Fiberklaar ervaringen

Weet er trouwens iemand wat de strategie van die JV tussen Fluvius en Telenet is?
De JV Wyre legt op beperkte schaal fiber aan waar dat goedkoop kan en commercieel interessant is.
Dus vooral fiber tegen voorgevels in stedelijke gebieden of tegelijk in de opengegraven sleuf van Fiberklaar aanleggen.
Fluvius is niet meer betrokken bij het operationele gedeelte van Wyre, ze zijn louter minderheidsaandeelhouder. Het is Telenet die aan de touwtjes trekt.
Wyre beheert trouwens ook het volledige coaxkabelnetwerk en hoofdaandeelhouder Telenet vindt fiber aanleggen niet zo heel dringend.
Wyre sluit bijvoorbeeld ook nog geen woningen op de fiberkabels in de straat aan omdat Telenet geen fiberabonnementen aanbiedt.
 
Laatst bewerkt:
Zit nog op koper & nog geen weet van fiber aanleggen.
Maar heb wel in de tijd een smart tube gelegd.
Gebruiken die mannen dat of is dat verloren moeite?

Toen ik me aansloot 2jaar terug legde ze nog old school telefoonkabel & geen smart tube. Zo raar...
 
Zit nog op koper & nog geen weet van fiber aanleggen.
Maar heb wel in de tijd een smart tube gelegd.
Gebruiken die mannen dat of is dat verloren moeite?

Toen ik me aansloot 2jaar terug legde ze nog old school telefoonkabel & geen smart tube. Zo raar...
Als ze het kunnen gebruiken zullen ze dat zeker doen, je moet het hun wel zeggen natuurlijk.
 
Gebruiken die mannen dat of is dat verloren moeite?
Jij beslist waar de fiberaansluiting komt, het is jouw privé-eigendom. De smarttube is sowieso compatibel. (Microduct 10/6)
Soms is het probleem dat de bewoner niet meer weet waar de smarttube aan de straatkant uitkomt.

Het is nog steeds de taak van de bewoner om op de hoogte te zijn van de leidingen op zijn privé-terrein.
Werkvolk gaat niet beginnen zoeken naar een speld in een hooiberg.
 
Jij beslist waar de fiberaansluiting komt, het is jouw privé-eigendom. De smarttube is sowieso compatibel. (Microduct 10/6)
Soms is het probleem dat de bewoner niet meer weet waar de smarttube aan de straatkant uitkomt.

Het is nog steeds de taak van de bewoner om op de hoogte te zijn van de leidingen op zijn privé-terrein.
Werkvolk gaat niet beginnen zoeken naar een speld in een hooiberg.
Nee snap ik.
Maar denk wel dat ze met plezier de smart tube gaan gebruiken.
Deze ligt nu opgerold in een voetpadkast.
En we spreken over een lengte van 90 meter tot mijn voorgevel, dus als we dat moeten open leggen. X-)

Maar had eerder schrik dat ze gingen zeggen van, nee sorry blazen we geen fiber door om reden X,Y,Z
 
Zit nog op koper & nog geen weet van fiber aanleggen.
Maar heb wel in de tijd een smart tube gelegd.
Gebruiken die mannen dat of is dat verloren moeite?

Toen ik me aansloot 2jaar terug legde ze nog old school telefoonkabel & geen smart tube. Zo raar...
Toen ik me aansloot 6 maanden terug legden ze nog old school telefoonkabel... Fiber is nochtans al even in volle aanleg.
 
Iemand enig idee hoe lang het duurt tot je uw producten kan beheren via My Proximus bij een nieuw geactiveerde installatie? Mijne toont geen producten maar alles is hier wel actief en werkende.
 
Ik ben al een tijdje van plan om over te schakelen van telenet oneup naar een proximus fiber aansluiting.
Ik krijg schrik van alle horrorverhalen die ik hier op het forum lees. Mijn neef is onlangs overgeschakeld en is zijn gsm nummer, die hij altijd al had, kwijt.
In onze straat is er al fiber.
Ik heb geen Proximus aansluiting in huis. Moet ik voor de aansluiting iets extra betalen?
Wat gebeurt er eigenlijk met de modem, acces point van Telenet?
 
Ik ben al een tijdje van plan om over te schakelen van telenet oneup naar een proximus fiber aansluiting.
Ik krijg schrik van alle horrorverhalen die ik hier op het forum lees. Mijn neef is onlangs overgeschakeld en is zijn gsm nummer, die hij altijd al had, kwijt.
In onze straat is er al fiber.
Ik heb geen Proximus aansluiting in huis. Moet ik voor de aansluiting iets extra betalen?
Wat gebeurt er eigenlijk met de modem, acces point van Telenet?

Je kan kiezen bij bestelling voor Easy Switch zodat Proximus na activatie je Telenet automatisch opzegt. Hier is dat vlot verlopen en je moet ook niet betalen voor aansluiten.

Modem moet je zelf terugbrengen naar een Telenet Shop.
 
Ik ben al een tijdje van plan om over te schakelen van telenet oneup naar een proximus fiber aansluiting.
Ik krijg schrik van alle horrorverhalen die ik hier op het forum lees. Mijn neef is onlangs overgeschakeld en is zijn gsm nummer, die hij altijd al had, kwijt.
In onze straat is er al fiber.
Ik heb geen Proximus aansluiting in huis. Moet ik voor de aansluiting iets extra betalen?
Wat gebeurt er eigenlijk met de modem, acces point van Telenet?
Alle toestellen die huurt/gebruikt van Telenet moet je terug brengen naar een Telenet center
 
Ik ben al een tijdje van plan om over te schakelen van telenet oneup naar een proximus fiber aansluiting.
Ik krijg schrik van alle horrorverhalen die ik hier op het forum lees. Mijn neef is onlangs overgeschakeld en is zijn gsm nummer, die hij altijd al had, kwijt.
Als je je gsm-nummer wil behouden moet je dit natuurlijk aan je nieuwe operator kenbaar maken. Je geeft daarvoor steeds een correct simkaartnummer en telefoonnummer door. Als het misloopt schakel je de Ombudsdienst voor telecommunicatie in: https://www.ombudsmantelecom.be/nl/een-klacht-indienen/klacht-voor-bemidddeling/

Een gsm heeft natuurlijk niets met fiber te maken. Je kan beter gsm en vaste diensten gescheiden houden.
Als je geen tv-abonnement nodig hebt is Mobile Vikings fiber (55 euro/maand) het goedkoopst.
Een goedkoop tarief voor je gsm vind je steeds op https://bestetarief.be
 
Als je je gsm-nummer wil behouden moet je dit natuurlijk aan je nieuwe operator kenbaar maken. Je geeft daarvoor steeds een correct simkaartnummer en telefoonnummer door. Als het misloopt schakel je de Ombudsdienst voor telecommunicatie in: https://www.ombudsmantelecom.be/nl/een-klacht-indienen/klacht-voor-bemidddeling/

Een gsm heeft natuurlijk niets met fiber te maken. Je kan beter gsm en vaste diensten gescheiden houden.
Als je geen tv-abonnement nodig hebt is Mobile Vikings fiber (55 euro/maand) het goedkoopst.
Een goedkoop tarief voor je gsm vind je steeds op https://bestetarief.be
Waar je Proximus kan krijgen kan je edpnet krijgen. Daar kost dat fiber-abonnement (500/100mbps) 45eur/maand
 
Laatst bewerkt:
Klopt, er zijn nog veel meer providers op het Fiberklaar-netwerk: https://www.fiberklaar.be/nl/providers
Voor 34 euro/maand heb je bijvoorbeeld al een fiberverbinding bij Scarlet.
Om wat te streamen en te surfen heb je met een verbinding van 70 Mbps download meer dan voldoende.
Netflix in 4K-kwaliteit verbruikt maar 15 Mbps: https://help.netflix.com/nl/node/306

Gigabitsnelheden heb je niet per se nodig, de perfecte stabiliteit en superlage latency van een fiberverbinding is voor Telenet-klanten ook al een zeer welgekomen upgrade.
 
Vorig jaar zoveel reclame en communicatie vanuit Fiberklaar en Proximus. September 2023 ging glasvezel al beschikbaar zijn. Sindsdien 0 communicatie dus maar zelf een mailtje gestuurd naar [email protected] ( Circet, aannemer van Fiberklaar ).

Reactie: We zijn nog niet begonnen in xxxx. Momenteel hebben we ook geen planning van xxxx. Indien de werken beginnen wordt u op de hoogte gehouden.

Dat geeft toch wel goesting om alles van onze belgische brol telecom buiten te gooien en starlink te nemen ...
 
Hier ligt de fiber sinds eind augustus / begin september aan de opritten van de huizen.

Midden november Proximus aangevraagd (nieuwbouw woning). Die mannen hebben een VDSL lijn binnen getrokken maar weigerden om de fiber ook al direct tot binnen te verlengen want niet hun job.

Eind november hebben die van Fiberklaar mijn (nog niet aangelegde) oprit nog is goed modderig gemaakt omdat ze blijkbaar nog enkele leidingen onder straat en de opritten van 2 buren moesten schieten. (die opritten zijn tot aan de asfalt gebetonneerd in plaats van kiezels tot op de rooilijn zoals het hoort bij zachte berm)

De centrale kast zou hier momenteel ook nog niet staan.

Geduld is een mooie zaak. :unsure:
 
Geduld is gewoon onontbeerlijk. Als je je fixeert op de richtdata die Fiberklaar zelf geeft, dan ga je sowieso worden teleurgesteld, want die blijken keer op keer veel te ambitieus te zijn.

Ik heb reeds een actief fiberpunt, maar ben toch niet aansluitbaar omdat de wijkPoP nog niet verbonden is met de centrale PoP. Sneller doorwerken met het aansluiten van woningen heeft niet veel zin als de achterliggende infrastructuur (o.a. door het uitblijven van de nodige vergunningen) niet tijdig klaar raakt.
 
Terug
Bovenaan