FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
tgoh ja, Colton Herta kan zeker wel een superlicentie halen he. Je moet 40 punten scoren over 3 (door corona 4) jaar.
Indycar top 3 krijgt 40 - 30 - 20 punten. (ok in GP2 krijgen ze alledrie 40 punten, maar da's dan ook FIA-sanctioned). Maw: als Herta amper even goed doet als vorig jaar (3de) heeft hij een superlicentie voor F1. (blijkbaar heeft hij amper 4 punten te kort zelfs, dan moet hij zelfs maar 7de eindigen. en met dat hij al een race gewonnen heeft, lijkt het dus wel goed te komen)

Maar Joseph Newgarden heeft er de voorbije 3 jaar bijna 2 superlicenties bijeen gereden, en geraakt ook niet in F1. ondanks een Amerikaans team.

Andretti kan dan wel lullen wat hij wilt over de F1, maar de superlicentie lijkt mij niet de reden dat de Amerikaantjes niet in F1 geraken.

Bijkomend: Amerikanen zijn nogal heel snel om hun beste rijders als wonderboys te beschouwen die, ocharme, maar geen kans krijgen in F1, zonder dat ze ook even kijken naar of ze in Europa in de feeder series hebben gereden en wat voor resultaten ze er gehaald hebben.
Herta heeft hier ook 2 jaar gereden he. Eerste jaar in MSA als rookie tegen rookie Norris toch het onderspit moeten delven, tweede jaar in Euroformula & Spaanse F3 verloren van zeer middelmatige rijders als Habsburg en Pulcini.

Newgarden in GP3... 18e met slechts 3 points finishes, zijn relatief onbekende teamgenoot raakte op het podium dat jaar.

Rossi is er nog zo ene, op zich geen barslechte resultaten in Europa maar heeft toch jaren in GP3/FR3.5/GP2 gereden met wisselvallende resultaten en zonder kampioenschap op z'n conto.

Een Palou staat nu ook bovenaan het klassement in Indycar maar was in Europa ook een middelmatige rijder.

In elk geval lijkt het mij er op dat iedereen een super licentie kan halen. Als je maar lang genoeg in een opstapklasse kan rijden sprokkel je uiteindelijk wel genoeg punten bij elkaar. Dat klopt niet. Daar zouden ze iets aan moeten doen.

Gezien slechts de laatste 3 jaar meetellen voor SL punten klopt dat ook niet echt.
Mazepin heeft op zich wel OK resultaten gehaald in GP3 en F2. Tweede als rookie in GP3, vijfde met een paar overwinningen in F2 in zijn tweede jaar. Dat is geen superster-materiaal, maar het is geloofwaardig genoeg in die zin dat je kan discussiëren of je de performance vereisten nog hoger moet gaan leggen.

Herta zal hier inderdaad geen potten breken nee. Beter dan Mazepin zal hij wel zijn ja.
Misschien moeten ze ook een systeem van minpunten invoeren voor superlicentie. Als ik zie wat die Mazepin allemaal uitvoerde vorig jaar op het circuit.... Dan hoort die dit jaar niet op een F1 circuit.

Herta zal hier inderdaad geen potten breken nee. Beter dan Mazepin zal hij wel zijn ja.
Misschien moeten ze ook een systeem van minpunten invoeren voor superlicentie. Als ik zie wat die Mazepin allemaal uitvoerde vorig jaar op het circuit.... Dan hoort die dit jaar niet op een F1 circuit.

Ze doen het omgekeerd, wie geen penalty points verzamelde in een kampioenschap waar ze die wel uitdelen, zoals bvb. F2, krijgt 2 punten extra voor dat kampioenschap in dat jaar.

Door dit soort regels is het nagenoeg onmogelijk geworden om als buitenstaander te berekenen hoeveel punten iemand exact heeft.

Zo is er ook een reductie voor kampioenschappen waarin er minder dan 16 rijders de eerste race aanvangen (behalve 2020 en 2021, dan is dat aantal 10), krijg je een extra punt per FP waarin je 100km aflegt (met een max van 10 punten), punten van karting gelden dan weer 5 jaar met een max van 12 punten, en ga zo maar door. Overly complicated :)

Jammer dat Bottas die sensor problemen had want die was echt dichter bij Max aan het komen. Ging nog leuk zijn..

Ze doen het omgekeerd, wie geen penalty points verzamelde in een kampioenschap waar ze die wel uitdelen, zoals bvb. F2, krijgt 2 punten extra voor dat kampioenschap in dat jaar.

Door dit soort regels is het nagenoeg onmogelijk geworden om als buitenstaander te berekenen hoeveel punten iemand exact heeft.

Zo is er ook een reductie voor kampioenschappen waarin er minder dan 16 rijders de eerste race aanvangen (behalve 2020 en 2021, dan is dat aantal 10), krijg je een extra punt per FP waarin je 100km aflegt (met een max van 10 punten), punten van karting gelden dan weer 5 jaar met een max van 12 punten, en ga zo maar door. Overly complicated :)
"Je moet kampioen of vicekampioen zijn in : LMP, Indycar, FE, F2 of GP2" (en misschien nog wat andere klassen)

Dat was waarschijnlijk te eenvoudig te begrijpen...

Wat is volgens jou dan wel de reden dat de Amerikaantjes niet in de F1 geraken ? Te weinig geld ? Te weinig talent ? Nog iets anders ?

In elk geval lijkt het mij er op dat iedereen een super licentie kan halen. Als je maar lang genoeg in een opstapklasse kan rijden sprokkel je uiteindelijk wel genoeg punten bij elkaar. Dat klopt niet. Daar zouden ze iets aan moeten doen.

Niet interessant genoeg voor sponsors? Hoeveel Amerikaanse bedrijven zijn echt geïnteresseerd om een Amerikaan in een andere competitie dan de Amerikaanse te lanceren? In Indycar heb je nog veel "lokale" bedrijven", die hebben geen meerwaarde om F1 te sponsoren en dat zijn sponsors die je gaat kwijtgeraken als je in de F1 zit.

Ik denk ook niet dat de Indycar toppers zoveel willen inleveren om een kans te hebben in de lagere regionen van F1. Stel je voor dat Newgarden bij Haas rijdt. Ga je je topzitje bij indycar (met bijhorend loon) opgeven om in middenmoot F1 te rijden? Quasi uitgesloten dat een niet-F1 rijder onmiddelijk bij Mercedes, Ferrari, Mclaren of Red Bull terechtkomt. (Heel kleine kans bij McLaren misschien nog omwille van Zak.)

Ook nauwelijks ervaring op "Europese" circuits waar nog altijd het gros van F1 wordt gereden en het huidige cultuur dicteert dat je F2 of F3 moet gereden hebben om in de F1 te geraken. Andere trajecten beginnen zich af te sluiten. Super Formula lijkt uit de boot te vallen.

De switch is ook meer en meer naar eigen talent op te leiden. Geraak je over vijf jaar nog binnen bij een Ferrari, Mercedes of McLaren als je niet uit eigen stal komt?

"Je moet kampioen of vicekampioen zijn in : LMP, Indycar, FE, F2 of GP2" (en misschien nog wat andere klassen)

Dat was waarschijnlijk te eenvoudig te begrijpen...
Dan had Mazepin dus ook gewoon zijn licentie gekregen eh.

ik heb er eigenlijk niet veel problemen mee dat hij rondrijdt nu. Het akkefietje van gisteren was problematisch (stel je voor dat hij Perez eraf had gereden), maar dat had een andere rijder ook nog kunnen overkomen. Het was een moment van concentratieverlies, het had niks met zijn karakter te maken.

Voor de rest is ie gewoon traag (ik had verwacht dat ie wat meer mee ging kunnen met Schumacher, gezien hun eerdere resultaten), maar hij heeft nog geen vlieg kwaad gedaan eigenlijk. Wat spins op zijn eigen, waarmee het internet dan wat mee kan lachen. En wat kwajongensstreken zoals inhalen in de out lap tijdens de kwalificaties, maar dat vind ik dan weer stiekem lollig omdat ie dat belachelijke spelletje van ‘proberen in de laatste seconde nog aan de ronde te beginnen’ verstoort.

Als hij dan toch rijder is hoop ik dat ie wat beter went aan de auto en wat kan meerijden in de staart. Uiteindelijk had Haas misschien niet eens meer bestaan als hij niet had meegedaan, dus dan nog liever op deze manier, zolang hij maar geen serieuze stoten begint uit te halen.

Dan had Mazepin dus ook gewoon zijn licentie gekregen eh.
Mazepin is vice-kampioen geworden in GP3, niet in één van de genoemde kampioenschappen.
en met alle respect, na de quali in Bahrein was er een vergelijking van de quali-times en de potentiele tijden van de piloten. Bij Schumacher was er nog meer dan een seconde marge, bij Mazepin amper een paar tienden. maar Mazepin zijn quali-time was al bijna een seconde trager dan Schumacher.

allez, die kerel moet een waarschuwing krijgen als iemand hem gaat inhalen, of hij verschiet zich een hoedje

Gezien slechts de laatste 3 jaar meetellen voor SL punten klopt dat ook niet echt.
Ok. Daar heb je wel een punt.

Mazepin heeft op zich wel OK resultaten gehaald in GP3 en F2. Tweede als rookie in GP3, vijfde met een paar overwinningen in F2 in zijn tweede jaar. Dat is geen superster-materiaal, maar het is geloofwaardig genoeg in die zin dat je kan discussiëren of je de performance vereisten nog hoger moet gaan leggen.
Als je ziet wat Mazepin tot nu toe heeft laten zien zou je zeggen van wel hé....

Mazepin is vice-kampioen geworden in GP3, niet in één van de genoemde kampioenschappen.
Ik persoonlijk ben tegenstander van die jonkies van GP3 (of F3) direct in de F1 te droppen. Ze hebben dat met Kimi gedaan indertijd en nu ook met Max en ik heb 2 keer het gevoel gehad dat, alhoewel die 2 supersnel waren, ze toch nog niet echt gereed waren voor F1. Ik vind dat ze die tussenstop van F2 gewoon zouden moeten verplichten. En ik ben ook gewoon van mening dat je daar kampioen moet kunnen worden om F1 te mogen rijden. Op die manier maak je een raceserie met echt de beste piloten ter wereld.

Als je ziet wat Mazepin tot nu toe heeft laten zien zou je zeggen van wel hé....

Als het zo eenvoudig was, dan was Vandoorne ondertussen al wereldkampioen he. Dat vertaalt nu eenmaal niet 1:1 naar F1.
Je wil niet zodanig restrictief gaan worden dat je kampioenschappen gaat vereisen om door te gaan naar F1. Je zal bvb in F2 maar meer dan gemiddeld getroffen worden door de motorische problemen die daar al een paar jaar spelen.

Ik persoonlijk ben tegenstander van die jonkies van GP3 (of F3) direct in de F1 te droppen. Ze hebben dat met Kimi gedaan indertijd en nu ook met Max en ik heb 2 keer het gevoel gehad dat, alhoewel die 2 supersnel waren, ze toch nog niet echt gereed waren voor F1. Ik vind dat ze die tussenstop van F2 gewoon zouden moeten verplichten. En ik ben ook gewoon van mening dat je daar kampioen moet kunnen worden om F1 te mogen rijden. Op die manier maak je een raceserie met echt de beste piloten ter wereld.

Voor Kimi zou ik nog in detail moeten gaan kijken wat die precies deed in z'n eerste jaar, maar niet akkoord wat Max betreft. Die presteerde toch uitmuntend in die STR (versloeg een veel meer ervaren Sainz) en het jaar erop was die al Ricciardo's evenknie. Het is dan ook vrij ironisch dat net hij de aanleiding was voor de superlicentieregels.

Ook geen fan van het verplichten van F2. Enerzijds vind ik het nog steeds zeer zuur dat de FIA een mooie raceklasse als FR3.5 de nek heeft omgesprongen door hun eigen series oneerlijk voor te trekken, anderzijds zijn er af en toe speciale rijders die het niet nodig hebben en klaar zijn zonder F2 te passeren.

Niet dat ik een Stroll fan ben, maar die heeft wel zijn plekje in F1 gewoon verdiend, blijkt meer en meer. En niet dat ik verwacht dat die ooit echt potten zal breken, maar bij Mazepin zie ik het werkelijk nooit goed komen. Geef die een competitieve wagen, en hij wordt volgens mij gewoon Maldonado in 't kwadraat. Momenteel heeft hij maar 2 dingen te doen: op de baan blijven en zien dat hij wagens niet van de baan knalt als ze hem dubbelen. Blijkt al een hele uitdaging te zijn.

Niet dat ik een Stroll fan ben, maar die heeft wel zijn plekje in F1 gewoon verdiend, blijkt meer en meer. En niet dat ik verwacht dat die ooit echt potten zal breken, maar bij Mazepin zie ik het werkelijk nooit goed komen. Geef die een competitieve wagen, en hij wordt volgens mij gewoon Maldonado in 't kwadraat. Momenteel heeft hij maar 2 dingen te doen: op de baan blijven en zien dat hij wagens niet van de baan knalt als ze hem dubbelen. Blijkt al een hele uitdaging te zijn.
Je kan die 2 ook niet vergelijken. Stroll zit echt wel iets in. Maar veel te snel naar F1.

Stroll. F4 kampioen, 5de in F3, F3 kampioen met 200 punten voorsprong. En dan te snel naar F1.

Mazepin. 10de in MRF, 12de in FR, 18de Toyota, 20ste F3, 10de F3. Dan toch eens 2de GP3. 18de F2, 5de F2

Je kan die 2 ook niet vergelijken. Stroll zit echt wel iets in. Maar veel te snel naar F1.

Stroll. F4 kampioen, 5de in F3, F3 kampioen met 200 punten voorsprong. En dan te snel naar F1.

Mazepin. 10de in MRF, 12de in FR, 18de Toyota, 20ste F3, 10de F3. Dan toch eens 2de GP3. 18de F2, 5de F2
Ik wou ze niet per se vergelijken, maar de 2 worden hier toch aangehaald, daarmee wou ik erop ingaan :p
Op Stroll is enorm veel kritiek gekomen, als rijkeluiskindje, maar bij hem waren de resultaten er inderdaad wel.

Stroll werd toch gezien als een megatalent in Karting & de feeder series. Maar voor hem ben ik het wel eens dat die beter eerst nog in F2 had gereden.

Nu zou ik het wel eens willen bekijken maar ik heb zo het idee dat er qua fasttracked rijders meer goede dan slechte zijn. Meestal is dat omdat die echt heel mooie dingen tonen in de feeder series. Dus of een verplichte tussenstap dan veel extra zou opleveren? Het zou een Palmer, Latifi, Mazepin, Giovinazzi, Nasr, Gutierrez, Haryanto en andere "mindere goden" niet tegengehouden hebben om de F1 te bereiken.

Terwijl Vandoorne na zijn GP2 titel nog een jaar heeft moeten wachten, en De Vries er helemaal niet geraakt is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan