FIA Formula One 2023

Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?

• Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
De race in Miami was naast de Max dominantie ook minder interessant door de banden. Er was denk ik maar 1 piloot die z'n best deed om positie te houden, dat was Magnussen. De rest vond het nooit de moeite omdat ze op een strategie stonden die amper toeliet om op de baan te verdedigen. Dat in combinatie met een circuit waar inhalen bijna uitsluitend gedaan wordt op de DRS-punten. En zo gaat het op vele circuits de laatste 10 jaar. Ze maken de kalender steeds langer, maar de circuits stellen vaak teleur.

Het is duidelijk dat de FIA steeds meer wilt. Maar ze hollen hiermee het belang van een GP op zich verder uit. Naast de kalender van al 24 races is het perfecte voorbeeld uiteraard het sprint format. Dominantie van Max of niet, de pogingen tot steeds meer ACTION & EXCITEMENT worden steeds artificiëler en voor wie F1 al langer volgt zijn die zaken heel doorzichtig. Het 'patchwork' van de FIA heeft momenteel een omgekeerd effect. Kijk maar naar bepaalde beslissingen die de race stewards hebben gemaakt. Zoals al vaker gezegd, worden die schijnbaar geregeld gemaakt in functie van entertainment ipv veiligheid/correct racen.

We zijn misschien wat vergeten dat de dominantie van Hamilton, Vettel en Schumacher toen ook niet geweldig spannend was. Maar de hedendaagse tendens die de FIA in gang heeft gezet, zorgt ervoor dat de impact van een dominant team nog groter is denk ik.

Nu kan je zeggen dat 2 jaar geleden die tendens er ook al was, en we toen toch een geweldig seizoen gehad hebben. Dat klopt, maar 2 piloten uit verschillende teams die nek aan nek zitten tot de laatste GP (!) is jammer genoeg eerder uitzonderlijk. En we hebben onze portie controverse toen ook gehad. Als de FIA hetzelfde pad blijft bewandelen met nieuwe regeltjes, circuits en formats in functie van entertainment, is het enige dat een seizoen waarachtig terug spannend kan maken gewoonweg een team dat RBR kan volgen. Ferrari (tactisch) en Mercedes (technisch) hebben hier de laatste 2 jaar de bal serieus misgelagen. En 't is niet dat die er het budget niet voor hebben...

Dusja, tldr. Ik wil maar duidelijk maken dat volgens mij het probleem van saaiheid van een seizoen momenteel niet énkel afhankelijk is van Max of RBR (en dus hoeveel kans tot winnen Perez bvb krijgt van het team). Er zijn meer elementen die het probleem in de hand werken, en de FIA met hun 'patchwork' om saaiheid te bestrijden, is er één van.

Overdrijfde nu niet dat de familie anti belgisch is :p Zoals ge zegt twas een logische keuze voor de Nederlandse vlag. (België is ook niet zo autosport minded).

Onlangs ook in de Paddock nog eens een inzicht over hoe Jos Max ontwikkelde in zijn karting periode. Toch zotte verhalen en ik heb er eigenlijk nog wel respect voor ook. Dan mogen ze arrogant overkomen op tv, daar zit volges mij toch ook een mindset achter.

Ik denk ook niet dat er teamorders zijn. Volgens mij zou Checo die nooit pikken. Ik vraag me eigenlijk af of de wagen van Checo wel evenwaardig is aan die van Max. Ik kan moeilijk geloven dat het verschil tussen die 2 piloten zo groot zou zijn. In de race was het volgens mij veel meer dan 3 tienden. Nogmaals, Max is zeker de betere, maar ik kan moeilijk geloven dat het verschil zo groot zou zijn. Tegenover ons waarschijnlijk wel, maar uiteindelijk is Checo ook nog altijd een professioneel piloot hé.

Je volgt F1 toch ook al veel en veel langer dan vandaag, Je weet dan toch zelf ook wel dat verschillen groot kunnen zijn, zeker wanneer een piloot niet al te goed in zijn weekend zit zoals Checo het voorbije weekend.

Allez, ik kan eigenlijk moeilijk inschatten hoe je tot die gedachtengang komt. In Baku en Saudi-Arabië had hij een antwoord op Max, kreeg hij dan daar net wel gelijk materiaal? Waarom de ene race weer wel en de andere dan weer niet? En als hij toevallig evengoed presteert krijgt hij gelijk materiaal en de uitleg voor de keren dat hij duidelijk minder presteert, dan krijgt hij slechter materiaal?
En als Max toch de betere is zoals je zelf zegt, waarom zou Perez dan geen gelijkwaardig materiaal krijgen?

En kijken we dan naar Mercedes, was het daar dan hetzelfde met Bottas vs Hamilton? Kreeg Bottas dan ook minder materiaal wanneer hij ver van Hamilton was, en gelijk materiaal wanneer hij op niveau was? Indien je niet gelooft dat Mercedes het zo speelde, wat is dan de uitleg bij Mercedes en waarom heb je dan een ander idee over Red Bull?

Waren Checo's banden dan op aan het einde van de race ?

Die hards leken niet echt "op" te gaan, maar er was wel een verschil merkbaar in evolutie van het gat: eerst kwam Perez gestaag dichter aan 4 tienden per ronde gemiddeld, maar daarna vergrootte dat gat weer. Op een bepaald moment gaat hij ook in de fout in dezelfde bocht waar Max in de qualifying in de fout ging, en verloor hij in 1 beweging 1.5s.
Max kon zijn oude hards in betere staat houden.

Het is ook niet dat Checo's stint van 20 rondjes zo uitzonderlijk lang was. Lewis had ook een stint van 20 op de mediums. Tsunoda, Hulkenberg, Zhou, Albon en Alonso gingen langer. Norris en Piastri gingen S-H en Sargeant had geen representatieve stint op mediums, dus daarvan weten we niet wat die zouden gedaan hebben.

Ik las deze week een opinie, ik vind niet meer terug waar of van wie, waar ik me 100% bij aansluit.

Ik lees hier vaak dingen zoals ‘ik volg al 25 jaar de sport, vroeger was het beter, ze maken F1 kapot, de ‘nieuwe’ fans kennen er niks van,…’

Die opinie - en ik ook - ging over het feit dat iemand die 1 race gezien heeft evengoed een fan is. Ik vind mijn mening niet meer waard (en ook niet minder) dan de fan die sinds dit seizoen kijkt, en ook niet dan diegene die al sinds 1950 kijkt.

F1 gaat een bepaalde richting uit. Dat trekt een nieuwe generatie fans aan (DTS, Instagram,…) en een aantal van de oude fans haken af. Nog een aantal onder hen zullen de sport blijven volgen. Zelf vind ik de richting die de F1 uitgaat, met meer show, meer locaties die speciaal zijn, … leuk. Het staat anderen vrij dat niet te vinden en af te haken.

Één van de dingen die me hier ook opvalt is dat het supporteren blijkbaar vrij lame/tam moet zijn. Als een middenvinger al niet meer kan… zijn die mensen ooit naar een voetbalmatch gaan kijken, laat staan een topper tussen rivaliserende teams? Komaan, het mag toch wat geanimeerd zijn. Hier moet het allemaal beleefd blijven maar hier is dus duidelijk niet de echte wereld. F1-fans zijn gewoon een weerspiegeling van de maatschappij. Ik heb er dus geen probleem mee dat de fans van Max Hamilton uitfluiten, en dat Max een middenvinger krijgt hoort er ook bij.

Tot slot nog dit: ik sta hier niet gekend als een Verstappen-supporter, om het beleefd uit te drukken. Als je mij vraagt waarom, ondanks dat het een halve Belg is, dan vind ik zijn arrogante houding (ik geef maar 1 voorbeeld: het incident met Ocon in Brazilië), zijn té assertieve rijstijl (veel gebeterd de laatste 2-3 jaar, maar sommige van zijn duels vond ik er echt over, en ik blijf het jammer vinden dat hij de ‘verkeerde’ eens niet tegengekomen is), het feit dat hij een Nederlander is (ik kan niet tegen het accent) en het feit dat hij gewoon ‘negatieve’ emoties bij me oproept. Grotendeels subjectief dus, maar supporteren moet toch niet objectief zijn? Echte favorieten heb ik niet meer (wel rijders voor wie ik een ‘zwak’ heb of goede dingen ‘toewens’), maar er is er maar eentje op de hele grid die ik niet graag zie winnen en die wint de laatste weken wel heel vaak.

Doet niets af aan zijn talent, trouwens. Een van de allerbeste die er ooit geweest is, mag nu al in het rijtje van de groten voor mij.

Allez, ik kan eigenlijk moeilijk inschatten hoe je tot die gedachtengang komt.
Misschien omdat ik Checo redelijk hoog in schat ? Ik weet het eigenlijk niet echt. Ik ben er van overtuigd dat Max beter is, maar ik geloof voor geen meter dat het verschil zo groot zou zijn. Iemand opperde hier nog dat er tussen Alonso en Stroll ook een groot verschil was. Ja... dat geloof ik nu weer wel. 1 van de beste piloten op de grid versus een kerel die enkel een zitje heeft omdat zijn pa het hele boeltje betaald... ja, dat geloof ik wel dat het gat daar zo groot is.

In Baku en Saudi-Arabië had hij een antwoord op Max, kreeg hij dan daar net wel gelijk materiaal? Waarom de ene race weer wel en de andere dan weer niet? En als hij toevallig evengoed presteert krijgt hij gelijk materiaal en de uitleg voor de keren dat hij duidelijk minder presteert, dan krijgt hij slechter materiaal?
En als Max toch de betere is zoals je zelf zegt, waarom zou Perez dan geen gelijkwaardig materiaal krijgen?
Checo heeft een beetje het probleem dat hij geen race kan winnen of begint te roepen dat hij nu de evenknie is van Max en dat hij ook voor de wereldtitel gaat gaan. En telkens komt hij de race er na helemaal niet aan te pas. Misschien triggeren zijn uitspraken Max en gaat die gewoon nog sneller rijden, dat kan zijn. Maar het kan ook zijn dat het team er gewoon voor zorgt dat hij terug met de voetjes op de grond komt en er voor zorgt dat hij gewoon niet voor Max kan eindigen. Ik vond het in Miami heel frappant dat hij gewoon niet kon wegrijden van Alonso en dat Max, met tragere banden, gewoon Alonso inhaalde alsof die er niet was.
Ik kan spoken zien hoor, maar ik vind het heel vreemd. In Baku waren ze ongeveer gelijk, en Checo won. En amper 1 week later maakt Max Checo gewoon belachelijk. Ik kan dat moeilijk geloven.

En kijken we dan naar Mercedes, was het daar dan hetzelfde met Bottas vs Hamilton? Kreeg Bottas dan ook minder materiaal wanneer hij ver van Hamilton was, en gelijk materiaal wanneer hij op niveau was? Indien je niet gelooft dat Mercedes het zo speelde, wat is dan de uitleg bij Mercedes en waarom heb je dan een ander idee over Red Bull
Heb ik ergens dan beweerd dat het bij Mercedes anders was ? Dat zou me verwonderen. Ik denk namelijk dat bij elk team 1 piloot gewoonweg voorgetrokken word op de andere. Ik heb daar ook helemaal geen probleem mee, maar het zou wel openlijk gezegd moeten worden. Gewoon al om die andere piloot zijn reputatie hoog te houden. Sorry, maar Checo ziet er na Miami uit als een pannenkoek vergeleken met Max. Kan zijn dat hij dat is, maar het kan ook zijn dat hij gewoon niet met gelijke wapen strijdt.

Die hards leken niet echt "op" te gaan, maar er was wel een verschil merkbaar in evolutie van het gat: eerst kwam Perez gestaag dichter aan 4 tienden per ronde gemiddeld, maar daarna vergrootte dat gat weer. Op een bepaald moment gaat hij ook in de fout in dezelfde bocht waar Max in de qualifying in de fout ging, en verloor hij in 1 beweging 1.5s.
Max kon zijn oude hards in betere staat houden.
Merci voor de info.

Het is ook niet dat Checo's stint van 20 rondjes zo uitzonderlijk lang was. Lewis had ook een stint van 20 op de mediums. Tsunoda, Hulkenberg, Zhou, Albon en Alonso gingen langer. Norris en Piastri gingen S-H en Sargeant had geen representatieve stint op mediums, dus daarvan weten we niet wat die zouden gedaan hebben.
Niet uitzonderlijk lang nee, maar wel 5 ronden langer dan oorspronkelijk de planning was. Amper 1 ronde na die call kloeg Perez over zijn voorbanden, maar ze lieten hem wel mooi die 4 extra rondjes rijden. Er was op dat moment geen enkele reden om dat te doen. Ze hadden best op zijn vraag kunnen in gaan en hem hebben laten pitten.

zijn die mensen ooit naar een voetbalmatch gaan kijken
Na die zin ben ik gestopt met het lezen van deze post. Ik hoop dat ik als autosportfaaat nooit zal geasocieerd zal worden met zo een voetbalhooligan :frown:

Mijn excuses aan de voetbalfans hoor. Ik wil ze zeker niet stigmatiseren. Maar het mooi aan autosport heb ik altijd gevonden dat je kan supporteren voor je eigen idool terwijl je gewoon naast een fan van een ander(e) piloot/team staat. En na de race ga je gezellig samen een pint drinken en kaart je met elkaar over de (hopelijk mooie) race die je net gezien hebt. Ik denk dat dat bij voetbal toch wel wat minder is.

Een middenvinger opsteken naar een piloot waar je geen fan van bent.... het idee alleen al :puke:

Na die zin ben ik gestopt met het lezen van deze post. Ik hoop dat ik als autosportfaaat nooit zal geasocieerd zal worden met zo een voetbalhooligan :frown:

Mijn excuses aan de voetbalfans hoor. Ik wil ze zeker niet stigmatiseren. Maar het mooi aan autosport heb ik altijd gevonden dat je kan supporteren voor je eigen idool terwijl je gewoon naast een fan van een ander(e) piloot/team staat. En na de race ga je gezellig samen een pint drinken en kaart je met elkaar over de (hopelijk mooie) race die je net gezien hebt. Ik denk dat dat bij voetbal toch wel wat minder is.

Een middenvinger opsteken naar een piloot waar je geen fan van bent.... het idee alleen al :puke:
Ela manneke! Ik ben zo'n voetbalfan die het jammer vind dat die "fans" waar jij het over hebt ons een slechte naam geven.

Over uw tweede stuk, volledig akkoord. Ik ga deze zomer naar Spa-Francorchamps met 1 van mijn beste maten en mijn schoonvader. De ene is RBR en Max fan. De andere is Ferrari fan maar heeft ook een serieuze boon voor Max (schoonvader is misschien niet toevallig officieel Nederlander, maar in België geboren). Ikzelf ben (zoals hier al wel duidelijk was) Mercedes en Lewis fan.
En dat moet toch gewoon ook kunnen inderdaad.

Ik kan spoken zien hoor, maar ik vind het heel vreemd. In Baku waren ze ongeveer gelijk, en Checo won. En amper 1 week later maakt Max Checo gewoon belachelijk. Ik kan dat moeilijk geloven.
...
Soms vraag ik me oprecht af of ge iets van autosport kent, no offense :p

Natuurlijk is de Red Bull op maat gemaakt voor Verstappen. Engineers zullen sneller zijn input vertalen naar de wagen. Onderschat ook niet rijstijl dat nogal verschilt tussen rijders. Sommigen hebben liever overstuur dan onderstuur. Ik kan me nu wel precies herinneren dat Red Bul vorig jaar(?) een meer ondersturende wagen had om de achterbanden langer in leven te houden waar Verstappen even mee gesukkeld had.

Net ook eens opgezocht. in 2022 en ook 2023 is Perez zeer sterk op stratencircuits zoals Monaco en Baku en.. . De vraag is hoe zou dat komen? Ik denk dat het eerder ligt aan Verstappen die zijn snelheid niet kwijt in al die trage bochten.

Neem nu Baku. Een hoop 90° bochten waarbij je hard moet remmen - er is 1 snelheid door de bocht - en dan op de exit terug volgas. In zulke bochten kan je als rijder weinig verschil maken. In Miami had je tenminste nog een high speed sectie, zou me niet verbazen dat Max daar tijd pakte. (ik ken de data niet)

Verstappen zijn sterkte lijkt me echt in high speed Corners te liggen met het talent om dat overstuur op de limiet snel op te vangen. Ik vrees dat op circuits zoals Silverstone, Suzuka, Spa er weinig hoop is voor Perez. Verstappen was op Spa vorig jaar bijna 1sec sneller dan Perez in Qualy :wtf:

Misschien omdat ik Checo redelijk hoog in schat ? Ik weet het eigenlijk niet echt. Ik ben er van overtuigd dat Max beter is, maar ik geloof voor geen meter dat het verschil zo groot zou zijn. Iemand opperde hier nog dat er tussen Alonso en Stroll ook een groot verschil was. Ja... dat geloof ik nu weer wel. 1 van de beste piloten op de grid versus een kerel die enkel een zitje heeft omdat zijn pa het hele boeltje betaald... ja, dat geloof ik wel dat het gat daar zo groot is.

Checo heeft een beetje het probleem dat hij geen race kan winnen of begint te roepen dat hij nu de evenknie is van Max en dat hij ook voor de wereldtitel gaat gaan. En telkens komt hij de race er na helemaal niet aan te pas. Misschien triggeren zijn uitspraken Max en gaat die gewoon nog sneller rijden, dat kan zijn. Maar het kan ook zijn dat het team er gewoon voor zorgt dat hij terug met de voetjes op de grond komt en er voor zorgt dat hij gewoon niet voor Max kan eindigen. Ik vond het in Miami heel frappant dat hij gewoon niet kon wegrijden van Alonso en dat Max, met tragere banden, gewoon Alonso inhaalde alsof die er niet was.

Mja, dan ga ik dit herhalen:
Je volgt F1 toch ook al veel en veel langer dan vandaag, Je weet dan toch zelf ook wel dat verschillen groot kunnen zijn, zeker wanneer een piloot niet al te goed in zijn weekend zit zoals Checo het voorbije weekend.

Niets vreemd aan toch. De ene race is de andere niet. Als de ene rijder het ene weekend uitstekend in zijn vel zit en de andere minder, en het volgend weekend net omgekeerd, dan krijg je al snel redelijke performance swings.

Je uitgangspunt is dus "ik denk dat Checo beter is dan het verschil dat we regelmatig zien", maar waarop baseer je je dan? We zien immers al meer dan 2 jaar dat Max echt veel beter is dan Perez, de occasionele race daargelaten. Daarvoor heeft Perez nooit een teamgenoot van het allerhoogste niveau gehad. Stroll, Ocon, Hulkenberg, Button en Kobayashi. Button was zijn beste teamgenoot, maar die versloeg hem dan ook.

Dus waarom "denk" je dan dat Checo beter is dan wat we nu al het derde seizoen op rij zien?

Heb ik ergens dan beweerd dat het bij Mercedes anders was ?

Nee, maar je gebruikt al jaren Red Bull als toonvoorbeeld van een team waar de tweede rijder zogezegd niet zou mogen vechten tegen de eerste rijder. Ik heb het je alleszins nog zo niet zien verkondigen over Mercedes, maar goed, dan trek ik mogelijk foute conclusies.

Ik geloof dat alleszins niet. De ene rijder is nu eenmaal beter dan de andere en het verschil tussen de generationele talenten en het niveau daaronder is er nu eenmaal. En ja, dat kan groot zijn.

Niet uitzonderlijk lang nee, maar wel 5 ronden langer dan oorspronkelijk de planning was. Amper 1 ronde na die call kloeg Perez over zijn voorbanden, maar ze lieten hem wel mooi die 4 extra rondjes rijden. Er was op dat moment geen enkele reden om dat te doen. Ze hadden best op zijn vraag kunnen in gaan en hem hebben laten pitten.

En dan wat? Nog langer rijden op die harde band, waarmee hij na 16 rondjes al trager was dan Max op banden van 20 ronden ouder?
En had hij in ronde 16 gepit, dan komt hij waarschijnlijk midden in het groepje Hulkenberg/Albon/Hamilton/Tsunoda terecht. Die raakt hij wel voorbij, maar daar verlies je ook tijd mee.

Perez was niet snel genoeg het hele weekend. Niet op de mediums, niet op de hards. Zijn race was min of meer verloren toen hij op de mediums nauwelijks afstand kon nemen van het pak.

Ik kan me nu wel precies herinneren dat Red Bul vorig jaar(?) een meer ondersturende wagen had om de achterbanden langer in leven te houden waar Verstappen even mee gesukkeld had.

Probleem lag vooral in het feit dat de Red Bull te zwaar was en (en dat zal ook wel door de gewichtsverdeling geweest zijn) inderdaad teveel onderstuurde. Doorheen het jaar hebben ze wat kilo's van die wagen afgeschaafd en de voorkant scherper gemaakt. Dat had twee effecten: enerzijds werd de wagen er sneller van (want dat blijft altijd het primaire doel), maar Max kon die snelheid ook beter gebruiken.

Er blijft ook altijd wel een beetje een bepaald gevoel hangen bij die beginfase alsof Checo echt dichtbij Max zat, maar dat komt eigenlijk vooral doordat Max een DNF meer had in die eerste races. In 5 van de eerste 7 weekends vorig jaar was Max duidelijk beter, dus eigenlijk is dat gevoel ook niet heel terecht.

Nog even hierop inhaken met twee zaken:
  1. Checo "kloeg" niet echt over zijn banden. Hij gaf aan dat front right wat begon te verminderen. Dat noem ik niet klagen en was geen vraag om te pitten of de gekozen strategie aan te passen, dat is feedback zoals die vaak wordt gegeven. Als die banden echt niet meer OK zouden zijn, dan zou ik verwachten dat een rijder effectief aangeeft dat de banden geen grip meer hebben en niet "mijn rechtsvoor begint wat te minderen".
  2. Iets waar de media niet direct over berichtten: in het rondje waarin hij pitte gaf Checo zelf over de radio aan dat hij gerust nog een paar rondjes de pace van die inlap zou kunnen aanhouden, in geval het nodig was.

Overdrijfde nu niet dat de familie anti belgisch is :p
Joske heeft vorig jaar nog de volledige Belgische pers een veeg uit de pan gegeven omdat ze zeiden dat Max in België was opgegroeid. Stond te roepen dat hij enkel maar in Belgie had geslapen en naar school gegaan was, maar dat hij alle andere momenten gewoon in Nederland zat, want hij is op en top Nederlander.

alle respect voor Max zijn talent, maar voor de sfeer krijgt de familie Verstappen toch niet zo veel punten, van mij.

Ela manneke! Ik ben zo'n voetbalfan die het jammer vind dat die "fans" waar jij het over hebt ons een slechte naam geven.
Mijn excuses. Maar zoals ik al zei, ik wil niet stigmatiseren. Je weet zelf ook wel welke "fans" het meest in beeld komen wanneer je op tv kijkt. Altijd fijn om te zien dat ik dat soort fans nauwelijks zie rond een circuit. En ik zit er helemaal niet op te wachten om ze toch tegen te komen.

Iedereen weet wel dat ik geen fan ben van Max. Maar mijn middenvinger op hem uitsteken ??? Waarom in godsnaam ??? Wat heeft Max mij in godsnaam gedaan dat ik het nodig zou vinden om mijn middenvinger naar hem op te steken ? Dat is toch gewoon te gek voor woorden. Ik zie echt niet in waarom ik dat zou moeten doen.

Soms vraag ik me oprecht af of ge iets van autosport kent, no offense :p
Ik ken er de ballen van :tongue: . Volg het nog maar sinds begin jaren '80. Al moet ik Knarf wel gelijk geven wanneer hij zegt dat F1 meer en meer evolueert naar een discipline die me minder en minder interesseert. Het is veel te kunstmatig geworden. Die trend is ingezet met de kunstmatige circuits van Tilke en de vele kunstmatige regeltjes die vooral bedoeld zijn om actie te zien te krijgen op tv maar eigenlijk niks met racen te maken hebben.

Niets vreemd aan toch. De ene race is de andere niet. Als de ene rijder het ene weekend uitstekend in zijn vel zit en de andere minder, en het volgend weekend net omgekeerd, dan krijg je al snel redelijke performance swings.
Ik weet ook wel dat het ene weekend het andere niet is. Het ene circuit ligt een piloot beter dan een ander circuit. En dat is maar 1 van de factoren. Maar ik vond het verschil enorm groot afgelopen weekend.
- Max zat op de tragere band. Ik weet niet hoe groot het verschil was tussen de beide banden op dat circuit maar langzamer was hij toch wel zeker
- Max zat in het verkeer. Vertrok 10de dus hij moest 8 wagens inhalen vooraleer hij achter Perez hing. En dat op een circuit waar inhalen als moeilijk werd bestempeld omdat er zo weinig grip was naast de racing line. Door de regen de nacht voor de race zal er ook wel wat rubber op de racing line weggeregend zijn maar toch, de racing line is normaal toch sneller.
En toch liep Max de hele tijd gewoon in op Checo. Het verschil tussen de 2 was het grootst na 3 ronden. Toen was het 6.5 seconden. Vanaf dan heeft Max de kloof gewoon zitten verkleinen.
Ik vraag me enkel hard op af of dat enkel aan Max hangt. Of scheelt er meer ? Krijgt Checo echt dezelfde kansen ? Is het verschil tussen beiden echt zo groot.

Je uitgangspunt is dus "ik denk dat Checo beter is dan het verschil dat we regelmatig zien", maar waarop baseer je je dan? We zien immers al meer dan 2 jaar dat Max echt veel beter is dan Perez, de occasionele race daargelaten. Daarvoor heeft Perez nooit een teamgenoot van het allerhoogste niveau gehad. Stroll, Ocon, Hulkenberg, Button en Kobayashi. Button was zijn beste teamgenoot, maar die versloeg hem dan ook.

Dus waarom "denk" je dan dat Checo beter is dan wat we nu al het derde seizoen op rij zien?
Ik baseer mij eigenlijk op Checo's staat van dienst voor hij in de F1 kwam. Hij kwam niet de F1 in dankzij pappa of als een betalend piloot of zo. Natuurlijk heb je geld nodig, maar in z'n 3de jaar zat hij in een McLaren, wat toen één van de toonaangevende teams was. Dat lukt niet als je er maar bij bent om de grid te vullen.
Goed, hij maakte de hype niet waa bij McLaren want na 1 jaar werd hij aan de kant geschoven. Maar ook in zijn verdere carrière viel hij eigenlijk niet op veel fouten te betrappen. Ik denk dat ze bij Force India en later Racing Point zeer tevreden over hem waren.

Nee, maar je gebruikt al jaren Red Bull als toonvoorbeeld van een team waar de tweede rijder zogezegd niet zou mogen vechten tegen de eerste rijder. Ik heb het je alleszins nog zo niet zien verkondigen over Mercedes, maar goed, dan trek ik mogelijk foute conclusies.
Ik gebruik Red Bull als toonvoorbeeld omdat Red Bull het team is dat het hardst staat te roepen dat hun piloten gelijk behandeld worden. En dat geloof ik niet. Volgens mij is dat zelfs onmogelijk. En ik vind dat bijgevolg oneerlijk tegenover de 2de piloot want die komt er heel slecht uit. Hij staat namelijk met dezelfde wagen aan de start en wordt gewoon belachelijk gemaakt door zijn teamgenoot. Wie heeft later nog interesse om die piloot in zijn wagen te laten rijden ? Niemand toch. Het talent van die 2de piloot wordt daarmee oneer aangedaan.
En ja, ik denk dat dat bij Mercedes bijvoorbeeld ook zo is. Ik denk dat dat bij elk team zo is. Zoals Scifo al zegt, het begint al bij het ontwerpen van een auto. Volgens mij wordt er gewoon meer geluisterd naar de piloot die het meeste kans heeft om wereldkampioen te worden. Zijn wensen zullen eerst ingewilligd worden. Niet meer dan correct hé. Maar geef het dan ook gewoon toe.

Ik geloof dat alleszins niet. De ene rijder is nu eenmaal beter dan de andere en het verschil tussen de generationele talenten en het niveau daaronder is er nu eenmaal. En ja, dat kan groot zijn.
Ik geloof ook dat de ene piloot gewoon beter is dan de andere. Direct mee akkoord. Ik vroeg me enkel af of het verschil tussen Max en Checo echt zo groot is als we afgelopen weekend gezien hebben. Oftewel ben ik mis, oftewel zijn die wagens dan toch niet zo gelijk als ze bij Red Bull beweren.

Denk dat dat genoeg is voor die discussie :)

Wat met Nyck de Vries ? Meer en meer geruchten doen de ronde dat hij vervangen zal worden door Ricciardo. Zal waarschijnlijk niet voor de zomerstop gebeuren maar van mij mag het in elk geval. Nyck is nu echt niet de piloot waar ik op zit te wachten in de F1. Je kan nu wel zeggen dat Ricciardo zijn kans gehad heeft, maar toch liever hem dan Nyck.

En dat op een circuit waar inhalen als moeilijk werd bestempeld
Met een auto die 30km/h sneller is als al de rest valt dat wel mee allemaal.
En Max is waarschijnlijk ook veruit de beste piloot van het veld als het inhalen aankomt.

Nyck De Vries... Ik snapte het op voorhand al niet.
Riciardo terughalen evenmin. Die is toch gewoon game-over...

Denk dat dat genoeg is voor die discussie :)

Wat met Nyck de Vries ? Meer en meer geruchten doen de ronde dat hij vervangen zal worden door Ricciardo. Zal waarschijnlijk niet voor de zomerstop gebeuren maar van mij mag het in elk geval. Nyck is nu echt niet de piloot waar ik op zit te wachten in de F1. Je kan nu wel zeggen dat Ricciardo zijn kans gehad heeft, maar toch liever hem dan Nyck.
Waarom zou Ricciardo voor Alpha Tauri rijden?
Stond hij niet weigerachtig om voor Haas te rijden omj niet in de achterhoede wil rijden. En dan zou hij in een team rijden die er nog slechter voor staat :p?

Hij kan beter chillen bij Red Bull en hopen dat Perez het snel afbolt in plaats van zijn waarde nog verder te verlagen door bij het "junior" team te rijden met het risico om verslagen te worden door Tsunoda :p.

Wat me wel is opgevallen is in de GP van Miami is dat ze bij Max praktisch niet in duel gaan.
Niet dat het veel uitmaakt,maar je kunt toch ff moeite doen imo.
Toch beter verdedigen in die linkse na dat lang recht stuk bvb.

Wat me wel is opgevallen is in de GP van Miami is dat ze bij Max praktisch niet in duel gaan.
Niet dat het veel uitmaakt,maar je kunt toch ff moeite doen imo.
Toch beter verdedigen in die linkse na dat lang recht stuk bvb.
Waarom zou je dat doen?
Hij raakt u toch voorbij, en je verliest er zelf alleen maar tijd door.

Ik vond het ook maar flauw dat het gewoon opendeurdagen waren. Zo ne flauwe zever om te zien. Dat ie er sws voorbij gaat ja, da is zo. Maar doe op zn minst een beetje moeite... Ipv flagrant de deur te laten open staan.. Of ga gwn naar huis, da kan ook

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan