Fiberklaar ervaringen

Moest Telenet hier gratis hun aansluiting komen doen had ik dat ook al lang gedaan... maar dat doen ze niet (tenzij je ook klant wordt en daar heb ik geen zin in aangezien ze duurder zijn voor minder).
Daar vragen ze uiteindelijk maar 50€ voor, zonder de verplichting om klant te worden. Proximus vroeg daar 90€ voor. (in maart beiden laten voorbereiden voor mijn woning).
Zeker in verhouding tot de werkelijke kost vind ik dat nog vrij schappelijk.
 
Blijf daar aub van weg, ik zie werkgerelateerd welke prutsers dat zijn.

Foutieve aansluitingen, waterleidingen doorboord, kortsluitingen, gaten gemaakt die niet nodig waren,…
 
Blijf daar aub van weg, ik zie werkgerelateerd welke prutsers dat zijn.

Foutieve aansluitingen, waterleidingen doorboord, kortsluitingen, gaten gemaakt die niet nodig waren,…
Ben je nu niet een beetje aan het overdrijven?
De klant moet trouwens aangeven waar de nutsleidingen liggen.

Vroeg of laat gaan ze toch fiber moeten binnen leggen. Is het niet ter verganging van koper dan wel ter vervanging van de coax. Denk jij dat dat ander mannen zijn? Die vissen allemaal indezelfde pool onderaannemers hoor, die dan verder met subcontractors werken die betaald worden per post die ze doen.

Das net hetzelfde met quasi elke aannemer in de bouw: er wordt met forfaitprijzen gewerkt dus hoe sneller ze terug buiten zijn hoe meer posten perdag en hoe meer ze dus verdienen.
 
Jij betaald uw eigen factuur niet zeker ?

Praktisch elke fiber provider bied 1000/500 of 1000/1000 aan voor voor 40-60 euro per maand .

Bij overpriced Telenet ben je 76 euro kwijt voor shitty 40 mbit upload die heel je netwerk naar beneden trekt als je die 90% durft verzadigen.

[...]

Anno 2023 is upload de bottleneck hè. Mensen hebben huizen vol IOT dingen die constant praten met de buitenwereld en bandbreedte verstoken. Een cloud camera verstookt al snel 24-7 5 mbit. Iemand die zit te videobellen : 10 mbit , etc etc.
Tuurlijk wel, maar net zoals heel veel Vlamingen maak ik mij daar gewoon niet druk in. Het doorsnee product dat een Telenet aanbiedt volstaat voor doorsnee gebruik. Ik heb nu op dit moment 100mbps download / 15 mbps upload en hoewel dat op papier geen zotte cijfers zijn doet dat wel gewoon wat het moet doen.
Internet etc is gewoon een commodity en ik ga me echt niet druk maken in 10-20€/maand verschil en/of hogere snelheden die ik toch niet nodig heb. Ik wil gewoon een product dat werkt - ik ben al 20 jaar tevreden van Telenet dus daar stopt het dan bij mij.

Maar goed, misschien de verkeerde plaats om deze discussie te voeren. Dat is zoals op een autoforum verkondigen dat een fiets eigenlijk best een goed alternatief is voor de auto :biglaugh:

Los daarvan, na alle input hier te lezen (waarvoor dank) ga ik straks eens naar Fiberklaar bellen en een afspraak vragen met de aannemer. Als die mens een goed verhaal kan brengen, waarom niet, ik kan na dat bezoek nog altijd weigeren.
 
Het is de eerste keer in vele decennia dat er in België op 24 maanden tijd meer dan 2200 km nieuwe telecommunicatiekabels in de grond gestoken zijn. Logisch dat er dan af en toe eens iets misloopt. Fouten worden vanzelfsprekend zo snel mogelijk rechtgezet.
Maar hier en daar een sporadische en menselijke fout kan geen argument zijn om het volledige Fiberklaar-project af te doen als prutswerk.

Dit is het beste telecommunicatienetwerk dat er momenteel in België beschikbaar is.

Als Fiberklaar voor je deur passeert, laat je dan gratis aansluiten.
Ook al ga je het Fiberklaar-aansluitpunt de komende vijf jaar niet nodig hebben, doe het toch.
Je zal vloeken in pakweg 2028 als je het Fiberklaar-aansluitpunt toch nodig blijkt te hebben omdat je coaxkabel bij de gedwongen introductie van een nieuwe Telenet-modem te pas en te onpas last heeft van korte onderbrekingen:
"Had ik maar in 2023 aangesloten, dan was het gratis. Terwijl ik nu "vastzit" aan mijn krakkemikkige coaxkabel."
 
Fiberklaar staat zoals ik het begrijp los van Proximus & Telenet.
Mijn moeder heeft een coax en een koperkabel liggen on der de oprit, maar hoe sluit Fiberklaar dan aan? Want de coax of koper gebruiken als trekdraad lukt niet (?), dus dan is de enige optie de oprit openleggen?
 
Fiberklaar staat zoals ik het begrijp los van Proximus & Telenet.
Mijn moeder heeft een coax en een koperkabel liggen on der de oprit, maar hoe sluit Fiberklaar dan aan? Want de coax of koper gebruiken als trekdraad lukt niet (?), dus dan is de enige optie de oprit openleggen?
Normaal liggen er wachtbuizen tot aan de straat ? Daar kunnen ze toch nieuwe kabels in trekken.

Ik was geintereseerd in fiber maar zag dat deze niet tot in onze straat ligt. verkaveling van 2016 ofz. De wijk achter ons van 2019 heeft dan wel mogelijkheid tot deze aansluiting :sarcastic: Gelukkig zijn 1Gb snelheden ook mogelijk op de coax kabel.
 
Fiberklaar staat zoals ik het begrijp los van Proximus & Telenet.
Mijn moeder heeft een coax en een koperkabel liggen on der de oprit, maar hoe sluit Fiberklaar dan aan? Want de coax of koper gebruiken als trekdraad lukt niet (?), dus dan is de enige optie de oprit openleggen?
Of elders binnen steken. Voor heel veel mensen zal dat betekenen niet in de garage want daar ligt de oprit in de weg. Aan de andere kant is het in de meeste gevallen ook geen méga ramp dat die fiber aansluiting ergens in een hoekje in de living binnen komt, een kast of ne kamerplant op een strategische plaats en je ziet er weinig of niks van. Je moet juist wel stopcontacten in de buurt hebben natuurlijk. Eigenlijk is dat op zich zelfs nog niet eens zo slecht, dan heb je vanaf de router meteen ook een goeie Wifi hotspot. Als die router zoals bij ons in de berging hangt heb je in de halve living al redeluk sucky dekking als je een paar muren door moet.

Voor zover ik het begrepen heb van mijn ouders gaan ze bij Fiberklaar ook geen oprit open leggen als ze een beetje daarnaast door het gras of grind kunnen. Als je dat wel wil ga je er evengoed wel nog voor betalen vermoed ik.

Normaal liggen er wachtbuizen tot aan de straat ? Daar kunnen ze toch nieuwe kabels in trekken.

Ik was geintereseerd in fiber maar zag dat deze niet tot in onze straat ligt. verkaveling van 2016 ofz. De wijk achter ons van 2019 heeft dan wel mogelijkheid tot deze aansluiting :sarcastic: Gelukkig zijn 1Gb snelheden ook mogelijk op de coax kabel.
Energiebocht+wachtbuizen tot aan de rooilijn is een vrij recent gegeven volgens mij. In huizen van 30 jaar oud heb je dat niet, en als ze er zijn weten de meeste mensen niet waar ze exact uitkomen.

2016 is te vroeg voor fiber to home vermoed ik. Sinds 2018/2019 is men dat wel consequent beginnen doen bij alle nieuwe verkavelingen (een aantal huizen bij elkaar via bouwpromotor, niet voor hier en daar een los huis uiteraard).
 
Fiberklaar staat zoals ik het begrijp los van Proximus & Telenet.

Proximus bezit 49,9% van de aandelen van Fiberklaar. Maar Fiberklaar beheert een open en volledig passief netwerk. Passief betekent dat Fiberklaar zelf geen telecommunicatiesignalen over de glasvezel stuurt. Dat is de taak van de providers die in de wijkcentrales van Fiberklaar actieve telecommunicatieapparatuur kunnen plaatsen. Open betekent dat iedere provider die dit wil, toegang krijgt tot de fysieke glasvezel tegen kostprijs. De Belgische telecomregulator BIPT reguleert de vrije en open toegang tot dit netwerk voor providers.
Wat betreft telecommunicatiediensten staat Fiberklaar dus volledig los van de providers. Een provider die 10 Gbps internet wil aanbieden kan dat autonoom beslissen, een provider die slechts 100 Mbps internet wil aanbieden kan dat ook doen. Fiberklaar moeit zich niet met de signalen en diensten die providers over hun fysieke glasvezel aanbieden.

Mijn moeder heeft een coax en een koperkabel liggen on der de oprit, maar hoe sluit Fiberklaar dan aan? Want de coax of koper gebruiken als trekdraad lukt niet (?), dus dan is de enige optie de oprit openleggen?
Enkele mogelijkheden:
  • Je woning heeft een energiebocht waar er twee telecommunicatiewachtbuizen in uitkomen van elk 50 mm doorsnede die tot aan de openbare weg lopen. Je zoekt de ligging van de wachtbuis waarin de huidige koperkabel of coaxkabel zit op, duidt die aan met een paaltje aan de rooilijn en deelt dit mee wanneer Fiberklaar langskomt. Fiberklaar zal dan een microduct van maximaal 10 mm doorsnede naast de bestaande kabel door die wachtbuis duwen.
  • Raketboring: als je niet weet of er een wachtbuis ligt, dan zal Fiberklaar een raketboring uitvoeren loodrecht vanaf de openbare weg naar je voorgevel. Eerst zal Fiberklaar dan vlak tegen je voorgevel een put graven waar de raketboring in uitkomt. Binnen zal Fiberklaar een schuine gevelboring vanaf vloerniveau doen naar de put buiten. Daarna duwt Fiberklaar de microduct van maximaal 10 mm doorsnede door de boorgaten. Een voorbeeld van een raketboring zie je op
  • Sleuf graven door je voortuin: als er gemakkelijk een sleuf kan gegraven worden door bijvoorbeeld een grasperk in je voortuin, dan zal Fiberklaar een sleuf graven tot aan je voorgevel en binnen een schuine gevelboring uitvoeren vanaf vloerniveau naar die sleuf. Graszoden en planten zullen netjes teruggeplaatst worden.
 
Mijn moeder heeft een coax en een koperkabel liggen on der de oprit, maar hoe sluit Fiberklaar dan aan? Want de coax of koper gebruiken als trekdraad lukt niet (?), dus dan is de enige optie de oprit openleggen?
Om die reden heb ik bij mijn nieuwbouw een SmartTube van Proximus gelegd. Dat is een klassieke koperkabel met een wachtbuis erbij.
 
Daar vragen ze uiteindelijk maar 50€ voor, zonder de verplichting om klant te worden. Proximus vroeg daar 90€ voor. (in maart beiden laten voorbereiden voor mijn woning).
Zeker in verhouding tot de werkelijke kost vind ik dat nog vrij schappelijk.
Dat is een activatiekost, die heb je eenmalig. Maar dat houdt niet in dat ze fysiek kabels gaan trekken van de paddestoel tot aan je huis waar de nutsvoorzieningen komen.
Bij de promo van gratis activatiekost gaan ze er van uit dat die kabel al klaar ligt.
 
Dat is een activatiekost, die heb je eenmalig. Maar dat houdt niet in dat ze fysiek kabels gaan trekken van de paddestoel tot aan je huis waar de nutsvoorzieningen komen.
Bij de promo van gratis activatiekost gaan ze er van uit dat die kabel al klaar ligt

Die 50 euro was om de kabel, die ik zelf moest voorzien, aan te sluiten op hun straatinfrastructuur.

Ik heb tot op heden nog geen actief abonnement bij telenet.
 
Die 50 euro was om de kabel, die ik zelf moest voorzien, aan te sluiten op hun straatinfrastructuur.

Ik heb tot op heden nog geen actief abonnement bij telenet.
Dus voor 50 euro hebben ze de straat opengebroken en je kabel aangesloten? Dat is ook wel een koopje dan.
Bij ons (Proximus en Orange) waren dat gewoon éénmalige aansluitingskosten, waarbij de infrastructuur er al moest liggen.
Ik weet zelfs niet meer of ze daar iets fysieks voor moesten doen.
 
Dat is een activatiekost, die heb je eenmalig. Maar dat houdt niet in dat ze fysiek kabels gaan trekken van de paddestoel tot aan je huis waar de nutsvoorzieningen komen.

Klopt dus niet, het fysiek trekken van die kabel doen ze dus wel voor € 50. Het verschil is dat je het juiste type kabel en lengte zelf moet voorzien en klaarleggen aan de rooilijn. Men heeft bij wet bepaald dat Telenet voor het aansluiten van de buitenbekabeling maar € 50 mag aanrekenen, omdat er anders sprake kan zijn van discriminatie. Een klant met gevelnet zou er anders heel goedkoop vanaf komen, terwijl ik een orgaan zou mogen verkopen omdat ze onder de straat moeten boren om de kabel daar aan te sluiten op de paddestoel? Bij een vriend van mij is er zelfs een hoogtewerker aan te pas gekomen omdat het luchtnet zich aan de overkant van de straat bevond.

Zie ook: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/voorzie-de-buitenbekabeling/

Bij Proximus heb ik zelfs niets moeten betalen, buiten de aankoop van de SmartTube dan. Daarvoor maken ze dan een uitzondering waardoor de aansluiting buiten (put graven + lassen) volledig gratis is.
 
Hallo,

Vandaag hebben wij een brief in de bus gekregen van Fiberklaar. Zij zouden binnenkort in onze gemeente (Roosdaal) fiber aanleggen zodat je klaar ben voor een aansluiting bij oa Proximus.

Nu lijkt het allemaal wel erg interessant, vooral omdat het gratis is, maar ik lees veel negatieve ervaringen met de feitelijke installatie...


Heeft er iemand hier al ervaringen mee? Komen zij hun afspraken na? Zijn er toch nog kosten aan verbonden?

E.
Bij mij in de straat verleden jaar geregeld. Alles ging vlot eigenlijk. Geen issues
 
Bij ons in de gemeente gaat fiberklaar ook beginnen. Is dat mogelijk om de voorzieningen te laren aanleggen, en later toch voor Telenet te kiezen?
 
Om die reden heb ik bij mijn nieuwbouw een SmartTube van Proximus gelegd. Dat is een klassieke koperkabel met een wachtbuis erbij.
Bij ons heeft de Fiberklaar-aannemer die smarttube compleet genegeerd (stonden hier ook geheel onverwacht aan de deur) en een nieuwe microduct door mijn energiebocht geduwd.
 
Als je reeds Proximus fiber hebt liggen (zoals wij hier in de wijk) dan komt Fiberklaar niet meer langs om hun kabel binnen te trekken en heb je ook geen mogelijkheid om andere providers te kiezen die niet vasthangen aan Proximus :(
 
Terug
Bovenaan