Fiberklaar ervaringen

Ik moet wel heel hard lachen hoe Telenet vooral inzet om geen mensen kwijt te geraken aan die fiber. "Bij telenet zit je ook al op fiber, behalve de laatste 10 meter die binnen ligt..."
Dat is bij proximus toch ook dacht ik (moest ik verkeerd zijn mag het altijd gezegd worden . ;) )
Ze komen binnen met glasvezel tot na de voorgevel (of verder ) maar dan vertrekt ge toch weer met een cat kabel naar uw netwerk of niet ? (Router , repeater enz …)
Denk niet dat er een glasvezel ligt vanaf uwe pc of tv naar de modem …
 
Dat is bij proximus toch ook dacht ik (moest ik verkeerd zijn mag het altijd gezegd worden . ;) )
Ze komen binnen met glasvezel tot na de voorgevel (of verder ) maar dan vertrekt ge toch weer met een cat kabel naar uw netwerk Of niet ?

Ik denk dat het huidige fibernet tot aan de modem helemaal fiber zal zijn en die modem dan ook met fiber snelheid zal om kunnen. Hoe telenet het verwoord is als "WIJ HEBBEN OOK FIBER ZENNE!!! (behalve de laatste 10 meter VOOR uw modem die bij u binnenkomt en dus eigenlijk alle voordelen van fiber er niet meer zijn).
 
Ik denk dat het huidige fibernet tot aan de modem helemaal fiber zal zijn en die modem dan ook met fiber snelheid zal om kunnen. Hoe telenet het verwoord is als "WIJ HEBBEN OOK FIBER ZENNE!!! (behalve de laatste 10 meter VOOR uw modem die bij u binnenkomt en dus eigenlijk alle voordelen van fiber er niet meer zijn).
Telenet zegt toch gewoon dat de coax zonder probleem een 1 gigabit signaal aankan zonder probleem en dat dit meer dan genoeg is voor het modale gezin ??
Wat zijn dan de voordelen van de fiberkabel ?
Hogere snelheid met grotere data doorvoer ….hoe snel dan ?
Wat met uw andere toestellen die niet voorzien zijn op die snelheid en misschien zelfs de aansluiting ?
Hoe ga je daar dan genieten van die voordelen .
 
Ik denk dat het huidige fibernet tot aan model helemaal fiber zal zijn en die modem dan ook met fiber snelheid zal om kunnen. Hoe telenet het verwoord is als "WIJ HEBBEN OOK FIBER ZENNE!!! (behalve de laatste 10 meter VOOR uw modem die bij u binnenkomt en dus eigenlijk alle voordelen van fiber er niet meer zijn).
Op de weinige plaatsen waar er geen coaxnetwerk is aangelegd, maar wel fiber van Telenet, wordt die binnenhuis omgezet naar een coaxsignaal door een speciaal bakje, want Telenet ondersteunt geen fibermodems en decoders.
 
Telenet zegt toch gewoon dat de coax zonder probleem een 1 gigabit signaal aankan zonder probleem en dat dit meer dan genoeg is voor het modale gezin ??
Wat zijn dan de voordelen van de fiberkabel ?
Hogere snelheid met grotere data doorvoer ….hoe snel dan ?
Wat met uw andere toestellen die niet voorzien zijn op die snelheid en misschien zelfs de aansluiting ?
Hoe ga je daar dan genieten van die voordelen .
Glasvezel is gewoon meer toekomstgericht.

We beginnen langzamerhand tegen wat limieten aan te lopen van wat er over de coax kabel kan worden gestuurd.
Glasvezel echter is (voorlopig toch nog) een medium zonder limiet. Over glasvezel kabels kunnen 10gbit, 25gbit, 100gbit of meer worden gehaald.

Langzamerhand zullen thuisnetwerken ook overschakelen naar 2,5Gbit connecties of hoger. Met de groei in cloud en streaming diensten zal er langzamerhand meer bandbreedte nodig zijn, en gaan langzamerhand beide de thuis en de internet connecties moeten kunnen volgen.
 
Dat is bij proximus toch ook dacht ik (moest ik verkeerd zijn mag het altijd gezegd worden . ;) )
Ze komen binnen met glasvezel tot na de voorgevel (of verder ) maar dan vertrekt ge toch weer met een cat kabel naar uw netwerk of niet ? (Router , repeater enz …)
Denk niet dat er een glasvezel ligt vanaf uwe pc of tv naar de modem …
Proximus trekt de fiber tot binnen in huis. Daar zetten dan een bakje om de fiber af te leggen.
Vervolgens gebruiken ze een fiber patch kabel naar een ander bakje om dan vanaf dat bakje met een UTP patch kabel naar de router te lopen... ipv gewoon een Router te gebruiken met een fiber poort voor de aankomst... nu moet je dus 2x 230VAC voorzien voor 2 aparte bakjes en hangt de helft van uwe muur vol met allerhande bucht. Het is dus fiber TO home, niet fiber IN home.

MAAR die gasten van Proximus hebben in tegenstelling tot bij @mac-bc bij ons wel proper werk afgeleverd van A tot Z. Die mannen hebben hier tegen 100 in 'd uur staan kloten om de put naar die wachtbuis die een meter diep zat uit te graven en dan, terwijl het grondwater bijna omhoog spoot zaten in die put die fiber erdoor te trekken. Ze hebben hier ook een klein stukje klinkers moeten opleggen (voor onze oprit maar wel op openbaar domein) en die gasten hebben dat proper open en terug dicht gelegd. Fiber afgelast, alles correct geinstalleerd binnen... daar kon je echt niks van zeggen.

Telenet zegt toch gewoon dat de coax zonder probleem een 1 gigabit signaal aankan zonder probleem en dat dit meer dan genoeg is voor het modale gezin ??
Wat zijn dan de voordelen van de fiberkabel ?
Hogere snelheid met grotere data doorvoer ….hoe snel dan ?
Wat met uw andere toestellen die niet voorzien zijn op die snelheid en misschien zelfs de aansluiting ?
Hoe ga je daar dan genieten van die voordelen .
Al je argumenten maken niks uit. Telenet zijn primaire verkoopsargument is al 20 jaar hetzelfde "WIJ ZIJN DE SNELSTE!"... met fiber is dat niet meer waar natuurlijk. Heeft er iemand die snelheid van fiber nodig? Ba neejt, maar Telenet is wel zijn nr.1 verkoopsargument kwijt...

Draai of keer het hoe je wil... Proximus heeft met Fiber Flex een product dat technisch minstens evengoed is als het alternatief bij Telenet (One) EN ze zijn €10 goedkoper in de maand. De enige manier om bij Telenet aan de prijs van Fiber Flex te geraken is een pakket met een 150Gb datalimiet... I mean... really? Datalimieten op vast internet? Are we still doing this??? Ok, One heeft onbeperkt mobiele data VS 10Gb bij Flex maar wie heeft dat nodig?

En voor de support of w/e moet je het bij geen van beiden doen want de support van Telenet en Proximus zijn juist hetzelfde: ik trek liever met een tang mijn vingernagels uit dan contact te moeten opnemen met telecom support...
 
Laatst bewerkt:
Telenet zegt toch gewoon dat de coax zonder probleem een 1 gigabit signaal aankan zonder probleem en dat dit meer dan genoeg is voor het modale gezin ??
Wat zijn dan de voordelen van de fiberkabel ?
Hogere snelheid met grotere data doorvoer ….hoe snel dan ?
Wat met uw andere toestellen die niet voorzien zijn op die snelheid en misschien zelfs de aansluiting ?
Hoe ga je daar dan genieten van die voordelen .
Da's wel heel bekrompen en kortzichtig he.
Fiber heeft enerzijds de mogelijkheid om veel hogere uploadsnelheden te geven. De uploadsnelheid bij de fiberaansluitingen bij bvb een EDPnet (proximus wholesale) is alleszins significant hoger.
De uploadsnelheid factor wordt enorm enorm onderschat in het "mijn internet is traag" gevoel, omdat die soms tot in het extreme laag is en er helemaal niet op gefocust wordt door de marketingafdelingen van telecomproviders.
De moderne thuisinstallatie haalt itern normaal wel 1Gbit, bedraad zou dat toch zeker moeten kunnen (zelfs met wat oudere kabels, omdat de afstanden doorgaans enorm kort zijn), met Wifi5 of Wifi6 geraak je daar ook zeker aan.

Wanneer ga je die snelheid merken? Een bloemlezing:
- spel downloaden van Steam. Tegenwoordig zijn kleine updates al enkele GBs
- data backup (al is het maar DropBox/OneDrive/pCloud/...)
- data restore/download (al is het maar DropBox/OneDrive/pCloud/...)
- telewerk: grote bestanden afhalen van het werknetwerk
- grote windows updates downloaden
- ...

Dit is allemaal huis-tuin-en keuken gebruik he, afhankelijk van wat je zoal doet met je computer.
Al deze activiteiten zullen de grenzen van je verbinding opzoeken.
 
Op de weinige plaatsen waar er geen coaxnetwerk is aangelegd, maar wel fiber van Telenet, wordt die binnenhuis omgezet naar een coaxsignaal door een speciaal bakje, want Telenet ondersteunt geen fibermodems en decoders.

Die fiber modems zijn er wel, nl. van Sagecom. Wij zijn ze nu volop aan het testen in NL. Ik neem aan dat Telenet met exact dezelfde bezig zijn.

Langzamerhand zullen thuisnetwerken ook overschakelen naar 2,5Gbit connecties of hoger. Met de groei in cloud en streaming diensten zal er langzamerhand meer bandbreedte nodig zijn, en gaan langzamerhand beide de thuis en de internet connecties moeten kunnen volgen.
Docsis 4.0 komt er volgend jaar aan. Dat haalt snelheden tot 10Gbit.

Begrijp op dit moment de rush naar fiber nog niet direct als je nu op coax zit, want er is de komende jaren niet veel meerwaarde voor de gewone gebruiker buiten meer betalen.
 
Die fiber modems zijn er wel, nl. van Sagecom. Wij zijn ze nu volop aan het testen in NL. Ik neem aan dat Telenet met exact dezelfde bezig zijn.
Wat ze via Wyre (joint venture met Fluvius) gaan aanbieden is iets anders. Ik heb het over de huidige toestand, bij het kleine stukje van het Telenetnetwerk dat volledig al verglaasd was in bijvoorbeeld nieuwe verkavelingen.
 
Die fiber modems zijn er wel, nl. van Sagecom. Wij zijn ze nu volop aan het testen in NL. Ik neem aan dat Telenet met exact dezelfde bezig zijn.


Docsis 4.0 komt er volgend jaar aan. Dat haalt snelheden tot 10Gbit.

Begrijp op dit moment de rush naar fiber nog niet direct als je nu op coax zit, want er is de komende jaren niet veel meerwaarde voor de gewone gebruiker buiten meer betalen.

De snelheden van Doscis 4.0 zijn ook shared over de volledige coax loop. De snelheden van glasvezel zijn dedicated per huis. Voor zover ik weet zijn de Docsis 4.0 snelheden ook in absolute ideale labo omstandigheden, en hoogstwaarschijnlijk niet haalbaar IRL.
 
Wat ze via Wyre (joint venture met Fluvius) gaan aanbieden is iets anders. Ik heb het over de huidige toestand, bij het kleine stukje van het Telenetnetwerk dat volledig al verglaasd was in bijvoorbeeld nieuwe verkavelingen.
Daar heb ik het ook over. Nieuwe wijken die geen coax hebben, maar alleen fiber.
 
Maar dan is het HFC en geen fiber dus. Dus eigenlijk exact hezelfde als andere aansluitingen alleen is de laatste meter coax korter
Lijkt mij toch niet helemaal hetzelfde. Het wordt RFoG genoemd: radio frequency over glass. HFC-klanten delen meestal een node met hun buren, bij RFoG heeft iedereen een eigen micro-node in huis.
 
Lijkt mij toch niet helemaal hetzelfde. Het wordt RFoG genoemd: radio frequency over glass. HFC-klanten delen meestal een node met hun buren, bij RFoG heeft iedereen een eigen micro-node in huis.
Klopt idd, die had ik even gemist.

Maar waarom sluiten ze dan geen fiber modem aan als Fiber binnen ligt vraag ik me af. LG heeft de modems.
 
Telenet zegt toch gewoon dat de coax zonder probleem een 1 gigabit signaal aankan zonder probleem en dat dit meer dan genoeg is voor het modale gezin ??
Coax blijft wel een zwaar overboekt en gedeeld medium zonder noemenswaardige uploadsnelheid.
Er is vandaag 2,5 Gbps download op de node beschikbaar en die capaciteit moet gedeeld worden door gemiddeld 266 internetklanten.
Om deze beperkte downloadcapaciteit te verdelen tussen alle internetklanten doet Telenet aan traffic management (netwerkbeheer/piekuren). Je kan bijvoorbeeld om 22u 's avonds geen volledige game van 100 GB tegen volle snelheid downloaden.
Qua upload is het nog erger gesteld: er is 200 Mbps uploadcapaciteit op de node. Niet allemaal tegelijk uploaden!
Wat zijn dan de voordelen van de fiberkabel ?
Er is virtueel onbeperkte bandbreedte mogelijk in beide richtingen, zowel upload als download. Vandaag al 10 Gbps, morgen gemakkelijk een veelvoud. Alleen de netwerkapparatuur dient daarvoor vervangen te worden.
En voor de gamers, een latency die altijd lager is dan 5 milliseconden.
Hogere snelheid met grotere data doorvoer ….hoe snel dan ?
Minstens 400 Gbps in realiteit: https://datanews.knack.be/nieuws/telecom/infrastructuur/eurofiber-breidt-netwerk-uit-naar-400-gbps/

Wat met uw andere toestellen die niet voorzien zijn op die snelheid en misschien zelfs de aansluiting ?
Hoe ga je daar dan genieten van die voordelen .
Maakt niet uit, je internetaansluiting is niet meer de flessenhals. Andere flessenhalzen kan je oplossen op het moment dat jij dat nodig hebt.
Als je een nieuwe laptop met een 2,5 Gbps-poort koopt kan je dankzij je fiberaansluiting ook een 2,5 Gbps internetabonnement nemen.
 
Laatst bewerkt:
Maar waarom sluiten ze dan geen fiber modem aan als Fiber binnen ligt vraag ik me af. LG heeft de modems.
Telenet is daar technologisch en commercieel nog niet klaar voor. Heel hun netwerk is nog gebaseerd op coaxkabel: televisie via DVB-C, telefonie via EuroPacketCable, internet via EuroDOCSIS.
Dus termineert Telenet nog steeds op coaxtechnologie door middel van RFoG.

Hun misgelopen IT-upgrade die nu al een jaar lang allerhande problemen veroorzaakt, zorgt ook voor extra vertragingen in de roadmap van nieuwe producten. Telenet fiber is nog niet voor meteen.
 
Begrijp op dit moment de rush naar fiber nog niet direct als je nu op coax zit, want er is de komende jaren niet veel meerwaarde voor de gewone gebruiker buiten meer betalen.
Proximus Fiber is (merkelijk) goedkoper dan Telenet Coax momenteel voor een gelijkaardig standaardpakket (Fiber Flex VS One)... en dat zelfs na de prijsstijging van Proximus in januari zo blijven.

Weet er trouwens iemand wat de strategie van die JV tussen Fluvius en Telenet is? :unsure: Fluvius heeft hier afgelopen maand een sleuf van 150m open gelegd incl. gestuurde boring onder een straat om 4 nieuwe huizen wat verderop (en op termijn wrs alle huizen tussenin die nu nog op de bovenleiding zitten) elektrisch aan te sluiten op de hoogspanningscabine die hier bij ons in de nieuwe verkaveling. Ik zou dan denken, den boel ligt open... trekt ineens fiber mee in die sleuf (of minstens buis om in te blazen), het kan maar klaar liggen. Nope... :confused: :shutup: :sarcastic:
 
Terug
Bovenaan