FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Een qualy is geen race. Daarvoor punten uitdelen is belachelijk. Ik ben het niet vaak eens met Vettel, maar deze keer voor de volle 100% : https://www.planetf1.com/news/sebastian-vettel-awarding-spa-points-joke/

Het is trouwens niet echt eerlijk tegenover Lando Norris. Die was het snelste in Q1 en Q2 maar was wel de pechvogel die als eerste de Radillion op moest in Q3. En dit terwijl Vettel al had gezegd dat het weer toen veel te slecht was. Het is niet fair dat Lando nu naar huis moet met 0 punten. Hij was de snelste in de qualy sessie.

Russel maakt zich trouwens niet echt populair met zijn uitspraken na vandaag. "Een podium is een podium, maakt niet uit hoe". Daar gaan niet veel mensen die in Spa waren vandaag mee kunnen lachen denk ik.
Lewis slaat de nagel op de kop. Eigenlijk zou de organisatie vandaag de fans hun ticket moeten terug betalen. Er is geen race geweest. En geen race betekent volgens mij nog altijd geen punten te verdelen.

Ik heb altijd gedacht dat de FIA in Indianapolis 2005 zijn dieptepunt bereikt had. Awel, het kan dus nog erger. Dat hebben ze vandaag getoond.

Qualificatie is ook een wedstrijd he. het is niet alsof de grid zo maar ad random bepaald is. Russell bvb heeft zijn 2de plaats afgedwongen door een geniale qualificatie-ronde te rijden.
dus punten zijn gewoon terecht imo.
Nee, quali is geen wedstrijd. Je krijgt op de olympische spelen ook geen gouden medaille omdat je eerst gekwalificeerd was...
En Russell heeft zijn 2e plek niet afgedwongen, hij heeft zijn 2e plek op de startgrid afgedwongen. Als er effectief een race was geweest, ging hij nooit 2e eindigen.

Hoe kan dit nu gerechtvaardigd worden door sommigen dat er punten worden uitgedeeld... Er is gwn niks gereden. En zoals men hier zegt, qualy is geen race, dus punten daarvoor zijn niet terecht. FIA is ook gewoon een rotte organisatie... Ze presteren het om hun eigen regels aan te passen en dan maar punten toe te kennen voor een zo goed als onbestaande 'race'...

Laatst bewerkt:
Er zijn geen reglementen aangepast. Alles wat gebeurt is, viel onder bestaande reglementen.

Je kan wel zeggen dat het geforceerd was, want iedereen zag op voorhand al dat er nooit een groene vlag zou gegeven worden na die 2 ronden SC.

En ze krijgen geen punten voor de quali zelf he. Ze krijgen punten op basis van hun positie na de "race". Ook al is er enkel gereden achter de SC, en wilt dat zeggen dat de ranking na de quali, en de grid penalty's, de uitslag is.

Soit, bij Aston Martin zijn ze er in geslaagd om tijdens deze race een 10-seconden tijdstraf op te lopen voor Stroll. Tijdens de pauze hebben ze zijn achtervleugel gewisseld, maar dat was een andere spec dan die dat er origineel op stond.

Behoorlijk schandalig.
Ze laten die mannen starten voor 2 rondjes in omstandigheden die identiek waren aan 15u30.
Gewoon voor de puntjes en de fan die stond erbij en keek ernaar.
Denk dat ze niks gaan terug krijgen hoor.

Er zijn geen reglementen aangepast. Alles wat gebeurt is, viel onder bestaande reglementen.

Je kan wel zeggen dat het geforceerd was, want iedereen zag op voorhand al dat er nooit een groene vlag zou gegeven worden na die 2 ronden SC.

En ze krijgen geen punten voor de quali zelf he. Ze krijgen punten op basis van hun positie na de "race". Ook al is er enkel gereden achter de SC, en wilt dat zeggen dat de ranking na de quali, en de grid penalty's, de uitslag is.

Soit, bij Aston Martin zijn ze er in geslaagd om tijdens deze race een 10-seconden tijdstraf op te lopen voor Stroll. Tijdens de pauze hebben ze zijn achtervleugel gewisseld, maar dat was een andere spec dan die dat er origineel op stond.
Maar hoe ze het nu hebben opgelost, zou hetzelfde zijn als bij de 100m sprint zeggen dat ze in volgorde van de kwalificatie 1 voor 1 100m moeten wandelen. Dat valt gewoon niet onder racen en daar horen ook geen punten bij. Die regel is er voor het geval dat het tijdens de race begint te gieten en de race moet stilgelegd worden. Dat is ook al "bedenkelijk" omdat team-strategie nu eenmaal over een volledige race bekeken wordt, maar daar is het nog te begrijpen.

Nu hebben ze gewoon iets ineen geknutseld om (om god weet welke reden) het toch nog officieel een race te maken...

Los van de puntenbeslissing, vind ik ook dat ze correcter hadden moeten communiceren met het aanwezige publiek. Nu lees je overal dat ze gewoon 3u later gestart zijn. Daar kan je als toeschouwer nog op anticiperen. Dan ga je voor langere tijd een droge plek opzoeken, of de campeerders zoeken terug even hun caravan/tent op. Maar zo ging het voor alle duidelijkheid niet

Het was een irritant spel met om het kwartier 'nieuwe info' waarin nooit iets werd bevestigd. Ze konden binnen 10min starten, of misschien ook niet. Om de start niet te missen bleven wij en het grootste deel van 't publiek dus in de regen rondhangen. De mensen die het circuit wilden verlaten (al dan niet om later terug te komen) werden erop gewezen dat ze niet opnieuw binnen mochten. Ergens logisch want er waren geen bandjes ofzo. Maar zo kreeg je al helemaal 't gevoel dat er vooral ingezet werd het publiek zolang mogelijk binnen te houden om die commerciële molen draaiende te houden, terwijl ze mogelijks goed genoeg wisten dat die race nooit ging plaatsvinden.

1 voordeel: bij het vertrek geen file gehad omdat de exodus zo gespreid was. Mssn was dat wel het geniale plan :unsure:

Nu hebben ze gewoon iets ineen geknutseld om (om god weet welke reden) het toch nog officieel een race te maken...
Die reden is niet moeilijk hé. Financieel. Ze zijn verplicht de race te laten doorgaan. Indien er geen race plaats gevonden heeft zijn ze aan veel investeerders verplicht hun geld terug te geven. Ook aan het publiek trouwens. Die betalen voor een F1 race te zien. Indien er geen race is hebben ddie recht op een refund.
Dus wordt er iets in elkaar geknutseld, compleet met punten en zelfs een podiumceremonie. Volgens de FIA heeft de race plaats gevonden. Ik heb daar een heel ander idee over.

Die reden is niet moeilijk hé. Financieel. Ze zijn verplicht de race te laten doorgaan. Indien er geen race plaats gevonden heeft zijn ze aan veel investeerders verplicht hun geld terug te geven. Ook aan het publiek trouwens. Die betalen voor een F1 race te zien. Indien er geen race is hebben ddie recht op een refund.
Dus wordt er iets in elkaar geknutseld, compleet met punten en zelfs een podiumceremonie. Volgens de FIA heeft de race plaats gevonden. Ik heb daar een heel ander idee over.
Is dat zo, dat ze hun geld terug krijgen? Want volgens mij betalen ze voor toegang op dag x, en er zijn bepaalde races wel gereden he...
Natuurlijk voelt dat aan alsof ge bij een optreden enkel het voorprogramma gehad hebt, maar ik ben nog niet zo zeker dat ze die tickets effectief zouden moeten terugbetalen.

FIA betaalt geen tickets terug. Zij krijgen geld van de organisator van de race, ongeacht of die rondjes achter de SC nu hadden doorgegaan of niet. De rest is voor de organisator. Naast het terecht punt dat @anders. maakt in verband met de F1 race die 1 deel is van de dag/het weekend, ligt het aan de organisator en diens contracten met leveranciers, maar ook diens goodwill naar publiek toe, of en hoeveel er wordt terugbetaald.

De FIA heeft dus financieel niet echt een groot belang ongeacht de beslissing die zij maken.

Gewoon voor de puntjes
Voor de puntjes? Neenee, zodat Spa-Francorchamps kan claimen dat er "geracet" is, en ze dus geen terugbetalingen moeten doen aan de toeschouwers. De rijders (en de F1 zelf waarschijnlijk ook) hadden het ook liever volledig afgelast gezien. Maar het circuit van SF is al jaren verlieslatend, mede omdat er in 2006 een extreem nadelig contract² getekend is waar men nu nog steeds de vruchten van draagt. SF heeft waarschijnlijk het geld niet om die tickets terug te betalen... En het valt zeer te betwijfelen of ze daar een verzekering voor hebben afgesloten (want de voorgaande zomers waren kurkdroog).

(² Jean-Marie Happart (medebeheerder van het circuit, alsook PS senator) tekende in 2006 een contract met de Formule 1 dat door de F1 eenzijdig verlengd kon worden tot 2015. Saillant detail: Happart verstaat geen woord engels, en heeft het contract niet eens gelezen. "Ik was juist de hand die de pen vasthield". Totale kosten voor het Waalse gewest: tot 211 miljoen euro).

Ik betwijfel dat de FIA genoeg met de financiën van de circuits inzit om daarvoor alle wagens uit te sturen en punten toe te kennen. Zoals verder in je post te lezen valt boeit het hen allemaal niet zo hard, zolang ze zelf maar poen scheppen.

Voor de puntjes? Neenee, zodat Spa-Francorchamps kan claimen dat er "geracet" is, en ze dus geen terugbetalingen moeten doen aan de toeschouwers. De rijders (en de F1 zelf waarschijnlijk ook) hadden het ook liever volledig afgelast gezien. Maar het circuit van SF is al jaren verlieslatend, mede omdat er in 2006 een extreem nadelig contract² getekend is waar men nu nog steeds de vruchten van draagt. SF heeft waarschijnlijk het geld niet om die tickets terug te betalen... En het valt zeer te betwijfelen of ze daar een verzekering voor hebben afgesloten (want de voorgaande zomers waren kurkdroog).

(² Jean-Marie Happart (medebeheerder van het circuit, alsook PS senator) tekende in 2006 een contract met de Formule 1 dat door de F1 eenzijdig verlengd kon worden tot 2015. Saillant detail: Happart verstaat geen woord engels, en heeft het contract niet eens gelezen. "Ik was juist de hand die de pen vasthield". Totale kosten voor het Waalse gewest: tot 211 miljoen euro).
Ja dat bedoel ik met voor de puntjes, slecht verwoord.
Puntjes als in...er is een race geweest. Kijkers, sponsoren,...mondjes dicht!

Lewis slaat de nagel op de kop. Eigenlijk zou de organisatie vandaag de fans hun ticket moeten terug betalen. Er is geen race geweest. En geen race betekent volgens mij nog altijd geen punten te verdelen.
Dat em zijne portemonnee dan open trekt. Weer een paar miljoen opstrijken om een weekend te racen, en organisatie die elk jaar de centjes bij elkaar moet zoeken om te overleven moet maar gewoon efkes iedereen terug betalen.

Lewis blijft toch echt de Trump van de F1: hij weet perfect wat hij moet zeggen om het publiek naar zijn hand te zetten. Gelukkig is hij op het vlak van rijkunsten niet de Trump van de F1, en is hij effectief één van de snelste (zoniet de snelste) van het pak.

Van Russell snap ik zijn uitspraken wel, hoewel het wrang is voor diegenen die daar de ganse dag in de regen stonden. Dat die uitgerekend in zo'n trage auto op een podium mag staan, na grote klasse in de kwalificatie, daar mag ie heel blij mee zijn. Voor die andere 2 is het bij hun duizendste podium gemakkelijker om koel te blijven en te zeggen dat ze het zo niet wilden hebben. Om dan achter de schermen stiekem blij te zijn dat ze niet in de regen moesten rijden met het risico van er af te gaan. Max had helemaal niks te winnen met nog te racen. En Hamilton had volgens mij geen goede setup voor in de regen, dus die zal ook blij zijn dat ie gewoon zijn derde plaats heeft. Met beperkt puntenverlies ten opzichte van Max door de halvering van de punten.

Dat em zijne portemonnee dan open trekt. Weer een paar miljoen opstrijken om een weekend te racen, en organisatie die elk jaar de centjes bij elkaar moet zoeken om te overleven moet maar gewoon efkes iedereen terug betalen.
75.000 x 350 = 26.250.000€ (350 gemiddeld als een bronze ticket 150 is, en een gold 550)
en dat moet Hamilton dan uit zijn eigen zak gaan betalen, omdat hij (terecht) zegt dat de mensen geen race hebben gezien, en hun geld zouden moeten terug komen.

da's wel serieuze haat.

75.000 x 350 = 26.250.000€ (350 gemiddeld als een bronze ticket 150 is, en een gold 550)
en dat moet Hamilton dan uit zijn eigen zak gaan betalen, omdat hij (terecht) zegt dat de mensen geen race hebben gezien, en hun geld zouden moeten terug komen.

da's wel serieuze haat.
Ik vind dat gewoon gemakkelijk gezegd, als je het zelf niet moet betalen. Die miljoenen gaan ergens vandaan moeten komen. Moet het circuit ze terug betalen? Prima, dan zijn ze misschien failliet en is het gedaan met racen op Spa. Of de Waalse overheid moet maar weer tussenkomen, dan kan de Waalse (of Belgische) bevolking het gaan betalen.

Natuurlijk moet Hamilton dat niet gaan betalen, maar het is gewoon nogal cru van te zeggen dat de organisatie dat maar moet terugbetalen, terwijl die organisatie geen nagel heeft om aan hun gat te krabben, maar er wel mee voor zorgt dat Hamilton elk jaar honderden miljoenen opstrijkt.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat de toeschouwers een compensatie moeten krijgen, en ik heb ook een beetje het gevoel dat ze maar enkele ronden gereden hebben om te kunnen zeggen tegen de organisatie: er is een race geweest, lost uw miserie met de toeschouwers zelf maar op.

Dat ze niet konden racen daar ben ik het mee akkoord. Dat ze het om 3 uur niet meteen afgelast hebben omdat ze hoopten op verbetering ook, gezien de voorspellingen. Dat ze dan nog enkele ronden hebben gereden terwijl de baan nog slechter leek te liggen dan om 3 uur in de namiddag vind ik maar discutabel. Gelast de boel dan af, geef de organisatie hun geld terug zodat zij de toeschouwers hun geld kunnen teruggeven, en kom volgend jaar terug.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan