FIA Formula One 2024

Wie wordt wereldkampioen in 2024 ?

• Totaal aantal stemmers
    74
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Max beslist al voor de bocht om vol gas langs het circuit te gaan rijden. Waardoor hij veel later kan remmen.

Maar alweer - wat is daar mis mee? Het gaat toch ook helemaal niet over het rempunt? Hij zat er voorbij de apex nog voor, dus de remfase was al lang afgerond en hij had die bocht ook gehaald. Hij zat er niet voor omdat hij wijd gaat. Hij gaat wijd omdat hij niet anders kan.

Norris maakt inderdaad ook geen fout, maar Max ook niet. Niemand eigenlijk. Maar Max zat er wel voor bij de apex, en dus mocht die in principe wel zijn plaats houden imo.

Max gaat van de baan...
Als dat tegenwoordig ook al geen fout meer is bij racen...

Beter alle asfalt runoffs vervangen door gravel, sausages, ...

Omdat hij van de baan wordt gereden, ja.
Als je de onboards van Piastri en Norris ziet, sturen ze alle 2 heel de tijd in, nergens maakt iemand een beweging naar links om zo de andere opzij te duwen, Verstappen gaat zo van de baan omdat er geen plaats meer is en geeft dan als een gek gas om zo toch nog voor Norris de baan op te komen. Als er gravel had gelegen, had Verstappen ofwel moeten inhouden, ofwel Norris aanrijden. Terecht dat hij zijn plaats moest opgeven, als dit al vanuit het team zelf komt.

Als je de onboards van Piastri en Norris ziet, sturen ze alle 2 heel de tijd in, nergens maakt iemand een beweging naar links om zo de andere opzij te duwen, Verstappen gaat zo van de baan omdat er geen plaats meer is en geeft dan als een gek gas om zo toch nog voor Norris de baan op te komen. Als er gravel had gelegen, had Verstappen ofwel moeten inhouden, ofwel Norris aanrijden. Terecht dat hij zijn plaats moest opgeven, als dit al vanuit het team zelf komt.

Verklaar "als een gek gas geven"? Dat is toch ook weer gekleurd woordgebruik om het weer op een bepaalde manier te spinnen?

De feiten:
- buitenkant bocht T1 Hungaroring is een legitieme keuze
- hij zit ervoor op de apex, kon perfect zijn bocht halen
- hij heeft recht op space maar kreeg die niet (for whatever reason waar hij niet aan kon doen) en moet daardoor uitwijken

Kan je aangeven waarom hij dan zou moeten verwacht worden van het gas te gaan als hij vanuit een legitieme positie op de baan EN als voorligger die bocht aan het uitrijden is maar dat door toedoen van een ander niet kan halen?

En Red Bull kiest hier voor veiligheid in de veronderstelling dat Verstappen er wel weer voorbij zou raken. Quod non.

Max is helemaal niet van de baan gereden.
Hij gaat daar op een plaats rijden die sowieso verdwijnt met 2 man aan de binnenkant.

Gas lossen en achter de McLarens invoegen.

Hij rijdt gewoon zelf van het circuit af.
Als er gravel was zoals vroeger, einde oefening.

Max is helemaal niet van de baan gereden.
Hij gaat daar op een plaats rijden die sowieso verdwijnt met 2 man aan de binnenkant.

Gas lossen en achter de McLarens invoegen.

Hij rijdt gewoon zelf van het circuit af.
Als er gravel was zoals vroeger, einde oefening.

Nu ben je een aantal zaken gewoon aan het negeren. Eerst is dat Max niet weet hoeveel volk er aan de binnenkant zit en dat ook niet moet weten. Hij kiest een legitieme lijn langs de buitenkant en een lijn die hij kan aanhouden zonder van de baan te gaan. Dat is 1.

Ten tweede, en ik weet niet waarom dat genegeerd blijft worden, dus voor de zoveelste keer: hij ligt voor op de apex. Dat je in de remfase voor ligt op de buitenkant doordat je later remt is logisch, maar dat je aan de apex nog voor ligt toont gewoon dat je legitiem positie hebt. Het is carrement ABSURD dat je verwacht dat iemand in die positie gas terugneemt. Dat is langs de buitenkant meerijden en dat is absoluut geldig als je voor ligt.

En dan zie je ZEER goed vanuit de onboard van Max dat hij enkel maar van de baan rijdt omdat hij reageert op Norris die met zijn vleugel net niet tegen hem aan komt kletsen. Dat is letterlijk "van de baan worden gereden".

Vraagje: ik heb interesse om volgend jaar GP van België live mee te maken. Ik vroeg mij af wanneer de kaartenverkoop ongeveer wordt opgestart. Beste boxen om te zitten. Heb de algemene site al eens bekeken en zie daar verschillende categorieën: bronze, silver en gold... Iemand die mij wat meer wegwijs kan maken? Mag ook in pb...

Ik denk niet dat Norris iets anders kon doen aangezien hij anders tegen Piastri ging rijden :thinking:
Weinig discussie mogelijk denk ik. Bij Red Bull wisten ze het ook en daarom hebben ze hem maar snel de plaats laten teruggeven voor ze een tijdstraf kregen.
Tuurlijk was Verstappen in fout. Soit een echte winnaar maar wanneer het close ligt, zoals de laatste GP’s, dan doet hij soms dingen op het randje of erover. Na 2 seizoenen onverstoorbaar alles te winnen dacht ik dat hij her aspect beheersing wel beter onder de knie mocht hebben nu.

Mijn visie over de GP op de Hunagroring.

T1: Verstappen haalt wel degelijk voordeel door buitenom op het gas te blijven.
Of hij er al dan niet toe gedwongen wordt maakt niet uit, off track vol op het gas gaan en iemand passeren is volgens mij niet echt eerlijk.
Piastri remt wel diep waardoor Norris en Verstappen beiden moeten uitwijken om contact te vermijden, Verstappen heeft idd recht om buitenkant bocht te nemen en iemand passeren maar niet off track al dan niet gedwongen.
Of hij al dan niet voor lag aan de apex maakt niks uit.
Stel dat Verstappen in Norris zijn positie (en andersom) ,was dan had Verstappen waarschijnlijk evenzeer geklaagd dat Norris hem off track paseerde.

McLaren strategie:tja ik vind het eigenlijk beetje te gek voor woorden.
Je hebt het als team zelf verkloot maar snap niet dat Norris zijn positie moet afgeven door strategische blunder, er is er ene die dat sowieso niet gedaan zou hebben denk ik.
Ze geven Norris aan dat hij nog kansen genoeg gaat hebben, ik denk dat Piastri er meer gaat hebben (jonger en normaal gezien langere carrière in't vooruitzicht). Het kan evengoed zijn dat McLaren en Norris volgend seizoen er weer niks van bakken.
En hoeveel getalenteerde piloten hebben nog nooit een F1 race gewonnen of toch maar een beperkt aantal.
Ook gezien het kampioenschap had ik Norris de GP laten winnen.

T1 Hamilton vs Verstappen :
Ik vind het vooral straf dat Max hiervoor geen penalty meer krijgt. Dit was voor mij irresponsible driving.
Een manouevre dat heel weinig kans op slagen had. Lewis moet toch op een bepaald moment insturen, al had hij misschien beter na het dubbelen van die Williams aan de binnenkant gebleven.
En dan dat excuus over moving under braking, tja koekje van eigen deeg waarover je beter je mond houd.
Zal wel bij het psyochologisch spelletje horen zeker om stewards iets of wat te beinvloeden.

Max onbedreigd naar zege rijden en er is geen vuiltje aan de lucht, wordt hij onder druk gezet en moet hij ergens in duel gaan dan begeeft hij zich echt op de grenzen van het toelaatbare of zelfs erover.
En dan nog dat geklaag erover terwijl dat hij exact (of nog erger) hetzelfde doet met anderen en vind dat het mag.
Take a look in the mirror and man up gast .
Calimero is er niks tegen.
Vermersch zegt vaak dat Sainz en wie nog na hun carrière steward mogen worden dan kan den deze er zeker en vast ook nog wel bij.
Geweldige rijder maar mentaliteit is toch niet echt matuur.

Nu ben je een aantal zaken gewoon aan het negeren. Eerst is dat Max niet weet hoeveel volk er aan de binnenkant zit en dat ook niet moet weten. Hij kiest een legitieme lijn langs de buitenkant en een lijn die hij kan aanhouden zonder van de baan te gaan. Dat is 1.

Ten tweede, en ik weet niet waarom dat genegeerd blijft worden, dus voor de zoveelste keer: hij ligt voor op de apex. Dat je in de remfase voor ligt op de buitenkant doordat je later remt is logisch, maar dat je aan de apex nog voor ligt toont gewoon dat je legitiem positie hebt. Het is carrement ABSURD dat je verwacht dat iemand in die positie gas terugneemt. Dat is langs de buitenkant meerijden en dat is absoluut geldig als je voor ligt.

En dan zie je ZEER goed vanuit de onboard van Max dat hij enkel maar van de baan rijdt omdat hij reageert op Norris die met zijn vleugel net niet tegen hem aan komt kletsen. Dat is letterlijk "van de baan worden gereden".

Ik begrijp zeker jouw insteek, wanneer je de beelden ziet, zie je duidelijk dat Piastri gewoon de Apex mist en zo Norris en Verstappen naar buiten dwingt.

Hier zie je al dat hij daar de apex mist én dat Max idd, zij het wel heel erg miniem, net voor ligt.

Op deze zie je duidelijk dat Piastri gewoon te ver uitwijkt. Geen probleem wanneer enkel Norris daar zou zitten, maar ook Max zit daar natuurlijk. Je ziet duidelijk waar normaal de apex en rijlijn na de apex ligt aan de Ferrari en Mercedes achter hen.

En hier zie je dat Norris dan zelf nog eens vrij ver van Piastri uitwijkt, waardoor Max niet anders kan dan van de baan gaan. Maar, zaten Norris en Piastri op de lijn waar die Ferrari en Mercedes en ook de 2 auto's erachter liggen, Max kon wellicht gewoon mee die bocht halen.

Ik ben dus ook eerder geneigd om hem zeker geen schuld toe te kennen, al begrijp ik wel dat ze hem hebben opgedragen Norris opnieuw voorbij te laten, puur voor de zekerheid. Maar rijdt Norris daar Max eraf en hebben ze schade, dan wil ik nog wel eens zien wie een straf zou hebben gekregen.

Enfin, voor mij zou dat zeker gewoon een racing incident mogen zijn, maar ik begrijp Max zijn frustratie zeker wel.

Die laatste afbeelding is wel het moment dat Max beslist om uiteindelijk zo wijd mogelijk te gaan, off-track zo veel mogelijk snelheid te nemen en er zo voor te zorgen dat hij toch Norris uitkomt, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Die laatste afbeelding is wel het moment dat Max beslist om uiteindelijk zo wijd mogelijk te gaan, off-track zo veel mogelijk snelheid te nemen en er zo voor te zorgen dat hij toch Norris uitkomt, en dat kan niet de bedoeling zijn.
Dat zie je in die voorlaatste afbeelding toch ook al? Die neus van Max staat daar heel anders dan de mclarens. Ik denk omdat hij ook nog te veel snelheid in zich heeft in de bocht zelf. Voor zover ze niet alle 3 wat te veel snelheid hadden want inderdaad Piastri mist de apex ook en duwt de rest naar buiten. Maar racestart, 3 wagens op een rij, is de lijn die verstappen neemt toch wel zeer risicovol. Voor mij is er geen schuldige en is dit gewoon hard racen op de limiet in de eerste bochten na de start. Wat ik wel weet: als er een grindbak ligt dan maakt het niet uit dat Max op de apex miniem voorligt, dan zou hij zelf wel ingehouden hebben met de lijn die hij neemt. Dus haalt hij voordeel van buiten het circuit te gaan? Ja dat wel.

Dat zie je in die voorlaatste afbeelding toch ook al? Die neus van Max staat daar heel anders dan de mclarens. Ik denk omdat hij ook nog te veel snelheid in zich heeft in de bocht zelf.

Nee, je moet zijn onboard bekijken. Je ziet Norris zijn neus erin komen en Max opent daarop uit reflex zijn lijn.

Wat ik wel weet: als er een grindbak ligt dan maakt het niet uit dat Max op de apex miniem voorligt, dan zou hij zelf wel ingehouden hebben met de lijn die hij neemt.

Nee, want hij kan ook niet ruiken dat Norris zijn lijn gaat verleggen naar, basically, Max de zijne. Als daar gravel had gelegen dan gaat Max waarschijnlijk het gravel in, als daar een muur staat is het ofwel botsen met Norris of met de muur of met beiden.
Dat is committed zijn om die bocht zo te nemen.

En dat gebeurt eigenlijk altijd bij een race start op de Hungaroring of op Spa. Niet noodzakelijk voor P1, maar je ziet dat daae voortdurend.

Dus niet akkoord dat Max hier speciaal risico neemt dat andere piloten niet nemen. Dat is gewoon lijn kiezen.

Tuurlijk was Verstappen in fout. Soit een echte winnaar maar wanneer het close ligt, zoals de laatste GP’s, dan doet hij soms dingen op het randje of erover. Na 2 seizoenen onverstoorbaar alles te winnen dacht ik dat hij her aspect beheersing wel beter onder de knie mocht hebben nu.
Bedankt voor de kinderachtige laughing react 👍

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan