FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Als het zo eenvoudig was, dan was Vandoorne ondertussen al wereldkampioen he.
Kan je me dit even verduidelijken ? Ik snap het niet :) . Ik reageer dat volgens mij de performance vereisten volgens mij hoger mogen liggen want dat je dit kan zien aan de rijstijl (of eerder aan het aantal fouten) van Mazepin. Ik weet niet wat Vandoorne er mee te maken heeft.

Wil je zeggen dat Vandoorne zo sterk was in de feeder series dat die dus zowiezo kampioen zou worden in de F1 ? Dat heb ik nergens gezegd hé. Het is niet zo dat, ook al ben je enorm sterk in de feeder series dat je dan dat automatisch ook zal zijn in de F1. Maar ik ben wel van mening dat de "toelatingsexamen voor F1" strenger zouden mogen zijn. Waarom zou je in godsnaam iemand laten starten van wie je op voorhand weet dat hij toch nooit in staat zal zijn om voor de titel te strijden ?

Je wil niet zodanig restrictief gaan worden dat je kampioenschappen gaat vereisen om door te gaan naar F1. Je zal bvb in F2 maar meer dan gemiddeld getroffen worden door de motorische problemen die daar al een paar jaar spelen.
Ik ben ook niet van mening dat enkel de F2 zou mogen dienen als feeder series. Van mij mogen er meer series dat doen. FR3.5 bijvoorbeeld zou ook perfect kunnen gediend hebben, maar dat bestaat spijtig genoeg niet meer. Maar ook Indycar zou kunnen dienen als feeder series. En Formula Nippon. Misschien zelfs DTM. Haal in al die series de beste piloten uit en laat die doorstromen naar de F1. Zou toch veel mooier zijn dat een schatrijke Rus die niks beter weet te doen met zijn geld dan zijn strontverwende zoon een F1 zitje cadeau te doen.

Voor Kimi zou ik nog in detail moeten gaan kijken wat die precies deed in z'n eerste jaar, maar niet akkoord wat Max betreft. Die presteerde toch uitmuntend in die STR (versloeg een veel meer ervaren Sainz) en het jaar erop was die al Ricciardo's evenknie. Het is dan ook vrij ironisch dat net hij de aanleiding was voor de superlicentieregels.
Max heeft zeker goed gereden. En Kimi zal ook wel heel goed gereden hebben. Maar bij beiden zag ik wel foutjes waar van ik dacht dat ze die niet zouden gemaakt hebben indien ze een jaartje zouden hebben kunnen rijpen in F2.
Ik weet trouwens niet wat altijd de haast is. Wat is er mis met eerst hun kunsten eens te tonen in F2 vooraleer naar F1 te gaan ? Je laat een derdeklasser in het voetbal toch ook niet in 1 keer promoveren naar eerste klasse. Waarom dient de tweede klasse dan ?

Ik ben ook niet van mening dat enkel de F2 zou mogen dienen als feeder series. Van mij mogen er meer series dat doen. FR3.5 bijvoorbeeld zou ook perfect kunnen gediend hebben, maar dat bestaat spijtig genoeg niet meer. Maar ook Indycar zou kunnen dienen als feeder series. En Formula Nippon. Misschien zelfs DTM. Haal in al die series de beste piloten uit en laat die doorstromen naar de F1. Zou toch veel mooier zijn dat een schatrijke Rus die niks beter weet te doen met zijn geld dan zijn strontverwende zoon een F1 zitje cadeau te doen.
Maar in al die series kàn je al punten verzamelen voor je Super License. En toch pakt die Rus dat zitje.

Dat weet ik. Maar hij had het nooit mogen pakken imo. Dus zijn de performance vereisten te laag volgens mij. Geen kampioen in 1 van die feeder series, geen zitje in de F1. Veel simpeler kan het niet zijn.

maar da's dan weer aan de andere kant overdreven. dan maak je als 2de in de F2 (die bijna een heel seizoen mee draait met de F1) geen kans, terwijl je als kampioen in een nationaal kampioenschap als DTM of Formula Nippon bijna gegarandeerd in F1 geraakt. dat klopt ook niet.

het superlicentie is het probleem niet. het probleem is dat sommige F1 teams nu eenmaal veel geld investeren om achteruit te gaan, en daar pay-drivers voor nodig hebben.

Dat weet ik. Maar hij had het nooit mogen pakken imo. Dus zijn de performance vereisten te laag volgens mij. Geen kampioen in 1 van die feeder series, geen zitje in de F1. Veel simpeler kan het niet zijn.
Dan hadden Alonso, Vettel, Ricciardo, Raikkonen, Perez en Verstappen dus niet in de F1 mogen zitten. Nu ja, in dat geval waren ze wel kampioen gereden in een feeder serie waarschijnlijk. Maar stel je maar eens voor dat rijders als Alonso, Vettel, Raikkonen en Hamilton ongeveer even oud zouden zijn en in hetzelfde jaar in de GP2 zouden aantreden. Dan kan er maar 1 doorstoten naar de F1, en het jaar erop zal het er weer maar 1 van de overige 3 zijn. Intussen zijn alle andere rijders ook nog 3 jaar gechareld, want dan rijden er nog 3 jaar supertalenten rond in de GP2, die bovendien nog eens enkele jaren ervaring hebben.

Ik denk dat marcel zijn analyse klopt: het probleem is niet de licentie, maar het probleem is geld. Je kan trouwens met geld niet alleen een zoontje in de F1 zetten, je kan er ook een Mercedes mee kopen, hem roze verven en plots in de subtop meerijden. Is dat vervelend? Ja. kan je er iets aan doen? Waarschijnlijk niet veel: een beetje reguleren (de regels wat betreft de auto kopen waren al redelijk ok, en het is uiteraard een pak genuanceerder dan ik hier schrijf) en dat is het zowat. Het helemaal kapot reguleren heeft weinig zin, want het geld vindt er wel een weg rond.

Als je gaat eisen dat iemand kampioen moet worden in een feeder series is het een kwestie van tijd vooraleer een rijke papa daar zijn geld in gaat smijten om de zoon te helpen. Je mag het dan nog reguleren zoveel je wil (gelijke auto's), met genoeg omkadering kan je waarschijnlijk met een goede piloot toch wel een uitstekende piloot met een mindere omkadering verslaan.

Grosjean gaat tijdens het GP-weekend op Paul Ricard enkele rondjes rijden met een 2019 Mercedes, gevolgd door een test op dinsdag erna. (ook met de 2019 wagen)

We are sorry that you experienced issues using your F1 TV subscription during the last race weekend. The issue on the F1 TV website was triggered by invalid video files being served from the content delivery network, causing your player to pause and buffer continuously.

Our team have been working round the clock since the issue was identified and changes have been made successfully to prevent this issue from happening again.

We hope you’re looking forward to the upcoming race this weekend.

Thanks for subscribing to F1 TV.

Vorig jaar kreeg je nog verlenging van het abo, nu mag je het hiermee doen :sarcastic:

Kan je me dit even verduidelijken ? Ik snap het niet :) . Ik reageer dat volgens mij de performance vereisten volgens mij hoger mogen liggen want dat je dit kan zien aan de rijstijl (of eerder aan het aantal fouten) van Mazepin. Ik weet niet wat Vandoorne er mee te maken heeft.

Wil je zeggen dat Vandoorne zo sterk was in de feeder series dat die dus zowiezo kampioen zou worden in de F1 ? Dat heb ik nergens gezegd hé. Het is niet zo dat, ook al ben je enorm sterk in de feeder series dat je dan dat automatisch ook zal zijn in de F1. Maar ik ben wel van mening dat de "toelatingsexamen voor F1" strenger zouden mogen zijn. Waarom zou je in godsnaam iemand laten starten van wie je op voorhand weet dat hij toch nooit in staat zal zijn om voor de titel te strijden ?

Wel, omdat je zo'n dingen niet altijd op voorhand weet. Mazepin even terzijde, want die doet eigenlijk exact wat ik ervan verwacht had. Maar m'n algemeen punt is dat prestaties uit de feeder series niet zomaar 1:1 vertalen naar F1. Je hebt toppers die in de F1 komen en weinig meer bewijzen (een vaak genoemd voorbeeld is Jan Magnussen, maar er zijn er wel meer - Kovalainen was er ook zo eentje en ik zou Hulkenberg zelfs ook durven noemen noemen) maar je hebt er evenzeer waarvan je op basis van prestaties in de feeder series niet echt bizar hoge verwachtingen hebt, en die dan toch een mooie F1-carrière uitbouwen.

Kijk bvb naar Perez - Mazepin heeft een hoger gewaardeerd kampioenschap dan hem he. Kobayashi, graag gezien in F1 en nooit iemand die hem eruit wou weren: die deed het zelfs minder goed in GP2 dan Mazepin in F2.

Dat wou ik zeggen: het is niet zo eenvoudig als: "rijder A heeft in de feeder series resultaten X en Y behaald, hij is niet goed genoeg voor F1, dus de vereisten voor F1 moeten hoger liggen dan X en Y".

Pay drivers zijn sowieso van alle tijden in F1, en ik zou de huidige grid als erg goed beschouwen eigenlijk. Er reden in het verleden toch echt meer prutsers en van een heel ander kaliber nog rond. Vandaar dat mijn mening eigenlijk is dat het puntensysteem voor de superlicentie voor weinig nodig was. Het wilde een probleem oplossen dat zich eigenlijk niet eens echt stelde. Overregulering is 1 van de grotere problemen van de huidige F1 en dat trekt zich op dit vlak ook door.

De grap is wel dat als je een Mazepin in Super Formula (Nippon is al ff geleden ;) ) steekt, of in de Indycar, of DTM, die best wel eens vooraan zou kunnen meerijden.
Neem nu Super Formula, dat is een veredeld Japans-nationaal kampioenschap he. Een Sette Camara, die hier in Europa niet goed genoeg beschouwd wordt voor F1, start mid-season in SF en rijdt direct pole. Alex Palou, middelmatig in GP3 en F3 en ook niet goed gnoeg voor F1, wordt daar derde in zijn rookie season. Gaat dan naar IndyCar en staat daar nu ook derde in de stand.

Allez, ik schat een GP3/F3 titel hoger in dan een Super Formula titel op basis van de competitie. Dus het zou dan jammer zijn dat bvb. een F4 en F3 titel in opeenvolgende jaren niet genoeg is om naar F1 te komen, maar bvb. 2 tweede plaatsen in Super Formula dan weer wel terwijl de competitie daar echt een stuk minder is.

FR3.5 was een heel mooie reeks, maar de FIA heeft het puntensysteem voor de superlicentie actief gebruikt om FR3.5 eruit te bonjouren. Mission succeeded.

Max heeft zeker goed gereden. En Kimi zal ook wel heel goed gereden hebben. Maar bij beiden zag ik wel foutjes waar van ik dacht dat ze die niet zouden gemaakt hebben indien ze een jaartje zouden hebben kunnen rijpen in F2.

Iedereen maakt fouten. Hamilton heeft nu wel een titel gehaald in GP2, en maakte ook nog fouten. Vettel heeft FR3.5 gedaan, idem. F1 is een stap omhoog en fouten zullen altijd gemaakt worden ongeacht of je nu in F2 hebt gereden of niet.

Ik weet trouwens niet wat altijd de haast is. Wat is er mis met eerst hun kunsten eens te tonen in F2 vooraleer naar F1 te gaan ? Je laat een derdeklasser in het voetbal toch ook niet in 1 keer promoveren naar eerste klasse. Waarom dient de tweede klasse dan ?

Op zich is daar niets "mis" mee. Maar als je een rijder bent en je krijgt de kans op een F1-zitje, waarom zou je dat dan niet grijpen? Je bent enkel zeker van de kans die er nu ligt, en die presenteert zich later misschien niet meer. Pakken dus.

Het idee is dat je van de echte toptalenten vaak al vroeg genoeg ziet dat ze speciaal zijn en die zie je dan ook al eens een sprong maken. Het zijn slechts de echte toptalenten die gefasttracked worden, Stroll is daar 1 van de weinige uitzonderingen. En die werd dan eigenlijk ook als toptalent gezien, alleen is het bij hem minder uitgepakt.

En alweer: het zou de mindere goden van de laatste tig jaar niet tegengehouden hebben om de F1 te bereiken - nagenoeg alle fasttracked drivers van dit millennium zijn doorgegaan om mooie dingen te presteren. Waarom zou je ze dan wel tegenhouden?

Laatst bewerkt:
blijkbaar moet Mercedes op de softs hier tussen 2 fast laps een ronde van 2:18 rijden om de banden enigszins gekoeld te krijgen...

Het is te hopen dat ze met de banden gaan sukkelen want qua raw pace ziet het er heel goed uit voor de Mercs...

ik weet niet wat er aan de hand is, maar in Q1 zit alles wel heel dicht op elkaar. Tsunoda 7 tienden trager dan P1 Norris, maar niet in Q2 geraakt
Zelfs Mazespin maar op 2 seconden.

toch wel gek op een circuit waar in de voorbije GP's P4 net niet gedubbeld werd.

2de GP op rij dat ze in hun laatste run hun tijden niet verbeteren.

100 poles voor Hamilton. Daarmee doe hij beter dan veel constructeurs.

McLaren toch een beetje teleurstellend in Q, Ferrari dan weer verrassend sterk.
Ik had gedacht dat Perez z’n laatste snelle ronde nog wel P4 zou halen.

IIRC kan je er links ofzo nog om. Het stuk met de sausage curb is niet de escape road. De commentatoren waren er nog over bezig dat Martins niet de verplichte escape road had gebruikt maar er misschien mee weg ging komen omdat hij van het circuit werd gedwongen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan