FIA Formula One 2024

Wie wordt wereldkampioen in 2024 ?

• Totaal aantal stemmers
    74
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor ignoring double yellow flags krijgt ge al jaren een zware straf.

Lewis werd zwaar bestraft omdat ie bijna 13 km/h te snel reed in de pitlane.
(Vergeten op het knopje te drukken)

Het enige wat ik niet snap is dat ze die spiegel daar laten liggen op een stuk waar men inhaalt. Vervolgens ondernemen ze niks wanneer Bottas erover rijdt. Vervolgens ondernemen ze nog steeds niks wanneer er 2 rijders een puncture krijgen. Hoe lang na die 2 punctures heeft het weer geduurd voor de SC kwam:/

De kans dat Ferrari WCC wint of dat Leclerc nog 2e wordt in de WDC zit er echt wel in...

Laatst bewerkt:
Die 1 plaats gridstraf voor Verstappen is toch net waarvoor ze die regel van de delta's hebben uitgevonden? Nu hebben de stewards een stok om mee te slaan als er iemand gehinderd wordt. Dat de rest geen penalty krijgen is omdat die niemand gehinderd hebben.

Dat is niet hun uitleg, de straf is specifiek voor "driving unnecessarily slowly", niet voor hinderen. En zelfs als dat hun uitleg was geweest, dan nog was het nonsense, want Russell zat niet in een snelle ronde en daar heeft simpelweg nog nooit iemand een gridstraf voor gekregen.

Max heeft daar zelf ook iemand voor zich die trager rijdt. Dat zie je enorm vaak op het einde van build laps: daar wacht iedereen rustig tot die voor hem "gaat" om een gap te hebben en dan zelf ook een snelle ronde te kunnen starten. George zag dat, beslist om niettemin vol op het gas te gaan, en is dan ineens verwonderd en vindt het gevaarlijik.

Allez, gemakkelijke manier om anderen gridstraffen aan te smeren niet? Bekijk eens pakweg een Q op Monza of Baku, waar iedereen in de laatste bochten aan het queuen is om een vliegende ronde te starten. Vanaf nu dus gewoon efkes op het gas gaan in zo'n queue, doen alsof je ternauwernood een ongeval vermijdt en hoppa, gridstraf want "onnodig traag".

Zeker temeer 13 anderen ook te traag waren en er voor Max letterlijk niet sneller gereden werd: hoe leg je dan uit dat je Max wel straft voor "driving unnecessarily slowly" en die daarvoor niet?

Klinkklare BS penalty hoor.

Speciale straffen dit weekend.

1 plaats grid straf : nooit gezien
10 seconden stop and go : heel lang niet gezien. Wel extreem zware straf.

Hoeveel veiliger is het eigenlijk als je 300 rijdt vs 320 bijvoorbeeld. Slaat nergens op.
Zou me ook verbazen dat al de rest wel in heeft gehouden.

En dan heel dat gedoe met die spiegel... Direct safety car en spiegel weg halen toch?
En Albon mag gewoon zonder spiegel blijven rijden?

"Ignoring double yellows" is altijd 10s stop and go geweest en Norris heeft het duidelijk gemist. (Zie postrace beelden van Sky Sports want tijdens de race werd de verkeerde lap getoond als herhaling.)

Wat FIA wel weer aan het klungelen was, was eerst double yellows, dan standaard yellow totdat er 3 wagens beschadigd zijn om de safety car in te voeren. Ze gaan nog echt Masi moeten terughalen :p.

In de hybride era is inderdaad elke ignoring double yellow flag tijdens de race al elke keer 10 sec stop n go penalty geweest.
Ze hebben dat gewoon correct en consistent toegepast.

Het enige wat weer raar is, was dat het weer uren duurde om een overduidelijke slam dunk penalty te geven, die dan 'toevallig' zoveel later geven wordt net na een safety car.
Alsof ze dat niet expres doen voor de WCC 'strijd' een beetje spannend te houden voor de laatste race.

Twee of drie races geleden heeft Russel enkel reprimand gehad voor negeren gele vlag.
Dus zo 'altijd' zal het dan toch niet zijn...

F1 begint me wat aan NBA te doen denken.
Die matchen eindigen ook bijna allemaal op < 10 punten verschil omdat de achterliggende ploeg altijd vanalles mag wat niet toegelaten is.
Enige reden die 1 place grid van Max is : "dan is de race misschien cooler"

Twee of drie races geleden heeft Russel enkel reprimand gehad voor negeren gele vlag.

Wel nuance: er is een verschil tussen single en double waved yellows. Aan het tweede tillen ze (logisch) zwaarder.
Waarbij ik niet weet wat het specifieke geval was bij Russell (single of double).

Die matchen eindigen ook bijna allemaal op < 10 punten verschil omdat de achterliggende ploeg altijd vanalles mag wat niet toegelaten is.

Letterlijk elke double yellow tijdens een race sinds 2014 is altijd 10 sec stop n go geweest.

Er is uiteraard wel een verschil tussen single en double yellow en in FP/Q en tijdens de race.

Ocon per direct weg bij Alpine.
Het gerucht van gisteren dat Doohan dit weekend zou rijden in de plaats van Ocon lijkt dus waarschijnlijk te kloppen.

Edit: Doohan werd blijkbaar al officieel bevestigd als vervanger.

Laatst bewerkt:
Allez, gemakkelijke manier om anderen gridstraffen aan te smeren niet? Bekijk eens pakweg een Q op Monza of Baku, waar iedereen in de laatste bochten aan het queuen is om een vliegende ronde te starten. Vanaf nu dus gewoon efkes op het gas gaan in zo'n queue, doen alsof je ternauwernood een ongeval vermijdt en hoppa, gridstraf want "onnodig traag".
Wat ik bedoelde dus:

1733143559072.jpeg

George zag dat, beslist om niettemin vol op het gas te gaan, en is dan ineens verwonderd en vindt het gevaarlijik.
Is dat eigenlijk zo? Want dat kon ik uit de beelden niet opmaken. Ik hoop ook dat de stewards naar de telemetrie kijken en zoiets verifiëren. Russell had wel een reden om veel sneller te rijden dan Verstappen, want Verstappen zat in een cooldown lap terwijl Russel net zijn banden aan het opwarmen was.

Al kan het inderdaad niet de bedoeling zijn om iemand op zo'n manier als jij beschrijft een straf aan te naaien. Als dat het geval was is die straf inderdaad onterecht. Al blijf ik erbij dat iemand die onnodig traag rijdt er maar voor moet zorgen dat ie niemand hindert.

Ik kan er overigens in dit specifieke geval nog mee leven als Russell die penalty aangenaaid zou hebben, want Verstappen is net zo iemand die altijd de grijze lijnen opzoekt en dan met het regelboekje gaat zwaaien dat ie toch in zijn recht is. Als iemand anders dat bij hem doet dan is het kot plots te klein. Als ie de regels had gevolgd had ie geen penalty gekregen.

tbh, Alonso zit ook niet bepaald om een quote verlegen, dus ik zou dat niet zomaar als theorie-bevestigend nemen, tbh.

Robert Shwartzman heeft een grid penalty van 5 plaatsen wegens inhalen onder gele vlag tijdens vrije training :p.
Als die ooit een grandprix gaat starten want die is naar IndyCar :p.

No / Driver 97 - Robert Shwartzman
Competitor Stake F1 Team Kick Sauber
Time 12:52
Session Practice 1
Fact Overtaking under yellow flags.
Infringement Breach of Appendix H, Article 2.5.5 b) of the International Sporting Code.
Decision Drop of 5 grid positions for the next Race in which the driver participates.

De Russel-beslissing heb ik teruggevonden en dat was tijdens Azerbeidzjan.
1. tijdens kwali
2. Geen dubbel geel, enkel geel.
3. Hij kon de gele vlag niet zien maar hij moest afleiden uit het groen licht verderop getoond dat hij in een "gele zone" zat.
Dat is wel een gigantisch verschil met Norris :p.

Sainz ran into the runoff at Turn 2. Russell was the next car on track and was fully
committed to his braking, and unlike Leclerc, was already turning into the corner,
when the yellow flag was displayed on the far right of the runoff. The Stewards
consider that there was no reasonable way for Russell to have seen that flag and
even if he had, he could not have changed his braking.

Once he rounded the corner, Russell accelerated normally. Unlike Leclerc, however,
the illuminated green light panel between turn 2 and turn 3, was a significant distance
further down the track and harder to see at the point of acceleration than in the case
of Leclerc. But, ultimately, Russell did see the green.

Russell also did not get the benefit of the DRS in that zone because it was
automatically switched off, slowing his lap.

The Stewards pointed out in the Leclerc decision many mitigating factors. In this
case, the Stewards believe there is further mitigation.

However, it is a matter of safety that the drivers understand that when they have seen
a car in a runoff, and green light indicates that they are inside of a yellow sector and
that some indication, such as a lift or at least limited acceleration, acknowledging that
other issues can occur within a yellow zone.

Thus, in this limited set of circumstances, in particular that the yellow flag could not
have been seen, the Stewards order a Driving Reprimand rather than a more serious
penalty.
The Stewards recommend that this matter be clarified in the next Drivers’ meeting
and note that these penalties should not represent a binding precedent.

Het zou er nu toch echt gaan aan komen wat Perez betreft. Helaas zal het dus mogelijks ook Lawson zijn wiens carrière verbrandt zal worden...
Lijkt me inderdaad nog te vroeg voor Lawson. Tsunoda verdient wel zijn kans, maar of dat ooit gaat gebeuren?.

Beste voor Red Bull zou zijn om Sainz los te weken bij Williams, zal wel een bom geld kosten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan