ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik doe dit via Degiro (kernselectie), momenteel voor de VWCE en een small cap (US).

Indien nog iemand een tip zou hebben voor een mogelijks 3e ETF?
Heb een paar stuks van Lyxor Robotics & AI

Welk platform raden jullie (lees; minste kosten, makkelijkste app, ...) aan om maandelijks ETF's aan te kopen van de grote trackers? Doel is simpel: passief beleggen met wat geldoverschotten voor de kinderen. Gewoon de up's en downs volgen van de beurs maar dus met een gerichte looptijd van zo'n 20 jaar om de kinderen nog een leuke extra mee te kunnen geven wanneer ze het nodig hebben. Ik heb te weinig tijd om me er veel mee bezig te houden en te verdiepen, maar ben me ervan bewust dat het op een spaarboekje zetten of de hiervoor bestemde bankproducten minder interessant zijn. Dus maandelijks, en wanneer er zich opportuniteiten voordoen zoals extra geldoverschot of dergelijke wat extra bijkopen zonder veel gedoe. Bedankt alvast :)
No offence maar ga wat door de thread en je zal zien dat die vraag al 5x gesteld en beantwoord is.

Na maanden goesting en weken inlezen hier ook beslist om me te 'riskeren' aan maandelijks een vast bedrag in ETF's te steken.
Normaal gezien een grootspeler genre IWDA. Ik heb net de Degiro app gedownload maar nu vraagt hij naar mijn land. Aangezien België er niet bij staat welk land kies ik best?

Laatst bewerkt:
Na maanden goesting en weken inlezen hier ook beslist om me te 'riskeren' aan maandelijks een vast bedrag in ETF's te steken.
Normaal gezien een grootspeler genre IWDA. Ik heb net de Degiro app gedownload maar nu vraagt hij naar mijn land. Aangezien België er niet bij staat welk land kies ik best?
Hier staat gewoon in het groot Belgie of Nederland:
Ik zou zoiets als het openen van een effectenrekening nooit via een app regelen, maar ik ben misschien ouderwets.

Hier staat gewoon in het groot Belgie of Nederland:
Ik zou zoiets als het openen van een effectenrekening nooit via een app regelen, maar ik ben misschien ouderwets.
Via de site kan ik inderdaad kiezen tussen Nederland en België. Via de app zie ik 18 landen zonder België.
Straks op het gemak eens registreren en rekening openen.

Deze week ook beginnen beleggen met het doel om maandelijks 300euro in te leggen voor een lange periode. Mijn vrouw doet aan pensioensparen en ik heb dat nooit willen doen en dit is mijn alternatief voor later.
Een Degiro account aangemaakt en voorlopig enkel IWDA aangekocht op de Amsterdamse beurs. Eens ik er meer van ken misschien nog een 2de of 3de optie maar voorlopig weinig ambitie hierin, het is echt de bedoeling om 1x per maand in te leggen en weinig naar om te kijken.
Het eerste jaar verwacht ik er eigenlijk weinig van ik zie de beurs niet echt zot stijgen, eerder omgekeerd misschien. We zien wel.

Ben zelf ook aan het zien om mee in te stappen maandelijks. Al wat door het topic gegaan.
Heb voor mezelf volgende ETF deze opgesteld en zitten allemaal in de kernselectie van Degiro als ik goed heb gekeken:

CSPX - S&P acc ETF - IE00B5BMR087 (Amsterdam). https://www.ishares.com/uk/individual/en/products/253743/ishares-sp-500-b-ucits-etf-acc-fund
VWCE - acc ETF - IE00BK5BQT80 (Duitsland), https://api.vanguard.com/rs/gre/gls/1.3.0/documents/21709/gb
IWDA - acc ETF - IE00B4L5Y983 (Amsterdam), https://www.ishares.com/uk/individual/en/products/251882/ishares-msci-world-ucits-etf-acc-fund

Maakt het uit op welke beurs je deze koopt? Zijn er verborgen kosten voor het beheer die eventueel jaarlijks terugkomen?
IWDA en VWCE zijn breder waarbij IWDA geen emerging markets omvat. Verder pro's en cons om voor de ene dan wel de andere te kiezen?
Blijft nu dus de vraag waarop ik ga inzetten.

Ik heb voor de VWCE gekozen omdat ik dan maar 1 etf moet kopen (ipv Iwda + emim). Verder koop ik sporadisch ook nog de msci world small cap.
Het maakt wel uit op welke beurs je deze koopt :)

Waarom maakt het uit op welke beurs je ze koopt ? Welke is dan aangeraden bv?
Weet niet of hij het hierover heeft, maar bij degiro kost posities aanhouden op andere beurzen (dan Amsterdam/Brussel) €2,5 per beurs per jaar, ook voor de gratis ETF's. Voor veel mensen maakt dat het verschil niet, maar wanneer je als belegger je eerste stapjes zet en een paar verschillende gratis ETF's begint aan te kopen als testje kan je er misschien toch best rekening mee houden voor je op 10 verschillende beurzen zit en €25 van je 'leergeld' verdwijnt naar aansluitingskosten.

Los daarvan zijn er voor niet-gratis ETF's sowieso transactiekosten die kunnen verschillen per beurs, als dat niet uitmaakt koop je denk ik het beste aan op de beurs met het grootste aantal van je ETF's zodat je sneller/gemakkelijk kan aankopen en verkopen.

Ik heb voor de VWCE gekozen omdat ik dan maar 1 etf moet kopen (ipv Iwda + emim). Verder koop ik sporadisch ook nog de msci world small cap.
Het maakt wel uit op welke beurs je deze koopt :)
Die EMIM is toch ook dat niet als je wat opzoekt. Ik zie daar weinig positieve evolutie in tov andere grote ETF's. Ik ben nu begonnen met IWDA maar ik denk er totaal niet aan om ook EMIM erbij te nemen.

Laatst bewerkt:
Hier ook gewoon iwda op euronext via DeGiro. Geen kosten en brainless elke maand hetzelfde bedrag aankopen.

Die EMIM is toch ook dat niet als je wat opzoekt. Ik zie daar weinig positieve evolutie in tov andere grote ETF's. Ik ben nu begonnen met IWDA maar ik denk er totaal niet aan om ook EMIM erbij te nemen.

Emerging markets zijn niet meer wat ze 10 jaar of langer geleden waren...
En als je ziet wat de grootste posities zijn bij EMIM, dingen zoals Alibaba, Tencent, China Construction Bank, ... die de afgelopen 5 jaar alleen maar gedaald zijn.

Trouwens ook verrassend dat EMIM een 4 heeft op de risicometer, tegenover een 5 voor een simpele S&P500 ETF. Niet echt wat je zou verwachten van emerging markets, waar ik toch nog altijd denk aan hoger risico voor een potentieel hoger rendement. Niet lager risico voor geen rendement :thinking:

Terug
Bovenaan