Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?


  • Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230607_94754723?utm_source=google

Ik vind dit wel een aannemelijk voorstel. Met het contract voor 1 jaar, Zandvoort die het weekend van Spa eind augustus inneemt, met Jumbo toch een belangrijke sponsor die ermee gestopt is. Allemaal puzzelstukjes die daar zowat naar wijzen. Zal nog wel wat afhangen van wat er exact uit de bus komt in kyalami, waarvoor we toch 1e reserve blijken te zijn als die zoals het nu lijkt niet door gaat. Denk dat het daardoor nog niet voor volgend jaar zal zijn, dat we dan wel op de kalender staan samen met NL, daarna in 2025 niet. En in 2025 is ook laatste Zandvoort race van hun huidige contract dus maakt dat het ook wat makkelijker om vanaf dan te spreken over alternerende GP's. Natuurlijk wat zijn contracten waard in F1....

En nog zo slecht niet ook. Slechts 1x om de 2 jaar Zandvoort zou ik ook zo slecht niet vinden. Met de huidige wagens is dat toch ook niets. Wel maar 1x om de 2 jaar Spa, maar het is voor de echte racecircuits zo knokken tegenwoordig om nog op de kalender te staan dat het beter dat is dan niet.
 
Beter dan niets maar ik vind het toch enorm jammer. Toegegeven, vooral uit nostalgische (persoonlijke en F1 geschiedenis) bias, maar een zomer zonder F1 in Spa gaat toch raar doen.
 
En nog zo slecht niet ook. Slechts 1x om de 2 jaar Zandvoort zou ik ook zo slecht niet vinden. Met de huidige wagens is dat toch ook niets. Wel maar 1x om de 2 jaar Spa, maar het is voor de echte racecircuits zo knokken tegenwoordig om nog op de kalender te staan dat het beter dat is dan niet.
da's het cynisch eraan.
Spa stond op de kalender toen er minder dan 10 GP's waren.
Nu zijn er 23, maar elke grootstad kan zijn straten afsluiten en een GP organiseren, dus is het moeilijk voor historische circuits om op de kalender te blijven.
 

Wat bedoelen ze hier juist mee?

Een groot nadeel is echter dat het circuit in de Belgische Ardennen niet meer van deze tijd is. En dat zag de Formule 1 Management (FOM) en FIA ook. Zij hamerden op verbetering, anders was het genoodzaakt om het circuit te schrappen van de kalender.

Te oude infrastructuur? Slechte toegankelijkheid? Weinig rand animatie?
Het is me niet helemaal duidelijk waarom Spa niet meer goed zou zijn?
Ik dacht altijd dat ze gewoon de centen niet hadden om F1 aan te trekken.
 
ik weet dat ook niet, wat ze bedoelen? Spa heeft met de nieuwe pitlane (ok, ook al 20 jaar oud) toch wel redelijk goeie infrastructuur.
er wordt op dit moment hevig geïnvesteerd in moderne tribunes ook. dus dat zou ook geen probleem mogen zijn.

de paddock is wel wat klein, en toegankelijkheid is ook niet altijd alles, maar er zijn slechtere circuits op de kalender, op beide gebieden
 
Inderdaad qua accomodatie op het circuit zelf mag er over het algemeen niet geklaagd worden. Rond het circuit qua bereikbaarheid/parking is het niet meteen top. Het ligt er ook beetje middle of nowhere. Zandvoort heeft bv ook een heel systeem moeten uitwerken met openbaar vervoer, shuttle bussen, etc om bereikbaarheid goed te houden. Weet nu wel niet meer of dat van F1 uit de vraag was of van NL'se overheid zelve, maar uit het mom van hun sustainability push zou het me niet verbazen als F1 ook daar zelf vragende partij voor was.

En geld is altijd een dooddoener geweest. Als er GP's zijn die zonder moeite 2x-3x zoveel neertellen om te mogen organiseren dan is het ook snel gedaan met onderhandelen. Als ze dan nog eens staan te vechten voor GP's te mogen organiseren, dan is het snel gedaan. Enige dat Spa op de kalender kan houden is dat het circuit bij coureurs en fans erg geliefd is en dan is FOM wel bereid enige (maar ook niet te veel) toegeving te doen. Als ze het definitief laten vallen, en zo ook met circuits als Monza, Silverstone wat ook in de toekomst eraan zit te komen, dan gaan er veel kwaad zijn.
 
het jammere is wel dat er minstens evenveel gaan blij zijn als er weer een Miami of Baku bij komt.
en dat die "evenveel" een stuk rijker zijn dan die "evenveel" die fan zijn van Monza, Spa, Silverstone...
 
Spa heeft (had, misschien laatste jaren anders) amper randanimatie. Iets wat ze in de VS en het Midden-Oosten perfect doen. Waar is de afterparty en het concert? Waar staan de simulatoren om je eens uit te leven met een F1? Waarop wacht men om wat creatiever te zijn met eten en drank? Welke mogelijkheden zijn er voor VIPS met heel veel geld?

In Vegas zijn er VIP arrangements (verschillende dan nog) van een miljoen USD…


En zelfs 5 miljoen USD


Nu kun je vinden wat je wil, in Spa hebben we niks.

Dit speelt sowieso mee.
 
Ik zou niet weten waarom ge zo een decadente VIP pakketten zou moeten hebben in België. Die geraken nooit verkocht. Meeste bezoekers zijn toch Hollanders. Die zijn veel te gierig daarvoor :rofl:
 
Laatst bewerkt:
Euh, er zijn simulatoren in Spa, er is een podium voor optredens etc in Spa.

De rest... Timothy will be Timothy zeker?
Het is wel gemakkelijk om dat zo af te schilderen hè. Maar waarom denk je dat er meer races komen elders en minder op ‘iconische’ circuits, om ze maar even zo te noemen.

5 jaar geleden was er GEEN concert hoor in Spa… of het moet zodanig klein geweest zijn dat ik er over gekeken heb.

Wat ik me wel herinner is de fantastische parkeerstructuur (hoest…)
 
Ik zou niet weten waarom ge zo een decadente VIP pakketten zou moeten hebben in België. Die geraken nooit verkocht. Meeste bezoekers zijn toch Hollanders. Die zijn veel te gierig daarvoor :rofl:
Maar dat weet je niet. Maar zelfs al heb je gelijk, dan nog snap ik Liberty Media: daar zit veel meer disposable geld dan hier.
 
Maar dat weet je niet. Maar zelfs al heb je gelijk, dan nog snap ik Liberty Media: daar zit veel meer disposable geld dan hier.
Hier heeft hij wel een punt. Jammer genoeg.

Ze willen gewoon zo veel mogelijk geld. En dat is in Spa niet te rapen. Blijft gewoon een bedrijf.
 
Laatste keer dat ik ging kijken was ik ook wel teleurgesteld dat Nicole en Hugo toen niet kwamen optreden, heel het weekend om zeep.

Die super decadente paketten zijn ook niets voor Spa. Daar zitten geen 873902 instagram hoeren om te verpatsen aan een sjeik of decadente clubs in de buurt voor de afterparty.

Spa draait 'helaas' rond... Racen.

Toch nog steeds een van de beste tracks. Ook een van de leukste races om op tv te volgen imo.
 
Het is wel gemakkelijk om dat zo af te schilderen hè. Maar waarom denk je dat er meer races komen elders en minder op ‘iconische’ circuits, om ze maar even zo te noemen.

5 jaar geleden was er GEEN concert hoor in Spa… of het moet zodanig klein geweest zijn dat ik er over gekeken heb.

Wat ik me wel herinner is de fantastische parkeerstructuur (hoest…)
Tijdens de 6hours was er een podium met DJ
Trok wel geen publiek, maar het was er. Net zoals een stand met simulatoren, daar was het wel druk.
 
Tijdens de 6hours was er een podium met DJ
Trok wel geen publiek, maar het was er. Net zoals een stand met simulatoren, daar was het wel druk.
Ik had het over de F1, naar analogie met het topic waarin we zitten. En ik schreef duidelijk dat het de laatste jaren misschien veranderd kon zijn.
 
Het is wel gemakkelijk om dat zo af te schilderen hè. Maar waarom denk je dat er meer races komen elders en minder op ‘iconische’ circuits, om ze maar even zo te noemen.

5 jaar geleden was er GEEN concert hoor in Spa… of het moet zodanig klein geweest zijn dat ik er over gekeken heb.

Wat ik me wel herinner is de fantastische parkeerstructuur (hoest…)

Ik heb toch serieus mijn twijfel over dat de gemiddelde bezoeker in Spa geïnteresseerd is in een muziekoptreden op de zondag. Spa heeft al een vrij uitgebreid "voorprogramma" met F3, F2, Porsche,... Je hebt 4 races eigenlijk die dag.

Dat je iets organiseert zaterdag na quali of vrijdag na vrije training zodat er meer "toegevoegde waarde" is, ok dat snap ik wel.

Mijn grootste probleem met Spa, is dat dat veel te moeilijk te bereiken is met openbaar vervoer. Alhoewel ik nu pas opmerk dat er shuttlebussen zijn van Brussel naar Spa. Maar die vertrekt om 6u30 'smorgens uit Brussel :p
 
Ja, de gemiddelde bezoeker van Spa. Maar is dat ook zo met de gemiddelde bezoeker van een race in de VS of in het midden oosten? Of valt daar gewoon echt meer geld te verdienen?
 
Terug
Bovenaan