FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
het is weer vooral zo'n race waar ik medelijden krijg met Bottas. alle focus zit op Hamilton, en er wordt gewoon niet naar hem geluisterd.
Medelijden omdat hij weer veel sneller dan verwacht door zijn banden zit, fouten begint te maken en door een flatspot nóg vroeger moet binnen komen.... mjah. Hamilton had hier altijd als eerste Mercedes in de pit moeten duiken. Ze hadden beter alle focus op hem gezet. 😉

Hamilton had hier altijd als eerste Mercedes in de pit moeten duiken. Ze hadden beter alle focus op hem gezet. 😉
Indien Hamilton als eerste gepit had dan was Max zeker voorbij hem geweest. En op het einde van de race waren Hamilton zijn banden nog 2 ronden ouder geweest. Dat was dus een heel slechte beslissing geweest.
Marcel heeft gelijk wanneer hij zegt dat ze alle focus op Lewis zetten en niet naar Bottas luisteren. Bottas heeft vandaag zijn race moeten hypothekeren door als eerste de pits in te gaan, dit om Max te verplichten van ook te pitten. Uiteindelijk was het wel Lewis die er voor had moeten zorgen dat hij op kop bleef toen ook hij zijn pitstop maakte en daar is hij niet in geslaagd.

Ik begrijp Marcel wel. Ze moeten inderdaad misschien wat meer naar Bottas luisteren. Maar aan de andere kant begrijp ik Mercedes ook wel dat ze dat niet doen. Hoeveel brengt Bottas de laatste jaren nog bij aan het team ? Hij wordt jaar na jaar om de oren gereden door Lewis. Ik begrijp Mercedes wel wanneer ze weinig aandacht besteden aan hetgeen Valtteri zegt.

Medelijden omdat hij weer veel sneller dan verwacht door zijn banden zit, fouten begint te maken en door een flatspot nóg vroeger moet binnen komen.... mjah.
Maar hoelang zit Bottas nu bij Mercedes? Hoe vaak zit die niet sneller dan verwacht door zijn banden?
En nog steeds verwachten ze dat niet...

Maar hoelang zit Bottas nu bij Mercedes? Hoe vaak zit die niet sneller dan verwacht door zijn banden?
En nog steeds verwachten ze dat niet...
Ja ze zouden idd beter moeten weten. Hun strategisch team zit er toch ook wel vaker naast de laatste tijd...

Mercedes heeft het hier toch weggegeven.
Zo slechte strategie met Hamilton.
Waarom Bottas als eerste binnenroepen. En waarom dan niet direct de rond erna Hamilton binnenroepen.

En wat is die Mercedes toch waardeloos als ze achter iemand moeten rijden.
Gans die hun development aanpak werkt enkel als ze pole kunnen halen en aan de leiding kunnen rijden.
Werkte goed toen ze 50 pk meer hadden dan alle andere teams, maar dat is nu toch al lang voorbij. Is nu toch al 2-3 jaar dat het duidelijk wordt dat die wagen andere wagens niet kan volgen, en toch al 1-2 jaar dat het pijnlijk wordt wanneer ze in zo situaties zitten.
Het enige dat hun design filosofie nog beetje recht kon houden was Hamilton, maar Verstappen zit toch te dicht bij dat niveau om het verschil nog te maken.

Bottas toont hier toch ook weer eens dat hij een slechte racer is. Snelheid heeft hij, maar overtaken of verdedigen schiet hij toch bijna altijd fel in te kort.

Mercedes heeft het hier toch weg gegeven.
Zo slechte strategie met Hamilton.
Waarom Bottas als eerste binnenroepen. En waarom dan niet direct de rond erna Hamilton binnenroepen.
Bottas is als eerste binnen geroepen om Max te verplichten van te pitten. Beide Mercedes piloten waren aan het klagen over graining van de voorbanden dus die wilden binnen, maar konden niet binnen omdat Max dan op kop zou rijden. Bottas als eerste binnen roepen was de juiste beslissing.
Het klopt wel dat Lewis de volgende ronde binnen had kunnen gaan. Maar dan liepen ze natuurlijk het risico dat Max niet binnen kwam en ook dan zou Max op kop komen. Daarom dat Lewis een ronde langer wachtte.

Mercedes heeft helemaal niks verkeerd gedaan. Meer zelfs, ze hebben het perfect gespeeld. Maar Lewis is 3 seconden op Max verloren in zijn in lap. Of Max heeft ergens 3 seconden gewonnen. En dat hadden ze bij Mercedes niet verwacht.

Bottas toont hier toch ook weer eens dat hij een slechte racer is.
Amai... dat vind ik een nogal boude uitspraak eerlijk gezegd.
Hij is misschien niet van het niveau van Lewis en Max, maar hij is een uitstekend racer volgens mij.

Klopt wel. Maar hij zit daar over de radio te roepen dat hij had gezegd dat het een 2-stopper zou worden maar dat ze nooit naar hem luisteren. Maar volgens mij heeft Perez ook maar 1 keer gepit en daar hangt hij ook achter.
Klopt.

Dat zei die race-ingenieur ook direct.
Bottas geeft die daar over zijn voeten. Die race-enginieur antwoord : 'Perez is on a one'.

maar, zoals ik al zei: Perez was on a one stop, maar wél 7 ronden later gepit.
da's een wereld van verschil.

Klopt.
Maar die ingenieur zet Bottas wel effe voor lul.

Ingenieur zegt Perez komt eraan.
Bottas met wat sterke krachttermen. Ik zei toch dat 2 stop de strategie was.

Ingenieur droog: Perez staat op 1 stop.

Dan moet Bottas ook maar 8 ronden verder rijden hé. Dat is net Perez zijn troef. Bandenmanagement.

Dan moet Bottas ook maar 8 ronden verder rijden hé. Dat is net Perez zijn troef. Bandenmanagement.

Maar het werd pas duidelijk na de eerste pitstop dat uitrijden met die harde band heel moeilijk ging worden. Beide Mercedes rijders klaagden over de banden. Perez stond op een andere strategie en kwam veel later binnen voor z'n stop. Hamilton werd door de situatie gedwongen niet meer te stoppen, dat zei hij achteraf zelf. Bottas had wél die 2de stop kunnen maken om op z'n minst met Perez te kunnen strijden. Dusja, ik begrijp ook waarom die zo pissed was.

Ik heb mijn twijfels of Bottas zo vroeg al wilde pitten. Het was Hamilton die aan het klagen was over graining van de voorbanden. Toen vroeg Mercedes aan Bottas of dat bij hem ook het geval was en hij reageerde positief. Het begon bij hem ook. Het volgende moment riepen ze hem al binnen. Maar dat was volgens mij vooral om Max te verplichten van ook te pitten uit angst dat die anders voorbij Hamilton zou geraken. Compleet mislukt trouwens, want na de pitstop van Lewis hing Max uiteindelijk toch op kop.
Toen Max binnen ging voor zijn tweede stop hadden ze bij Mercedes inderdaad moeten reageren. Ik kan begrijpen dat ze Lewis niet lieten pitten en hoopten dat hij op kop zou kunnen blijven tot aan het einde van de race, maar ze hadden Bottas wel moeten laten pitten in een poging om Max onder druk te zetten. Of hij dat had kunnen doen denk ik eerlijk gezegd niet.

Laatst bewerkt:
Bottas eerst pitten was perfect. Zo konden ze Max ook laten pitten, en een onestopper was bijna per definitie in het voordeel van Mercedes uitgedraaid aangezien die toch nog steeds wat beter zijn met de banden.

Wat ze daar wel fout gedaan hebben is Hamilton de ronde later niet laten pitten. Ze hadden 2 clues dat Max zou pitten: ten eerste, hij moest wel, want de sectortijden van Bottas toonden direct aan dat Max anders track position aan Bottas zou verliezen, en dat zouden ze sowieso niet toestaan. Ten tweede, Max kreeg geen "box opposite" call maar gewoon een box call. Die call kwam wel relatief laat, dus ik weet niet 100% zeker of Mercedes dat kon gebruiken als info, maar ik denk dat ze net konden reageren.

Dus hadden ze Hamilton gepit na Bottas, dan was het na de eerste stops nog steeds Hamilton - Verstappen - Bottas. En dan moet Verstappen voor zijn tweede stop ipv pitten met 2.5s voorsprong, pitten met ergens 1.5-3s achterstand. Gezien hoe close het was op het einde, zou hij dat waarschijnlijk niet goedgemaakt hebben.
Indien Bottas zich niet had verremd had Max het ook heel moeilijk gekregen. Dan komt die waarschijnlijk pas een rondje later bij Hamilton aan, met banden die weer een rondje ouder zijn, en heeft hij eigenlijk maar 1 of 2 kansen om in te halen.

En hier is ook nog een leuke: stel dat Max in T1 niet dat foutje maakt en P1 houdt. Dan laat Mercedes hoogstwaarschijnlijk Hamilton eerst pitten vanaf P2 waardoor hij Max mogelijk undercut, moet Max ook in dit geval vanaf P2 pitten voor zijn tweede stop, en komt er mogelijk niet meer bij.

P2 is nog geen slechte plaats voor strategische opties, gesteld dat je in de buurt kan blijven van P1 :)

misschien een beetje over het hoofd gezien ivm het "perez deed ook maar 1 stop" argument: Max had zélf ook al gezegd dat hem dat niet ging lukken.
en blijkbaar had Bottas enkel een vibratie, maar vond hij het niet nodig om te pitten wanneer Mercedes hem binnen haalde.

Ik vond het toch een risico die 2e pitstop. Is ook maar juistekes goed uitgedraaid.
Ik denk niet dat Hamilton makkelijk over verstappen was gegaan indien max niet had gepit. Die honda op het rechte stuk was Fokin Fast :):)

aangezien dit de eerste full-scale wagen is, kan het kloppen dat hij op oudere foto's kleiner leek ;)
ze zouden trouwens demo-runs gaan doen met deze wagen.

(maar ik vind ze er zeker niet mooier op worden)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan