Fiberklaar ervaringen

Telenet zegt eigenlijk "dat fiber het hart vormt van hun netwerk". En daarmee liegen ze niet.
Maar dat heeft elke provider in Belgie, anders kan je gewoon geen breedband internet voorzien.

Dan zeggen ze "voor de laatste meters gebruiken we coax kabel", daarmee liegen ze ook niet.
Maar dan bedoelen ze eigenlijk veelal, "de laatste 1000meter" tot aan de wijkcentrale.

Het enige verschil met proximus is dat hun oude coax tv kabels het langer gaan uithouden omdat ze hogere snelheden aankunnen dan vdsl2.
Daarmee kunnen ze zich het ook permiteren om enkele jaren langer te wachten.
Het zou me niet verbazen moest Telenet gokken op een volledig draadloos netwerk ipv kabels binnen trekken. 5G haalt dezelfde snelheden als glasvezel he.
 
Het zou me niet verbazen moest Telenet gokken op een volledig draadloos netwerk ipv kabels binnen trekken. 5G haalt dezelfde snelheden als glasvezel he.
5G heeft hetzelfde probleem als coax: Het is een gedeeld medium. Behalve met microzenders om de zoveel meter haal je niet genoeg densiteit om dat voor elk huishouden met piekbelasting te kunnen aanbieden. En die microzenders mag je gaan bekabelen met fiber. Kan je evengoed de fiber in huis binnentrekken. 5G is vooral interessant als oplossing voor buitengebied met weinig bebouwing.
 
Dat denk ik dus niet. De installatie "in uw huis" zal je wel gratis krijgen, maar de kabel trekken daar gaan ze zich 100% zeker steken achter "ge hebt die kans toch gehad".
Inderdaad, installatie fiber in de straat kost 350euro per meter. dit kost vele miljarden euros, in vlaanderen alleen al.
Gezien de financiele situatie van de belgische providers zou ik niet teveel meer rekenen op gratis dit of dat.

Dus ja, het is eigenlijk een nobrainer om u nu aan te sluiten.
En als jij persoonlijk het niet gebruikt, denk dan ook eens aan de verkoopwaarde van uw woning.
 
5G heeft hetzelfde probleem als coax: Het is een gedeeld medium. Behalve met microzenders om de zoveel meter haal je niet genoeg densiteit om dat voor elk huishouden met piekbelasting te kunnen aanbieden. En die microzenders mag je gaan bekabelen met fiber. Kan je evengoed de fiber in huis binnentrekken. 5G is vooral interessant als oplossing voor buitengebied met weinig bebouwing.
Maar, die microzenders kan je misschien wel plaatsen in de cabines of eventueel in die SAP-paddestoelen die op quasi elke oprit staan? Dan moet je niet binnen zijn bij mensen he... Enige nadeel is de isolatienorm in België die ervoor zorgt dat GSM signaal vaak niet binnen geraakt...
 
Draadloos is nooit een oplossing voor een bedraad netwerk.
Ik denk dan aan factoren zoals
  • energieverbruik
  • latency
  • stabiliteit
  • bereik/dekking
Yeah no, geef mij maar een kabeltje hoor. Of dat nu glasvezel of koper is.
 
Het enige nadeel dat je mogelijk ondervind aan fiberklaar binnen te laten is dat ze je sowieso gaan stalken om over te schakelen naar één van de partijen die de fiber zullen gebruiken. :D
 
Eigenlijk vind ik het waanzinnig dat Fiberklaar heel dit project op zulke schaal mag uitrollen en ondertussen zijn Telenet & Fluvius nu samen aan het voorbereiden om hun eigen glasvezel netwerk uit te rollen

Ik vind dit gewoon allemaal weer enorm jammer en een enorme gemiste kans. De uitrol van Fiber was nu eens HET moment om finaal een einde te maken aan het duopolie van Proximus & Telenet door een neutraal netwerk 100% in handen van Fluvius te krijgen waarvan elke provider aan dezelfde voorwaarden zou kunnen gebruikmaken. In plaats daarvan speelt Proximus momenteel solo-slim en gaat Telenet over x aantal jaar overal de nóg eens fiber trekken waar er nu Coax ligt :confused: Tenzij ik het helemaal niet goed begrepen heb natuurlijk.
 
Dat denk ik dus niet. De installatie "in uw huis" zal je wel gratis krijgen, maar de kabel trekken daar gaan ze zich 100% zeker steken achter "ge hebt die kans toch gehad".

Zeggen dat je nieuwe bewoner bent en je dus nooit de keuze hebt gehad :smurf:
 
Draadloos is nooit een oplossing voor een bedraad netwerk.
Ik denk dan aan factoren zoals
  • energieverbruik
  • latency
  • stabiliteit
  • bereik/dekking
Yeah no, geef mij maar een kabeltje hoor. Of dat nu glasvezel of koper is.
Want Telenet is daar momenteel zo goed in :D
 
Ik had 2 weken terug een dude van Fiberklaar aan de deur.
"Hebt ge al van Fiberklaar gehoord?"
"Ja"
"Wist ge dat ze dat binnenkort hier komen leggen?"
"Nee"
"Als ge nu intekent is de aansluiting naar binnen bij u gratis."
"Ik ben bij Telenet."
"en content van de snelheid?"
"ja"
"ook als iedereen op z'n toestel zit?"
"ja"
"Het kost 300 euro om dat later bij u binnen te trekken."
"dat zal ik later dan wel bekijken."
"waar en wanneer gaan ze die Fiber hier leggen?"
"dat weet ik niet meneer, binnenkort. Onder het voetpad. Dus, intekenen"?
"nee, bedankt."
"300 euro he en super snel internet. Telenet gaat er nadien ook gebruik van moeten maken, dus ik zou er toch eens over nadenken. vul anders uw gegevens in en dan hebt ge nog 2 weken bedenktijd."
"euh nee, daaag"

klonk echt helemaal legit :unsure:
 
Eigenlijk vind ik het waanzinnig dat Fiberklaar heel dit project op zulke schaal mag uitrollen en ondertussen zijn Telenet & Fluvius nu samen aan het voorbereiden om hun eigen glasvezel netwerk uit te rollen

Ik vind dit gewoon allemaal weer enorm jammer en een enorme gemiste kans. De uitrol van Fiber was nu eens HET moment om finaal een einde te maken aan het duopolie van Proximus & Telenet door een neutraal netwerk 100% in handen van Fluvius te krijgen waarvan elke provider aan dezelfde voorwaarden zou kunnen gebruikmaken. In plaats daarvan speelt Proximus momenteel solo-slim en gaat Telenet over x aantal jaar overal de nóg eens fiber trekken waar er nu Coax ligt :confused: Tenzij ik het helemaal niet goed begrepen heb natuurlijk.
Ik denk dat je een bedrijf niet kan verbieden zijn privé netwerk aan te leggen, maar is het netwerk dat Fluvius plant te installeren niet open voor iedereen?

Dat is toch wat ik hier lees:
"NetCo zal een open netwerk uitbaten en op niet-discriminerende basis netwerktoegang verlenen aan Telenet en andere operatoren op basis van wholesaleovereenkomsten."

Dat zou denk ik toch heel wat meer openingen maken voor meer concurrentie? Want in het huidige systeem worden concurrerende providers inderdaad zulke contracten opgedrongen voor gebruik van het netwerk (bv dat van proximus) dat ze onmogelijk concurrentieel kunnen worden.
 
Ik denk dat je een bedrijf niet kan verbieden zijn privé netwerk aan te leggen, maar is het netwerk dat Fluvius plant te installeren niet open voor iedereen?
Ik zou niet weten waarom je een privé bedrijf niet zou kunnen verbieden van elk voetpad in Vlaanderen open te leggen voor het aanleggen van een netwerk dat op termijn waarschijnlijk naast een gelijkaardig netwerk gaat bestaan... uiteindelijk moeten de steden en gemeenten toch nog altijd toestemming geven hiervoor, of zie ik dat verkeerd?

Het netwerk dat Fluvius gaat installeren gaan hopelijk inderdaad, net zoals het laagspanningsnet en het lagedruk gasnet, open zijn voor iederen... maar eigenlijk had dit het netwerk moeten zijn dat ze overal uitrolden en alleen dat netwerk. Dan heb je één partij die volledig verantwoordelijk is voor het hele data netwerk waarop alle operatoren dan hun eigen ding kunnen doen.

Het probleem zal vooral bij het nodige kapitaal liggen voor deze investering. Fluvius kan dat wrs heel moeilijk volledig zelfstandig, daarom dat ze wrs ook Telenet mee in het bad trekken.
 
Ik lees hier veel onzin van fout geïnformeerde Telenet-klanten.
Dat is logisch aangezien Telenet op haar website onzin (=leugens) over fiber verspreidt uit commerciële overwegingen.
Telenet was initieel van plan om haar 68 000 kilometer lang coaxnetwerk nog decennialang te blijven uitmelken. Dat is veel lucratiever dan fiber aanleggen.
Maar toen kwamen er Europese doelstellingen om elke Europeaan toegang te geven tot een breedbandverbinding van 1 Gbps symmetrisch (upstream en downstream) tegen het jaar 2030.
Dat zou niet lukken met oude koperen kabels zoals coax of DSL. Dus moet er in heel Europa fiber uitgerold worden.

Vanuit de verschillende overheden zijn dan plannen gesmeed om naar die Europese doelstelling toe te werken.
Via Proximus is er dan een megalomaan project opgestart om 95% van de Belgen tegen 2032 op fiber aan te sluiten, een investering van minstens 9 miljard euro in samenwerking met enkele financiële partners.
Fiberklaar is daar een onderdeeltje van met een budget van meer dan 2,5 miljard euro om 1,5 miljoen Vlaamse huishoudens op fiber aan te sluiten.
Dat betekent dus een investering van minstens 1666 euro per huishouden in de gebieden waar Fiberklaar glasvezel uitrolt.

Aan Vlaamse kant zag Telenet het natuurlijk niet zitten dat Proximus met die zware fiberinvesteringen snel marktaandeel van hun coaxnetwerk zou afsnoepen.
Er moest dus ingegrepen worden. Telenet heeft dan na veel vijven en zessen ook een fiberproject samen met Fluvius uit de grond gestampt, genaamd Wyre (werknaam Netco/project Tramontana).
Wyre heeft een budget van maximaal 2 miljard euro om 2,2 miljoen Vlaamse huishoudens (78% van Vlaanderen) tegen 2038 op fiber aan te sluiten. Voor ruim een half miljoen Vlaamse huishoudens (22% van Vlaanderen) blijft het coaxnetwerk bestaan.
Dat betekent dus een investering van maximaal 895 euro per huishouden in de gebieden waar Wyre glasvezel uitrolt.

Wie goed opgelet heeft, begrijpt ondertussen dat het investeringsbedrag van Wyre om 78% van Vlaanderen op eigen fiber aan te sluiten niet kan kloppen.
Bij Fiberklaar kost de uitrol 1666 euro en bij Wyre slechts 895 euro per huishouden. Dat is bijna de helft goedkoper dan Fiberklaar.

Daar is een verklaring voor, want Wyre zal de doelstelling van 78% fiberuitrol ook deels realiseren in samenwerking met andere operatoren die reeds fiber uitrollen. Telenet hangt dat vandaag niet aan de grote klok om te vermijden dat haar huidige coaxklanten vandaag al overstappen naar een fiberprovider op het Fiberklaar-netwerk. Een leegloop van het coaxnetwerk moet vermeden worden.

Met andere woorden, in minder verstedelijkte gebieden waar er uitsluitend blauwe Fiberklaar-wachtbuizen onder het voetpad worden aangelegd zal Telenet op een later moment, wanneer ze dit commercieel opportuun achten, de fiberkabel van Fiberklaar huren.

Een gratis Fiberklaar-aansluitpunt laten installeren zonder abonnementsverplichting is dus een nobrainer.

Je weet immers niet of Wyre in jouw straat een tweede fibernetwerk zal uitrollen of gebruik zal maken van het Fiberklaar-netwerk.
Eén ding is vandaag al zeker. Vandaag is het Fiberklaar-aansluitpunt volledig gratis, maar als een individuele woning op een later moment moet aangesloten worden, zal Fiberklaar de kosten daarvan doorrekenen aan de fiberprovider. In de toekomst kan die fiberprovider in bepaalde minder verstedelijkte gebieden ook Telenet of Orange zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik snap de aversie tegen een gratis kabel laten binnentrekken eigenlijk langs geen kanten.
Dat stoort niet he. Dat brengt enkel mogelijkheden voor de toekomst. Die in de toekomst veel geld gaan kosten om dat nog binnen te trekken. Hoewel dat in NL wel vaak nog gratis kan na de uitrolperiode, denk ik niet dat ze in België even gul gaan zijn hiermee.
 
Hier hebben ze alles klaar gestoken van binnen tot aan het straat (buiten dat de voortuin overhoop lag, alles wel best oké verlopen), maar in onze straat ligt nog geen fiber.

2km verderop bij een kameraad recent fiber in het straat gelegd, maar daar trekken ze deze niet binnen bij hem.

:confused:.
 
Maar zonder fiber ben je ook gescheten…
De huidige Docsis 3.1 standaard die Telenet gebruikt kan in theorie 10Gb down 2Gb up aan. Docsis 4 die vanaf volgend jaar zou uitgerold worden krikt de max upload nog op tot 6Gb.

Er zit dus heus nog wat rek op de coax die er ligt.
 
De huidige Docsis 3.1 standaard die Telenet gebruikt kan in theorie 10Gb down 2Gb up aan. Docsis 4 die vanaf volgend jaar zou uitgerold worden krikt de max upload nog op tot 6Gb.

Er zit dus heus nog wat rek op de coax die er ligt.
Theoretische onzin.
EuroDOCSIS 4.0 bestaat vandaag alleen in labo's. Niet op een bestaand coaxnetwerk dat al opgevuld is met digitale tv, EuroDOCSIS 3.0 en 3.1.
De bandbreedtes die je vermeldt betreffen maximale theoretische snelheden van een node met één gebruiker.
EuroDOCSIS 3.1 levert vandaag 1 Gbps down en 40 Mbps up, dat is de realiteit.
Nooit zal EuroDOCSIS 3.1 de maximale theoretische bandbreedte kunnen leveren, want 4G- en 5G-signalen veroorzaken storingen op slecht afgeschermde coaxkabels. Ook moet je eerst alle Digicorders, Digiboxen en EuroDOCSIS 3.0-modems uitfaseren om die theoretische bandbreedte vrij te maken. Daarnaast mag je je theoretische bandbreedte ook nog eens delen door gemiddeld 266 breedbandklanten op een coaxnode.

Wat blijkt er in realiteit binnen enkele jaren te halen met EuroDOCSIS 3.1 op het Telenet-netwerk? Hooguit een paar gigabits down en maximaal 500 Mbps upload als het niet te druk is op je node.

Er zit geen rek op de coaxkabel als je vergelijkt met fiber. Dat is pure propaganda van de coaxkabelsector.
 
al sinds het begin der tijden klant van Telenet en ik zie absoluut geen noodzaak om te switchen)
Jij betaald uw eigen factuur niet zeker ?

Praktisch elke fiber provider bied 1000/500 of 1000/1000 aan voor voor 40-60 euro per maand .

Bij overpriced Telenet ben je 76 euro kwijt voor shitty 40 mbit upload die heel je netwerk naar beneden trekt als je die 90% durft verzadigen.

Glasvezel is echt wel op elk vlak superieur dan coax . Zeker in drukbevolkte gebieden waar een handjevol piraten in een straat de hele boel voor iedereen kunnen naar beneden trekken omdat het een shared medium is.

DSL/fiber heb je een eigen verbinding naar de ROP met een eigen bandbreedte.

Bij Telenet voorzien ze voor een straat van 100 klanten misschien 20 gigabit aan bandbreedte. Vandaar de hogere packet loss, latency en random snelheid drops bij sommige TN klanten.


Anno 2023 is upload de bottleneck hè. Mensen hebben huizen vol IOT dingen die constant praten met de buitenwereld en bandbreedte verstoken. Een cloud camera verstookt al snel 24-7 5 mbit. Iemand die zit te videobellen : 10 mbit , etc etc.

Die gigabit down moet ik niet hebben maar moest ik bijvoorbeeld voor 30-35 euro ergens een 200/200 lijntje kunnen krijgen kies ik dat alle dagen boven die 1gig down.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik snap de aversie tegen een gratis kabel laten binnentrekken eigenlijk langs geen kanten.
Dat stoort niet he. Dat brengt enkel mogelijkheden voor de toekomst. Die in de toekomst veel geld gaan kosten om dat nog binnen te trekken. Hoewel dat in NL wel vaak nog gratis kan na de uitrolperiode, denk ik niet dat ze in België even gul gaan zijn hiermee.
Ik begrijp dat eerlijk gezegd ook niet goed. Wij zitten nu op Proximus Fiber aangezien er tegenwoordig bijna standaard fiber wordt gelegd in nieuwbouwverkavelingen.
Moest Telenet hier gratis hun aansluiting komen doen had ik dat ook al lang gedaan... maar dat doen ze niet (tenzij je ook klant wordt en daar heb ik geen zin in aangezien ze duurder zijn voor minder). Ik heb dus gewoon een stuk kabel klaar gelegd tussen mijn utility panel in huis en de paddenstoel buiten.. En als de Coax ooit verdwijnt kan die Coax gebruikt worden als trekdraad voor Fiber binnen te leggen. Gaat dat ooit gebeuren? Highly unlikely want wij hebben 0 problemen met Proximus en ik zou het ook gewoon een enorme waste van materiaal vinden om 2 keer FIber binnen te leggen in huis.

Fiberklaar -> low cost onderaannemers
Maar zonder fiber ben je ook gescheten…
Alles is onderaanneming tegenwoordig hé, zeker zo'n werk. De core business van onze afdeling bij het bedrijf waar ik voor werk is kabelladder en kabel leggen. Denk je dat wij nog 1m kabel zelf trekken? Eigenlijk doen wij zelf niks meer, juist nog toezicht.

Onze Fiber aansluiting (niet via Fiberklaar dus) is ook uitgevoerd door een onderaannemers van een onderaannemer. Voor zover ik dat kan beoordelen hebben die mannen echt vakwerk afgeleverd. Voor de rooilijn hebben ze een stukje voetpad/oprit moeten open leggen, ik had op voorhand schrik dat dat allemaal ging beginnen verzakken na verloop van tijd maar just niks. Das perfect terug dicht gelegd.
Eigenlijk vond ik dat waanzin: dezelfde mannen voor ne put te graven, kabel te trekken, fiber af te lassen, router te installeren...

Bij mijn ouders is een paar maand geleden overal fiber gelegd door Fiberklaar, ook daar ligt alles terug proper dicht, we zullen zien hoe het er over een jaar of 2-3 bijligt maar op het eerste zicht ligt dat allemaal mooi terug dicht. De aansluiting naar binnen toe is wel nog niet uitgevoerd dus daar kan ik nog niks over zeggen.
 
Terug
Bovenaan