ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Die problemen met de banken/rentestijgingen zetten neerwaartse druk op de prijs op de korte termijn, als we nu eens een jaar geen rentestijgingen meer zouden hebben zullen we wel weer in het groen staan normaal gezien.

Wachten tot wanneer er een nieuwe kernselectie komt bij Degiro. Wil de hogere TOB op VWCE namelijk vermijden, maar wil ook geen extra transactiekosten betalen.

Zijn er hier mensen die ipv de reguliere ETF equal weighted ETF’s hebben?

Nee, ooit wel eens naar gekeken maar afhankelijk van de periode (5-10-15 jaar) deed bv. een equal weighted S&P500 ETF het maar iets beter of iets slechter dan de gewone S&P500 ETF, met in verhouding nog wat meer volatiliteit tijdens crisisperiodes.

Ik snap het principe erachter en ik kan geloven dat je in bepaalde gevallen zo meer gewicht legt in bedrijven die nét de S&P500 binnen komen voor ze nog veel groter worden, maar aan de andere kant beleg je dan ook in verhouding meer in "middelmatige" bedrijven die groot genoeg zijn om in de index te zitten maar waar er totaal geen groei in zit. Dan volg ik liever de S&P500 met meer gewicht in tech.

Misschien heel simpel, maar voor mij leunt equal weighted ETF sterk aan bij "small caps ETFs". Historisch gezien doen die het als ik me niet vergis nog iets beter dan de gewone S&P500 maar ook niet zo overtuigend veel meer dat ik denk dat zo proberen te cherry-picken de manier is om op lange termijn veel geld te beleggen :thinking:

Iemand tips/guide/link om hiermee te beginnen?
Indien je onder de 20k zit en daar nog een hele tijd gaat blijven, account aanmaken bij Degiro en ETF's uit de kernselectie kopen (de codes kan je ergens in dit topic wel terugvinden, zoeken op VWCE of IWDA).

Indien er boven, account aanmaken bij IB/Lynx en diezelfde ETF's kopen.

Dat is zowat de rode draad qua advies.

Indien je onder de 20k zit en daar nog een hele tijd gaat blijven, account aanmaken bij Degiro en ETF's uit de kernselectie kopen (de codes kan je ergens in dit topic wel terugvinden, zoeken op VWCE of IWDA).

En wat is je specifieke reden daarvoor?
Stel dat je nu onder de 20k zit maar na bv 2 jaar investeren er wel boven zit?

En wat is je specifieke reden daarvoor?
Stel dat je nu onder de 20k zit maar na bv 2 jaar investeren er wel boven zit?

Degiro valt onder het Duitse beleggerscompensatiestelsel, dat verlies van kapitaal door verlies aan assets (<> kapitaalsgarantie uiteraard) voor 90% beschermt met een maximum van 20k.

Ik ben lui en blijf gewoon bij Belfius
Wel voor het eerst sinds lang terug in het groen! Al zit ik nog in het rood als ik de kosten er af trek :p

Ik ben lui en blijf gewoon bij Belfius
Wel voor het eerst sinds lang terug in het groen! Al zit ik nog in het rood als ik de kosten er af trek :p
De drempel om aandelen te kopen is nu wel een pak kleiner geworden als je al bij Belfius zit hé. En ze zijn volgens mij niet duurder dan Saxo en Keytrade en zo.
Blijkbaar bieden ze nu ook VWCE aan op Re=bel. Dat is nieuw. En wel gemakkelijker dan IWDA en EMIM apart te kopen als je meer spreiding wilt tussen ontwikkelde en emerging markets. Maar ik dacht dat je daar meer TOB op betaalt dan op IWDA? Als ik op elke transactie 1% extra taks moet betalen (weet niet exact hoeveel) dan is IWDA toch nog steeds interessanter.

Ik heb mijn overgezet naar Keytrade, die betalen mij de transactiekosten terug.
Duurt wel een hele poos allemaal.

Ook rekeningen geopend bij keytrade en komt amper reactie op mails. Telefonisch geven ze toe dat ze daar enorm mee achterlopen.

De drempel om aandelen te kopen is nu wel een pak kleiner geworden als je al bij Belfius zit hé. En ze zijn volgens mij niet duurder dan Saxo en Keytrade en zo.
Blijkbaar bieden ze nu ook VWCE aan op Re=bel. Dat is nieuw. En wel gemakkelijker dan IWDA en EMIM apart te kopen als je meer spreiding wilt tussen ontwikkelde en emerging markets. Maar ik dacht dat je daar meer TOB op betaalt dan op IWDA? Als ik op elke transactie 1% extra taks moet betalen (weet niet exact hoeveel) dan is IWDA toch nog steeds interessanter.
Hoe verhoudt Bolero zich tegenover Belfius?

Ik koop nu voornamelijk IWDA, ik zie deze vaak samengaan met EMIM maar ik neem aan dat dit enkel is om meer spreiding te hebben.

Ik let idd niet zo goed op die extra kosten :D

Ik let idd niet zo goed op die extra kosten :D
Ik toch wel, ik probeer altijd voor een deftig bedrag te kopen, niet maandelijks maar om de paar maanden, om zoveel mogelijk in schijven van 2500 euro te kopen. Dan blijven de transactiekosten beperkt. Stel dat je elke maand voor +- 300 euro koopt dan ga je in verhouding veel meer betalen. Maar TOB is een percentage dat je sowieso betaalt op uw transacties, dus daarvoor maakt het niet uit of ge voor 300 of voor 10000 euro koopt in één keer.

1.32% vs 0.12% TOB, dat is 1.2%, op 2500 euro is dat 30 euro transactiekosten MAAR die worden nog eens aangerekend bij verkoop, dus dat is in werkelijkheid 60 euro extra kosten. (op 10000 euro zou dat voor 240 euro extra kosten zijn)

Ik toch wel, ik probeer altijd voor een deftig bedrag te kopen, niet maandelijks maar om de paar maanden, om zoveel mogelijk in schijven van 2500 euro te kopen. Dan blijven de transactiekosten beperkt. Stel dat je elke maand voor +- 300 euro koopt dan ga je in verhouding veel meer betalen. Maar TOB is een percentage dat je sowieso betaalt op uw transacties, dus daarvoor maakt het niet uit of ge voor 300 of voor 10000 euro koopt in één keer.

1.32% vs 0.12% TOB, dat is 1.2%, op 2500 euro is dat 30 euro transactiekosten MAAR die worden nog eens aangerekend bij verkoop, dus dat is in werkelijkheid 60 euro extra kosten. (op 10000 euro zou dat voor 240 euro extra kosten zijn)
Maar het kan zijn dat je bij maandelijks kopen gewoon de kost al terugverdiend hebt tegen dat je uw paar maand bijeen hebt :p
Ik was ook eerst zo begonnen, maar dit jaar gewoon elke maand gedaan (nou ja nu terug gestopt omdat ik andere kosten heb en daarvoor geen spaargeld wil gebruiken) (wel altijd rond de 1250 euro / maand)

Maar heb eens al mijn transacties bekeken en heb 110 euro kosten over 13 transacties (25k in totaal belegd). Koop enkel op Parijs en Amsterdam voorlopig (ETF), mss ook wel eens voor Brusselse aandelen zien op termijn

Degiro valt onder het Duitse beleggerscompensatiestelsel, dat verlies van kapitaal door verlies aan assets (<> kapitaalsgarantie uiteraard) voor 90% beschermt met een maximum van 20k.
En wat als je na een aantal jaren boven de 20k komt?
Alles transfereren naar een Bolero bv en daar terug parkeren en bij Degiro terug van 0 beginnen?

Kgoh, het zit zo:
Momenteel sparen wij 50€/maand voor onze dochter (25€ op een spaarrekening en 25€ in een of ander tak gebeuren 😛)
In een van de topics hier over sparen voor je kind werden etfs aangeraden.

Dus ik zou is willen kijken om hier 50/100€ per maand voor men dochter extra "te sparen".
Maar dan met etf dat meer opbrengt en zogezegd "redelijk veilig is".

Maar als ik dat google vind ik niet een goede begin guide ofzo

Kgoh, het zit zo:
Momenteel sparen wij 50€/maand voor onze dochter (25€ op een spaarrekening en 25€ in een of ander tak gebeuren 😛)
In een van de topics hier over sparen voor je kind werden etfs aangeraden.

Dus ik zou is willen kijken om hier 50/100€ per maand voor men dochter extra "te sparen".
Maar dan met etf dat meer opbrengt en zogezegd "redelijk veilig is".

Maar als ik dat google vind ik niet een goede begin guide ofzo
Check eens www.reddit.com/r/befire. Daar staat een goeie wiki/faq.

En wat als je na een aantal jaren boven de 20k komt?
Alles transfereren naar een Bolero bv en daar terug parkeren en bij Degiro terug van 0 beginnen?
Met terug van 0 beginnen doe je uw opgebouwde rente-op-rente effect toch teniet? Dan zou ik eerder wat minder frequent aankopen maar op Bolero verder blijven doen.

Terug
Bovenaan