Fiberklaar ervaringen

Bij ons in de gemeente gaat fiberklaar ook beginnen. Is dat mogelijk om de voorzieningen te laren aanleggen, en later toch voor Telenet te kiezen?
Ja, dat gaat. Ik heb daarvoor geinformeerd.
Ik wil nu Telenet behouden omdat dit via het werk loopt. Mocht ik in de toekomst van werk veranderen wil ik de optie hebben om fiber te nemen.

Twee weken geleden telefoon gehad dat ze in de loop van de week erna 's ochtends zouden langskomen om de kabel binnen te trekken. (in de straat ligt nog geen kabel, maar dat was geen probleem).

Gezegd dat dit niet ging: we werken beiden, indien een exacte datum zouden we wel kunnen zorgen dat er iemand thuis is.

Datum afgesproken, niemand gezien.
Zelf terug contact opgenomen: aja, dan zal het voor een andere keer zijn, vandaag geraken we daar niet meer.

Bij ons in de gemeente gaat fiberklaar ook beginnen. Is dat mogelijk om de voorzieningen te laren aanleggen, en later toch voor Telenet te kiezen?

Als je reeds Proximus fiber hebt liggen (zoals wij hier in de wijk) dan komt Fiberklaar niet meer langs om hun kabel binnen te trekken en heb je ook geen mogelijkheid om andere providers te kiezen die niet vasthangen aan Proximus :(
Geen idee of je er op gelet hebt, maar op de meeste plaatsen worden naast de blauwe "kabels" van Fiberklaar/Proximus ook meteen zwart/oranje of zwart/witte gelegd. Dat wil zeggen dat er meteen ook Telenet glasvezel getrokken is. Telenet heeft trouwens een deal met Orange, dus vanaf dat er aansluitbaarheid is op de Telenet glasvezel kan je ook een Orange glasvezelabo nemen (als zij dat aanbieden).

Laatst bewerkt:
Geen idee of je er op gelet hebt, maar op de meeste plaatsen worden naast de blauwe "kabels" van Fiberklaar/Proximus ook meteen zwart/oranje of zwart/witte gelegd. Dat wil zeggen dat er meteen ook Telenet glasvezel getrokken is. Telenet heeft trouwens een deal met Orange, dus vanaf dat er aansluitbaarheid is op de Telenet glasvezel kan je ook een Orange glasvezelabo nemen (als zij dat aanbieden).
we wonen hier ondertussen al bijna 6 jaar en toen was er nog geen sprake van fiber van telenet ;-).

we wonen hier ondertussen al bijna 6 jaar en toen was er nog geen sprake van fiber van telenet ;-).
Klopt, maar dat wordt samen met de anderen gewoon in de grond gestoken nu. De backbone van Telenet is trouwens wel gewoon glasvezel en de huidige coax op DOCSIS 3.1 doet ook 1Gbps (op de toekomstige DOCSIS 4.0 zelfs tot 8Gbps).

Klopt, maar dat wordt samen met de anderen gewoon in de grond gestoken nu. De backbone van Telenet is trouwens wel gewoon glasvezel en de huidige coax op DOCSIS 3.1 doet ook 1Gbps (op de toekomstige DOCSIS 4.0 zelfs tot 8Gbps).
idd nu wel maar dat is voor mij geen oplossing :p. En ik had het over de kabel die bij ons binnenkomt van Telenet nl coax :-). Wou gewoon even klagen dat wij geen gebruik kunnen maken van de "openheid" van Fiberklaar omdat er reeds fiber ligt 🤓

idd nu wel maar dat is voor mij geen oplossing :p. En ik had het over de kabel die bij ons binnenkomt van Telenet nl coax :). Wou gewoon even klagen dat wij geen gebruik kunnen maken van de "openheid" van Fiberklaar omdat er reeds fiber ligt 🤓
Aha, ja dan snap ik het. Maar zoals ik zei, je kan dan wel (als 'm mee de grond is ingelegd) vanaf het door Telenet/Orange wordt aangeboden daar een fiberabo nemen!

Vandaag zijn ze langsgeweest van fiberklaar om te kijken hoe ze de kabel gaan binnentrekken. Volgens de dame gaan ze de bestaande smarttube gebruiken. Werken in het straat zouden elk moment beginnen, ben benieuwd.

Heb telenet aan de telefoon gehad. Blijkbaar wordt het internet van telenet onmiddellijk afgesloten als je voor fiberklaar kiest? Je wordt blijkbaar op die manier een beetje verplicht om stante pede voor een andere provider te kiezen, ook al zou je dat niet willen. ?

Heb telenet aan de telefoon gehad. Blijkbaar wordt het internet van telenet onmiddellijk afgesloten als je voor fiberklaar kiest? Je wordt blijkbaar op die manier een beetje verplicht om stante pede voor een andere provider te kiezen, ook al zou je dat niet willen. ?
Wat zeg jij nu?

Jij kan alle aansluitingen binnen halen in je gebouw dat je wil. Je kiest achteraf nog steeds via dewelke je een abonnement aansluit.
Ik trek toch gewoon twee kabels in mijn huis zonder aansluitverplichting?

Ik heb wel al proximusmedewerkers aan de lijn gehad die beweerden dat ze mijn infrastructuur niet aan de straat konden verbinden zonder ook een abonnement af te sluiten. Dat is gewoon foute informatie, en volgens mij weten ze dat zelf ook.

Geen idee of je er op gelet hebt, maar op de meeste plaatsen worden naast de blauwe "kabels" van Fiberklaar/Proximus ook meteen zwart/oranje of zwart/witte gelegd. Dat wil zeggen dat er meteen ook Telenet glasvezel getrokken is.
Maar je weet dus niet op welke plaatsen. Ik heb al wegenwerken tegengekomen waar Telenet nieuwe coaxkabel (groene buizen) aanlegt naast de blauwe buizen van Fiberklaar.

Heb telenet aan de telefoon gehad. Blijkbaar wordt het internet van telenet onmiddellijk afgesloten als je voor fiberklaar kiest?
Telenet-verkopers liegen. Telenet liegt op haar website. Telenet is doodsbang van fiber want dat is een echte coax-killer.

Het Fiberklaar-aansluitpunt is gratis en zonder enige abonnementsverplichting. Fiberklaar wil gewoon toekomstgericht zoveel mogelijk woningen aansluiten zodat bewoners volledig vrij een provider kunnen kiezen.

Vorige week werden in onze wijk hier en daar grote gaten in de grond gemaakt (in de voortuinen van buren) met camionetten van Proximus erbij.
Wij hebben geen voetpad, de voortuin loopt tot tegen de straten.

Ik hield direct m'n hart vast. Ik heb pas m'n oprit opnieuw gelegd en verdubbeld in breedte. Als ze precies daar moeten zijn mag den boel terug open.
Bij onze buren was 't net geen prijs, en zij zitten ook niet bij Proximus.

Dat was sowieso een callcenter verkoper die op commissie stond, niets van geloven. Er zijn natuurlijk wel gelijkaardige verhalen van Proximus te vinden. Zowel Proximus als EQT willen hun centjes zo snel mogelijk terug verdienen natuurlijk.

Ik moet wel zeggen dat er enorm veel amateurisme gepaard gaat met de aansluitingen van de woningen zelf, hier stond zonder aankondiging plots twee man voor de deur, spraken geen enkele taal en waren van plan om gewoon een gat los door de gevel te boren. Ik heb ze vriendelijk bedankt en gezegd dat ik wel een wachtbuis zou regelen (na een videochat naar één of de andere aannemer op een andere werf). Sindsdien bellen ze mij +- elke week om me in te plannen en elke week zeg ik, dat ik hen zal contacteren :wallbash:

De fiber ligt hier ondertussen in 't straat en ze hebben voor ons appartementsblok al een plan ingediend.
Hun plan is om vanuit de kelder gaten naar boven te boren en de fiber zichtbaar met kabelgoten in de gang tot elke deur te brengen. Dat wil uiteraard niemand.
Er zijn wachtbuizen (nogal smal) per appartement waarin de Coax van Telenet en de telefoonlijn van Proximus (UTP CAT5e) vanuit de kelder naar elk appartement vertrekken.

De VME kiest er wsl voor om Fiberklaar te laten installeren tot in de kelder, maar verder dus niet. Zodat elke bewoner die Fiber wil, zelf moet zorgen dat die kabel tot boven geraakt. Een oplossing is om de UTP kapel van Proximus die al naar boven ligt te gebruiken, maar dan moeten de aansluitpunten en modems beneden in de kelder geplaatst worden.

Ik heb hier wel enkele vraagjes over:
- Ik zie nergens stroomaansluiting voor eventuele modems in de kelder. Wordt die eventueel mee geïnstalleerd door Fiberklaar wanneer zij de kabels hier binnentrekken?
- Installeert Fiberklaar eigenlijk wel aansluitpunten in de kelder, of doen zij dit eigenlijk alleen in de appartementen.

Stel, dat dit ook niet lukt for whatever reason. Zou het veilig zijn de Proximus UTP kabel te gebruiken als trekkabel voor een Fiberkabel?
En is dat iets dat je dan zelf moet doen of zou een provider (in mij geval Edpnet) dit op zich nemen. Want de telefoonlijn moet dan wel 'losgekoppeld' worden.

Enkele foto's:

Kelder

Appartement

Laatst bewerkt:
De fiber ligt hier ondertussen in 't straat en ze hebben voor ons appartementsblok al een plan ingediend.
Hun plan is om vanuit de kelder gaten naar boven te boren en de fiber zichtbaar met kabelgoten in de gang tot elke deur te brengen. Dat wil uiteraard niemand.
Er zijn wachtbuizen (nogal smal) per appartement waarin de Coax van Telenet en de telefoonlijn van Proximus (UTP CAT5e) vanuit de kelder naar elk appartement vertrekken.

De VME kiest er wsl voor om Fiberklaar te laten installeren tot in de kelder, maar verder dus niet. Zodat elke bewoner die Fiber wil, zelf moet zorgen dat die kabel tot boven geraakt. Een oplossing is om de UTP kapel van Proximus die al naar boven ligt te gebruiken, maar dan moeten de aansluitpunten en modems beneden in de kelder geplaatst worden.

- Ik zie nergens stroomaansluiting voor eventuele modems in de kelder. Wordt die eventueel mee geïnstalleerd door Fiberklaar wanneer zij de kabels hier binnentrekken?
- Installeert Fiberklaar eigenlijk wel aansluitpunten in de kelder, of doen zij dit eigenlijk alleen in de appartementen.

Stel, dat dit ook niet lukt for whatever reason. Zou het veilig zijn de Proximus UTP kabel te gebruiken als trekkabel voor een Fiberkabel?
En is dat iets dat je dan zelf moet doen of zou een provider (in mij geval Edpnet) dit op zich nemen. Want de telefoonlijn moet dan wel 'losgekoppeld' worden.

Enkele foto's:

Kelder

Appartement
Ik weet niet of dat je al eens geprobeerd hebt om een kabel (zelfs een utp) door een geïnstalleerde flex te trekken maar vanaf dat daar een paar kortere bochten in zitten is dat bijna niet te doen. Geef der maar eens een goede trek aan en zie of ge dat een cm kunt verplaatsen...

Nope, nog nooit geprobeerd. Ik weet niet hoeveel scherpe bochten die buis maakt. Maar het lijkt me sowieso niet evident nee.

Om nog te antwoorden op uw andere vragen:

Doen ze zeker weten niet. Extra elektrische voorzieningen zal sowieso voor jullie VME zijn om te organiseren en installeren.
Aansluitpunten in de kelder installeren is in principe (technisch) mogelijk (hoewel in appartement zelf volgens mij wel de standaard is).
De (fiber) modem (ONT) komt de Proximus technieker normaalgezien (naast dat aansluitpunt) installeren op de moment dat je aansluiting vraagt.
Proximus zou bijvoorbeeld in de kelder een kast kunnen zetten om alle modems van de bewoners (al dan niet achter slot) te kunnen installeren, maar dat lijkt me iets dat best via/met de VME overlegd wordt om daar één actie van te maken.
Als iedere bewoner apart zijn aansluiting vraagt komt er elke keer een technieker voor één modem en die plakt die ergens tegen de muur waar hij plaats ziet. Dat gaat er na 3 aansluitingen niet proper meer uit zien.

Ik zou het eerlijk gezegd niet riskeren. De kans dat je halverwege met uw trekactie compleet strop zit lijkt me reëel, als je al uberhaupt beweging krijgt in de kabel. (eigen ervaring met trekken/duwen door flexen, misschien zijn er mannen die dat wel zien zitten).

Beetje jammer dat electriciens nog een paar euro's proberen te besparen door vandaag nog cat5 te installeren ipv cat6. Maar cat5e is in principe geschikt om 1Gbs door te krijgen dus ik zou, indien installateur akkoord gaat, die laten zitten.
Dus modem (op de fiber) in de kelder en router in uw appartement.

Laatst bewerkt:
Dus modem (op de fiber) in de kelder en router in uw appartement.
Dan zal dit wsl de beste optie blijven idd. Er zal eerst nog een vergadering aan vooraf moeten gaan, vooral wat de voorzieningen in de kelder betreft dan. Ik ben sowieso nog tevreden van m'n VDSL, maar ik zou zoveel mogelijk hassle (en mogelijke extra kosten) willen vermijden wanneer ik toch wil overschakelen.

Wij hebben hetzelfde voor gehad in ons appartementsblok, en daar is toen gekozen om een mini netwerkkast met plexiglas deur in de kelder te monteren, alwaar de ONT's van Proximus geplaatst werden om het fibersignaal over te zetten en te verdelen naar koper (UTP). Vanuit de kast vertrokken dan de bestaande Cat5e UTP stijgleidingen naar de appartementen. De modem werd dan in het appartement zelf geplaatst, op de plek waar de UTP stijgleiding uitkomt (meestal de berging).

Dus ja, je hebt stroom nodig voor die ONT's, maar het klopt absoluut niet dat die modems in de kelder geplaatst moeten worden.

De kast moet bekostigd worden door de VME, want Proximus komt hierin niet tussen, maar schrijven dit wel voor in hun documenten alvorens ze überhaupt willen komen installeren. Ze sluiten ook meteen ALLE stijgleidingen aan op de ONT's, ook de eigenaars zonder actief abonnement. Op die manier is de basisinfrastructuur in orde, en dient er bij het afsluiten van een abonnement enkel nog een klassieke Bbox3 in het appartement zelf geïnstalleerd te worden.

Wij hebben hetzelfde voor gehad in ons appartementsblok, en daar is toen gekozen om een mini netwerkkast met plexiglas deur in de kelder te monteren, alwaar de ONT's van Proximus geplaatst werden om het fibersignaal over te zetten en te verdelen naar koper (UTP). Vanuit de kast vertrokken dan de bestaande Cat5e UTP stijgleidingen naar de appartementen. De modem werd dan in het appartement zelf geplaatst, op de plek waar de UTP stijgleiding uitkomt (meestal de berging).

Dus ja, je hebt stroom nodig voor die ONT's, maar het klopt absoluut niet dat die modems in de kelder geplaatst moeten worden.

De kast moet bekostigd worden door de VME, want Proximus komt hierin niet tussen, maar schrijven dit wel voor in hun documenten alvorens ze überhaupt willen komen installeren. Ze sluiten ook meteen ALLE stijgleidingen aan op de ONT's, ook de eigenaars zonder actief abonnement. Op die manier is de basisinfrastructuur in orde, en dient er bij het afsluiten van een abonnement enkel nog een klassieke Bbox3 in het appartement zelf geïnstalleerd te worden.
Met modems bedoelde in m'n posts de ONT's. Een router heb ik al van Edpnet die ik ook kan gebruiken voor fiber.
Het eventuele plan zou dan idd zijn de ONT-modems in de kelder te laten plaatsen, zoals je zegt.
Goed om te weten dat Proximus dit ook effectief zo installeert. Maar als ze meteen alles voorzien voor elk appartement, zal ook iedereen akkoord moeten gaan. Zeker over die bekostiging. We shall see.

Terug
Bovenaan