FIA Formula One 2023

Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?

• Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
Maar t is ook verstappen he. Gooi de deur toe, en hij rijdt je van de baan. Om dan een goed resultaat weg te gooien, om de schijn op te houden dat je tegen de Verstappen-Red Bull combo kan vechten op dit moment... gewoon niet slim.

Je moet de deur niet op het laatste moment toe gooien,je kunt toch al beetje meer in het midden rijden,kort proberen draaien tegen heel lage snelheid (ik bedoel dan ook lagere snelheid dan je normaal zou doen) en dan zo snel mogelijk accelereren bvb.
Ik zeg niet dat Verstappen er dan niet voorbij geraakt,maar het kost hem meer moeite en als je hem zo een paar ronden kan ophouden verliest hij zijn strategisch voordeel een beetje.
Door een interventie van (virtual) safety car op een slecht moment voor Max.

Maar ik vind dat het niet verdedigen of eerder makkelijk laten passeren iets is dat de laatste jaren toch vrij makkelijk gedaan wordt over het algemeen. En ja een Haas moet zijn positie en eventueel goed resultaat niet verloren laten gaan door te verdedigen tegenover een red bull of Mercedes. Maar dikwijls zie je inderdaad geen enkele moeite erin gestoken worden, ook tussen team die meer aan mekaar gewaagd zijn. Mede door die DRS, en dan waarschijnlijk ook de banden. Soms heb ik de indruk dat er 20 wagens op het circuit rond rijden, elk hun eigen race en zo weinig mogelijk met die van een ander interfereren en zo ver mogelijk uit elkaars buurt rondrijden. Wat in feite wel ook zo is, maar ge begrijpt wel wat ik wil zeggen.

Tov rechtstreekse concurrenten wordt er nog wel wat moeite gedaan hoor,maar ook niet al te veel.
Die budgetcap zal er ook wel voor iets tussen zitten,wagens schadeloos naar de finish brengen is enorm belangrijk geworden.

Mede door die DRS
Dit dus... DRS wordt al jaren gezien als het heiligmakend middel in de F1. Hoera, er wordt weer ingehaald. Ik vind het maar flauwe zever. Waarom zou je in godsnaam nog proberen om een mooi, gewaagd inhaalmaneuvre te doen ? Veel beter om gewoon te wachten tot de volgende DRS zone, vleugeltje open en rustig voorbij je tegenstander zeilen. Idem dito voor verdedigende acties. Waarom zou je in godsnaam nog proberen om je positie te verdedigen ? Je hebt toch geen schijn van kans. Veel beter om de andere wagen gewoon te laten presteren en zelf proberen om gewoonweg je eigen rondetijden zo scherp mogelijk te houden.
Bij het invoeren van DRS is de F1 geen stap maar 5 stappen achteruit gegaan. Het trekt op niks.

Het heeft mijn inziens geholpen toen het ingevoerd werd, maar wat mij betreft (aangezien ik toch zo van verandering hou): time to shake it up. Men kan gaan experimenteren met op bepaalde circuits, waar inhalen iets makkelijker is/kan, de DRS achterwege te laten. De huidige wagens laten toe korter op de voorligger te blijven rijden in snelle bochten. Inhalen zal dan weer op slipstream/uitremmen gebeuren.

Wat de "nieuwe" fans vaak niet snappen is dat een F1 race zonder 1 inhaalmaneuvre soms razend spannend kan zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan de race toen Boutsen won op de Hungaroring. De hele race had Senna zitten zoeken naar een gaatje maar geen enkel gevonden. Zoiets is veel spannender dan iemand een DRS overtake zien maken en dan zien wegrijden van de concurrentie.
Het is bijna alsof er moet ingehaald worden om spektakel te zien. Absoluut niet hoor.

Ik heb trouwens geen enkel probleem met DRS. Ik vind het een prachtig iets zelfs. Maar ik heb een probleem met DRS zones. Laat iedereen maar wanneer zo willen DRS gebruiken. Zowel aanvallend als verdedigend. Maar dat is dan weer "te gevaarlijk" volgens de FIA. Schaf het dan gewoon compleet af.

Was er een aantal jaar terug geen fan vote?

Dat er in de Formule E een rijder een boost kreeg. Misschien is dat weer een idee.

Was er een aantal jaar terug geen fan vote?

Dat er in de Formule E een rijder een boost kreeg. Misschien is dat weer een idee.

Je kan dan evengoed Alonso, Perez en Hulkenberg iedere GP een boost geven :p.

Formula E fanboost had niks met sportcompetitie te maken. Dat was gewoon een vorm van interactiviteit geven met de fans zodat ze zich betrokken zouden voelen maar uiteindelijk degradeert dat de sportieve prestatie. Zie "Stoffel Vanboost".

Fanboost bestaat nog altijd, dacht ik? maar 't is niet dat het zo enorm veel uitmaakt, meestal.
en in de F1 zou de Orange army er wel voor zorgen dat Max dat ook altijd wel een boost zou krijgen. en da's juist het probleem, tbh.

F1 kennende zouden ze dan wel na de crypto.com overtake of the month, the DHL pit stop award en the Salesforce driver of the day gaan voor de Heineken Fan Boozed up. :unsure:

Senna die in Monaco de veel snellere Williams van Nigel Mansell achter zich wist te houden is ook zo’n moment. Die kwam ook nog volledig geradbraakt uit de auto, die is toen echt helemaal tot het uiterste gegaan.

Tegenwoordig komen ze precies allemaal zo fris als een hoentje terug uit de wagen. De piloten van nu zijn veel fitter itt die van de jaren 80/90, maar zo’n zaken zoals Senna maakt het allemaal toch veel heroïscher.

Senna die in Monaco de veel snellere Williams van Nigel Mansell achter zich wist te houden is ook zo’n moment. Die kwam ook nog volledig geradbraakt uit de auto, die is toen echt helemaal tot het uiterste gegaan.

Tegenwoordig komen ze precies allemaal zo fris als een hoentje terug uit de wagen. De piloten van nu zijn veel fitter itt die van de jaren 80/90, maar zo’n zaken zoals Senna maakt het allemaal toch veel heroïscher.
Mja, Monaco is nu natuurlijk wel a-typisch hé, daar gaan ze Max ook wel nog lang kunnen ophouden.

Ja da’s waar, maar dat komt dan niet door het talent van de piloot, die met een mindere wagen de snellere wagen achter zich weet te houden, maar door de wagens die veel te groot zijn voor Monaco.

Dat noemen ze stuurbekrachtiging xD

Persoonlijk heb ik niets tegen DRS of een "push to pass" button. Het mag inderdaad niet te makkelijk worden. Red bull geeft gewoon een vertekend beeld met hun superieur DRS systeem (en de betere race wagen.) Alle andere wagens hebben het zo makkelijk toch niet.

Ik heb die tijden van Schumacher ook meegemaakt en die saaie processie optochten. Mss inderdaad DRS afschaffen en dan is de sport terug "dood" onder het gewone volk en blijven de echte die hard fans over :LOL:

ps: waarom hebben ze push to pass eigelijk niet geïntroduceerd in F1? Het liefst zou ik zien dat ge op een volledige race maximaal 10x push to pass button kunt gebruiken. Dat geeft toch een extra strategisch element (inhalen, verdedigen, outlap, inlap..) wat me interessanter lijkt dan een domme drs zone :unsure:

Laatst bewerkt:
Serieuze vraag: wat is er beter aan de DRS van RedBull? Ik zie ook wel dat ze alles en iedereen inhalen, maar dacht dat DRS een in het reglement bepaald oppervlak van de achtervleugel was die open mag gaan, en ja eens dat open staat is dat gewoon een gat, en een gat kan je toch niet finetunen?

Ik denk dat ze een superieure ophanging hebben, wagen heeft enorm veel tractie uit bochten.

Serieuze vraag: wat is er beter aan de DRS van RedBull? Ik zie ook wel dat ze alles en iedereen inhalen, maar dacht dat DRS een in het reglement bepaald oppervlak van de achtervleugel was die open mag gaan, en ja eens dat open staat is dat gewoon een gat, en een gat kan je toch niet finetunen?

Ik denk dat ze een superieure ophanging hebben, wagen heeft enorm veel tractie uit bochten.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan