Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?


  • Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
damn, MXGP is 75€ inkom? WEC in Spa was 50€ (en ik vond dat al duur tov vroeger)

80€ zelfs in Lommel. Wel een weekend ticket dan. De zaterdag is wel een beetje opgewaardeerd omdat er nu ook wk punten te verdienen zijn met de quali. Nu, op zich nog steeds pittig qua prijs.
 
Daar heb je een punt. maar zijt eerlijk, pasta met ketchup getuigt niet echt van veel smaak. Soit... heel Vegas getuigt van weinig smaak maar dat zal je ooit nog wel inzien.
Er is trouwens nog ooit een F1 race in Vegas geweest. Ik weet niet of je dat week. Indien niet zoek je dat maar eens op. De grootste farce ooit in de F1.

Van DRS ben je ook een voorstander. Daar wil ik het ook even over hebben. Wat vind je daar in godsnaam mooi aan. Vroeger moesten piloten soms ronden achter hun voorligger hangen om die zijn lijnen te bestuderen en te bedenken waar ze in godsnaam best hun inhaalmaneuvre konden zouden uitvoeren. Soms moesten ze dan enkele bochten op voorhand al aan hun inhaalmaneuvre beginnen. Een andere lijn nemen om enkele bochten verder dan op een lijn uit te komen waarmee ze dan hun inhaalmaneuvre konden proberen. En heel vaak mislukte dat dan nog een gebeurde er helemaal geen inhaalmaneuvre. Soms een beetje een anti-climax, maar het was nagelbijten tot aan de finish. Nu duwen ze op een knopje en zeilen ze voorbij hun voorganger. Een aap kan het. En toch zijn er die het geweldig vinden. Mijn verstand kan er niet bij, sorry.

Dat kan zijn, maar toch mag ik dat. Ik zou niet inzien waarom Vegas getuigt van weinig smaak… nergens ter wereld zoveel luxe aan zo relatief betaalbare prijzen, en van zodra je wat geld opdoet en je een bepaalde ‘status’ van kaart bereikt in de resorts word je echt als een God behandeld. 50 man bij Caesars Palace aan het aanschuiven voor een koffie bij Starbucks? Ik mag voor. 30 man bij Planet Hollywood voor Gordon Ramsay burger? Sorry, de eerste tafel is voor mij. Als je uit je gewone (niet slechte) leventje wil ontsnappen voor een dag of 10 kan dat nergens zo goed als daar…
Maar da’s een heel andere discussie. Aan de bezoekersaantallen te zien daar zijn er nog wel wat mensen die dat vinden.

Wat ik goed vind aan DRS, en dat is wat meer on-topic: het verhoogt het aantal overtakes. Kwantiteit > kwaliteit. Een DRS-overtake is als fastfood, en fastfood is lekker. Die races waarin treintje gereden wordt en een duidelijk snellere vastzit en blijft vastzitten, dat is echt niet voor mij.
 
Wat ik goed vind aan DRS, en dat is wat meer on-topic: het verhoogt het aantal overtakes. Kwantiteit > kwaliteit. Een DRS-overtake is als fastfood, en fastfood is lekker. Die races waarin treintje gereden wordt en een duidelijk snellere vastzit en blijft vastzitten, dat is echt niet voor mij.
Fastfood is ongezond, net zoals DRS ongezond is voor deze sport. Er zijn weinig inhaalmanoeuvres die de moeite waard zijn, als ze gebeuren is het meestal in de DRS zone. *geeuw* Als een snellere piloot ergens vast zit, dan is hij niet de snelste hé.

Een F1 weekend is een totaal pakket. Doe je een Perezke in de Qualy's maar heb je de beste wagen op de grid, tsja.. werken dan maar om je fouten recht te zetten op race weekend! Met DRS wordt dat grotendeels teniet gedaan en kan een RB met de vinger in de neus van de laatste plaats naar de top 3 / top 5 gaan zonder al te veel weerstand.
 
Dat kan zijn, maar toch mag ik dat. Ik zou niet inzien waarom Vegas getuigt van weinig smaak… nergens ter wereld zoveel luxe aan zo relatief betaalbare prijzen, en van zodra je wat geld opdoet en je een bepaalde ‘status’ van kaart bereikt in de resorts word je echt als een God behandeld. 50 man bij Caesars Palace aan het aanschuiven voor een koffie bij Starbucks? Ik mag voor. 30 man bij Planet Hollywood voor Gordon Ramsay burger? Sorry, de eerste tafel is voor mij. Als je uit je gewone (niet slechte) leventje wil ontsnappen voor een dag of 10 kan dat nergens zo goed als daar…
Maar da’s een heel andere discussie. Aan de bezoekersaantallen te zien daar zijn er nog wel wat mensen die dat vinden.

"Van zodra je geld op doet"... need i say more ? Van het moment dat je je portefeuille open trekt behandelen ze je als een god. Van het moment je je portefeuille niet meer open trekt, of nog erger, je portefeuille leeg is, laten ze je vallen als een baksteen en gaan ze naar de volgende onnozelaar die zijn portefeuille open trekt. Jij vindt dat misschien geweldig, ik niet. Helemaal niet zelfs. Nu, ik ben daar misschien wel een vreemde in. Ik vind het helemaal niet erg om ergens aan te schuiven voor iets. Ik ben niet meer dan iemand anders. Maar van het moment dat ik zie dat ze iemand anders voor laten omdat die bereid is om meer geld uit te geven kunnen ze naar mijn centen fluiten. Ze kunnen hun Gordon Ramsey burger in hun gat steken. Ik wil 'm zelfs niet meer. Niks voor mij... geef mij maar een vakantie richting IJsland of zoiets. Zegt mij veel meer dan al dat decadent gedoe.

Wat ik goed vind aan DRS, en dat is wat meer on-topic: het verhoogt het aantal overtakes. Kwantiteit > kwaliteit. Een DRS-overtake is als fastfood, en fastfood is lekker. Die races waarin treintje gereden wordt en een duidelijk snellere vastzit en blijft vastzitten, dat is echt niet voor mij.
Kwantiteit > kwaliteit :wtf:
Voor mij gaat een lekkere black angus steak van 200 gram toch ver boven een familiesteak van 500 gram. Het zal aan mij liggen...

Komaan Timothy... wat is er in godsnaam te zien aan een DRS overtake ? Daar moet je toch geen racecraft voor hebben. Zoals ik eerder al zei, elke aap kan op een knopje duwen en met een topsnelheid van 30 km/h meer dan de andere wagen die andere wagen inhalen. Daar is toch niks aan te zien. En het ergste is, eens de overtake gebeurd is, is het gevecht voorbij. De snellere wagen rijdt gewoon weg van de langzamere wagen en er valt niks meer te beleven. Tot de volgende DRS overtake waar een andere aap weer voorbij een andere tragere wagen zeilt.
Ik zie veel liever een race met geen enkele overtake maar wel waar de hele tijd strijd geweest is dan een race waar 100 DRS overtakes gebeurd zijn.
Tegenwoordig proberen ze er dan nog voor te zorgen dat verschillende strategieën mogelijk zijn. En wat is daar het gevolg van ? Niemand probeert zijn positie nog te verdedigen want daar valt niks mee te winnen. Je moet gewoon je eigen race rijden en je eigen rondetijden zo constant mogelijk zien te houden. Wat zien we tegenwoordig ? 20 wagens die allemaal samen op 1 circuit zitten en die allemaal gewoon met hun eigen race bezig zijn. Eigenlijk zou je ze, net als in de rally, allemaal beurt om beurt kunnen laten vertrekken. Gevechten op het circuit gebeuren er toch niet meer.
 
Amai dat vind ik niet, fastfood is lekker voor 1 keer en dan weer een paar maanden niet. Inhalen was vroeger een kunst, nu is het gewoon wachten op de DRS-zone. De voorligger doet zelfs geen moeite meer om te verdedigen.

Zo snel mogelijk afvoeren die kunstmatige “spanning”.
 
Het is zelfs geen spanning. Integendeel, het neemt de spanning weg. Mensen die niks van autosport kennen zouden kunnen denken dat het spektakel is, maar zelfs dat is het niet. Het is eigenlijk niks. Het heeft in elk geval niks met autosport te maken.
 
Wat ik goed vind aan DRS, en dat is wat meer on-topic: het verhoogt het aantal overtakes. Kwantiteit > kwaliteit. Een DRS-overtake is als fastfood, en fastfood is lekker. Die races waarin treintje gereden wordt en een duidelijk snellere vastzit en blijft vastzitten, dat is echt niet voor mij.

Ik kan nog begrijpen dat DRS nodig is op sommige circuits maar door DRS is Spa bijvoorbeeld saai geworden.
 
Zo’n push to pass die ze tactisch mogen inzetten is toch veel interessanter, en kan je zowel aanvallend als verdedigend gebruiken.
 
"Van zodra je geld op doet"... need i say more ? Van het moment dat je je portefeuille open trekt behandelen ze je als een god. Van het moment je je portefeuille niet meer open trekt, of nog erger, je portefeuille leeg is, laten ze je vallen als een baksteen en gaan ze naar de volgende onnozelaar die zijn portefeuille open trekt. Jij vindt dat misschien geweldig, ik niet. Helemaal niet zelfs. Nu, ik ben daar misschien wel een vreemde in. Ik vind het helemaal niet erg om ergens aan te schuiven voor iets. Ik ben niet meer dan iemand anders. Maar van het moment dat ik zie dat ze iemand anders voor laten omdat die bereid is om meer geld uit te geven kunnen ze naar mijn centen fluiten. Ze kunnen hun Gordon Ramsey burger in hun gat steken. Ik wil 'm zelfs niet meer. Niks voor mij... geef mij maar een vakantie richting IJsland of zoiets. Zegt mij veel meer dan al dat decadent gedoe.


Kwantiteit > kwaliteit :wtf:
Voor mij gaat een lekkere black angus steak van 200 gram toch ver boven een familiesteak van 500 gram. Het zal aan mij liggen...

Komaan Timothy... wat is er in godsnaam te zien aan een DRS overtake ? Daar moet je toch geen racecraft voor hebben. Zoals ik eerder al zei, elke aap kan op een knopje duwen en met een topsnelheid van 30 km/h meer dan de andere wagen die andere wagen inhalen. Daar is toch niks aan te zien. En het ergste is, eens de overtake gebeurd is, is het gevecht voorbij. De snellere wagen rijdt gewoon weg van de langzamere wagen en er valt niks meer te beleven. Tot de volgende DRS overtake waar een andere aap weer voorbij een andere tragere wagen zeilt.
Ik zie veel liever een race met geen enkele overtake maar wel waar de hele tijd strijd geweest is dan een race waar 100 DRS overtakes gebeurd zijn.
Tegenwoordig proberen ze er dan nog voor te zorgen dat verschillende strategieën mogelijk zijn. En wat is daar het gevolg van ? Niemand probeert zijn positie nog te verdedigen want daar valt niks mee te winnen. Je moet gewoon je eigen race rijden en je eigen rondetijden zo constant mogelijk zien te houden. Wat zien we tegenwoordig ? 20 wagens die allemaal samen op 1 circuit zitten en die allemaal gewoon met hun eigen race bezig zijn. Eigenlijk zou je ze, net als in de rally, allemaal beurt om beurt kunnen laten vertrekken. Gevechten op het circuit gebeuren er toch niet meer.
Goed dat je een andere voorkeur hebt voor je vakanties. Het is je gegund, en ik ben blij dat we niet allemaal hetzelfde doen of het zou druk worden. Ik voel eigenlijk niet echt de ‘nood’ om mijn voorkeuren verder te verdedigen. Laat ons zeggen dat ik blij ben met wat ik kan doen ik hoop voor jou hetzelfde.

Je races zonder overtakes mag je houden. Ik denk dat je ‘vroeger’ een beetje aan het romantiseren bent. Ga anders eens wat oude GP’s van Hongarije bekijken - verder dan ronde 10 geraak ik meestal niet.
Als twee wagens echt gelijkwaardig zijn dan leveren ze nog een lang gevecht met DRS - denk eens terug aan Max vs Charles in (dacht ik) Saoudi Arabië. Als 1 wagen sneller is dan een andere, dan hoort die niet vast te zitten.
Volgens jou is rally of time attack saai om naar te kijken? Want 0 interactie tussen de wagens onderling zoals je zegt.

Wat jij eigenlijk zegt is dat een 0-0 in voetbal fantastisch is. Heel, heel occasioneel misschien is dat bekijkenswaardig, maar geef mij maar het fastfoodequivalent van een 7-0 zonder spanning, ook al zijn het alle 7 geen wereldgoals.

Voor mij kan deze discussie hier eigenlijk stoppen, want het zijn gewoon meningen. Je moet maar kijken naar de cijfers die F1 neerzet - ja, een nieuwe ‘generatie’ fans, waar vaak nogal eens op neergekeken wordt door de zogenaamde ‘oude’ (of nog erger, zelfverklaarde ‘echte’) fans. Ik heb ook daarover mijn gedacht al gezegd: iemand die vorig weekend z’n eerste F1-race zag is een evenwaardige fan als mij die vanaf 1998 kijkt, en een evenwaardige fan aan iemand die voor mijn part al 50 jaar kijkt. Bovendien, vanuit het perspectief van Liberty Media is $1 = $1.
 
  • Leuk
Waarderingen: _Pe_
Je races zonder overtakes mag je houden. Ik denk dat je ‘vroeger’ een beetje aan het romantiseren bent. Ga anders eens wat oude GP’s van Hongarije bekijken - verder dan ronde 10 geraak ik meestal niet.
Als twee wagens echt gelijkwaardig zijn dan leveren ze nog een lang gevecht met DRS - denk eens terug aan Max vs Charles in (dacht ik) Saoudi Arabië. Als 1 wagen sneller is dan een andere, dan hoort die niet vast te zitten.
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk wanneer je zegt dat ik 'vroeger' een beetje aan het romatiseren ben. Ik volg de F1 al meer dan 40 jaar en vind het zielig tot wat mijn geliefkoosde sport de laatste jaren geëvolueerd is. Soit, da's mijn mening. En die is zeker niet beter dan de jouwe hoor. Maar dit is in elk geval niet meer de sport die ik al meer dan 40 jaar volg.

Het gevecht tussen Max en Charles herinner ik me nog goed. Dat was inderdaad 1 van de weinige keren dat DRS een heel mooi ding was. Maar dan moet je echt met 2 gelijke wagens zitten. Hoe dikwijls is dat tegenwoordig nog het geval ? En wanneer dat dan toch eens voorvalt zitten ze meestal op een verschillende strategie waardoor er nog altijd geen bal aan te zien is.
Vroeger moesten de wagens niet gelijk zijn om een spannend gevecht te zien. De snellere wagen moest serieus vechten om de langzamere voorbij te gaan. Dat is nu niet meer het geval. Eens het inhaalmaneuvre geslaagd is het gevecht voorbij. Als er al een gevecht geweest is tenminste...

Volgens jou is rally of time attack saai om naar te kijken? Want 0 interactie tussen de wagens onderling zoals je zegt.
Heb ik ergens gezegd dat rally of time attack saai is ? Helemaal niet. Maar rally is rally en F1 is F1. Ik heb de afgelopen week serieus genoten van de TT op Man. Die vertrekken ook niet gelijk. Maar de bedoeling van F1 is toch dat we gevechten op het circuit zien denk ik.

Wat jij eigenlijk zegt is dat een 0-0 in voetbal fantastisch is. Heel, heel occasioneel misschien is dat bekijkenswaardig, maar geef mij maar het fastfoodequivalent van een 7-0 zonder spanning, ook al zijn het alle 7 geen wereldgoals.
Voetbal en fantastisch in 1 en dezelfde zin :wtf: . Met voetbal hou ik me niet bezig. Ik kijk graag naar sport. Niet naar een spelletje.

Voor mij kan deze discussie hier eigenlijk stoppen, want het zijn gewoon meningen. Je moet maar kijken naar de cijfers die F1 neerzet - ja, een nieuwe ‘generatie’ fans, waar vaak nogal eens op neergekeken wordt door de zogenaamde ‘oude’ (of nog erger, zelfverklaarde ‘echte’) fans. Ik heb ook daarover mijn gedacht al gezegd: iemand die vorig weekend z’n eerste F1-race zag is een evenwaardige fan als mij die vanaf 1998 kijkt, en een evenwaardige fan aan iemand die voor mijn part al 50 jaar kijkt. Bovendien, vanuit het perspectief van Liberty Media is $1 = $1.
Je hebt gelijk. Deze discussie is inderdaad nutteloos en ze kan beter stoppen.
Ik vind het prachtig welke cijfers F1 tegenwoordig neer zet. Ik vraag me enkel af hoeveel van die "nieuwe" fans er gaan overblijven wanneer de drive2survive hype voorbij is. Ik heb een beetje bang dat heel veel van die "fans" F1 zullen laten vallen als een baksteen en hun geld ergens anders aan zullen spenderen. Het is te hopen dat Liberty media tegen dat dat moment komt alle 'oude' fans niet kwijt gespeeld is met hun idiote ideeën. In elk geval volg ik het nog altijd, maar dan enkel en alleen omdat ik het gratis kan bekijken via Tipik. Van het moment dat dat niet meer het geval is haak ik af. Voor dat circus heb ik geen geld meer over, en dat terwijl ik vroeger regelmatig live een wedstrijd ging bijwonen.

Ik hoop voor jou dat je naar de race in Las Vegas kan gaan, en ik hoop voor jou dat ze zo geweldig is als jij denkt dat het zal worden. Misschien wordt het ook een memorabel evenement. Laten we het hopen. Maar ik verkies toch een race op Spa, Silverstone of Monza hoor. Zegt mij gewoon veel meer.
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk is het simpel: iedereen doet met zijn of haar geld wat hij of zij wilt.
Ik vind het gewoon jammer dat F1, net zoals heel veel andere zaken trouwens, is herhleid tot een kil business model waarbij groei, omzet en winst op de eerste plaats komt. Pas op, in de Bernie jaren was die trend uiteraard al in gezet maar toen was F1 nog een sport. Nu is het een product dat zoveel mogelijk moet opbrengen.
 
Uiteindelijk is het simpel: iedereen doet met zijn of haar geld wat hij of zij wilt.
Ik vind het gewoon jammer dat F1, net zoals heel veel andere zaken trouwens, is herhleid tot een kil business model waarbij groei, omzet en winst op de eerste plaats komt. Pas op, in de Bernie jaren was die trend uiteraard al in gezet maar toen was F1 nog een sport. Nu is het een product dat zoveel mogelijk moet opbrengen.
Inderdaad vooral dit. Tuurlijk moet het opbrengen, nog het minste probleem mee van al. Het voortbestaan van de sport moet gewaarborgd blijven. Maar ik krijg ook meer en meer het gevoel dat ik niet meer naar sport aan het kijken ben. Ze zitten op alle vlakken te veel te wijzigen aan de echte basis van de sport. Die sprint races om te beginnen. Regelrechte degradatie van wat een GP is.
Nieuw circuit: het zoveelste stratencircuit van dezelfde aard. Racen doe je op een racecircuit, niet op straat. (Zie Formula E). We kunnen zo waterpolo ipv in een zwembad in een sporthal gaan spelen, dan is het handbal he.
DRS ben ik niet tegen, maar ik kan er ook niet voor zijn. Je kan snel zijn over 1 ronde maar geen Racepace hebben. Je kan Racepace hebben maar dan een slechte kwalificatie hebben. De opdracht is nog altijd voorbij uw voorganger geraken en die mag daarvoor verdedigen. Het aantal overtakes is niet bepalend voor hoe goed de GP geweest is. Met DRS hoef je zelfs al niet meer te verdedigen, ze vliegen je zo voorbij. En dan mag je ook nog eens DRS gebruiken om iemand te dubbelen ook. Iemand die op de koop toe nog eens aan de kant MOET gaan of hij heeft een straf aan zijn broek. Beperk het gebruik van DRS tot x-aantal keer en je hebt een extra tactische mogelijkheid.
En daarnaast de farces met stewards en beslissingen sinds Charlie ons verlaten heeft. Dat doet ook geen goed aan de image van de sport.

Mij maakt het niet uit dat ze meer fans willen binnenhalen, maar de sport moet sport blijven. En de aard van de sport moet ook blijven. Als voetbal de volleybalfans, basketfans en american Football fans wil aantrekken en zegt dat er vanaf nu met handen gespeeld mag worden en de goals op 3 meter hoogte gezet worden gaat er ook protest komen. (Misschien toch dit ideetje eens verkopen aan infantino voor paar miljoen). Ik heb bij Liberty het gevoel dat het hen te veel te doen is om de mogelijks nieuwe fans en niet meer om de bestaande fans (of die nu sinds gisteren of 40 jaar fan zijn maakt dan niet uit.). Ik begin te begrijpen waarom Telenet enkel acties doet voor nieuwe klanten...
Ik weet niet op dit moment niet meer of ik mijn abonnement op F1-TV zal verlengen na dit jaar. Ik vind het een fantastisch product, coverage is zeer goed, de neven programma's goed, analyses van palmer, tech talk. Ik vind het allemaal zeer goed gebracht. Maar wat ben je daarmee als de sport zelf niet goed meer is?
 
Uiteindelijk is het simpel: iedereen doet met zijn of haar geld wat hij of zij wilt.

Ik weet niet op dit moment niet meer of ik mijn abonnement op F1-TV zal verlengen na dit jaar. Ik vind het een fantastisch product, coverage is zeer goed, de neven programma's goed, analyses van palmer, tech talk. Ik vind het allemaal zeer goed gebracht. Maar wat ben je daarmee als de sport zelf niet goed meer is?
Dit dus he.
Mensen die hun geld willen geven aan F1 zitten een beetje op hun honger, ten voordele van mensen die veel meer geld kunnen geven aan een overpriced hotelkamer en een overpriced ticket voor een fuif waar toevallig een soort race rondom heen geörganiseerd wordt.

die laatste krijgen waarvoor ze betaald hebben, de eersten krijgen een soort watered-down versie van een sport, waarbij je meer en meer het gevoel krijgt dat ze op hun eigen evenementen niet meer het belangrijkste is.

da's gewoon jammer.

er zijn zeker goeie alternatieven, maar F1 was de koning van de autosport. en dat gevoel heb ik gewoon niet meer.
we hebben net een 24u van Le Mans gehad, waar élk fabrieksteam + 1 privéteam vóór het donker aan de leiding gelegen hebben, en waar er in elke klasse tot het einde strijd is geweest.
dàt wil ik zien, niet hoe een 1000-tal Florida-men staan te dansen rond een podium.
 
we hebben net een 24u van Le Mans gehad, waar élk fabrieksteam + 1 privéteam vóór het donker aan de leiding gelegen hebben, en waar er in elke klasse tot het einde strijd is geweest.
En er geen DRS was...

Alleen jammer dat die races allemaal zo lang duren. Ik ga geen races van 6h enzo volledig bekijken...
 
Het aantal overtakes is niet bepalend voor hoe goed de GP geweest is.

Eventjes advocaat van de duivel: neen, het aantal overtakes is niet bepalend voor hoe goed een GP geweest is. Absoluut akkoord.
Aan de andere kant, een race waarvan je op voorhand al weet dat je geen inhaalmanoeuvres gaat zien omdat de wagens het simpelweg niet meer toelaten, dat is OOK niet wat je wil. En voor het invoeren van DRS was F1 stilaan tot zoiets verworden. En dan hebben we het nog niet eens over de dooddoeners als Hongarije en Monaco - inhalen was quasi overal een hopeloze zaak geworden.

Ik snap dus perfect waarom DRS is ingevoerd.

Er zijn 2 grote problemen met DRS:
  1. DRS is overpowered nu. Er is een tijdlang best wel een OK balans geweest. 1 of max 2 zones, niet extreem lang, wagens die elkaar niet al te dicht konden volgen: de eerste paar jaar met DRS was ertegen verdedigen nog absoluut mogelijk en was inhalen nog steeds niet heel gemakkelijk. Rijders moesten nog altijd moeite doen. Tegenwoordig is de balans compleet doorgeslaan. Teveel zones, te lange zones, ...
  2. DRS zou een stop-gap oplossing worden tot er een technisch reglement werd uitgewerkt waarbij DRS niet meer nodig zou zijn. Eigenlijk hadden dat de 2022 regels moeten zijn. De wagens kunnen dichter op elkaar volgen en zijn betere race cars dan alles wat we minstens de 20 jaar ervoor zagen. Enig probleem is dat ze in plaats van DRS af te schaffen of het gebruik ervan tenminste heel fel reduceren (desnoods om te trialen of het zonder ook goed zou werken), precies nog een stap erger doorgeslagen zijn.
En dus zien we nu wagens die EN goed kunnen volgen, EN meerdere lange DRS zones ter beschikking hebben om er voorbij te vliegen van bij de eerste kleine kans.
 
Eventjes advocaat van de duivel: neen, het aantal overtakes is niet bepalend voor hoe goed een GP geweest is. Absoluut akkoord.
Aan de andere kant, een race waarvan je op voorhand al weet dat je geen inhaalmanoeuvres gaat zien omdat de wagens het simpelweg niet meer toelaten, dat is OOK niet wat je wil. En voor het invoeren van DRS was F1 stilaan tot zoiets verworden. En dan hebben we het nog niet eens over de dooddoeners als Hongarije en Monaco - inhalen was quasi overal een hopeloze zaak geworden.

Ik snap dus perfect waarom DRS is ingevoerd.

Er zijn 2 grote problemen met DRS:
  1. DRS is overpowered nu. Er is een tijdlang best wel een OK balans geweest. 1 of max 2 zones, niet extreem lang, wagens die elkaar niet al te dicht konden volgen: de eerste paar jaar met DRS was ertegen verdedigen nog absoluut mogelijk en was inhalen nog steeds niet heel gemakkelijk. Rijders moesten nog altijd moeite doen. Tegenwoordig is de balans compleet doorgeslaan. Teveel zones, te lange zones, ...
  2. DRS zou een stop-gap oplossing worden tot er een technisch reglement werd uitgewerkt waarbij DRS niet meer nodig zou zijn. Eigenlijk hadden dat de 2022 regels moeten zijn. De wagens kunnen dichter op elkaar volgen en zijn betere race cars dan alles wat we minstens de 20 jaar ervoor zagen. Enig probleem is dat ze in plaats van DRS af te schaffen of het gebruik ervan tenminste heel fel reduceren (desnoods om te trialen of het zonder ook goed zou werken), precies nog een stap erger doorgeslagen zijn.
En dus zien we nu wagens die EN goed kunnen volgen, EN meerdere lange DRS zones ter beschikking hebben om er voorbij te vliegen van bij de eerste kleine kans.

Waarom testen ze eens gewoon geen race zonder DRS vraag ik me dan af.

Zoals je zegt, de wagens kunnen nu veel korter op elkaar volgen, het zijn allemaal topfitte volbloed racepiloten, laat ze toch eens hun racecraft tonen op het circuit. We zullen wellicht fantastische duels zien op het scherpst van de snee, met af en toe eens een crash maar dat hoort er ook gewoon bij.

Want dat is overigens ook iets wat je vandaag quasi niet meer ziet. Er wordt bijna niet meer verdedigd omdat het toch bij voorbaat een verloren zaak is, waardoor de aanvallende piloot ook niet met het mes tussen te tanden zit te rijden. Niet dat ik naar F1 zit te kijken om crashes te zien, maar het heeft er wel, door de duels op het scherpst van de snee, altijd bij gehoord. Ja, nu krijg je wel eens een duel waar iemand een paar bochten aanklampt, maar rondenlange duels zoals vroeger zie je gewoon niet meer.

Het zou de quali ook opnieuw belangrijker maken, want nu kan pakweg Verstappen of Perez zijn quali dik verprutsen, maar na 10 ronden al in de top 3 zitten om dan nog gewoon te winnen. Pas op, het gebeurde vroeger ook dat iemand van achterin het pak met de beste wagen naar voor kwam gereden, maar toen duurde dat enerzijds langer en anderzijds was het ook gewoon veel straffer en spectaculairder toen, want je moest echt wel vechten tegen de wagens in het pak. Nu vliegen ze er met DRS voorbij zonder enige tegenstand.
 
Laatst bewerkt:
Waarom testen ze eens gewoon geen race zonder DRS vraag ik me dan af.

Zoals je zegt, de wagens kunnen nu veel korter op elkaar volgen, het zijn allemaal topfitte volbloed racepiloten, laat ze toch eens hun racecraft tonen op het circuit. We zullen wellicht fantastische duel zien op het scherpst van de snee, met af en toe eens een crash maar dat hoort er ook gewoon bij.

Want dat is overigens ook iets wat je vandaag quasi niet meer ziet. Er wordt bijna niet meer verdedigd omdat het toch bij voorbaat een verloren zaak is, waardoor de aanvallende piloot ook niet met het mes tussen te tanden zit te rijden. Niet dat ik naar F1 zit te kijken om crashes te zien, maar het heeft er wel, door de duels op het scherpst van de snee, altijd bij gehoord. Ja, nu krijg je wel eens een duel waar iemand een paar bochten aanklampt, maar rondenlange duels zoals vroeger zie je gewoon niet meer.

Het zou de quali ook opnieuw belangrijker maken, want nu kan pakweg Verstappen of Perez zijn quali dik verprutsen, maar na 10 ronden al in de top 3 zitten om dan nog gewoon te winnen. Pas op, het gebeurde vroeger ook dat iemand van achterin het pak met de beste wagen naar voor kwam gereden, maar toen duurde dat enerzijds langer en anderzijds was het ook gewoon veel straffer en spectaculairder toen, want je moest echt wel vechten tegen de wagens in het pak. Nu vliegen ze er met DRS voorbij zonder enige tegenstand.

Volledig akkoord hoor. Wat mij betreft was vorig jaar het ideale moment om minstens enkele tests te doen met nog 1 kortere DRS zone of gewoon geen meer (Spa of Monza, bvb), en kijken hoe het gaat.

Denk dat het perfect mogelijk moet zijn met deze wagens.
 
Volledig akkoord hoor. Wat mij betreft was vorig jaar het ideale moment om minstens enkele tests te doen met nog 1 kortere DRS zone of gewoon geen meer (Spa of Monza, bvb), en kijken hoe het gaat.

Denk dat het perfect mogelijk moet zijn met deze wagens.
Vooral een kortere DRS zone net voor een bocht/bochtencombinatie waar ze weten dat inhalen waarschijnlijk mogelijk is. Kan zeer leuke gevechten opleveren (ook verdedigend) en dan zijn we inderdaad af van dat "free pass on straight" gedoe.
 
Ik zie ook niet graag DRS overtakes, maar van de andere kant zie ik wel nog regelmatig DRS treintjes tijdens de race: achterliggers die hun voorligger niet kunnen inhalen omdat de voorligger ook DRS heeft. Dat suggereert dat DRS eigenlijk nog altijd "nodig" is om geen 23 Monaco races te krijgen. Al is het wel al beter sinds vorig jaar (pre-2022 had je soms treintjes van 6-7 wagens, dat lijkt nu veel zeldzamer te zijn). Maar van mij mogen ze dat gerust eens testen op een geschikt circuit.

Al ga ik ook wel akkoord dat je geen inhaalbewegingen moet hebben om een leuke race te zien.
 
Terug
Bovenaan