Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?


  • Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
Ja, de gemiddelde bezoeker van Spa. Maar is dat ook zo met de gemiddelde bezoeker van een race in de VS of in het midden oosten? Of valt daar gewoon echt meer geld te verdienen?

In COTA hebben ze hun optredens verhuisd van zondag naar zaterdag. :p
En hun zondagoptreden was DJ Diesel :p. DJ Diesel is daar om extra views te hebben op sociale media en Amerikaanse tv. Niet voor de toeschouwers. Die gingen gaan met of zonder hem :p.



En vergelijk eens de prijzen. Een bronsweekend in Spa is 185 euro ofzo? Terwijl COTA al direct 475 dollar is.
Niemand in Europa gaat 475 euro geven om een heel weekend op gras te zitten terwijl dat dat in de VS "acceptabel" is.
Ik vermoed dat ze in Spa wel deels hun prijzen kunnen verhogen zonder echte impact op bezoekercijfers. Zeker als je niet moet concurreren met Zandvoort in hetzelfde jaar zodat de Hollanders blijven komen.
 
In COTA hebben ze hun optredens verhuisd van zondag naar zaterdag. :p
En hun zondagoptreden was DJ Diesel :p. DJ Diesel is daar om extra views te hebben op sociale media en Amerikaanse tv. Niet voor de toeschouwers. Die gingen gaan met of zonder hem :p.



En vergelijk eens de prijzen. Een bronsweekend in Spa is 185 euro ofzo? Terwijl COTA al direct 475 dollar is.
Niemand in Europa gaat 475 euro geven om een heel weekend op gras te zitten terwijl dat dat in de VS "acceptabel" is.
Ik vermoed dat ze in Spa wel deels hun prijzen kunnen verhogen zonder echte impact op bezoekercijfers. Zeker als je niet moet concurreren met Zandvoort in hetzelfde jaar zodat de Hollanders blijven komen.
Dat zegt toch al genoeg?

Liberty Media test in Vegas iets nieuws uit: ze zijn zelf promotor en organiseren ZELF de race. Ik volg al sinds dag 0 de prijzen omdat ik er zelf zo graag zou bij zijn.

Deftige tickets kosten $2,500/weekend. Eten en drinken in, dat wel. En dat gaat gewoon uitverkocht zijn. En dan moet je Spa laten concurreren, waar de bezoekers €200 ofzo betalen. Wat denk je dan waar het meeste geld te rapen valt?

Vegas is trouwens het voorbeeld van een stad die wel weet hoe dergelijke events te organiseren. Geen geklaag daar dat je in een boer zijn veld moet parkeren of een shuttlebus moet nemen om 1 of ander onwezenlijk uur. Genoeg geasfalteerde parking. Die waarschijnlijk $100/dag kost, maar het geld is er. En er is MEER dan genoeg te doen voor en na de race, én de stad zelf vaart er goed bij in wat anders een traditioneel kalme periode is voor toerisme in Vegas.
 
Dat zegt toch al genoeg?

Liberty Media test in Vegas iets nieuws uit: ze zijn zelf promotor en organiseren ZELF de race. Ik volg al sinds dag 0 de prijzen omdat ik er zelf zo graag zou bij zijn.

Deftige tickets kosten $2,500/weekend. Eten en drinken in, dat wel. En dat gaat gewoon uitverkocht zijn. En dan moet je Spa laten concurreren, waar de bezoekers €200 ofzo betalen. Wat denk je dan waar het meeste geld te rapen valt?

Vegas is trouwens het voorbeeld van een stad die wel weet hoe dergelijke events te organiseren. Geen geklaag daar dat je in een boer zijn veld moet parkeren of een shuttlebus moet nemen om 1 of ander onwezenlijk uur. Genoeg geasfalteerde parking. Die waarschijnlijk $100/dag kost, maar het geld is er. En er is MEER dan genoeg te doen voor en na de race, én de stad zelf vaart er goed bij in wat anders een traditioneel kalme periode is voor toerisme in Vegas.

Ja maar

Er moet nog altijd aandacht zijn voor de sport zelf. Ik ben vrij zeker van dat F1 dat de kijkcijfers van F1 de helft nog gaat zijn als men enkel circuits bouwt voor zo'n rijk mogelijk toeschouwers te hebben in plaats van televisie-entertainment, traditie, aanzien, legendes,...

Als je nog maar enkel Silverstone hebt als "traditie-grandprix", dan ga je niet veel kijkers meer hebben. Dan wordt het zoals indycar. De helft interesseert zich al niet wie indycar kampioen wordt maar enkel in wie de indy500 wint :p.

We organiseren ook niet de Ronde Van Vlaanderen plots in Saoedi-Arabië voor het geld :p. De Tour de France start soms in andere landen maar is nog verschrikkelijk doorspekt van traditie. We eindigen altijd in Parijs, we doen de Franse bergen, we doen een paar tijdritten,... Dat is de waarde van een legendarisch evenement.

En daar horen circuits op zoals Spa, Monza, Silverstone, Suzuka, ja zelfs Monaco,... waar men al 50 jaar op racet. Als die races er niet meer zijn, dan kijkt er geen kat meer naar f1.


Zo'n grandprix van Miami, dat bestaat niet meer over 10 jaar. En dat gaat rap vergeten zijn behalve dat fake water en fake boten :p.. Dat gaat men herinneren tot de hittedood van het universum. :p
 
Laatst bewerkt:
Ik had het over de F1, naar analogie met het topic waarin we zitten. En ik schreef duidelijk dat het de laatste jaren misschien veranderd kon zijn.
Het gaat over wat mogelijk is op Spa.
Als een podium en simulatoren mogelijk zijn voor WEC, dan is dat ook mogelijk voor F1

Als F1 dat niet heeft in Spa, is dat niet omdat het wr niet kàn.
En als dàt de reden zou zijn dat Spa "niet meer van deze tijd is" voor F1, is dat gewoon raar.

Je gaat in Europa nergens (buiten Monaco misschien) een publiek van 200.000 mensen vinden die elk 1.000€ of meer willen betalen voor een F1-race.

Want daar kijkt de Europese fan naar: het hoofdprogramma.
 
Ge vergeet er wel bij te vermelden dat de meeste van die dure tickets/packets gratis uitgedeeld worden aan influencers. Zie Miami 2022. Miami 2023 geraakte normaal niet uitverkocht waardoor de organisatie dit jaar in de laatste weken tickets voor een veel goedkopere prijs verkochten om toch maar volk te hebben. Mensen die 10x opgebeld werden door de organisatie om tickets te verkopen met serieuze kortingen.

Als ge wat forums leest dan zag ge dat al na Miami 2022 aankomen. Amper mensen die positief waren over de GP. (Dan heb ik het over mensen die betalend zijn geweest)

Als ge enkel voor de show komt, dan gaat ge niet 10x naar daar gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees dat ook. Ik vraag me af of dat voor Vegas hetzelfde gaat zijn.

Net nog eens uitgeprijst:

$2,200 voor Mirage grandstands (waar ze de strip weer opdraaien ongeveer) voor 3 dagen inclusief eten en soft drinks/water (wat voor mij ok is, wil ik eens een pint of cocktail dan betaal ik die wel, heb niet de ambitie dronken te zijn…)
€520 vlucht.
Hotel moet ik niet betalen.

Het blijft heel veel geld, maar het zal ongetwijfeld een onvergetelijke ervaring zijn. Het zijn echt twee van mijn passies die samenkomen.

Alleen vraag ik me af of ik niet beter het inaugural event oversla en een jaartje wacht. Vegas en/of de F1 lopen niet weg… en Vegas heb ik in 2023 sowieso twee keer gedaan, los van de F1.

Het kan zijn dat het een saaie race zal zijn, dat weet je niet, maar de ervaring lijkt me top notch te worden…
 
Dus je betaalt een bovengemiddeld Vlaams maandloon voor een soort festivalletje met toevallig een race rond? :unsure:
 
Goed zot... Toont hoe oppervlakkig de mensen tegenwoordig zijn. Als er maar veel geld tegen aan gesmeten wordt is het allemaal geweldig. Of het nu om echt racen gaan of niet is niet belangrijk. Als het maar veel geld kost en decadent is.
 
Dus je betaalt een bovengemiddeld Vlaams maandloon voor een soort festivalletje met toevallig een race rond? :unsure:
Goed zot... Toont hoe oppervlakkig de mensen tegenwoordig zijn. Als er maar veel geld tegen aan gesmeten wordt is het allemaal geweldig. Of het nu om echt racen gaan of niet is niet belangrijk. Als het maar veel geld kost en decadent is.

Het racen in Vegas zou alleszins niet de enige reden zijn om naar daar te gaan - dat is mijn favoriete plek op aarde, intussen 56 dagen doorgebracht en kan er niet genoeg van krijgen.

Dat de F1 daar zou bijkomen is alleen maar bonus natuurlijk. Maar ik ben er zeker van dat de hele vibe van dat event echt wel zou zijn wat ik zoek qua beleving, ook al zou de F1 dan op de tweede plaats komen.

$2,200 is veel geld maar ook niet onoverkomelijk, toch?
 
als ge geld hebt om weg te smijten, niet nee.
maar ge kunt het dan beter in mijn richting smijten, als ge het mij vraagt.
 
2200 USD is veel geld maar is niet onoverkomelijk. Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om dat aan inkom te betalen. Ik neem de vrouw en kinderen mee. Dat is dan 8800 USD. Nog altijd niet onoverkomelijk hoor. Maar ik zou wel de hele tijd het gevoel hebben dat Greg Maffei mij hardop zit uit te lachen. Zoveel geld betalen om een race te kunnen bijwonen die ik evengoed op tv kan zien. Oftewel heb ik een serieuze slag van de molen gehad, oftewel ben ik zo lomp als het achterste van een koe. 1 van de 2.

Dat is trouwens dezelfde reden waarom ik gestopt ben met naar MXGP te gaan kijken. Vroeger ging ik altijd naar de GP's. Ik woonde er soms een 8tal op jaarbasis live bij. Totdat die onnozele Italiaan het daar voor zeggen heeft gekregen. Denk je nu echt dat ik 75 euro inkom ga betalen aan een italiaanse maffioos die zelfs weigert om zijn piloten te betalen. Hij krijgt de startbaar niet eens gevuld. En die lopen met mijn geld zeker.. ik denk er nog niet eens aan.
 
Het racen in Vegas zou alleszins niet de enige reden zijn om naar daar te gaan - dat is mijn favoriete plek op aarde, intussen 56 dagen doorgebracht en kan er niet genoeg van krijgen.

Dat de F1 daar zou bijkomen is alleen maar bonus natuurlijk. Maar ik ben er zeker van dat de hele vibe van dat event echt wel zou zijn wat ik zoek qua beleving, ook al zou de F1 dan op de tweede plaats komen.

$2,200 is veel geld maar ook niet onoverkomelijk, toch?
Neen, maar ik denk dan dat de beleving van de F1 eerder op de achtergrond staat? Dus ik zou dan zelf eerder de zaken splitten. Balls to the wall vegas ervaring en daarna een meer pure F1 ervaring elders. Vegas is top, maar F1 en Vegas vind ik lijken op een pizza Hawaï.
 
Neen, maar ik denk dan dat de beleving van de F1 eerder op de achtergrond staat? Dus ik zou dan zelf eerder de zaken splitten. Balls to the wall vegas ervaring en daarna een meer pure F1 ervaring elders. Vegas is top, maar F1 en Vegas vind ik lijken op een pizza Hawaï.
Ja, maar zoals gezegd: Vegas heb ik al veel gedaan en ga ik nog veel doen. Dit is uniek, de combinatie. Want ik ben er zeker van dat de F1 (door drukte, alles dat duurder wordt in Vegas) Vegas op zich zelfs minder leuk maakt voor mij. Maar het is een geval van 1 + 1 = 1,5, geen 2. En dat doet me twijfelen. Ik heb alvast een kamer gereserveerd, kan annuleren tot 72u voor de race.

Oh en edit: pizza Hawaï is superlekker!
 
Pizza Hawaï is niet te vreten. Volgens mij staat in Italië trouwens de doodstraf op het lekker vinden van pizza Hawaï :biglaugh:
 
Als ik mijn pasta wil breken en hem vervolgens met ketchup opeet, is dat zo :p
Daar heb je een punt. maar zijt eerlijk, pasta met ketchup getuigt niet echt van veel smaak. Soit... heel Vegas getuigt van weinig smaak maar dat zal je ooit nog wel inzien.
Er is trouwens nog ooit een F1 race in Vegas geweest. Ik weet niet of je dat week. Indien niet zoek je dat maar eens op. De grootste farce ooit in de F1.

Van DRS ben je ook een voorstander. Daar wil ik het ook even over hebben. Wat vind je daar in godsnaam mooi aan. Vroeger moesten piloten soms ronden achter hun voorligger hangen om die zijn lijnen te bestuderen en te bedenken waar ze in godsnaam best hun inhaalmaneuvre konden zouden uitvoeren. Soms moesten ze dan enkele bochten op voorhand al aan hun inhaalmaneuvre beginnen. Een andere lijn nemen om enkele bochten verder dan op een lijn uit te komen waarmee ze dan hun inhaalmaneuvre konden proberen. En heel vaak mislukte dat dan nog een gebeurde er helemaal geen inhaalmaneuvre. Soms een beetje een anti-climax, maar het was nagelbijten tot aan de finish. Nu duwen ze op een knopje en zeilen ze voorbij hun voorganger. Een aap kan het. En toch zijn er die het geweldig vinden. Mijn verstand kan er niet bij, sorry.
 
Terug
Bovenaan