder naar elk appartement vertrekken.
De VME kiest er wsl voor om Fiberklaar te laten installeren tot in de kelder, maar verder dus niet. Zodat elke bewoner die Fiber wil, zelf moet zorgen dat die kabel tot boven geraakt. Een oplossing is om de UTP kapel van Proximus die al naar boven ligt te gebruiken, maar dan moeten de aansluitpunten en modems beneden in de kelder geplaatst worden.
Ik heb hier wel enkele vraagjes over:
- Ik zie nergens stroomaansluiting voor eventuele modems in de kelder. Wordt die eventueel mee geïnstalleerd door Fiberklaar wanneer zij de kabels hier binnentrekken?
- Installeert Fiberklaar eigenlijk wel aansluitpunten in de kelder, of doen zij dit eigenlijk alleen in de appartementen.
Stel, dat dit ook niet lukt for whatever reason. Zou het veilig zijn de Proximus UTP kabel te gebruiken als trekkabel voor een Fiberkabel?
En is dat iets dat je dan zelf moet doen of zou een provider (in mij geval Edpnet) dit op zich nemen. Want de telefoonlijn moet dan wel 'losgekoppeld' worden.
Enkele foto's:
Kelder
Appartement