Fiberklaar ervaringen

EvilTwin

Well-known member
Crowdfunder FE
Hallo,

Vandaag hebben wij een brief in de bus gekregen van Fiberklaar. Zij zouden binnenkort in onze gemeente (Roosdaal) fiber aanleggen zodat je klaar ben voor een aansluiting bij oa Proximus.

Nu lijkt het allemaal wel erg interessant, vooral omdat het gratis is, maar ik lees veel negatieve ervaringen met de feitelijke installatie...


Heeft er iemand hier al ervaringen mee? Komen zij hun afspraken na? Zijn er toch nog kosten aan verbonden?

E.
 
Laatst bewerkt:
Bij ons hebben ze al fiber in de straat gelegd maar nog niet binnengetrokken in de huizen. Intussen al getekend om aan te sluiten maar het is nog wachten op de uitvoering. Wordt vervolgd...
 
*neemt diep adem*

  • Start in voorjaar '22: Aanvraag naar Fiberklaar of onze woning (in de toekomst) aansluitbaar zal worden
  • Zomer '22: Na veel forwards van de mail met mij in CC, bellen en extra mailen krijg ik een antwoord van een projectontwikkelaar (Equans dacht ik?) dat ons gedeelte van de straat niet aansluitbaar zal zijn omwille van geldende regels, die ik overigens perfect kon begrijpen. Een ander gedeelte van de straat is wel aansluitbaar vanaf december.
  • november '22: Ik krijg een persoon aan de deur die me vraagt of ik interesse heb in een gratis aansluiting. Ik zeg heel graag maar toon hem de mails in verband met de aansluitbaarheid van Equans. Hij belt een collega die jammer genoeg niet opneemt en zegt mij later te zullen contacteren (wat niet gebeurde)
  • December '22: Ik krijg iemand nieuw aan de deur die mij exact hetzelfde beloofde. Hij belt ook naar zijn collega die zegt dat de aansluiting wel mogelijk is maar dat hij nog extra inlichtingen ging inwinnen en mij ging contacteren. Hier ook geen contact meer mee achteraf.
  • Januari '23: Ik bel en mail met Fiberklaar met de namen van de onderaannemingen die bij mij aan de deur zijn geweest en vraag hoe hun organisatie nu eigenlijk loopt? Het is toch vreemd dat die niet weten hoe de vork in de steel zit in onze straat (wat toch over een 100+ huizen gaat)
    • De ene onderaanneming zou niet bevoegd zijn voor ons gebied en mocht dus niet aan de deur komen
    • De andere onderaanneming is niet bekend bij hen, ze weten dus niet wie of wat
    • Ze beloven me om de situatie nog eens volledig te bekijken en gaan me iets laten weten
Tot op heden dus nog steeds niet.

Long story short: Die Fiberklaar is een veel te groot en ambitieus project geweest waarbij men van de ene onderaannemer naar de andere onderaannemer is gegaan. Allerlei schimmige kleine firma's die in regie van elkaar werken of communicatie moeten doen zonder dat daar één of ander goed systeem achter zit. Hier in de buurt heeft men ondertussen ook al maatregelen genomen en mogen in de binnenstad tijdelijk geen werken meer uitgevoerd worden omdat men verschillende fouten maakt: https://www.hln.be/lier/geen-nieuwe...-meer-voor-fiberklaar-door-klachten~a692d969/
 
Mij is het eerlijk gezegd nog altijd niet duidelijk waarom ik het wel/niet zou doen?

Hier zijn ook al verschillende personen aan de deur geweest, elk met een verschillend verhaal en met de typische verkoperspraatjes, ofwel een neerbuigende houding à la 'wat zit gij nu moeilijk te doen, dit is toch een nobrainer'.
Afspraken komt men niet na en van de uitvoering hoor je ook vaak minder goede verhalen.

Bovendien geeft Telenet dan weer aan dat het absoluut niet nodig is om die aansluiting te laten doen. Wat is het nu?

Ook dat men uitschreeuwt dat het gratis is vind ik bizar. Niets is gratis 😁
 
*neemt diep adem*

  • Start in voorjaar '22: Aanvraag naar Fiberklaar of onze woning (in de toekomst) aansluitbaar zal worden
  • Zomer '22: Na veel forwards van de mail met mij in CC, bellen en extra mailen krijg ik een antwoord van een projectontwikkelaar (Equans dacht ik?) dat ons gedeelte van de straat niet aansluitbaar zal zijn omwille van geldende regels, die ik overigens perfect kon begrijpen. Een ander gedeelte van de straat is wel aansluitbaar vanaf december.
  • november '22: Ik krijg een persoon aan de deur die me vraagt of ik interesse heb in een gratis aansluiting. Ik zeg heel graag maar toon hem de mails in verband met de aansluitbaarheid van Equans. Hij belt een collega die jammer genoeg niet opneemt en zegt mij later te zullen contacteren (wat niet gebeurde)
  • December '22: Ik krijg iemand nieuw aan de deur die mij exact hetzelfde beloofde. Hij belt ook naar zijn collega die zegt dat de aansluiting wel mogelijk is maar dat hij nog extra inlichtingen ging inwinnen en mij ging contacteren. Hier ook geen contact meer mee achteraf.
  • Januari '23: Ik bel en mail met Fiberklaar met de namen van de onderaannemingen die bij mij aan de deur zijn geweest en vraag hoe hun organisatie nu eigenlijk loopt? Het is toch vreemd dat die niet weten hoe de vork in de steel zit in onze straat (wat toch over een 100+ huizen gaat)
    • De ene onderaanneming zou niet bevoegd zijn voor ons gebied en mocht dus niet aan de deur komen
    • De andere onderaanneming is niet bekend bij hen, ze weten dus niet wie of wat
    • Ze beloven me om de situatie nog eens volledig te bekijken en gaan me iets laten weten
Tot op heden dus nog steeds niet.

Long story short: Die Fiberklaar is een veel te groot en ambitieus project geweest waarbij men van de ene onderaannemer naar de andere onderaannemer is gegaan. Allerlei schimmige kleine firma's die in regie van elkaar werken of communicatie moeten doen zonder dat daar één of ander goed systeem achter zit. Hier in de buurt heeft men ondertussen ook al maatregelen genomen en mogen in de binnenstad tijdelijk geen werken meer uitgevoerd worden omdat men verschillende fouten maakt: https://www.hln.be/lier/geen-nieuwe...-meer-voor-fiberklaar-door-klachten~a692d969/
Boy ...

Het lijkt me nu wel dat er weinig andere opties zijn om hier niet mee in te gaan. Als je later een aansluiting wil is het uiteindelijk uit eigen zak.

Fingers crossed zeker?
 
ik zou zeer geïnteresseerd zijn in fiber-to-home, maar toen ik m'n aansluiting voor mijn nieuwbouw moest regelen heeft Proximus enkel een grijze koperen kabel vanaf de straat getrokken (geen wachtbuis/smarttube, terwijl ik eigenlijk dacht dat die smarttube standaard was).
Ik denk dat dat proximus' manier was om te zeggen: no fiber (ever) for you. :(
 
Mij is het eerlijk gezegd nog altijd niet duidelijk waarom ik het wel/niet zou doen?

Hier zijn ook al verschillende personen aan de deur geweest, elk met een verschillend verhaal en met de typische verkoperspraatjes, ofwel een neerbuigende houding à la 'wat zit gij nu moeilijk te doen, dit is toch een nobrainer'.
Afspraken komt men niet na en van de uitvoering hoor je ook vaak minder goede verhalen.

Bovendien geeft Telenet dan weer aan dat het absoluut niet nodig is om die aansluiting te laten doen. Wat is het nu?

Ook dat men uitschreeuwt dat het gratis is vind ik bizar. Niets is gratis 😁
Telenet heeft niks met fiberklaar te maken. Fiberklaar is van Proximus. (En van een aantal kleine spelers die ook het netwerk gaan gebruiken)

Telenet hun netwerk is al redelijk future proef. Zij gaan ooit enkel nog de aansluiting van de straat tot bij uw thuis binnen (de zogenaamde Telenet coax kabel die ge ooit hebt moeten voorzien) moeten vervangen.

Proximus moet alles vervangen omdat ze jaren achterlopen met hun telefoonlijntje.
 
Telenet heeft niks met fiberklaar te maken. Fiberklaar is van Proximus. (En van een aantal kleine spelers die ook het netwerk gaan gebruiken)

Telenet hun netwerk is al redelijk future proef. Zij gaan ooit enkel nog de aansluiting van de straat tot bij uw thuis binnen (de zogenaamde Telenet coax kabel die ge ooit hebt moeten voorzien) moeten vervangen.

Proximus moet alles vervangen omdat ze jaren achterlopen met hun telefoonlijntje.
Wut? Proximus gebruikt ook al jaren fiber to the "cabine in 't straat" hoor.
Net zoals Telenet de coax kabel in de straat moet vervangen, moet Proximus de telefoonkabel in de straat vervangen.
Op dat vlak is er weinig verschil. Het betekent wel een grotere stap in mogelijke bandbreedte en snelheid voor Proximus, aangezien dat telefoonlijntje beperkt is tot VDSL, en coax gewoon meer data kan versluizen.
 
Bij ons heeft vorige week de hele straat fiber gekregen op de laatste 2 huize na. Ons huis en dat van onze buurman wouden ze niet aansluiten omdat deze niet voorzien waren op hun originele plannen (beide huizen zijn gebouwd in de laatste 1-2 jaar). Er zijn nog geen voedpaden aanwezig zijn, dus dit was waarschijnlijk een uurtje extra werk geweest, als je zag hoe snel de rest ging. Ze gaan ons huis meenemen als er aanpassingen moeten gebeuren...
 
Mij is het eerlijk gezegd nog altijd niet duidelijk waarom ik het wel/niet zou doen?

Hier zijn ook al verschillende personen aan de deur geweest, elk met een verschillend verhaal en met de typische verkoperspraatjes, ofwel een neerbuigende houding à la 'wat zit gij nu moeilijk te doen, dit is toch een nobrainer'.
Afspraken komt men niet na en van de uitvoering hoor je ook vaak minder goede verhalen.

Bovendien geeft Telenet dan weer aan dat het absoluut niet nodig is om die aansluiting te laten doen. Wat is het nu?

Ook dat men uitschreeuwt dat het gratis is vind ik bizar. Niets is gratis 😁
Natuurlijk zegt Telenet dat je dat niet moet doen. Het is de kabel voor de concurrentie :p
 
Telenet heeft niks met fiberklaar te maken. Fiberklaar is van Proximus. (En van een aantal kleine spelers die ook het netwerk gaan gebruiken)

Telenet hun netwerk is al redelijk future proef. Zij gaan ooit enkel nog de aansluiting van de straat tot bij uw thuis binnen (de zogenaamde Telenet coax kabel die ge ooit hebt moeten voorzien) moeten vervangen.

Proximus moet alles vervangen omdat ze jaren achterlopen met hun telefoonlijntje.
Telenet heeft ook geen fiber op straat niveau hoor :p
Nu zijn ze begonnen, hier hebben ze vorige week tegelijk met de werken van fiberklaar ook een telenet fiber in de grond gestoken. (en ik woon in een druk bebouwde straat)
Een geluk want met een geplande dekking van amper 78% zullen ze de afgelegen straten overslaan wegens niet rendabel.
 
ik zou zeer geïnteresseerd zijn in fiber-to-home, maar toen ik m'n aansluiting voor mijn nieuwbouw moest regelen heeft Proximus enkel een grijze koperen kabel vanaf de straat getrokken (geen wachtbuis/smarttube, terwijl ik eigenlijk dacht dat die smarttube standaard was).
Ik denk dat dat proximus' manier was om te zeggen: no fiber (ever) for you. :(
Toen wij hier aanvraag deden bij Proximus beweerde ze steeds dat er geen aansluiting was in onze straat. Nochtans kun je terug vinden op hun site dat heel de straat kan aansluiten.

Na 4x bellen eindelijk iemand aan de telefoon gekregen die een beetje moeite deed en naar mijn verhaal luisterde. Ze vond het ook raar en ging een technieker langs sturen.

Uiteraard lag er proximus netwerk in onze straat en konden ze het binnen trekken. Maar het is ook geen fiber.

Onze ervaring bij proximus is ook alles behalve positief. 3 verschillende personen verklaarde dat er geen kabel bij ons ligt, terwijl dit wel het geval was. Zelfs als je met bewijs komt dat van hun eigen site komt.

Eigenlijk had ik al goesting om te zeggen foert. Maar ja onze oprit lag er nog niet dus is het wel makkelijk. Als je dan jaren later het toch wilt hebben is het de oprit terug openbreken.
 
Natuurlijk zegt Telenet dat je dat niet moet doen. Het is de kabel voor de concurrentie :p
En tuurlijk beweert Fiberklaar dat je 'moet' overschakelen, want het is een commercieel privé initiatief :unsure: aleja.

Het enige wat ik zie is onduidelijke tot foutieve communicatie en weinig tot geen technische toelichting.
Zo willen ze enkel de aansluiting maken op het punt van de woning het dichtst bij de straat dus dan komt dat bij mij midden in de woonkamer uit. Waarom zou ik dat willen? 10m verder in de straat gaan en de aansluiting in de garage maken willen ze blijkbaar niet.

De laatste vertegenwoordiger die ik heb gezien was najaar 2022, sindsdien niets meer ondanks beloftes dat ik zou gecontacteerd worden door de aannemer voor toelichting op maat.
Eind mei een brief in de bus dat de werken in de straat begin juni zouden starten. Drie weken later nog steeds niets te zien.

Mijn punt is ook eerder principieel. Als je me iets 'gratis' wil aanbieden (maar eigenlijk opdringen), je kan het niet deftig uitleggen (in tegendeel, je eigen mensen spreken elkaar tegen) en het is uiteindelijk een product dat ik op heden niet gebruik (al sinds het begin der tijden klant van Telenet en ik zie absoluut geen noodzaak om te switchen), dan heb ik zoiets van laat maar zitten, ik neem wel initiatief wanneer het allemaal wat duidelijker is, ik heb nu geen tijd of goesting om me er mee bezig te houden :p
 
Telenet hun netwerk is al redelijk future proef.

Proximus moet alles vervangen omdat ze jaren achterlopen met hun telefoonlijntje.
Telenet hun netwerk is helemaal niet future proof. Hun kabel is gedeelde bandbreedte met de volledige node en loopt op steeds meer plaatsen tegen zijn limiet in de piekuren. Ze rekken de levensduur nog wat met nieuwe DOCSIS standaarden maar de technische mogelijkheden van coax zitten op de limiet.
 
3 keer zijn die pipo's hier langsgekomen met altijd gladde verkoperspraatjes "allez waarom zou je het niet doen, het is gratis" en "het is veel sneller internet dan je nu hebt he "... Dat is nu al snel genoeg om eerlijk te zijn

Ik zit niet eens bij proximus en content bij orange.
En daarbij, binnen paar jaar heb je waarschijnlijk fiberpakketten bij proximus waar je de installatie gratis bij zou krijgen indien je die kabel nog niet hebt liggen
 
Telenet heeft ook geen fiber op straat niveau hoor :p
HIER beweren ze van wel en HIER beweren ze dan weer dat ze ook een fiber netwerk gaan uitrollen. Ze spreken eigenlijk zichzelf tegen 😋

Feit is wel dat 1Gbps DOWN wel al mogelijk is (de snelheid die Fiberklaar beloofd) bij Telenet maar de UP blijft wel veel lager. Voor zowel DOWN als UP aan 1Gbps te krijgen heb je wel 100% fiber nodig.
 
3 keer zijn die pipo's hier langsgekomen met altijd gladde verkoperspraatjes "allez waarom zou je het niet doen, het is gratis" en "het is veel sneller internet dan je nu hebt he "... Dat is nu al snel genoeg om eerlijk te zijn

Ik zit niet eens bij proximus en content bij orange.
En daarbij, binnen paar jaar heb je waarschijnlijk fiberpakketten bij proximus waar je de installatie gratis bij zou krijgen indien je die kabel nog niet hebt liggen
Dat denk ik dus niet. De installatie "in uw huis" zal je wel gratis krijgen, maar de kabel trekken daar gaan ze zich 100% zeker steken achter "ge hebt die kans toch gehad".
 
Telenet zegt eigenlijk "dat fiber het hart vormt van hun netwerk". En daarmee liegen ze niet.
Maar dat heeft elke provider in Belgie, anders kan je gewoon geen breedband internet voorzien.

Dan zeggen ze "voor de laatste meters gebruiken we coax kabel", daarmee liegen ze ook niet.
Maar dan bedoelen ze eigenlijk veelal, "de laatste 1000meter" tot aan de wijkcentrale.

Het enige verschil met proximus is dat hun oude coax tv kabels het langer gaan uithouden omdat ze hogere snelheden aankunnen dan vdsl2.
Daarmee kunnen ze zich het ook permiteren om enkele jaren langer te wachten.
 
Terug
Bovenaan